Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:41

Maar de luchtcirculatie blijft toch even slecht en de eventueel vervuilde lucht komt toch ook bij de chauffeur terrecht?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 16:43

Maar dan kunnen wij toch ook zolang er geen mens op 1.5 meter zit er geen op doen maar zodra er dan iemand komt hem wel op doen? Of denk ik nu super dom, dat kan natuurlijk ook haha.

Muiz
Moderator Algemeen

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:55

De luchtcirculatie en dan vooral de airco zou de lucht moeten filteren (of zo wordt het ons verteld). Dus bij de chauffeur komen die corona deeltjes niet zolang de voorste stoelen afgesloten zijn en de voordeur niet wordt gebruikt.

1,5 meter kan idd tussen de passagiers niet gehandhaafd worden en daarom de mondkapjes, pas opzetten als het druk is is te vaag. "Oh maar ik vind het nog niet druk hoor chauffeur" of "ja, ik reis buiten de spits dus ik heb geen kapje bij me".

Bovendien is voor brildragende chauffeurs het mondkapje een beetje knudde als je bril beslaat door de warmte achter de voorruit. Dan zie je zo lastig of er iemand over steekt :+

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 07:58

Ik kan het zo snel even niet vinden. Met hoeveel personen mag je nu in een 4zitter plaatsnemen als je niet tot hetzelfde huishouden behoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 08:41

lucifertje schreef:
Ik kan het zo snel even niet vinden. Met hoeveel personen mag je nu in een 4zitter plaatsnemen als je niet tot hetzelfde huishouden behoort.

2 en dan tegenover elkaar bij het raam. Huishouden maakt niet uit. Ook met 4 van hetzelfde gezin is 2 de max. Gaat erom dat het gangpad vrij blijft.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 09:53

Gloa schreef:
lucifertje schreef:

2 en dan tegenover elkaar bij het raam. Huishouden maakt niet uit. Ook met 4 van hetzelfde gezin is 2 de max. Gaat erom dat het gangpad vrij blijft.

Er zijn nu toch ook helemaal geen vierzitters meer? Alles is één- of tweezits, want je telt alleen nog de zitplaatsen met groene sticker.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:17

Geen vierzits om als vierzits te gebruiken dan, maar ze hebben ze niet verwijderd uit de treinen ofzo. En geloof dat ze soms in verschillende branches de regel hebben dat huishoudens wel samen mogen dus zo geo is de vraag niet. Maar dat de gangpaden leeg moeten blijven en daardoor dus alleen de raamplekken klinkt erg logisch.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:46

Voor zover ik weet is er in de vierzitter nog maar plek voor 1 persoon. Ik vroeg me al af hoe dat moet als je vanwege bijv. ziekenhuisbezoek met je kind met het OV moet. Een kind van 8/9 wil je niet perse meer een hele rit op schoot, maar eigenlijk ook niet 2 rijen verderop hebben zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 11:03

In de trein bij NS mag je in een 4 zitter met 2 personen aan de raamkant zitten. Dezelfde of verschillende huishoudens maakt niet uit.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:37

Top, bedankt voor het antwoord.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:13

Gister ochtend reed de IC Direct tussen Breda en Rotterdam een andere route (via Dordrecht). Iemand hier die toevallig weet hoe dat kwam? :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:14

sureido schreef:
Wat is eigenlijk de reden dat buschauffeurs geen mondkapje op hoeven?

De passagiers stappen via de achterdeuren in. En bij de htm zitten ze helemaal afgeschermd
Maar de echte reden weet ik niet

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:11

Steeph schreef:
Gister ochtend reed de IC Direct tussen Breda en Rotterdam een andere route (via Dordrecht). Iemand hier die toevallig weet hoe dat kwam? :o

Dat zijn twee parallele stukken maar de route via Dordrecht moet een stuk heel langzaam gereden worden, vandaar dat het niet de voorkeur heeft

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:41

Magrathea schreef:
Steeph schreef:

Dat zijn twee parallele stukken maar de route via Dordrecht moet een stuk heel langzaam gereden worden, vandaar dat het niet de voorkeur heeft

Maar waarom reed ie dan gisteren wel via Dordrecht? Normaal rijd ie altijd via de HSL.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 14:52

Misschien een storing of werkzaamheden op de HSL?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:46

leeslampje schreef:
Misschien een storing of werkzaamheden op de HSL?

Wss dit inderdaad, dan rijdt hij om via Dordrecht.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:50

Maar welke van de twee dan, en op welk stukje?
Dat er wat was had ik inderdaad ook al wel bedacht, maar ik kon nergens vinden wat en dat er vertraging zou zijn dus het leek me niet gepland

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 20:28

Voor mensen met vragen, er is nu een hele interessante documentaire op Nederland 2, over de NS.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 18:54

SusanH schreef:
Voor mensen met vragen, er is nu een hele interessante documentaire op Nederland 2, over de NS.

Goede tip, ga hem vanavond eens kijken.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:39

Hi! Weet iemand hier toevallig of mbo studenten ook niet in de spits mogen reizen? En geldt dit ook wanneer je naar een bestemming reist die niet school is, maar je wel je studentenproduct gebruikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 19:58

EmmaVZ schreef:
Hi! Weet iemand hier toevallig of mbo studenten ook niet in de spits mogen reizen? En geldt dit ook wanneer je naar een bestemming reist die niet school is, maar je wel je studentenproduct gebruikt?

Controle is op dit moment niet mogelijk. Immers, voor stage mag je ook ín de spits reizen.

Ik zou mezelf wel afvragen of het reizen echt nodig is.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:10

EmmaVZ schreef:

Mss heb je hier wat aan?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... erwijs-mbo

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 21:42

Volgens mij is het 'verbod' vooral voor scholen bedoeld, zodat ze de lestijden aanpassen aan de daluren en niet voor individuen.

EmmaVZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:02

Interessant, bedankt voor de link! Ik heb vrijdag examens op school van 11:00 tot 16:00. Dan zou ik dus beide keren in de spits moeten reizen. Niet erg handig dus.

@Bubblewrap: Of de reizen echt nodig zijn denk ik zeker over na :) Ik heb de afgelopen maanden ook helemaal niet gereisd, maar helaas is er een belangrijke afspraak (niet de examens) waar ik toch echt heen moet. Ik denk er nog over na om te gaan fietsen als alternatief, maar dat is wel al een uur fietsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 22:06

Tot 16:00, bijzonder! Net niet volgens de overheidsrichtlijnen.

Een uur fietsen is wel een stukje, al heb ik dat laatst ook gedaan als alternatief voor de trein :D Was toen wel prachtweer!