De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-20 23:08

De jeuk begint hier gelukkig minder te worden. Af en toe nog wel een kleine aanval maar niet meer zo erg als een week geleden.
Ik ben vandaag wel weer lang buiten geweest en zag veel nesten. Hopelijk krijg ik nu niet weer een nieuwe aanval :x Maar alleen maar binnen blijven is ook zonde met zulk mooi weer.
Ik kom ook veel oude nesten tegen die dood zijn/lijken. Hoe lang blijven die nog een risico?

Felien_Kyra: Bij mij leken het ook echt net muggenbulten (de jeuk was ook ongeveer hetzelfde) maar mijn schoonmoeder kreeg blaren. Dus er kan wel verschil in zitten.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 23:13

Ze lijken bij mij ook echt op muggenbulten. Het zijn er echter zoveel, dat had alleen kunnen gebeuren zonder muggenbescherming in een moeras ofzo.
Bij mij ook voornamelijk op benen en in knieholte.
Ik heb allerlei type bultjes: gewoon rood en muggenbult-achtig, rood met een blaasje en rood met een wittig randje.

Voor het idee: Afbeelding
Afbeelding

Ik heb trouwens inderdaad even met tape de plekken behandeld. Direct na de tape jeukte alles als een gek. Heb er van die processierupsgel op gesmeerd en een antihistamine tabletje genomen. De scherpe randjes zijn er nu iets af, maar bij wrijving speelt er toch nog wat jeuk op. Gelukkig al een stuk beter te doen dan vanochtend :)

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 06:19

Naar mijn mening toch echt processierups.
Ik herhaalde het twee a drie dagen achter elkaar met de tape , en douchen en smeren. Hielp hier perfect.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 08:59

Bnet dat zou heel goed de eikenprocessierups kunnen zijn. Lijkt me ook wat veel voor muggenbulten.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:01

miccamaaike schreef:
Bnet dat zou heel goed de eikenprocessierups kunnen zijn. Lijkt me ook wat veel voor muggenbulten.

Oh maar ik weet ook vrij zeker dat dat het is! Felien_kyra was degene die twijfelde ;)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 09:28

Oh sorry, even in de war :+

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-20 23:21

Bnet schreef:
Ze lijken bij mij ook echt op muggenbulten. Het zijn er echter zoveel, dat had alleen kunnen gebeuren zonder muggenbescherming in een moeras ofzo.
Bij mij ook voornamelijk op benen en in knieholte.
Ik heb allerlei type bultjes: gewoon rood en muggenbult-achtig, rood met een blaasje en rood met een wittig randje.

Voor het idee: [ [url=m/iOO31F.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/UNJ5af.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb trouwens inderdaad even met tape de plekken behandeld. Direct na de tape jeukte alles als een gek. Heb er van die processierupsgel op gesmeerd en een antihistamine tabletje genomen. De scherpe randjes zijn er nu iets af, maar bij wrijving speelt er toch nog wat jeuk op. Gelukkig al een stuk beter te doen dan vanochtend :)

Thanks!! Jij hebt t wel echt een stuk erger dan ik. Dus vermoed echt muggenbulten bij mij.

Ik heb inmiddels snachts een lange broek aan, knetterwarm maar geen bulten er bij :')

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:15

Bij mij zitten er ook niet zoveel bij elkaar, maar kan prima eikenprocessierups zijn hoor! Lijken wel op muggenbultjes soms.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 10:21

Bij mij zitten ze ook niet allemaal bij elkaar hoor.
Ze zitten best verspreid en met name aan de rechterkant van mijn lijf omdat aan die kant de eikenbomen stonden toen ik er onderdoor fietste :+
Het ging een paar dagen goed maar nu beginnen ze opeens weer te jeuken :? Is dat normaal?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:24

Jep dat is normaal vrees ik.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 10:25

Ja, soms nog wel 2 weken later dat het weer begint te jeuken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 10:27

Zo lang nog? -O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:37

Het zijn bij mij ook net muggenbulten. Ik krab tot ze bloeden. :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:40

In eigen woonplaats valt de hoeveelheid rups nog mee. Paar dagen weggeweest en een stuk gebied was lintje lintje lintje. Kortom bijna alle eiken langs de kant van de weg waren bezaaid met nesten. En helaas ik besefte te laat dat ramen dicht van de camper met rijden misschien slimmer was. Aargh jeuk jeuk op de meest rare plekken zitten die rothaartjes. %) via t shirt nek naar binnen gekomen ook. Gelukkig genoeg coolgel dat helpt iets.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:27

https://www.rangercarekit.nl/blogs/news ... delingrups

6 dingen die je niet moet doen bij processierups
Krab niet aan de bultjes.
Gebruik geen talkpoeder tegen de jeuk, want dan neemt de jeuk juist toe.
Wrijf niet in je ogen.
Gebruik geen plakband of ducttape om haartjes te verwijderen.
Probeer de brandhaartjes niet met een föhn te lijf te gaan, want dan kun je je huid verbranden.
Hang gewassen kleding niet buiten op.

Nou, ik doe het dus niet zo goed. Sorry, maar als het jeukt dan moet ik krabben! Talkpoeder heb ik er wel op gedaan met menthol en ik heb het idee dat het wel iets verzacht.

De plakband helpt niet bij mij maar bij sommige anderen wel. Ik snap niet helemaal waarom je die niet zou mogen gebruiken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:31

tienus63 schreef:
kinel schreef:
Hier in de wei tot nu toe geen nest te zien. Dus spuiten heeft geholpen. En ook de vogeltjes vliegen nog gewoon. De insecten zijn ook nog volop aanwezig. Behalve die krengen dan. Ben blij dat ik heb laten spuiten. Volgend jaar gewoon weer.
Op die foto’s dat zijn wel hele grote nesten. Krijg je al de kriebels van als je er naar kijkt.

Gemeente heeft de bomen langs de openbare weg met aaltjes behandeld.
Op particulier terrein zijn ze met xentari behandeld.

Bij de particulieren geen nest te zien.
Langs de openbare weg net zoveel als vorig jaar.

Vogels lijken tot dusver prima tegen de xentari te kunnen.
Ik heb nog geen dooie vogels of jonkies gevonden.

Volgens mij is het ook geen direct gevaar voor vogels. Xentari doodt alle insecten op de boom. Dus als dat veelvoudig gebruikt gaat worden zijn er straks minder insecten en is er dus minder eten voor de vogels.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:22

Wij hebben dit jaar ontzettend veel sluipwespen.

De nesten in de bomen die niet behandeld zijn, zijn dit jaar mega groot.
Leuk voor de fietsers.......

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 18:34

Ik vraag me af of die vogels echt ineens zoveel minder gaan worden als de rupsen op de eik dood gaan, ook als het andere rupsen zijn die ook dood gaan.

De eik is niet de enige boom in de omgeving er staat van alles wat. Ook de berm zit hier vol met rupsjes.
En ook aan vliegjes, muggen enz mogen ze die nog wel heel wat meer eten :D

Vroeger toen de processierups er minder was waren en ook niet minder vogels, aten gewoon wat anders.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:02

Ik denk het wel. In elk geval zullen vogels wegtrekken uit de gebieden waar niets te vreten valt. Zo werkt de natuur nou eenmaal.

Mijn ecosysteem is in elk geval perfect. Paar nesten rupsen gehad en die zijn volledig uitgemoord door de vogels en zweefvliegen. De nesten heb ik ingespoten met een biologisch fixeermiddel zodat de haartjes niet rond zwerven. Die kan ik straks weghalen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 19:20

Ik merk wel dat het hier in de omgeving een stuk minder is als vorig jaar.
Toen was het echt in iedere eikenboom raak en nu is dat misschien nog maar 30 tot 40%.
Maar als er dan een nest zit is het ook meteen een flinkerd.

Jessix, werkt zo'n fixeermiddel echt goed? Pak jezelf goed in want ik hoor verhalen dat mensen toch nog flink onder de haren zaten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 19:53

Ik denk het wel. Ik heb geen last gehad met het inspuiten. Maar de nesten waren ook zo goed als dood. De vogels hebben zich tegoed gedaan en ik zag ook veel dode rupsen in de nesten dus ik vermoed sluipwespen.. De paar die nog wel leefde kregen meteen fixeermiddel over zich heen. Ik wacht met verwijderen tot het echte keiharde schijven zijn geworden, niet meer herkenbaar als rupsennest.

Ben in elk geval blij dat het zo is opgelost, grotendeels aan de natuurlijke vijand te danken. Ik heb een eigen perceel bos met behoorlijk wat eiken bomen waar ik en mijn dieren in wonen, dus ik houd het al jaren angstvallig in de gaten. Dit is trouwens pas het eerste jaar dat we nesten hebben gehad. 5 en ze zijn dus niet groot geworden.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:59

Hier heeft de gemeente ook een beste oplossing. Gewoon lint eromheen met processierups erop gedrukt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 21:08

Hoi, kan iemand mij adviseren? In de omgeving waar ik werk staan nu ontzettend veel eikenbomen met de rupsen erop, echter met deze warmte heb je natuurlijk een korte broek & t shirt aan. Maar ik fietste er vandaag langs met niet zo'n prettig gevoel.. Zou het veiliger zijn om toch voor de zekerheid kleding met lange mouwen aan te doen? En moet het dan ook echt een dikke stof zijn?

Of moet ik mij niet druk te maken zo lang er geen stevige wind oid staat?

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:07

Ik volg dit topic al een tijdje stilletjes en was blij dat ik er amper last van had.
Nu zit ik echter helemaal onder door de hoeveelheid nesten op stal.
De nesten gaan waarschijnlijk niet weg gehaald worfen dus ik voorzie een zware zomer.

Heeft iemand van jullie ervaring met de werking van anti-hestamine pilletjes?

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:54

Ik heb laatst een antihistamine pilletje genomen omdat ik echt gek werd van de jeuk. Ik gebruik ze verder eigenlijk nooit, heb verder geen allergiën. Het haalde bij mij wel de scherpe randjes eraf, maar de jeuk was niet volledig weg. Beetje lastig omschrijven, maar het bracht wat verlichting in de zin dat het schrijnende gevoel er wat af was.

Een aantal dagen verder gaat het best prima eigenlijk. Met name de knieholte wil nog wel jeuken, de rest momenteel nauwelijks meer.