Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Gierige acties: Wat heb jij meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:01

Wijn drink ik ook niet. Maar als ik dat over heb maak ik er gewoon een rode wijnsaus mee, of zoek een recept met wijn. Coq au vin ofzo. :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:44

Nies_ schreef:
Ja ik vind dat wel zo fatsoenlijk. Ik koop altijd kleine flesjes of blikjes als ik de betreffende drank zelf niet te nassen vind. In mijn omgeving doet overigens iedereen dat.

Doe ik zowiezo, ook omdat ik de tik heb dat wat open is op moet en ik me vervolgens klem zuip aan de restjes fris. :')
Met flesjes en blikjes heb ik altijd dichte over, die zet ik in de kelder voor de volgende keer dat er visite is of wanneer ik zin heb in fris.
Maar ik weet bijv dat mijn stiefvader graag een bepaald merk bier drinkt en met mijn verjaardag haal ik dan 2 flesjes voor hem, net zoals ik voor mijn moeder spa (huismerk) mild bruisend haal bijv omdat ze spa rood te bruisend vindt.
Zo hebben ze allebei iets wat ze lekker vinden maar kost het me geen klauwen met geld.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:54

anjali schreef:
xSCWx schreef:
Over eten gesproken; ik werd/wordt weleens uitgenodigd om bij iemand te komen eten en dan moet ik zelf het eten (gedeeltelijk) meenemen :+ bij 1 (inmiddels ex-) vriendin heb ik gezegd dat ik dat echt raar vond (aangezien ze bij mij ook nooit eigen eten en drinken mee hoefde te nemen, ik nodig immers iemand uit). Maarja die was haar rijke (inmiddels ook ex- :') ) vriendin gewend die veel te lief was en altijd alles betaalde en haar rondreed met haar privé chauffeur.
Bij een andere vriendin betaal ik de (gedeeltelijke) boodschappen wel met liefde (ondanks dat ik het apart blijf vinden) omdat ik weet in wat voor situatie ze zitten. Neem ook vaak zelf frisdrank mee of wat te snaaien etc.

Zoiets heet een Amerikaanse fuif. Dan moet iedereen die komt wat te eten of te drinken meebrengen. Was in mijn jonge jaren heel normaal.Maar het moet wel goed afgesproken worden.

Zoeen American party hebben wij inderdaad een paar jaar geleden eens gedaan toen we krap bij kas zaten (net verhuist en ook gezegd geen cadeaus meenemen maar alleen je eigen drinken, hapjes zorgen wij voor).
Maar bovenstaande gaat niet over een feestje maar gewoon een één-op-één etentje met een goede vriendin. Om de zoveel weken bij elkaar eten (gewoon gezellig), maar als ik bij haar at dan nam ik het eten mee (kreeg een lijstje mee) en stond het vervolgens ook zelf te koken :+ terwijl ze bij mij thuis dus nooit wat hoefde mee te nemen en ik (wederom) kookte. De keer dat zij eten haalde en kookte is nooit gekomen want toen was ze (voornamelijk door andere dingen) al een ex-vriendin.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:01

Wanneer ik ergens ben drink ik wat mij aangeboden wordt, of dat nou a b of c merk is... ik ben er voor de lol met vrienden samen, niet om bij te tanken aan weet ik veel wat voor product. Van mij hoeft iemand echt niet speciaal voor mij naar de winkel ofzo :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:33

Stille meelezer hier, maar ik proef echt wel het verschil tussen Coca Cola en welke andere cola dan ook, vind een andere ook echt niet lekker en proef het direct :o
Al zal ik er bij iemand thuis niks van eigen hoor als ik het aangeboden krijg, maar verschil is voor mij heel duidelijk ;)

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:42

Hier hangt het er van af wat voor feestje het is, of iedereen zelf wat meeneemt of het allemaal geregeld is.
Verjaardagen etc hoeft niemand iets mee te nemen, oud&nieuw doen we dat bijvoorbeeld weer wel.
We zijn nu al inkopen aan het doen voor de verjaardag van mijn vriend, we geven dan altijd een tuinfeest met bbq. We zorgen dat er voor iedereen wat is, iedereen een hamburger, 2-3 stokjes saté en zat stokbrood en een paar flinke salades etc. Voor de paar vegetariërs een vegaburger en groentespiesen. Qua drinken haal ik bier, wijn (rood, wit en rosé), cola, sinas en spa bruisend. Voor de kids die mee komen nog pakjes wicky en chips etc.
Overigens voor (excl kids) ca 40 man := Maar ik moet er wel bij zeggen dat het in onze kring heel erg de gewoonte is om geld te geven voor een verjaardag, het kost ons dus lang niet zoveel als het lijkt!

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 03:13

Mijn opa en een oma zijn afgelopen oktober 50 jaar getrouwd, hielden een groot feest. En die halen dan voor iedereen drinken apart. Dus dan heb je zo'n 40 tot 60 flessen van alles wat. En dan help ik met mijn zus en moeder km iedereen te bedienen, werkt een beetje als een bar. Hij invertariseert gewoon wat iedereen zo'n beetje drinkt en schat dan in hoeveel flessen die nodig heeft,en haalt alles als het in de aanbieding is.

Al haalt hij wel altijd veel te veel, dronken maandenlang nog van de cola en drank want bijna alles wat over is geeft die aan ons, hadden zes kratten vol :'). Dat is dan weer de andere kant van gierig.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:09

Veulen84 schreef:
Toch denk ik dat niet alles hebben aan drankjes of een bepaald merk niks met gierig te maken heeft. Als je het zelf niet drink of zelf liever een ander merk hebt... Dan is dat toch logisch? Ik drink zelf nooit gewone cola maar alleen light. Moet ik dan voor iemand percé gewone cola halen terwijl het hier over datum staat te gaan hierna? Is dat niet gewoon echte verspilling...

Mijn idee.. Kijk, als je een feestje hebt is dat anders, dan haal je gewoon verschillende dingen in huis.
Maar ik heb echt niet standaard andere dingen in huis, die wij zelf niet drinken. Bier bv, wij hebben al te vaak bier over de datum gehad en weg moeten gooien.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:14

Ik lust zelf al het drinken behalve rode wijn en ice tea dus komt wel op. :=

Maar je kan het ook weggeven natuurlijk of aan de voedselbank / weggeefhoek.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:17

Omdat andere mensen misschien een biertje lusten? Nee hoor, drinken wat de pot schaft als je onverwacht langs komt. En imo heeft dat niets met gierig zijn te maken maar gewoon met logisch nadenken.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:38

:+ een tientje willen besparen op rolgordijn en vervolgens urenlang klooien verder zijn om 'm op maat te krijgen.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:37

Wij hebben dat ook een jaar gedaan met oud en nieuw: iedereen nam iets mee. Gevolg: veeeeeeeeeeeel te veel en flink wat dezelfde soort hapjes. Nu doen we het gewoon weer als voorheen: kerst en oud en nieuw gaan op 1 hoop en kosten worden gedeeld door alle personen. We zijn nog nooit meer dan 50€ pp kwijt geweest en met kerst hebben we altijd minimaal 5 gangen en ook is dat incl de champagne en andere drankjes voor oud en nieuw. Wat ons betreft helemaal prima. Degene bij wie het is betaalt en de kosten gaan gewoon door de mensen die aanwezig waren. Gaat al 16 jaar (op dat ene jaar na) goed en zo krijgen we ook geen scheve gezichten omdat het vaak bij dezelfde personen thuis is. Sommigen wonen in kleinere huizen waar je een vriendengroep van 16 man gewoon niet lekker in kwijt kunt, dus daar is het "nooit". BBQ's gaan ook altijd zo.

Ik haal qua drinken wel altijd wat diegene graag lust. Zo ben ik een coca cola mens en een vriendin van mij pepsi. Geen probleem om een fles te halen. Wat over blijft, mag ze meenemen anders gaat het toch de gootsteen in. Andersom staat er daar ook altijd een fles coca cola voor mij. Kleine moeite. Met echte verjaardagen en zo haal ik eigenlijk alleen fris, paar radlers 0.0 en wijn en bier. Likeurtjes staan er altijd wel en die mogen ze pakken, voor mijn vader staat er een fles bacardi omdat hij echt geen bier drinkt en voor een vriend van me haal ik altijd een klein flesje malibu omdat hij ook geen bier drinkt. En andersom staat er vaak in de zomer een lekker flesje mouserende rose voor mij bij hun in de koelkast. Ik drink ook gewoon wit, maar ze weten dat ik dat met warm weer lekkerder vind en zo doen we gewoon die kleine dingetjes voor elkaar. Mocht er iemand spontaan langskomen, kunnen ze krijgen wat ik heb. Maar wat dat betreft is mijn koelkast heaven geloof ik, want ik heb altijd van alles staan. Sapjes, spa groen, ijsthee, cola, fanta, chocomel, melk en crystal clean en dan natuurlijk de kraan nog. Drink zelf nogal veel, dus nooit drinken te kort :').

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:24

Schiet me nog een te binnen.

Vriendin van ons ma is zon uitzuiger en profiteur, ze komt regelmatig bij ons soep halen en dat is geen probleem, waaronder ook verse erwtensoep, de meeste weten wel hoe duur het vlees is wat erin gaat... afijn ons ma maakt dan een hele pan, voor haar.

Nu waren ze laatst samen en dagje weg, en er werd drinken gehaald bij benzinestation. Mama was der pasje vergeten, en had geen kleingeld bij.

Dus vriendin betaald het flesje drinken van €2,20,- daags erna, een appje of ze alsjeblief 2,20 over kon maken :')

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:22

Tigra_ schreef:
Ibbel schreef:
Ach, ik heb een wat snobistische neef die graag rumcola drinkt, en dat moet dan wel Bacardi Coca Cola zijn :+
Hij krijgt gewoon huismerk rum van de Makro en huismerk cola van de Aldi (hij ziet toch niet wat ik mix in de keuken). Ik heb 'm er nog nooit over gehoord dat het anders smaakt :))

Oftewel, dat huismerk versus A-merkgeneuzel is heel erg relatief. Als mensen blind moeten proeven pikken ze 9 van de 10 keer de Coca Cola er niet uit, en vinden ze een B-merk lekkerder...

Is geen gek idee om eens te proberen. Ik merk over het algemeen duidelijk verschil maar je ziet het verschil ook altijd dus kan best zijn dat je beïnvloed wordt door wat je ziet. Maar heel eerlijk betwijfel ik of ik het niet merk. Of je er een opmerking over maakt is wat anders natuurlijk. Als mensen pepsi hebben en ik vraag om cola zeg ik daar ook niets van. Je bent gewoon bij een ander thuis en moet je al blij zijn dat je wat krijgt.

Ik ken nog wel iemand die als hij op vakantie gaat met de vrouw zelf business class gaat zitten en z'n vrouw krijgt de goedkoopste zit plek. Ze mag in ieder geval mee op vakantie dat is ook al wat. Maar vindt het toch wat vreemd.

Even hoor.
Maar dat laat je als vrouw toch niet gebeuren? Ik zou lekker thuis gebleven zijn. Want op die manier mee op vakantie zou voor mij geen optie zijn. Samen uit luxe of goedkoop maar niet hij luxe en ik goedkoop.

Ellen_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:25

Nirvana_ schreef:
:+ een tientje willen besparen op rolgordijn en vervolgens urenlang klooien verder zijn om 'm op maat te krijgen.

ohja daar ben ik ook goed in maar gelukkig mijzelf ondertussen afgeleerd :D :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:33

Ik heb altijd van alles in de koelkast maar als ik ergens anders ben en ik krijg drinken aangeboden dan vraag ik iets fris of koffie en dan maakt het me echt niet uit of het cola, multivruchtensap of sprite is of van welk merk. Niet iedereen heeft evenveel te besteden. Wij hebben bijna nooit alcoholische drankjes in huis omdat wij niet drinken. Als ik weet dat er mensen komen die graag een wijntje of een pilsje drinken dan haal ik dat. Maar meestal mieten mensen rijden en als ik het niet in huis haal kunnen ze het niet drinken ook. Maar we hebben altijd genoeg anders en hebben geregeld onverwachts bezoek. Tegenwoordig doe ik de boodschappen bij liddl of de hoogvliet uit gemakzucht omdat due lekker dichtbij zitten. En ik heb vaak dus zelf een goedkoop merk in huis. De eerste die daar wat over durft te zeggen verwijs ik vriendelijk of minder vriendelijk naar de deur.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:09

Heb er ook nog een. Als wij met een groep vrienden afspreken halen we omstebeurt een krat bier en je neemt zelf je sterke drank/ fris mee om te delen. Zo zijn de kosten voor iedereen gelijk. Toen kwam er een keer iemand anders mee en die zei zal ik een kratje trakteren aan jullie. Nou prima fijn dat je wilt trakteren!! Komt die naderhand aan of iedereen 52 cent wilt overmaken per biertje dat die gedronken heeft? Zeg dan niet dat je eerst trakteert. Nu heeft iedereen dat gewoon overgemaakt natuurlijk.

En ook met het uitgaan iedereen rondje gedaan en toen was hij aan de beurt zegt die zullen we naar andere kroeg gaan. En dan vervolgens in die andere kroeg alleen een biertje voor zichzelf halen. En als wij weer een rondje geven staat hij vooraan. Ik wil best rondje geven en verwacht het niet persee terug maar zeg dan als je krap zit dat je niet mee wilt doen met het rondje geven ipv eerst 7 gratis biertjes te krijgen en dan 1 voor jezelf te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:37

Wij hadden ook iemand in de groep, die nooit meedeed met rondje geven. Gegeven moment haalde we gewoon niks meer voor haar. Ze is toen kwaad geworden en nooit weer gezien.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:47

Verjaardag bij familie: de gasten krijgen hun drinken in een klein glas en de man en vrouw des huizes altijd een groot glas. Vind ik altijd zo apart..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:56

love_western schreef:
Wij hadden ook iemand in de groep, die nooit meedeed met rondje geven. Gegeven moment haalde we gewoon niks meer voor haar. Ze is toen kwaad geworden en nooit weer gezien.

Goede vrienden :))

Een van onze vrienden staat achter de bar. En 1 van de meiden in de vriendengroep vind het heel normaal dat hij haar de hele avond dure mixdrankjes schenkt.

Is hij het niet mee eens en het wordt dus ook gewoon opgeschreven op de rekening. Is ze soms wat pissig als ze een dikke rekening moet betalen :+

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:40

fjordjes schreef:
Verjaardag bij familie: de gasten krijgen hun drinken in een klein glas en de man en vrouw des huizes altijd een groot glas. Vind ik altijd zo apart..

De kleine glaasjes zijn misschien het 'nette servies'? :D

Doet me denken aan de fraaie jaren 20?-uitspraak: "wie zijn gasten wil gedenken, zal zichzelf het eerst de thee en het laatst de koffie schenken."
Maw, de eerste kop thee uit de pot zitten de theeblaadjes in, die geef je dus jezelf, en de laatste koffie uit de pot bevat soms wat drab, dat bewaar je dus voor jezelf. Oftewel, je geeft je gasten soms inderdaad iets anders dan jezelf.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:54

Ik dacht hetzelfde ibbel. De kleine glazen zijn waarschijnlijk de 'nette' glazen.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 15:58

Nav dit topic vertelde mijn moeder me dat ze vroeger een keer mee was naar mijn manegeles en dat er toen een meisje van haar pony viel. Les werd even stilgelegd om te kijken of alles oke was en om het meisje even weer rustig er op te helpen, even een stukje meelopen enzo.. als er iemand viel moesten wij altijd naar het midden van de bak stappen en daar afstijgen, zodat de instructeur even niet op de rest hoefde te letten. Was een algemene regel..

Aan het eind van de les kon je contant betalen of je leskaart laten afstrepen.. nou vertelde mijn moeder dat een andere moeder daar moeilijk over deed, ze wilde niet de hele les betalen omdat haar kind een tijdje had moet wachten naast het paard 8)7

Ik heb het nooit mee gekregen en het is 20 jaar geleden, maar ik ben alsnog verbaasd :')

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 16:16

Ibbel schreef:
fjordjes schreef:

De kleine glaasjes zijn misschien het 'nette servies'? :D

Doet me denken aan de fraaie jaren 20?-uitspraak: "wie zijn gasten wil gedenken, zal zichzelf het eerst de thee en het laatst de koffie schenken."
Maw, de eerste kop thee uit de pot zitten de theeblaadjes in, die geef je dus jezelf, en de laatste koffie uit de pot bevat soms wat drab, dat bewaar je dus voor jezelf. Oftewel, je geeft je gasten soms inderdaad iets anders dan jezelf.

Nee beide coca cola glazen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 18:12

Waar ik nog aan moet denken bij mensen die altijd uit hetzelfde glas willen drinken en de visite altijd wat anders geven, is wellicht iets van smetvrees? Hoeft uiteraard niet hoor, maar ik ken wel mensen die daar gevoelig voor zijn.