Beleggers op het forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:56

Wij zijn ook redelijke starters. In de zin van net een eigen huis en beginnen nu serieus na te denken over onze financien. Maar ik vind 1.000 euro spaargeld ook weinig. Ik ken natuurlijk de situatie van soepblik niet. Maar als je thuis ineens met een lekkage zit heb je een probleem want dat red je niet met 1k.

Wij hebben nu een redelijke hoeveelheid spaargeld maar zijn ook nog niet bij ons spaardoel (deze hebben we berekend via een website waarvan ik de naam even ben vergeten). De rest van ons spaargeld blijven we opbouwen en daarnaast beleggen we een klein beetje. Zodra ons spaardoel helemaal is bereikt dan gaan we meer beleggen. Vind dat zelf wel een fijne manier.

Doubtless

Re: Beleggers op het forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:42

Wij hebben een jaar geleden ons 1e huis gekocht. Dus ook nog starters? Wij hebben ook afgesproken altijd 10K (samen) achter de hand te hebben, mocht je onverwacht schade hebben is het toch fijn als het gerepareerd kan worden.
Daarnaast sparen we elke maand en beleggen we elke maand.

Het idee om voor je kind/kinderen maandelijks in ETF's te investeren vind ik ook een slimme :j

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:22

Oh ik bedoelde niet dat ik met die 1000 euro spaargeld ga beleggen! :) Meer dat ik eerst gewoon een buffertje opzij gezet heb, en dan pas geld opzij ga zetten voor beleggen. Die duizend is in 3 maanden bij elkaar gespaard.

Ik wil graag alles in potjes hebben. Dus dat ik een beetje in de bufferpot heb, een beetje in de belegginspot, een beetje in de kledingpot... op zich ga ik een leuk salaris krijgen in mijn carriere.

Voor kinderen in ETF's beleggen ga ik zeker onthouden! Daar beginnen we nog lang niet aan, maar zoals ik inderdaad overal lees; het is goed om zo jong mogelijk met beleggen te beginnen. Zeker omdat ik nu nog niet per see veel verdien en nu kan aankloten met een heel klein bedrag, en als ik het dan eenmaal snap wat meer verdien, ik met dat geld meteen goed aan de slag kan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:41

Iedereen is anders ik wil 17000€ hebben staan voor huis en onverwachte uitgaven

Als auto stuk gaat zal ik deel aandelen verkopen

Standaard uitgaan van rendement lijkt me wel stevig
Flinke dalingen worden niet zomaar weer flinke plussen
Je zou maar met 180€ in Galapagos gestapt zijn was ruim 250€ en is binnen jaar 55€ geweest

Eer die gaat plussen met rendement ben je paar jaar verder

Ik zie beleggen als extra ik hoop minimaal mijn inleg terug te hebben

Maar ik hou niet bij wat mijn inleg was ik hou bij wat ik nu heb en treur niet om verliezen
Ik treur ook niet om snel verkochten aandelen
Ik zie het per dag wat ik heb

Op dit moment doe ik even niks paar turbo’s hebben stoploss bereikt dus .,,... jammer
Even weer rustig 3-4 maanden sparen en kijken wel aandeel ik ga kopen

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 18:22

Hmm lastig. Ik vind 10k echt niet veel geld om als starter achter de hand te hebben voor uitgaven als een huis, auto/onverwachte dingen. Wij proberen nu een huis te kopen en je moet alleen al >10k boven de vraagprijs bieden om kans te maken, laat staan alle kosten die daar nog bovenop komen.

Als ik jou was Soepblik, zou ik gewoon enkel in ETF’s beleggen. Dan leg je gewoon maandelijks in en hoef je er verder geen verstand van te hebben of er naar om te kijken. Je kan bij DeGiro even kijken bij Vanguard All World FTSE, dit is een ETF die je per stuk kan kopen, koers is momenteel iets van 90 euro dus je zou er maandelijks 1 kunnen kopen. Dit is een ETF die de wereldindex volgt en zeer gediversifeerd is.

Tita, als je enkel je inleg hoopt te behouden snap ik niet waarom je belegt? Dan kan je het nog beter op de spaar laten staan. Ik beleg toch zeker voor het rendement en niet alleen maar voor de fun. Of begrijp ik je verkeerd?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 19:32

Minimaal staat er badeendje

Je kan nog zoveel strategieën op los laten maar je weet pas later of je er iets aan had.
Je kan nu wel uitgaan van % rendement maar is soort fictie je hebt pas geld als je int.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 20:57

Dat begrijp ik, maar je bent toch niet tevreden met enkel je inleg weer terug neem ik aan?

Ik ben het trouwens niet met je eens dat je niet uit moet gaan van een bepaald rendement. Rendement is geen zekerheid, maar wel een doel, en daar mag je als persoon best een percentage aanhangen wat je probeert te behalen, een soort target. In een slecht beursjaar zal het je misschien niet lukken, maar in een gemiddeld tot goed beursjaar zou je toch een paar procent moeten plussen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:04

tita schreef:
Minimaal staat er badeendje

Je kan nog zoveel strategieën op los laten maar je weet pas later of je er iets aan had.
Je kan nu wel uitgaan van % rendement maar is soort fictie je hebt pas geld als je int.

Dit wel eens, niet gerealiseerde winst is lucht net als niet gerealiseerd verlies.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:11

Behalve je dividend. Zo hebben we een tijdje AT&T gehad vanwege hun flink hoge dividend van bijna 7%. Maar door hun enorme schulden en relatief lage winst hebben we die weer verkocht omdat dat risico ons iets te groot is. Maar dit zijn leuke bedrijven voor een dividendbelegger die een redelijk stabiel rendement wil hebben en het niet erg vind om wat risico te lopen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 13-03-21 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:13

8nnemiek schreef:
Behalve je dividend. Zo hebben we een tijdje AT&T gehad vanwege hun bizar hoge dividend van bijna 7%. Maar door hun enorme schulden en relatief lage winst hebben we die weer verkocht omdat dat risico ons iets te groot is. Maar dit zijn leuke bedrijven voor een dividendbelegger die een redelijk stabiel rendement wil hebben en het niet erg vind om wat risico te lopen.

Kan je postnl ook nemen. Gaat als een speer en heeft 7/8 procent rendement.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 21:16

Volgens mij heeft mijn vriend die al eens doorgerekend en daar was iets mee waardoor we die weer opzij hebben gezet. Ik zal het eens navragen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:24

Badeendje schreef:
Hmm lastig. Ik vind 10k echt niet veel geld om als starter achter de hand te hebben voor uitgaven als een huis, auto/onverwachte dingen. Wij proberen nu een huis te kopen en je moet alleen al >10k boven de vraagprijs bieden om kans te maken, laat staan alle kosten die daar nog bovenop komen

Wij hebben altijd 10K staan die we nergens voor nodig hebben. Kosten die jij noemt (overbieden, kosten koper) zijn bij ons niet van toepassing. Daarnaast rijden wij 1 lease auto en is de andere auto niet noodzakelijk. Dus dat bedrag zal in de meeste gevallen wel toereikend zijn hoor.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:30

8nnemiek schreef:
Behalve je dividend. Zo hebben we een tijdje AT&T gehad vanwege hun flink hoge dividend van bijna 7%. Maar door hun enorme schulden en relatief lage winst hebben we die weer verkocht omdat dat risico ons iets te groot is. Maar dit zijn leuke bedrijven voor een dividendbelegger die een redelijk stabiel rendement wil hebben en het niet erg vind om wat risico te lopen.

Op zich niet mee eens. Op de ex-dividenddatum zakt het aandeel in waarde gelijk aan het dividend, dus als de koers daarna niet stijgt heb je ook niets aan dividend en is het een sigaar uit eigen doos.

Goed om te weten doubtless, dat klinkt inderdaad als een veel lager risico, en dan kan je inderdaad met minder toe. Wat maakt het dat jullie dan toch 10k achter de hand houden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:35

Ik reageerde eigenlijk op de 'niet gerealiseerde' winst. Dividend wordt direct uitbetaald, dus dat is meteen gerealiseerd, zo bedoelde ik het ;)

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 15:53

Badeendje schreef:
8nnemiek schreef:

Op zich niet mee eens. Op de ex-dividenddatum zakt het aandeel in waarde gelijk aan het dividend, dus als de koers daarna niet stijgt heb je ook niets aan dividend en is het een sigaar uit eigen doos.

Goed om te weten doubtless, dat klinkt inderdaad als een veel lager risico, en dan kan je inderdaad met minder toe. Wat maakt het dat jullie dan toch 10k achter de hand houden?

Buffet is dan ook tegen dividend uitkeren. Hij vind het belangrijker dat het geld in het bedrijf blijft om zo nog harder te groeien en schulden te verminderen en dus ook de waarde te laten toenemen. Berkshire heeft dan ook nooit dividend uitgekeerd maar wel een flink rendement laten zien.

Ben je een passieve belegger dan zijn dividendaandelen mooi omdat je niet telkens alles in de gaten moet houden en te handelen.

Een actieve belegger zal het moeten hebben van de koerswinsten om zo aan zijn rendement te komen. Een nadeel daarvan is dat je telkens nieuwe aandelen moet vinden en/of het juiste instapmoment moet bepalen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:26

Badeendje schreef:

Goede vraag. Dat bedrag is niet concreet ergens op gebaseerd. We hebben na de koop van ons huis afgesproken allebei altijd 5K op onze spaarrekening te hebben. Klonk als een slim plan }:0

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:45

8nnemiek schreef:
Ik reageerde eigenlijk op de 'niet gerealiseerde' winst. Dividend wordt direct uitbetaald, dus dat is meteen gerealiseerd, zo bedoelde ik het ;)

Maar ook dat maakt dan toch niet uit? Als je het cash uitbetaald krijgt maar de koers gaat niet terug naar zijn vorige waarde, dan heb je nog steeds geen gerealiseerde winst i.m.o.

Robert, met je stukje van passief/actief ben ik het gedeeltelijk eens. Als passief belegger zou het je niet uit moeten maken of je vermogensgroei hebt door middel van koersstijging of door middel van dividenduitkeringen. Als je vermogen maar groeit is beide prima.
Overigens had je het een paar pagina’s terug over dat er op de markt evenveel wordt verdiend als verloren. Is dat zo? Is beleggen een zero-sum game? Ik ben er nog niet over uit. Het lijkt me niet dat er geld gecreeerd kan worden op de beurs, maar als dat zo is, wie verliest er dan geld dat een ander verdient?

Doubtless, grappig, ik vind het ook zeker slim, alleen al voor de gemoedsrust is het fijn denk ik. Kan je altijd klappen opvangen!

Trouwens allen, hebben jullie ook nog aandelen/markten waar je principieel wel of niet in belegt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:38

Ik snap wat je bedoelt. Omdat de koers zakt kun je het geen winst noemen. Gelukkig herstelt zo'n aandeel zich meestal weer heel snel.

Badeendje schreef:
Trouwens allen, hebben jullie ook nog aandelen/markten waar je principieel wel of niet in belegt?

Wij proberen veel in duurzame aandelen te beleggen. Shell gaan we binnenkort helemaal verkopen. Ik geloof niet dat die ooit nog op zijn oude top terug gaat komen. Het was leuk om even van die klapper te profiteren, en leuk dat ze wat richting de groene energie willen gaan, maar ik vind niet dat ze echt genoeg doen. Geldt ook voor andere olie- en gas- en pijpleiding bedrijven. Los van dat die gewoon te risicovol zijn. Wapenindustrie, vleesindustrie, daar willen we ook principieel niet in beleggen.. Dat is ook de reden waarom ik van de ING naar de ASN bank ben overgestapt.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:09

Wat is eigenlijk een realistisch jaarlijks streefrendement als je niet al te risicovol wil beleggen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:45

Ik ben nog niet zo principieel in mijn portefeuille. Heb wel geïnvesteerd in clean energy, maar dat is meer omdat ik er toekomst in zie.
Zou het, op termijn, wel graag meer willen doen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 23:02

Badeendje schreef:
8nnemiek schreef:

Maar ook dat maakt dan toch niet uit? Als je het cash uitbetaald krijgt maar de koers gaat niet terug naar zijn vorige waarde, dan heb je nog steeds geen gerealiseerde winst i.m.o.

Robert, met je stukje van passief/actief ben ik het gedeeltelijk eens. Als passief belegger zou het je niet uit moeten maken of je vermogensgroei hebt door middel van koersstijging of door middel van dividenduitkeringen. Als je vermogen maar groeit is beide prima.
Overigens had je het een paar pagina’s terug over dat er op de markt evenveel wordt verdiend als verloren. Is dat zo? Is beleggen een zero-sum game? Ik ben er nog niet over uit. Het lijkt me niet dat er geld gecreeerd kan worden op de beurs, maar als dat zo is, wie verliest er dan geld dat een ander verdient?

Doubtless, grappig, ik vind het ook zeker slim, alleen al voor de gemoedsrust is het fijn denk ik. Kan je altijd klappen opvangen!

Het geld wordt buiten de beurs gecreëerd en vloeit vervolgens naar de beurzen toe. Dat is een heel complexsysteem wat niet even in een paar zinnen uit te leggen is. Feit is wel dat de hoeveelheid geld op aarde al jaren toeneemt en dat er in die zin dus geld gecreëerd word uit het niets.

Als ik bv geld verdien aan het shorten op een aandeel komt dat omdat een ander geld verliest. Een aandeel stijgt in waarde omdat andere mensen bereid zijn om er meer voor te betalen. Als een aandeel daalt is dat alleen omdat een ander er minder voor wil betalen. Hoe slecht een bedrijf ook presteert, als iedereen zijn aandelen vast zou houden zal die geen cent dalen. Omgekeerd als een bedrijf het heel slecht doet en mensen kopen massaal aandelen dan krijg je een gamestop effect.

Het zal niet op de cent nauwkeurig kloppen maar het komt er aardig in de buurt.

In principe maakt het mij niet uit in wat voor bedrijf ik beleg. Wel moet ik een goed gevoel hebben in het bedrijf, ik wil wel weten wat er speelt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 16:36

Nou, wij hebben inmiddels weer een deel verkocht. Boeing en Catterpillar werden nu te duur, en we staan echt flink in de plus, Catterpillar was bijna verdubbeld, dus mooie tijd om te cashen :))

Shell gaat er binnenkort ook uit waarschijnlijk..
Dus nu zijn we druk op zoek naar nieuwe bedrijven die wel weer goedkoop zijn.. lastig hoor! Alles stijgt zo enorm hard!

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 18:58

8nnemiek schreef:
Nou, wij hebben inmiddels weer een deel verkocht. Boeing en Catterpillar werden nu te duur, en we staan echt flink in de plus, Catterpillar was bijna verdubbeld, dus mooie tijd om te cashen :))

Shell gaat er binnenkort ook uit waarschijnlijk..
Dus nu zijn we druk op zoek naar nieuwe bedrijven die wel weer goedkoop zijn.. lastig hoor! Alles stijgt zo enorm hard!

Als je dan casht, stop je dat geld dan meteen weer opnieuw in een ander aandeel? Of staat dat dan een tijdje op een rekening?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 19:09

Dat ligt er helemaal aan of we snel iets anders vinden. We zouden het liefst zo veel mogelijk direct herbeleggen. Maar we willen geen aandelen kopen die te duur zijn of een te hoog risico zijn.
Te lang op de rekening laten staan is niet ideaal omdat de waarde van de dollar en de euro best hard zakken doordat ze zo veel geld aan het bijprinten zijn.
We zijn nu oa Verizon aan het doorrekenen, dat is een redelijk stabiel aandeel dat leuk dividend geeft en op het moment waarschijnlijk best goedkoop is.
Enige nadeel is dat het een Amerikaans bedrijf is, en we zouden eigenlijk juist minder Amerikaanse bedrijven willen.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 00:57

Mocht iemand nog een instapmoment op shell zoeken: die komt eraan:

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De olieprijzen gingen donderdag scherp omlaag, vooral door zorgen over een minder sterke vraag en de vertragingen met de vaccinaties tegen het coronavirus in delen van de wereld, met name in Europa.

De prijs van een vat Amerikaanse olie (van 159 liter) zakte in New York met bijna 9 procent tot 58,88 dollar. Brentolie werd meer dan 8 procent goedkoper op 62,09 dollar per vat. Dat zijn de sterkste dalingen in maanden. Eerder dit jaar gingen de olieprijzen juist nog sterk omhoog door hoop op de oliemarkt voor een snel herstel van de coronapandemie. Maar nu zijn oliehandelaren bezorgd dat de vertragingen bij de vaccinaties het economisch herstel en dus de vraag naar olie kunnen ondermijnen.

Daarnaast speelt ook de sterkere dollar een rol, omdat daardoor olie duurder wordt voor handelaren met andere valuta en dus minder aantrekkelijk. Verder wordt gewezen op een minder sterke vraag naar olie vanuit China. Ook ongerustheid over de snel stijgende coronabesmettingen in onder meer Brazilië maakt oliehandelaren voorzichtiger.