Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
8nnemiek schreef:Behalve je dividend. Zo hebben we een tijdje AT&T gehad vanwege hun bizar hoge dividend van bijna 7%. Maar door hun enorme schulden en relatief lage winst hebben we die weer verkocht omdat dat risico ons iets te groot is. Maar dit zijn leuke bedrijven voor een dividendbelegger die een redelijk stabiel rendement wil hebben en het niet erg vind om wat risico te lopen.
Badeendje schreef:Hmm lastig. Ik vind 10k echt niet veel geld om als starter achter de hand te hebben voor uitgaven als een huis, auto/onverwachte dingen. Wij proberen nu een huis te kopen en je moet alleen al >10k boven de vraagprijs bieden om kans te maken, laat staan alle kosten die daar nog bovenop komen
8nnemiek schreef:Behalve je dividend. Zo hebben we een tijdje AT&T gehad vanwege hun flink hoge dividend van bijna 7%. Maar door hun enorme schulden en relatief lage winst hebben we die weer verkocht omdat dat risico ons iets te groot is. Maar dit zijn leuke bedrijven voor een dividendbelegger die een redelijk stabiel rendement wil hebben en het niet erg vind om wat risico te lopen.
Badeendje schreef:8nnemiek schreef:Behalve je dividend. Zo hebben we een tijdje AT&T gehad vanwege hun flink hoge dividend van bijna 7%. Maar door hun enorme schulden en relatief lage winst hebben we die weer verkocht omdat dat risico ons iets te groot is. Maar dit zijn leuke bedrijven voor een dividendbelegger die een redelijk stabiel rendement wil hebben en het niet erg vind om wat risico te lopen.
Op zich niet mee eens. Op de ex-dividenddatum zakt het aandeel in waarde gelijk aan het dividend, dus als de koers daarna niet stijgt heb je ook niets aan dividend en is het een sigaar uit eigen doos.
Goed om te weten doubtless, dat klinkt inderdaad als een veel lager risico, en dan kan je inderdaad met minder toe. Wat maakt het dat jullie dan toch 10k achter de hand houden?
Badeendje schreef:Goed om te weten doubtless, dat klinkt inderdaad als een veel lager risico, en dan kan je inderdaad met minder toe. Wat maakt het dat jullie dan toch 10k achter de hand houden?
8nnemiek schreef:Ik reageerde eigenlijk op de 'niet gerealiseerde' winst. Dividend wordt direct uitbetaald, dus dat is meteen gerealiseerd, zo bedoelde ik het
Badeendje schreef:Trouwens allen, hebben jullie ook nog aandelen/markten waar je principieel wel of niet in belegt?
Badeendje schreef:8nnemiek schreef:Ik reageerde eigenlijk op de 'niet gerealiseerde' winst. Dividend wordt direct uitbetaald, dus dat is meteen gerealiseerd, zo bedoelde ik het
Maar ook dat maakt dan toch niet uit? Als je het cash uitbetaald krijgt maar de koers gaat niet terug naar zijn vorige waarde, dan heb je nog steeds geen gerealiseerde winst i.m.o.
Robert, met je stukje van passief/actief ben ik het gedeeltelijk eens. Als passief belegger zou het je niet uit moeten maken of je vermogensgroei hebt door middel van koersstijging of door middel van dividenduitkeringen. Als je vermogen maar groeit is beide prima.
Overigens had je het een paar pagina’s terug over dat er op de markt evenveel wordt verdiend als verloren. Is dat zo? Is beleggen een zero-sum game? Ik ben er nog niet over uit. Het lijkt me niet dat er geld gecreeerd kan worden op de beurs, maar als dat zo is, wie verliest er dan geld dat een ander verdient?
Doubtless, grappig, ik vind het ook zeker slim, alleen al voor de gemoedsrust is het fijn denk ik. Kan je altijd klappen opvangen!
Trouwens allen, hebben jullie ook nog aandelen/markten waar je principieel wel of niet in belegt?
8nnemiek schreef:Nou, wij hebben inmiddels weer een deel verkocht. Boeing en Catterpillar werden nu te duur, en we staan echt flink in de plus, Catterpillar was bijna verdubbeld, dus mooie tijd om te cashen![]()
Shell gaat er binnenkort ook uit waarschijnlijk..
Dus nu zijn we druk op zoek naar nieuwe bedrijven die wel weer goedkoop zijn.. lastig hoor! Alles stijgt zo enorm hard!