Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:25

Denise_Storm schreef:
https://www.nu.nl/coronavirus/6038171/h ... redirect=1

Volgens dit artikel moet 50-60% van de bevolking het krijgen om groepsimmuniteit op te bouwen. Op dit moment zijn er 1705 geteste personen besmet, dit is slechts 0,01% van de bevolking. Er zijn als 43 mensen overleden. Hoeveel mensen moeten er dan nog overlijden voor die groepsimmuniteit er is?!

Er zijn overigens ook bronnen die beweren dat er pas sprake van groepsimmuniteit kan zijn als 80-90% het virus gehad heeft.

Ik besef me dat er waarschijnlijk veel meer mensen al met het virus zijn, maar die niet getest zijn.

Uit het artikel van AD hierboven: "Op 15 maart werden er al zesduizend gevallen in Nederland geschat."

Moon_light94

Echwel schreef:
Denken jullie ook dat veel meer mensen Corona hebben dan wordt gemeld.
Vooral de lichte gevallen.
Kunnen we er ook van uitgaan dat de risico groep die het krijgt wel krijgt het dus niet mild is en het gemeld wordt

Dat is zeker het geval. Dat zegt het RIVM ook. Ze testen sws niet iedereen. En dan zal er idd ook nog een groepje zijn die nauwelijks iets merkt/het afdoet als verkoudheidje.

Femke_Tweety

Denise_Storm schreef:

Volgens dit artikel moet 50-60% van de bevolking het krijgen om groepsimmuniteit op te bouwen. Op dit moment zijn er 1705 geteste personen besmet, dit is slechts 0,01% van de bevolking. Er zijn als 43 mensen overleden. Hoeveel mensen moeten er dan nog overlijden voor die groepsimmuniteit er is?!

Er zijn overigens ook bronnen die beweren dat er pas sprake van groepsimmuniteit kan zijn als 80-90% het virus gehad heeft.

Ik besef me dat er waarschijnlijk veel meer mensen al met het virus zijn, maar die niet getest zijn.

Groepsimmuniteit is niet een exact getal, maar een schaal.

Hoe meer mensen er imuun zijn, hoe effectiever de groepsimmuniteit.

Groepsimmuniteit betekent ook níet dat per definitie niemand het kan krijgen.

Maar stel dat 50 % imuun is, dan kan een virus veel minder makkelijk om zich heen grijpen dan wanneer 0 % immuun is.

Bij 80 of 90% wordt het nóg minder waarschijnlijk dat het virus bij iemand terecht komt die níet imuun is.

Dus ieder beetje stijging van mensen die imuun zijn, helpt mee om te zorgen dat het virus meer moeite heeft om zich te verspreiden.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:28

Solistar schreef:
Ik vraag me ook steeds meer af of het virus al verder verspreid is voor de eerste gevallen bekend werden. Familielid van mij is echt heel ziek thuis gekomen van carnaval met hoge koorts en hard hoesten. Kennis van hem waarmee hij samen was, precies hetzelfde verhaal en gelijke symptomen incl. benauwd. Huisarts vond het niet nodig te testen, omdat ze niet in Tilburg waren geweest. Dus het was griep. Prima, na een tijd weer hersteld (wel flink wat afgevallen ook), maar aangenomen dat het griep is.. Nu betwijfel ik dat.

Het is jammer dat er nog geen test is die aantoont of je het virus gehad hebt, daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Die test is er wel.

(Test op antistoffen in het lichaam)

Maar daar zal op dit moment absoluut de prioriteit niet liggen.

PSvanLot

Photograph schreef:
Mijn school heeft morgen een spoedoverleg met de afdelingleiders en rector.

Zie je.

Photograph

PSvanLot schreef:
Photograph schreef:
Mijn school heeft morgen een spoedoverleg met de afdelingleiders en rector.

Zie je.

Ben benieuwd wat eruit gaat komen, me docent zegt dat het in ieder geval handig is om te leren voor het geval dat

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:29

Femke_Tweety schreef:
Denise_Storm schreef:

Maar stel dat 50 % imuun is, dan kan een virus veel minder makkelijk om zich heen grijpen dan wanneer 0 % immuun is.

Bij 80 of 90% wordt het nóg minder waarschijnlijk dat het virus bij iemand terecht komt die níet imuun is.

Dus ieder beetje stijging van mensen die imuun zijn, helpt mee om te zorgen dat het virus meer moeite heeft om zich te verspreiden.

Dat begrijp ik heel goed. Maar ik vraag me oprecht af of dit dé manier is met de minste (dodelijke) slachtoffers. Ik begrijp dat de hele economie niet een jaar stil kan liggen, maar ik vraag me wel af op welke kennis deze keuze is gebaseerd. Zoals hier ook eerder genoemd vandaag is de RIVM leidend, maar vorige week maandag waren er volgens het RIVM geen verdere maatregelen nodig dan geen handen meer schudden. Nog geen week later zijn de maatregelen aanzienlijk strenger. Is het virus wel zo te leiden als dat ze hopen?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:29

.
Citaat:
Ben benieuwd wat eruit gaat komen, me docent zegt dat het in ieder geval handig is om te leren voor het geval dat

Mijn docent toch
Laatst bijgewerkt door Echwel op 17-03-20 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:30

Photograph schreef:
PSvanLot schreef:

Zie je.

Als je in je examenjaar zit is het altijd verstandig om te leren. MIJN leerlingen moeten het zelfstandig doen zolang we niet op school zijn.
De examens zullen er komen, wanneer is de vraag maar je hebt nu mooi de tijd om je daarop voor te bereiden.

Photograph

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:31

Jaa weet ik, ben vandaag ook bezig geweest met leren. Maar wel fijn dat ze het laat weten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:31

Air schreef:
Lieve mensen, ik weet dat we allemaal gestresst en angstig zijn(dit hoeft niet op de voorgrond te liggen maar het is er wel), maar laten we dat niet op elkaar af reageren.
Probeer nou juist even wat meer compassie voor elkaar te hebben, dat is hard nodig in deze wereld die al voor het grootste gedeelte om geld draait.

Kunnen we nu ophouden met elkaar aan te vallen en over alles te vallen? Bedankt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:32

Echwel schreef:
Denken jullie ook dat veel meer mensen Corona hebben dan wordt gemeld.
Vooral de lichte gevallen.
Kunnen we er ook van uitgaan dat de risico groep die het krijgt wel krijgt het dus niet mild is en het gemeld wordt

Dat is geen kwestie van denken of het zo is.

Het is een absolute zekerheid dat er veel meer mensen met corona zijn dan die 1705.
Er wordt namelijk niet getest bij milde of matige klachten.
Eigenlijk pas wanneer je ernstig ziek bent.

Om zeker te weten of het corona is, of een influenza (griep) of nog wat anders.

Naast corona gaat er momenteel ook een gewone griep rond, en een 'normale' luchtweginfectie.

Aldus de huisartsassistente die ik net sprak.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:32

Air schreef:
Dat niemand in Europa nog mondkapjes draagt verbaast Kwong. "Jullie zijn gek! Waarom geeft de overheid niet het goede voorbeeld? Mondkapjes gaan de verspreiding van vochtdruppeltjes uit de longen tegen en het voorkomt dat je met je handen je mond of je neus aanraakt.

Kwong denkt dat het mede de mondkapjes zijn die hebben geholpen om het coronavirus in te dammen. "Ik denk dat het naast de sociale onthouding de belangrijkste reden is waarom we het tot nu toe in Hongkong goed doen."

https://eenvandaag.avrotros.nl/amp/item ... orona-aan/

Dit klinkt niet heel gek. Maar nou denk ik dat de mensen die zo verstandig zouden zijn sowieso al wel de regels opvolgen.

Alsjeblieft niet zeg. We hebben nu al een schreeuwend tekort aan materialen, waaronder mondkapjes, in de zorg. Kunnen we die voorraad die we hebben dan alsjeblieft gebruiken op de plek waar hij hard nodig is?
Mondkapjes vereisen discipline. Je mag er niet aan zitten met je handen (anders verspreid je alsnog het virus), en je moet ze regelmatig vervangen. De kans dat mondkapjes op een effectieve manier gebruikt gaan worden is nihil en gewoon zonde van materialen. Dit soort zelfgemaakte mondkapjes hebben nauwelijks effect.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:34

Denise_Storm schreef:

Het probleem met de hele strategie van het kabinet is dat we geen idee hebben of er groepsimmuniteit wordt opgebouwd. Zolang we geen grotere groepen mensen kunnen testen weet je het niet. En ook is niet bekend of er voldoende immuniteit is als iemand 1 x in aanraking is geweest met het virus. Kortom we weten helemaal niets meer dan dat het virus lijkt te kunnen worden ingedamd door een complete lockdown. Dat laat scenario Singapore zien die vanaf patient 1 zo ongeveer alles heeft dichtgegooid.
Laten we hopen dat het werkt zoals men zich dat voorstelt, maar het kan ook niet en dan is de ellende echt niet te overzien. Er worden grote risico's genomen met ons als burgers. Mogen we dat dan ajb wel weten?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:34

Denise_Storm schreef:
Femke_Tweety schreef:

Dat begrijp ik heel goed. Maar ik vraag me oprecht af of dit dé manier is met de minste (dodelijke) slachtoffers. Ik begrijp dat de hele economie niet een jaar stil kan liggen, maar ik vraag me wel af op welke kennis deze keuze is gebaseerd. Zoals hier ook eerder genoemd vandaag is de RIVM leidend, maar vorige week maandag waren er volgens het RIVM geen verdere maatregelen nodig dan geen handen meer schudden. Nog geen week later zijn de maatregelen aanzienlijk strenger. Is het virus wel zo te leiden als dat ze hopen?

Nee. En dat wéten ze ook prima, mijns inziens.

Schade zo veel mogelijk beperken is wat mijn momenteel probeert.

En daar zijn al die maatregelen voor.

Zelfs Rutte zei dat in feite in zijn toespraak.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:35

Denise_Storm schreef:

Ik kan je daar uiteraard geen antwoord op geven.
Maar als ik zie dat wanneer de gewone griep als die langer duurt dan normaal, zoals In de winter van 2017/2018 al bijna 10.000 doden in Nederland geeft.
Dat geeft te denken voor deze corona.
Aan de andere kant denk ik dan ook, dan is er ook geen paniek en aan die grote aantallen zitten we nog lang niet.
Dus spelen we niet paniekvoetbal?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:36

Femke_Tweety schreef:
Solistar schreef:
Ik vraag me ook steeds meer af of het virus al verder verspreid is voor de eerste gevallen bekend werden. Familielid van mij is echt heel ziek thuis gekomen van carnaval met hoge koorts en hard hoesten. Kennis van hem waarmee hij samen was, precies hetzelfde verhaal en gelijke symptomen incl. benauwd. Huisarts vond het niet nodig te testen, omdat ze niet in Tilburg waren geweest. Dus het was griep. Prima, na een tijd weer hersteld (wel flink wat afgevallen ook), maar aangenomen dat het griep is.. Nu betwijfel ik dat.

Het is jammer dat er nog geen test is die aantoont of je het virus gehad hebt, daar ben ik wel heel benieuwd naar.

Die test is er wel.

(Test op antistoffen in het lichaam)

Maar daar zal op dit moment absoluut de prioriteit niet liggen.

Ik hoorde vanochtend op tv dat ze dit wel willen weten en dat die test er over een aantal weken ook komt zodat ze ook kunnen zien hoeveel mensen het al gehad hebben.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:36

Omdat nu de cijfers dan dubbel zijn misschien? Griep+corona en de griep is best veel bekend volgens mij van corona nog vrij weinig

Echwel

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:38

Kan het ook zijn dat per regio het zich anders gedraagt .
Bv warmere gebieden tov koude gebieden

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:39

Vanaf de NOS live blog;

Vrijwilligers gezocht voor corona-onderzoek
Om een beter beeld te krijgen van de verspreiding van het coronavirus zoekt het RIVM vrijwilligers die willen meewerken aan een onderzoek. Zij moeten wekelijks per e-mail klachten als niezen, hoesten of koorts doorgeven. Ook mensen zonder klachten kunnen zich opgeven.

Aanmelden kan via deze link;
https://infectieradar.nl/

(bij mij ligt die website er nu uit)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:39

_Penotti schreef:
Denise_Storm schreef:

Maar als ik zie dat wanneer de gewone griep als die langer duurt dan normaal, zoals In de winter van 2017/2018 al bijna 10.000 doden in Nederland geeft.
Aan de andere kant denk ik dan ook, dan is er ook geen paniek en aan die grote aantallen zitten we nog lang niet.

Ja, normaal sterven er inderdaad zo veel mensen aan de griep, dat is normaal. (Hoe bot dit ook mag klinken)

Ik denk dat het risico erin zit dat er zo veel meer druk op ziekenhuiszorg is, dan normaal bij griep.
En dat die zorg langdurig nodig is, en intens is.

Paniekvoetbal is niet nodig, schadelijk zelfs. Maar dat geldt evenzozeer voor bagetaliseren.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:40

MarliesR schreef:
Vanaf de NOS live blog;

Om een beter beeld te krijgen van de verspreiding van het coronavirus zoekt het RIVM vrijwilligers die willen meewerken aan een onderzoek. Zij moeten wekelijks per e-mail klachten als niezen, hoesten of koorts doorgeven. Ook mensen zonder klachten kunnen zich opgeven.

Bij min ook

Air

_Penotti schreef:
Denise_Storm schreef:

We kunnen het zelfs nog verder in perspectief plaatsen door te kijken naar hoeveel mensen per dag(of zelfs per uur) bijvoorbeeld overlijden aan hongersnood.. alleen treft dat ons niet, hebben we normaal een welvarend land en komt dit als een schok. Maar het voelt wrang omdat naar die mensenlevens nooit gekeken wordt..

Femke_Tweety

MarliesR schreef:
Vanaf de NOS live blog;

Interessant, en ga ik doen.

(Heb klachten, geen idee of het Covid19 is uiteraard)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:43