Sigarettenrook van de buren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 11:59

gohya schreef:
Nou ik ken genoeg mensen die echt binnen moeten blijven vanwege die vuurwerkdamp,incl. ikzelf.
Die dampen blijven aardig lang hangen en ja en zijn genoeg mensen die daar last van krijgen.
Hier steken ze idd. al vanaf Nov. vuurwerk af,en in meerdere plaatsen hoor.Politie bellen? denk je nou echt dat die daarvoor komen? die krijgen ladingen telefoontjes over vuurwerk overlast,die komen niet meer.

Nouja maar dan moet je een avondje per jaar binnenblijven. Of de politie er nou wat aan doet of niet maakt verder niet uit. En ja ze doen er wel echt iets aan. Het is namelijk wel verboden. Jij zei daar hoor je dan weer niemand over, maar het is dus al verboden. Wat wil je nog meer dan? Vuurwerk helemaal afschaffen? Daar zijn ze namelijk ook mee bezig. Dus je hoort er wel wat over. Veel meer dan over roken van een sigaretje in de buitenlucht.

elenaMM77

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:14

de twee zijn ook niet vergelijkbaar snuffie.. tenzij je het ook prima zou vinden als ze 1 dag per jaar een groot feest bij je geven en dan binnen mogen roken, is immers maar 1 avondje per jaar..

ik ben een roker. heb geen last van een sigarettenwalmpje buiten.
maar de weersomstandigheden voor mooi vuurwerk (dus hoog en snel wegtrekkende damp) komen veel minder vaak voor dan de omstandigheden waardoor rook en rotzooi lang blijft hangen..

ik heb wel last van alle kruitdampen.. is maar 1 dag en nacht in het jaar dat het hevig is, absoluut.. maar als je de twee naast elkaar wilt zetten.. neem aan dat je het ook een punt vind als er 1 dag per jaar overal gerookt zou mogen worden waar men wilde en de rest van het jaar alleen in eigen huis.

superpony

Re: Sigarettenrook van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:38

repelsteel, nee hoor, geen constructie fout. NIet elk systeem is hetzelfde.

Hier staan bij elk huis alle buizen samen op het dak. Ongeveer 50% van de huizen heeft een open haard hier. Van onze naaste buren staat die vlakbij de unit met pijpen, dus zuigen wij die lucht naar binnen.
Er is ook geen andere plek waar het kan staan ivm het type huis.

Huizen staan al va de 80er jaren. Deze mensen stoken gewoon non stop en blauwe walmen geven altijd overlast in directe omgeving. De huizen zijn maar 6 meter breed, dus zover zit je niet van elkaar af.

Toevallig stookt hij vandaag alweer vanaf half10 's ochtends en zit hier alles potdicht. Desondanks proef ik het inmiddels in mn mond.
Helaas zitten ze bij de brandweer, dus het zijn hun ''vriendjes'' uit het dorp die metingen zullen doen. Daar hebben we geen vertrouwen in.

Ik snap het niet eens. Wij hebben geen verwarming aan en loop binnen nog in t shirt. Temperatuur in huis ligt rond de 20/21 gr en dat is genoeg in feite.
De hele dag niks open kunnen hebben is echt vreselijk. Dus er zal heel snel weeeeer een gesprek volgen. Waarschijnlijk zonder resultaat.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:43

gohya schreef:
Nou ik ken genoeg mensen die echt binnen moeten blijven vanwege die vuurwerkdamp,incl. ikzelf.
Die dampen blijven aardig lang hangen en ja en zijn genoeg mensen die daar last van krijgen.
Hier steken ze idd. al vanaf Nov. vuurwerk af,en in meerdere plaatsen hoor.Politie bellen? denk je nou echt dat die daarvoor komen? die krijgen ladingen telefoontjes over vuurwerk overlast,die komen niet meer.

Mijn dochter kan dan ook niet naar buiten, maar dat is 1 avond per jaar. Ik vind dat echt niet relevant bij een discussie over roken. Rook in je gezicht, daar kan je iemand direct op aanspreken, industriële vervuiling of vuurwerk wordt wat ingewikkelder en is gewoon een ander onderwerp dus.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:50

elenaMM77 schreef:
sneeuwpop schreef:
Ik vind dit wel een beetje overkomen als een slachtofferrol hoor. Wtf heeft de reclame er mee te maken? Het is al zolang duidelijk dat het kankerverwekkend is.....
En het nu niet meer binnen mogen roken, Tja ik ga vaak in de zomer niet meer op het terras eten omdat er zoveel mensen daar roken.....
Daarmee wil ik zeggen, dat je echt niet zielig bent als roker. Al is het moeilijk, jij hebt wel de keuze om te stoppen.

reclame heeft er heel veel mee te maken, zeer zeker in de tijd dat sigaretten nog gewoon algemeen geaccepteerd was en bij het dagelijks leven 'hoorde'. Jeugd en jongvolwassenen met name zijn redelijk beinvloedbaar door wat populair/stoer/modieus is. Het is wel bekend dat de tabaksindustrie daarop inspeelt en flink gebruikt van maakt (net als andere industriën)..

zeggen dat het een niets met het ander te maken heeft, waarom hebben ze dan niet gewoon een egaal pakje en waarom zijn er dan 'bijzondere smaakjes die met name de jeugd aanspreken.. En wat dacht je van chocoladesigaretjes rond de kerst, en vroeger ook chocoladesigaren.. je denkt toch niet dat dat uit de chocoladeindustrie kwam? want dan hadden ze wel chocolade autootjes en speeltjes gemaakt. Je werd (en wordt, maar nu nog subtieler) van kinds af aan al richting roken gelokt.

het feit dat het nu duidelijk is dat roken schadelijker is en maatschappelijk minder geaccepteerd, zorgt dat er minder mensen in die val trappen.. Maar als het gaat om weten dat iets slecht is, dus doe je het niet en/of eigen schuld.. niemand spuit vrijwillig heroine of van mijn part iets waarvan je weet dat er een kleine kans op kanker is, zonder dat het iets voor je doet dat het 'kwaad' wegvlakt in je hoofd.

dus ja reclame/smaakjes/pakjes alles is er op gericht om slachtoffers te scoren..

niemand zegt dat je zielig bent als roker.
maar beweren reclame er niets mee te maken heeft.. of dat met een krachtterm afvragen, met een tweede regel erachter die min of meer op 'eigen schuld dikke bult' wijst. dat is toch echt te kort door de bocht.. wat dat betreft denk ik soms dat meer rokers snappen hoe de verslaving echt werkt maar er niet zomaar vanaf komen, dan menig niet of ex roker.

van een kind dat graag naar de mac gaat, zeg je toch ook niet later, eigen schuld dikke bult dat je mac voer hebt gegeten of aantrekkelijk vind.. net zoals mac alles doet om zieltjes te winnen door middel van reclame, speeltjes etc, doet ook de tabaksindustrie er van alles aan om mensen richting het roken te trekken

niet voor niets wil de eu (of heeft de eu) inmiddels chocoladesigaretten verboden..
en ik geef het rustig toe hoor.. als kind (begin jaren tachtig dus), was het reuze stoer om net te doen of je rookte met een chocoladesigaret.. of kauwgomsigaret.. Ik ben niet iemand die tijdens de tienertijd is overgestapt naar echte (ben zo'n dombo die later begonnen is).. maar de stap is wel erg makkelijk om van nep, over te gaan naar echt, extra makkelijk omdat het 'stoer' was met een choco sigaret en nog stoerder om dan met een echte (uit je ouders pakje gejat) aan te komen.

Reclame de schuld geven van je verslaving, vind ik wel erg slap en zoals gezegd "slachtofferrol".
Je bent niet gedwongen om een sigaret te kopen (stap 1) en te roken (stap 2) en als je dan uit gaat van de meeste ervaringen, is de eerste niet eens lekker (stap 3 volhouden)

Ben je wel gedwongen, dan is dat niet door de reclame.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:51

superpony schreef:
repelsteel, nee hoor, geen constructie fout. NIet elk systeem is hetzelfde.

Hier staan bij elk huis alle buizen samen op het dak. Ongeveer 50% van de huizen heeft een open haard hier. Van onze naaste buren staat die vlakbij de unit met pijpen, dus zuigen wij die lucht naar binnen.
Er is ook geen andere plek waar het kan staan ivm het type huis.

Huizen staan al va de 80er jaren. Deze mensen stoken gewoon non stop en blauwe walmen geven altijd overlast in directe omgeving. De huizen zijn maar 6 meter breed, dus zover zit je niet van elkaar af.

Toevallig stookt hij vandaag alweer vanaf half10 's ochtends en zit hier alles potdicht. Desondanks proef ik het inmiddels in mn mond.
Helaas zitten ze bij de brandweer, dus het zijn hun ''vriendjes'' uit het dorp die metingen zullen doen. Daar hebben we geen vertrouwen in.

Ik snap het niet eens. Wij hebben geen verwarming aan en loop binnen nog in t shirt. Temperatuur in huis ligt rond de 20/21 gr en dat is genoeg in feite.
De hele dag niks open kunnen hebben is echt vreselijk. Dus er zal heel snel weeeeer een gesprek volgen. Waarschijnlijk zonder resultaat.

Rijdende rechter inschakelen. Daar is al eens zo'n soort zaak geweest.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:53

Ik ben opgegroeid tussen rokers. Sigaretten stonden met verjaardagen enz op tafel voor iedereen. Werd bij ons niet over gepraat dat het slecht was.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:54

Maar dat men zegt dat er verder niks gedaan wordt is niet waar.

In Amsterdam woonden mensen zo dichtbij de ring, dat ze last hadden van de weg. Die mensen hebben witte lakens op de balkons gehangen om te laten zien hoeveel roet er van de weg af kwam, dichtbij hun huizen. Dit heeft ervoor gezorgd dat oa de snelheid omlaag is gegaan bijvoorbeeld.

In steden worden (oude!) auto's al geweerd.
Bij APK wordt roetmeting gedaan. Bij schone auto's heb je voordeel etc etc

Als je investeert in schone energie, kun je subsidie krijgen. Dat is dan op de lange termijn, maar overal wordt wel nagedacht en eraan gewerkt.

Dus het gaat zeker niet alleen om de rokers. Bij de rokers is het alleen een keus die men maakt. Rokers hebben een verhoogde kans op een aantal ziekte's en daar betalen we toch echt nog steeds met zijn allen voor. Net als een gordel of helm, wil men risico's verminderen.
Er zijn ook zorgverzekeraars die bezig zijn met preventieve zorg, afvallen etc.

Bij een hypotheek wordt er ook gevraagd of je rookt en ben je ene extra risico. Dat gaat om hele kleine verschillen, omdat men nog heel voorzichtig is, maar er wordt wel aan van alles gedacht.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:55

Ohh nu snap ik waarom ik af een toe een sigaretje bést lekker vind bij een wijntje! Kan ik niks aan doen: komt door die lekkere Marlboro cowboy natuurlijk! :+ ( eerlijk gezegd is dat de enige reclame die ik me kan herinneren met sigaretten)

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:58

gohya schreef:
sneeuwpop hier bij het ziekenhuis rookt er niemand voor de in en uitgang,er staat een rookhok een eind van de ingang af.En volgens mij bij meerdere ziekenhuizen waar niet pal voor de in en uitgang gerookt mag worden.

DatBenIkNou nee dat is niet appels met peren vergelijken.Hoeveel mensen hebben geen last van de dampen van vuurwerk? ook al is dat maar 2 mnd. in het jaar.[ja ze steken al vanaf november af].
De rook van vuurwerk is zeer giftig en verstikkend,maar daar hoor je niemand over.

Er is een verbod ingesteld bij de meeste ziekenhuizen. Tis toch bizar dat dat nodig is? Dat er een verbod moet komen om sommige (best veel, anders hoeft er geen verbod op te komen) rokers aan zichzelf denken ipv aan de mensen die door de deur gaan, door een walm rook moeten. Een stuk verder op roken om andere (zieke) mensen niet te belasten met je verslaving????
Dat was mijn punt! Blijkbaar moet het verboden worden, want veel rokers houden niet uit zichzelf rekening met de overige mensen. Zouden ze dat wel doen, hoeft het niet verboden te worden toch???

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:00

DatBenIkNou schreef:
Ohh nu snap ik waarom ik af een toe een sigaretje bést lekker vind bij een wijntje! Kan ik niks aan doen: komt door die lekkere Marlboro cowboy natuurlijk! :+ ( eerlijk gezegd is dat de enige reclame die ik me kan herinneren met sigaretten)

Haha :')

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:01

elenaMM77 schreef:
neem aan dat je het ook een punt vind als er 1 dag per jaar overal gerookt zou mogen worden waar men wilde en de rest van het jaar alleen in eigen huis.

Dat zou ik een geweldig goed voorstel vinden !

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:03

Mijn dochter wordt vanwege haar longproblemen regelmatig opgenomen in het Hagaziekenhuis. Daar staat ook overal bij de ingang aangegeven Niet roken en is er een soort bushokje voor rokers. Toch moet iedereen op de nietrook bankjes bij de ingang zitten en staan roken. Als mijn dochter al zo benauwd is, echt heel vervelend als ik even met haar naar buiten wil en dan eerst door die walm moet met haar. Portier doet er helaas niks aan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:07

Nou, hier is een rookplek naast de draaideur van het ziekenhuis. Er is zelfs een overdekt hokje. Dat is echt 3 meter opzij van de draaideur.
Toch steken mensen hem aan de andere doorgaande kant van de draaideur op en loop je er recht in. Sommigen steken hem al op in de draaideur als ze alleen staan en denken dat jij daarachter niks ruikt.

Nog erger is dat als je uit het zkh komt je naar rechts gaat waar bankjes staan en mensen hun familie even mee naar buiten nemen. Mensen hangen aan zuurstof, infuus etc, maar familie staat ernaast te roken in rookvrije zone.
Uiteraard weet de patient dat vast wel dat ze daarvoor naar buiten gaan, maar de patient daarnaast die even van buitenlucht wil genieten, heeft er wel hinder van en die kan niks zeggen, want die is dan een zeur. Helemaal als je niet aan de buitenkant ziet wat iemand mankeert.
Als je bijv een gebroken been hebt, kun je er geen last van hebben? Maar ook diegene kan bijv astma hebben.

Toen ik 16 was rookten we gewoon in het zkh en had je rook conversatie ruimtes. Maar toen konden de ramen ook nog open. Alles en iedereen rookte.
De oma van mijn man is meerdere keren gedotterd en bleef zwaar paffen. Elke week werd ze afgevoerd met de ambulance en moesten we weer met spoed nar het zkh. Maar stoppen......echt niet. Heel oud is ze uiteindelijk niet geworden.
Maar even heel rot gesproken, heeft dat toen ind e tijd van ziekenfonds enorm veel geld gekost.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:13

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:12

elenaMM77 schreef:
de twee zijn ook niet vergelijkbaar snuffie.. tenzij je het ook prima zou vinden als ze 1 dag per jaar een groot feest bij je geven en dan binnen mogen roken, is immers maar 1 avondje per jaar..

ik ben een roker. heb geen last van een sigarettenwalmpje buiten.
maar de weersomstandigheden voor mooi vuurwerk (dus hoog en snel wegtrekkende damp) komen veel minder vaak voor dan de omstandigheden waardoor rook en rotzooi lang blijft hangen..

ik heb wel last van alle kruitdampen.. is maar 1 dag en nacht in het jaar dat het hevig is, absoluut.. maar als je de twee naast elkaar wilt zetten.. neem aan dat je het ook een punt vind als er 1 dag per jaar overal gerookt zou mogen worden waar men wilde en de rest van het jaar alleen in eigen huis.

Ik reageer nog een keer, want de hele vergelijking klopt gewoon niet en heeft niets met deze discussie te maken (zou ik nog uren over kunnen discussiëren maar gaan we denk ik toch niet uitkomen).

De vergelijking die jij maakt klopt namelijk ook weer niet. Ze steken namelijk ook geen vuurwerk af IN mijn huis. Voorstel dat iedereen een dag in het jaar buiten overal mag roken en daarna niet zou ik prima vinden (beter dan nu zelfs) maar dat slaat natuurlijk nergens op en die twee kun je dus gewoon echt niet met elkaar vergelijken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:03

sneeuwpop schreef:
Reclame de schuld geven van je verslaving, vind ik wel erg slap en zoals gezegd "slachtofferrol".
Je bent niet gedwongen om een sigaret te kopen (stap 1) en te roken (stap 2) en als je dan uit gaat van de meeste ervaringen, is de eerste niet eens lekker (stap 3 volhouden)

Ben je wel gedwongen, dan is dat niet door de reclame.

er staat nergens de schuld geven of dwingen..

maar er is wel degelijk sprake van dat reclame grote impact heeft op rookgedrag..

niemand zou ooit een peuk hebben opgestoken als kind/tiener/jongvolwassene..
als het geen 'stoer' iets was, waar je als kind al mee gevoed werd door speelgoed, snoep, strips..
je werd letterlijk gewoon gevoed met het idee dat het normaal was en erbij hoorde..

en nu nog altijd worden kinderen verleid en voorbereid om te roken, alleen nu gaat het nog slinkser..
zouden dat soort dingen niet voorkomen, zouden er heel wat minder rokers zijn..

wil niet zeggen, dat er 'schuld' is van de fabrikant aan het aansteken van die eerste sigaret, maar ze doen er wel alles aan om je dat te laten doen.

zo is de wapenwet en de wapenhandel in amerika mede schuldig aan het feit dat er zoveel mensen met wapens op zak rondlopen en dat er af en toe flinke ongelukken mee gebeuren..

is een wapenfabrikant en de wetgeving daar dan schuldig op het moment dat een kind van 7 per ongeluk zijn broertje afknalt met een wapen van z'n ouders.. Nah, nee.. Zou dat net zo vaak gebeuren wanneer wapens en wapenbezit veel lastiger was, of wanneer er geen reclame of werking vanuit de industrie kwam.. vergelijk het met nederland, hoeveel kinderen worden hier slachtoffer van een wapen dat per ongeluk af gaat of hoe makkelijk komt een tiener hier aan een wapen om een bloedbad mee aan te richten.

vergelijkbaar met roken? jazeker.. als er nooit chocoladesigaretten waren geweest, de industrie nooit gelikte pakjes of producten had mogen maken, er geen stoere cowboy was geweest met een sigaret in z'n mondhoek, geen grootscheepse campagnes dat roken voor vrouwen ook stoer was, dan zouden er om te beginnen al veel minder rokers zijn, en veel minder rokers bij komen..

en van de nieuwere acties om roken te stimuleren op jonge leeftijd:
http://www.hbvl.be/cnt/aid1379659/kinde ... olkinderen

jep, leuke kleurtjes, lekkere smaakjes en ondertussen leer je vast, die houding van dat pennetje tussen je vingers, het naar de lippen brengen ervan en de zuigbeweging, oh ja en het gevoel van damp in je longen..
Wil je echt beweren dat dit niet bijdraagt aan het aantal kinderen dat begint met roken?

in mijn geval... ik geef niemand de schuld.. mijn moeder had haar pakje in mijn caravan laten liggen toen ik op zomercursus was voor ik aan mijn studie begon en ik stak ze op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:28

Maar in sommige situaties is het toch ook nog steeds heel normaal dat het erbij hoort?
Zoals bij het boodschappen doen. Mama en papa kopen melk, groente, vlees, toiletpapier, sigaretten... het is iets heel normaals en routinematigs. In vrijwel alle supermarkten zijn sigaretten te koop.
Niet in de supermarkt waar ik mijn boodschappen doe.
In geen enkele bio-supermarkt van bijvoorbeeld Ekoplaza of Gooodyfooods worden sigaretten of shag verkocht. Dat zie je daar niet. Mijn jongste groeit als één van de weinigen op met dat sigaretten niet bij boodschappen doen horen.
(Hij ziet het ook niet bij anderen in de winkel gebeuren )

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:28

JunkDeLuxe schreef:
We zijn jarenlang doodgeslagen met reclame om te roken. Nu zijn we verslaafd, en kost het ons ondertussen stukken meer dan toen. Knip...

Hier had ik op gereageerd, dus lijkt het mij toch op een gevalletje van de schuld geven aan de reclame.