Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:46

Niwla schreef:
De stijging is al wel langer dan twee weken geleden ingezet, toch?
Wel vreemd dat de ziekenhuisopnames relatief achter blijven. Hopelijk blijft dat zo.

Niet per se vreemd... in april werd bijna alleen maar getest als iemand het ziekenhuis in kwam. Nu als je een loopneus hebt, bij wijze van spreken. Dus de stijging tov aantal ziekenhuisopnames is niet raar. Hopelijk blijft dat zo inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:47

Dat is het ook maar net, in Zweden was ook het dringende advies aan ouderen om thuis te blijven, daarmee zouden ze redelijk veilig zijn terwijl de rest van de bevolking gewoon door kon gaan. Wel afstand houden maar niets dicht . Helaas zijn er ook daar zeer veel ouderen in tehuizen overleden door besmettingen onder personeel .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:50

bigone schreef:
Dat is het ook maar net, in Zweden was ook het dringende advies aan ouderen om thuis te blijven, daarmee zouden ze redelijk veilig zijn terwijl de rest van de bevolking gewoon door kon gaan. Wel afstand houden maar niets dicht . Helaas zijn er ook daar zeer veel ouderen in tehuizen overleden door besmettingen onder personeel .

Even wel voor de duidelijkheid dat ik dat dus niet bedoelde ... met het dringend advies voor ouderen om thuis te blijven. Iedereen moet voor nu zelf het gezond verstand gebruiken. Dat zal niet voor iedereen gelijk zijn.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 15:57

Nee dat snap ik maar dat denkt wel de meerderheid van de bevolking, laat de oudjes maar van de straat blijven dan kunnen wij onze gang gaan. Die staan er vaak niet bij stil dat zij vaak hulpbehoevend zijn en dus aangewezen op jongere personen .

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:22

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:26

Ik vind daar niet veel van... Ik had echt werkelijk geen idee dat jongeren tegenwoordig een gala hadden.. had ik niet, of was dat een schoolfeest misschien? :')
Ik snap dat zij het lastig vinden, maar ik snap ook wat meneer Hoek schrijft.. dat is het denk ik wel :j

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:27

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:29

Opzich wel goed.

Ik snap meneer Hoek wel, maar ook de jeugd wel. Kijk die feestjes kunnen wel wachten. Maar zo'n examen jaar komt niet meer terug. Dat is wel is wat ze nu gemist hebben. Dus snap best dat dat moeilijk is. Ik heb door ziekte ook best wat gemist op school dus snap best hoe de jeugd zich nu voelt. Tuurlijk heeft meneer Hoek gelijk en was de oorlog een stuk erger. Maar ik ben het niet met hem eens dat alles weer gewoon wordt. Want ga er maar van uit dat dat niet het geval is. Ze willen die 1,5 meter er in gaan houden. Hoe zeggen ze dat dat wordt het nieuwe normaal.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:31

safina schreef:
Wat vinden jullie van de reacties van deze jongeren op de brief van meneer Hoek?

https://nos.nl/artikel/2343668-beste-me ... orona.html

Tja, ik lees Ik wil, ik wil, ik wil.

Klinkt mij wat verwend in de oren.

maj0 schreef:
Opzich wel goed.

Ik snap meneer Hoek wel, maar ook de jeugd wel. Kijk die feestjes kunnen wel wachten. Maar zo'n examen jaar komt niet meer terug. Dat is wel is wat ze nu gemist hebben. Dus snap best dat dat moeilijk is. Ik heb door ziekte ook best wat gemist op school dus snap best hoe de jeugd zich nu voelt. Tuurlijk heeft meneer Hoek gelijk en was de oorlog een stuk erger. Maar ik ben het niet met hem eens dat alles weer gewoon wordt. Want ga er maar van uit dat dat niet het geval is. Ze willen die 1,5 meter er in gaan houden. Hoe zeggen ze dat dat wordt het nieuwe normaal.

Maar het IS gewoon anders. Het is niet zo als het eerst was. Deal with it. Dat is lastig, en dat je dan baalt is prima, maar het is niet anders. Ik denk dat meneer Hoek (en mijn moeder, en mijn vader en, en, en) ook "liever" geen oorlog hadden.

Liever koekjes worden niet gebakken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:36

Ik snap heeel goed dat er jongeren zijn die hier enorm van balen. Maar het is nu eenmaal echt niet anders nu. Zelf vind ik ook dat de ouders hier strikter in moeten zijn.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:37

Ja maar balen van geen feestje kunnen hebben voor een jaar, of -letterlijk- doodsangsten uitstaan is wat mij betreft een no-go in vergelijking.
En inderdaad, ouders, pak dit op! Stel grenzen aan het gedrag van je kind. Hoewel dat tegenwoordig niet meer lijkt te gebeuren.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:40

Daar heb je helemaal gelijk in!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:41

rien10 schreef:
Liever koekjes worden niet gebakken.

..whut..? :')
wat voor uitdrukking is dat :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:44

Ik had de antwoorden gelezen en lees eigenlijk alleen maar ja maar ja maar we hebben geen feestjes gehad en geen afscheid genomen. Mok mok mok -O-

Je spreekt elkaar neemik aan wel via internet. En feestjes.tjsa. Wij hadden destijds geen gala of examenfeest na de examens. Saai misschien maar het werd gewoon niet gedaan. :P

Mijn vader en moeder ja die zijn een deel van hun jeugd kwijt geraakt. Mijn moeder heeft voor haar veiligheid elders gewoont een tijd bij vreemden. En haar vader verloren door de oorlog en levenslang trauma opgelopen. Een iets andere orde dan geen feestje :(:)

De uitdrukking ken ik. Ik heb liever ... en mijn moeder zei dan liever koekjes worden niet gebakken :P

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:45

raket schreef:
safina schreef:
Wat vinden jullie van de reacties van deze jongeren op de brief van meneer Hoek?

Wat ik heel lang al vindt: je kunt leed niet vergelijken.
Ik vind beiden kanten mooi voor het perspectief.

Dit vind ik ook. De situaties zijn gewoon niet vergelijkbaar.
Ik vind wel nog steeds dat er te weinig stil wordt gestaan bij psychisch leed.
Waaronder die top judoka die zelfmoord heeft gepleegd.

Ook de oorlog is voor iedereen anders geweest. Zo heeft mijn oma van alles gedaan en hebben maar een paar broers het overleefd. De rest is gefusilleerd doordat ze betrapt zijn in het verzet.
Hier werd bij ons niet over gesproken. Je deed dat gewoon. Dat was haar reactie ook bij de yad vashem onderscheiding. De opa van mijn vriend heeft altijd geklaagd dat hij op een boerderij in Groningen moest werken. Tja verschil moet er wezen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 11-08-20 16:50, in het totaal 1 keer bewerkt

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:49

rien10 schreef:
Ja maar balen van geen feestje kunnen hebben voor een jaar, of -letterlijk- doodsangsten uitstaan is wat mij betreft een no-go in vergelijking.
En inderdaad, ouders, pak dit op! Stel grenzen aan het gedrag van je kind. Hoewel dat tegenwoordig niet meer lijkt te gebeuren.

Daar ben ik het wel mee eens. Want dit is gewoon niet te vergelijken. Wij kunnen ons gelukkig niet voorstellen hoe erg het geweest moet zijn in de oorlog, omdat wij gelukkig in een vrij land leven.

Maar wat mag een ouder tegenwoordig nog. Je mag je kind al geen corrigerende tik meer geven. Dat is al kindermishandeling. Ik kreeg vroeger rustig een pak voor de broek als ik niet luisterde hoor. Maar dat mag niet meer.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:50

veerledec schreef:
Oh, per veertien dagen dus. Ja, België op 66/100.000. Nederland op circa 30/100.000, dus er zit nog ruimte voor je ;).

Nederland 36/100.000 is het dus geworden voor de afgelopen twee weken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:51

safina schreef:

Ik vind het vooral sneu dat die kinderen na zijn brief nog steeds door blijven jammeren over hun feestjes die niet doorgaan. En gala? Wij hadden dat in mijn jeugd niet (godzijdank!) Als ze om 'n gala verlegen zitten kunnen ze dat over 'n jaar organiseren. Wellicht nog veel specialer ook. De naoorlogse generatie had nog nooit eerder een crisis meegemaakt, nu wél, dát is iets waar je het later nog over kunt hebben tegen je kinderen, je examenjaar en al die 13 in 'n dozijn festiviteiten interesseert geen hond.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 16:51

Nou, alleen al het feit dat we dit 'leed' noemen geeft te denken. Ik snap best dat sommige jongeren erg balen maar ze maken het mijns inziens toch vaak wat groter dan het is en kunnen nog niet relativeren.

(hier ook geen gala inderdaad, was vroeger toch allemaal wat soberder).

Edit: dit is geen leed maar teleurstelling en daar krijgen ze er echt nog meer van in de loop van het leven.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:12

Groep 8 heeft tegenwoordig al gala!
Ik kende het niet van mijn middelbare school. Ik meende altijd dat dat iets was wat bij studentenvereniging en corps hoorde.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:14

mysa schreef:
Nou, alleen al het feit dat we dit 'leed' noemen geeft te denken. Ik snap best dat sommige jongeren erg balen maar ze maken het mijns inziens toch vaak wat groter dan het is en kunnen nog niet relativeren.

(hier ook geen gala inderdaad, was vroeger toch allemaal wat soberder).

Edit: dit is geen leed maar teleurstelling en daar krijgen ze er echt nog meer van in de loop van het leven.

Teleurstelling kunnen de meeste jongeren al niet zo goed tegen. Ik ben zelf ook nog jong hoor (23) maar ik ken mensen die bij de kleinste teleurstelling al gaan huilen. Natuurlijk is het iets wat je moet leren om mee om te gaan maar tegenwoordig worden ze wel meer verwend en een hand boven het hoofd gehouden. Bepaalde dingen zijn niet leuk om op de harde manier te leren maar je wordt het wel harder van en kan beter tegen tegenslagen.

--

Tja de feestjes hiernaast vieren de buren dat ze getrouwd zijn ( ik heb sws al niks met ze omdat het zeer vervelende mensen zijn.) en ik zie niemand afstand houden en hard praten recht naar elkaar toe. 1 persoon er tussen met corona en er zijn gelijk weer 30 man ziek. Nu zit mijn buurman altijd thuis dus hij doet toch al niks anders. ( behalve ruzie maken met ons om 23 cm grond)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:16

Mijn ervaring is dat gala’s en de impact hiervan nogal verschillen per gemeentes. Mijn collega werkt sinds 1991 op onze school en toen hadden zij al gala’s. Terwijl bij ons het gala helemaal niet zo’n ding was.
Toch is dat het hele punt niet en ik vind dat die jongeren dat mooier verwoorden dan hier. Ze zijn zich echt wel bewust van het feit dat het niet vergelijkbaar is met een oorlogssituatie maar ze balen wel en willen wel dingen doen. Breken ze daarbij bewust regels? Nee het grote gros niet. Het grote gros probeert daarbinnen de grenzen op te zoeken en te kijken wat er kan. Wat in een oorlogssituatie ook gebeurd. Die situaties zijn niet vergelijkbaar.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:27

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 17:38

Wat betreft de brieven van de jeugd, corona en oorlog kan de dood veroorzaken, gala en eindfeesten missen niet. Ja het is ontzettend jammer voor een grote groep kids maar ze gaan er niet dood aan. Voor hun komen er nog feestjes genoeg.