Schrijven met mensen in de gevangenis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

uggy

Re: Schrijven met mensen in de gevangenis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:47

Ik heb afgelopen week een eerste mail geschreven naar iemand.
Ik merk dat ik dat nog wel een beetje lastig vind, dat mailen. Ik zou het liever per post doen..
Maar hoe pak ik dat aan? Kan er 1 postzegel op de envelop naar Amerika?
Hoe werkt zoiets? Is er hier iemand anders die echt brieven schrijft?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:17

uggy schreef:
Ik merk dat ik dat nog wel een beetje lastig vind, dat mailen. Ik zou het liever per post doen..

Er zijn postzegels voor het buitenland. Tot 20 gram doe je er daar 1 van op,van 20 tot 50 gram meen ik 2.Als het nog zwaarder is,nog meer.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:45

anjali schreef:
uggy schreef:

Er zijn postzegels voor het buitenland. Tot 20 gram doe je er daar 1 van op,van 20 tot 50 gram meen ik 2.Als het nog zwaarder is,nog meer.

Ik kan niet geloven dat dat goed gaat :o
Gewoon adres er op en dan komt het goed?
Ik ben te jong voor de brieven generatie geloof ik.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:47

Ik schrijf al 2 jaar brieven, hij heeft 1 keer een brief terug gekregen van zichzelf omdat hij nederland was vergeten eronder te zetten, maar als je exact het adres schrijft komt alles goed. Zijn adres erop en die van jezelf linksbovenin

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:23

anjali schreef:
uggy schreef:

Wel even opletten dat je wereld postzegels koopt dan, niet voor "gewoon" het buitenland. Van de wereldzegels idd tot 20 gram 1 zegel, 21 tm 50 gram worden 2 zegels en vanaf 51 gram 3 zegels. Al moet je daar best wel je best voor doen hoor :D ik kon t meestal redden met 2 postzegels.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 16:40

uggy schreef:

Haha wat erg, ik word oud :D

Om het je makkelijker te maken. In de Post NL app kun je onder het kopje versturen precies aanvinken nar welk land en welk gewicht en dan krijg je het tarief. Je kan via de app ook meteen een code kopen en die op de envelop tekenen. Dan hoef je niet eens echte postzegels te halen :-). Je moet hem dan wel binnen zoveel dagen op de post doen. Maar hij komt echt aan, dat heb ik ook al eens zo gedaan.

Let wel op dat je het adres goed noteert, dus ook het nummer van degene waarmee te schrijft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-20 17:19

uggy schreef:

Doen mensen al eeuwen XD

Je kunt ook naar een PostNL punt en daar wegen ze het voor je, dan kun je zeker weten dat er voldoende porto op zit.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:12

Maaike schreef:
Wel even opletten dat je wereld postzegels koopt dan, niet voor "gewoon" het buitenland. Van de wereldzegels idd tot 20 gram 1 zegel, 21 tm 50 gram worden 2 zegels en vanaf 51 gram 3 zegels. Al moet je daar best wel je best voor doen hoor :D ik kon t meestal redden met 2 postzegels.

Alle tarieven voor het buitenland zijn qua postzegels hetzelfde, er is dus geen verschil meer tussen wereld postzegels en Europa postzegels :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:52

@Gerlindie,inderdaad.De tijd dat postzegels voor binnen en buiten Europa verschillend waren is al flink lang geleden!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 13:49

gerlindie schreef:
Maaike schreef:

Alle tarieven voor het buitenland zijn qua postzegels hetzelfde, er is dus geen verschil meer tussen wereld postzegels en Europa postzegels :D

Haha nou top, dat scheelt weer! :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:36

Schop het topic even omhoog.

Via andere mensen bekend geworden met het fenomeen schrijven met mensen in gevangenis. Kreeg een website door, heb een mail geschreven naar iemand in death row, maar het gevoel is vreemd.

Ik kreeg een prive mail van de betreffende persoon, dat hij super blij was met mijn bericht. En dat hij graag mijn telefoonnummer wilde om te kunnen whats appen.
En toen ging ik denken, heb mn telefoonnummer niet gegeven, hoe kan iemand in death row whats appen?
En hoe kan hij mij dan privé mailen?

Ik heb mn telefoonnummer niet gegeven, want ik vertrouw het voor geen meter.

En tot die tijd heb ik verder zn naam niet gegoogled, tot gisteren avond. De twijfel wordt alleen maar meer :')
Want hoe kun je een gewoon gesprek voeren met iemand die 2 vrouwen koelbloedig in hun hoofd heeft neer geschoten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:46

@Ivy,tja het zullen in de meeste gevallen geen lieverdjes zijn,anders zaten ze niet vast.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:41

Wat bedoel je met privé mail? Heb je je e-mailadres gegeven of kreeg je een bericht via bijvoorbeeld JPay? Wat betreft Whatsapp kan je natuurlijk gewoon aangeven dat je niet wilt meewerken aan iets illegaals.

Je weet niet in welke chaotische staat zijn leven was op het moment dat hij die misdaden pleegde. Het kan goed dat hij in de rust van de gevangenis (vriendelijk uitgedrukt) weer tot zichzelf is gekomen om het zo maar te zeggen. Het kan natuurlijk ook dat hij wel een tik van de molen heeft gehad, maar daar kan je alleen maar gaandeweg achter komen. Het is aan jezelf of je vindt dat zo iemand wel of niet je aandacht waard is.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:47

ik heb via een bekende amerikaanse site een bericht gestuurd via een account dat je aanmaakt.
deze organisatie geeft 2x pm de berichten door aan de gevangen, ik heb mij dus geregistreerd met mijn mail adres en deze is dan ook bij de betreffende gevangene aangekomen.
hij stuurt mij nu met een prive mail een email naar mijn gmail account....

Ik weet van te voren dat als je met iemand mailt die in death row zit, je dus ook de echte zware gasten hebt. Maar het is toch even slikken als je dan vervolgens leest wat hij precies gedaan heeft een ook in details hoe het gegaan is.
Death row is voor deze man ook het eind station, hij heeft bekend.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 12:54

Jij moet je fijn voelen bij het contact, laten we dat voorop stellen. Als jij het idee hebt dat je je niet lekker voelt bij deze persoon, dan kun je hem dat gewoon vertellen en zeggen dat je hierbij het contact beëindigd. Neemt hij daarna nog contact met je op, dan licht je de gevangenis waar hij zit in, die maken daar korte metten mee.

Dat gezegd hebbende: het is natuurlijk wel handig om je te realiseren dat veel mensen niet vastzitten voor zweetvoeten. Het Amerikaanse systeem is heel anders dan het Nederlandse, en mensen worden veel strenger en langer gestraft dan dat hier het geval zou zijn. Maar ja, er zitten naast mensen met een DUI, een drugcharge en shoplifters ook koelbloedige moordenaars, verkrachters en zware bendeleden vast. Dat had je eigenlijk wel kunnen weten toen je iemand op death row schreef.

Misschien is het handig om deze ervaring mee te nemen naar een eventuele volgende penpal: eerst kijken wat ze gedaan hebben en bedenken of je daarmee kunt leven.

Edit: dat zeg ik eigenlijk ook voor de gevangene. Hij is ook een mens, hij heeft ook gevoel. Als je begint met hem schrijven moet je dat wel zeker weten, want voor mensen die al zo weinig 'normale' contacten hebben is het ook niet echt prettig om als een wegwerpproduct behandeld te worden.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 01-10-20 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:54

Waarom heb je dat niet opgezocht voordat je hem schreef? Appen zou ik zelf ook niet doen maar iemand schrijven zonder z'n misdaad opzoeken ook niet.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 12:58

Oh op die manier. Ook niet netjes van zo'n organisatie dat je mail zichtbaar blijft terwijl via hen schrijft om wat anonimiteit te bewaren (denk ik?) Ik zou het aankaarten bij de organisatie en kijken wat zij je adviseren. Je kan er wel vanuit gaan dat het niet de bedoeling is dat hij een telefoon heeft. Dat is iets wat je zelf nog met hem kunt communiceren, dat je alleen contact wil via de legale weg .

Nog een kleine toevoeging: als hij een telefoon heeft heeft hij ook contact met mensen van buitenaf, iemand moet toch die telefoon voor hem gekocht hebben en betalen, dus hij zal niet vreselijk vereenzamen zijn mocht je besluiten het hierbij te laten.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:05

MarcoBorsato schreef:
Waarom heb je dat niet opgezocht voordat je hem schreef? Appen zou ik zelf ook niet doen maar iemand schrijven zonder z'n misdaad opzoeken ook niet.

Omdat ik vind dat je mening wel eens zou kunnen veranderen als je van te voren iets opzoekt over iemand.
Ik wilde dit zonder vooroordelen doen en nu het gesprek zo vreemd begint, heb ik het toch gedaan.
Mijn visie was, hij verteld het vast zelf wel een keer ;) Iemand in death row zit daar meestal omdat het leven van andere zeer ernstig beschadigd is, voor zowel slachtoffers als nabestaande

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:15

Op DR zit je voor moord, volgens mij? Ik vind het dapper van je maar ook wel naïef. Ik zou de organisatie inderdaad even mailen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:39

Raar. Ik schrijf met een gewone gevangene en die kan uitsluitend via Jpay communiceren of per post. Hij maakt af en toe dingen in de gevangenis en als hij mij iets wil sturen, kan dat alleen als ik van tevoren (eenmalig) toestemming geef met een getekende brief. Dat heb ik ook gedaan overigens.

Maar alles wat uitgaand is, wordt gecontroleerd.

Daarbij is Whatsapp niet echt gebruikelijk nog in de VS, dus ik zou zeker heel terughoudend zijn. Ik heb wel gekeken naar mensen op death row, maar veel misdaden betroffen ook doden of misbruik van kinderen en daar kan ik me niet overheen zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 21:03

Hebben jullie op JPay de mogenlijkheid om de mailen moeten activeren ofzo? Ik heb van de week mailtjes gehad van Adrian, maar ik kan ze nergens lezen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 18:32

Vjestagirl schreef:
Hebben jullie op JPay de mogenlijkheid om de mailen moeten activeren ofzo? Ik heb van de week mailtjes gehad van Adrian, maar ik kan ze nergens lezen.

Ook niet op de website?

Volgens mij zijn in elke staat de regels weer anders. Zelfs de tarieven verschillen per inrichting.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 15:38

Melissa0304 schreef:
Ik schrijf al 2 jaar brieven, hij heeft 1 keer een brief terug gekregen van zichzelf omdat hij nederland was vergeten eronder te zetten, maar als je exact het adres schrijft komt alles goed. Zijn adres erop en die van jezelf linksbovenin

Ik heb het nu op deze manier gedaan. Via post NL een postzegel kopen en dan op de post. *\o/*
Hopen op reactie :D

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:25

Ik heb mijn poging gestaakt.
Kon het contact via de mail behouden, duidelijk gezegd dat ik niet via andere wegen wilde communiceren.
Daar ging hij mee akkoord, echter op de simpelste vragen daarna kreeg ik eigenlijk geen antwoord.
Meer de dwingende toon, je moet een foto van jezelf sturen, het moet van 2 kanten komen blabla.
Na 10 mailtjes was ik er wel klaar mee, een zinnig gesprek is er niet geweest.

Toen ik aangaf dat ik ermee stopte, kreeg ik terug dat ik in mn oren moest knopen dat Amerikaanse mensen niet willen praten met mensen aan de andere kant van de oceaan. Waarom hij mij dan als eerste een mail terug stuurde is mij een raadsel :')

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-20 16:55

Nou daar ben je mooi vanaf dan :evaw: vervelend zo'n ervaring! Heb je dat ook nog gemeld bij organisatie? Ander zit een andere penpal er straks mee opgescheept.