sneeuwpop schreef:Ik vind dit wel een beetje overkomen als een slachtofferrol hoor. Wtf heeft de reclame er mee te maken? Het is al zolang duidelijk dat het kankerverwekkend is.....
En het nu niet meer binnen mogen roken, Tja ik ga vaak in de zomer niet meer op het terras eten omdat er zoveel mensen daar roken.....
Daarmee wil ik zeggen, dat je echt niet zielig bent als roker. Al is het moeilijk, jij hebt wel de keuze om te stoppen.
reclame heeft er heel veel mee te maken, zeer zeker in de tijd dat sigaretten nog gewoon algemeen geaccepteerd was en bij het dagelijks leven 'hoorde'. Jeugd en jongvolwassenen met name zijn redelijk beinvloedbaar door wat populair/stoer/modieus is. Het is wel bekend dat de tabaksindustrie daarop inspeelt en flink gebruikt van maakt (net als andere industriën)..
zeggen dat het een niets met het ander te maken heeft, waarom hebben ze dan niet gewoon een egaal pakje en waarom zijn er dan 'bijzondere smaakjes die met name de jeugd aanspreken.. En wat dacht je van chocoladesigaretjes rond de kerst, en vroeger ook chocoladesigaren.. je denkt toch niet dat dat uit de chocoladeindustrie kwam? want dan hadden ze wel chocolade autootjes en speeltjes gemaakt. Je werd (en wordt, maar nu nog subtieler) van kinds af aan al richting roken gelokt.
het feit dat het nu duidelijk is dat roken schadelijker is en maatschappelijk minder geaccepteerd, zorgt dat er minder mensen in die val trappen.. Maar als het gaat om weten dat iets slecht is, dus doe je het niet en/of eigen schuld.. niemand spuit vrijwillig heroine of van mijn part iets waarvan je weet dat er een kleine kans op kanker is, zonder dat het iets voor je doet dat het 'kwaad' wegvlakt in je hoofd.
dus ja reclame/smaakjes/pakjes alles is er op gericht om slachtoffers te scoren..
niemand zegt dat je zielig bent als roker.
maar beweren reclame er niets mee te maken heeft.. of dat met een krachtterm afvragen, met een tweede regel erachter die min of meer op 'eigen schuld dikke bult' wijst. dat is toch echt te kort door de bocht.. wat dat betreft denk ik soms dat meer rokers snappen hoe de verslaving echt werkt maar er niet zomaar vanaf komen, dan menig niet of ex roker.
van een kind dat graag naar de mac gaat, zeg je toch ook niet later, eigen schuld dikke bult dat je mac voer hebt gegeten of aantrekkelijk vind.. net zoals mac alles doet om zieltjes te winnen door middel van reclame, speeltjes etc, doet ook de tabaksindustrie er van alles aan om mensen richting het roken te trekken
niet voor niets wil de eu (of heeft de eu) inmiddels chocoladesigaretten verboden..
en ik geef het rustig toe hoor.. als kind (begin jaren tachtig dus), was het reuze stoer om net te doen of je rookte met een chocoladesigaret.. of kauwgomsigaret.. Ik ben niet iemand die tijdens de tienertijd is overgestapt naar echte (ben zo'n dombo die later begonnen is).. maar de stap is wel erg makkelijk om van nep, over te gaan naar echt, extra makkelijk omdat het 'stoer' was met een choco sigaret en nog stoerder om dan met een echte (uit je ouders pakje gejat) aan te komen.