Over liefde op haar moeilijkst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:27

Huertecilla schreef:
Sees schreef:
Ik denk dat ik in mijn geval dankbaar zou zijn voor de eerlijkheid en deze persoon die mijn partner blijkbaar gelukkig maakt, misschien ook wel zou willen ontmoeten.

Dat geldt bij ons NU al.
Toch kan ik me uitzonderingen mbt openheid voorstellen bij situaties zoals terminale ziekte.

HC, ja jij kunt je dat voorstellen. Ik niet ;) en daar is ook niets mis mee. Zoveel wensen zoveel mensen. Jij hebt de waarheid niet in pacht en ik (gelukkig) ook niet ;-). Iedereen redeneert vanuit zijn of haar eigen gevoel en ervaringen, ook volkomen logisch en oké.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 15:31

Sees schreef:
HC, ja jij kunt je dat voorstellen. Ik niet ;) en daar is ook niets mis mee. Zoveel wensen zoveel mensen. Jij hebt de waarheid niet in pacht en ik (gelukkig) ook niet ;-). Iedereen redeneert vanuit zijn of haar eigen gevoel en ervaringen, ook volkomen logisch en oké.

en omdat ik het me kan voorstellen dat ik niet weet wat ik niet veroordeel ik een ander niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 16:15

Huertecilla schreef:
Sees schreef:

en omdat ik het me kan voorstellen dat ik niet weet wat ik niet veroordeel ik een ander niet.

HC, lees je berichten eens terug. Je zult het zelf wel niet zien maar komt toch wel veroordelend over jegens mensen die er anders over denken dan jij ;).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:39

Sees schreef:
HC, lees je berichten eens terug. Je zult het zelf wel niet zien maar komt toch wel veroordelend over jegens mensen die er anders over denken dan jij ;).

Sleutelwoorden; 'Over komt'.

Dat is iets HEEL anders dan zoals hier door de moraalridders keihard direct geschreven wordt.

Wat jij denkt te lezen of hoe jij het opvat ligt buiten mijn invloed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 17:58

Ik ben het met je eens Sees. Wat wil je HC, de wereld overtuigen dat vreemdgaan en liegen okay is als er afspraken over elkaar trouw zijn, zijn gemaakt? Hoe ik daadwerkelijk over deze situatie denk heb ik al beschreven in eerdere berichten. Dit topic heeft mij in ieder geval de ogen doen openen om het gesprek met mijn man aan te gaan, mochten we onverhoopt in een vergelijkbare situatie terecht komen.... Zeker weten hoe je er dan in staat doe je natuurlijk nooit, maar ben wel voor open- en eerlijkheid en zoiets moet bespreekbaar zijn. Elke partij in zo'n situatie moet kunnen meebeslissen of het okay is of niet... anders blijft het bedriegen en ik kan me niet voorstellen dat iemand daar okay mee is.... elke stem telt in zo'n verhaal....

dromertje2

Re: Over liefde op haar moeilijkst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:01

picasso: Daar ga ik helemaal in mee.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:20

HC op mij kom je idd ook zo over als de andere dames aangeven. Niet alleen in dit topic maar ook in andere topics.
Misschien niet zo bedoeld maar er komen uitspraken voorbij waarvan ik denk :?

Iedereen heeft hun eigen mening, en respect voor elkaars mening lijkt mij op zijn plaats. Al kunnen we ons soms daar niet in vinden omdat we er anders over denken. Maar daarom is de mening van een ander nog niet verkeerd. En het zou je soms sieren om jouw mening niet voor waarheid aan te geven of door iemand strot te willen stampen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:48

...en al dat omdat ik me kan voorstellen dat er omstandigheden zijn waardoor je een terminaal zieke niet bezwaart met vertellen dat je een lief hebt wat jou steunt :roll:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:50

Zijn er geen fora voor mensen zoals jij HC? Het is voor jou toch ook niet tof om te boek te staan als die oude viespeuk van bokt? Niet snerend bedoeld, gewoon oprecht.

edit: Met mensen zoals jij bedoel ik dus mensen die niet exclusief in een relatie zijn. :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 18:58

Het is natuurlijk een discussieforum zodat iedereen mag zeggen wat hij\zij denkt, en ondanks dat men het niet met elkaar eens is zou het beter zijn om niet elkaar uit te schelden dan. :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:12

Huertecilla schreef:
...en al dat omdat ik me kan voorstellen dat er omstandigheden zijn waardoor je een terminaal zieke niet bezwaart met vertellen dat je een lief hebt wat jou steunt :roll:

Doe niet zo flauw, het ging om jouw reacties in de discussie. Ik had je wat dat betreft iets hoger ingeschat.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 19:23

anjali schreef:
Het is natuurlijk een discussieforum zodat iedereen mag zeggen wat hij\zij denkt, en ondanks dat men het niet met elkaar eens is zou het beter zijn om niet elkaar uit te schelden dan. :(

Het was niet op een scheldmanier bedoeld, maar ik wind er ook geen doekjes om nee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 20:48

Kunnen we het denigrerende en onnodige woord moraalridders achterwege laten? Komt op mij over (jaja) als iemand die z'n zin niet krijgt en dan maar loze benamingen gaat roepen hetgeen de sfeer en de discussie niet ten goede komt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 21:32

...en al dat omdat ik me kan voorstellen (net als verschillende meer hier _/-\o_ ) dat er omstandigheden zijn waardoor je een terminaal zieke niet bezwaart met vertellen dat je een lief hebt wat jou steunt :roll:

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:19

En zoals altijd wordt er weer een topic compleet verklooid door een ouwe ....... Als ik me niet lekker voel en probeer te kotsen lukt me dat vaak niet. Lezen van bepaalde quotes van iemand die in mijn foeilijst staat heeft dat effect wel. En dat is niet eens een mening maar een feit....

Best boktteam wanneer kunnen op bokt ook quotes van mensen in je foeilijst verborgen worden?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 23:22

Nou idd.. Wederom een heel topic draait weer eens om de kakofonie van één persoon. Chapeau!

Op zo'n manier heeft de foeifunctie ook niet veel zin.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:25

Misschien tijd om het topic dan maar te sluiten? Het gaat niet meer over het dilemma van de TS - daar is nu al genoeg over gezegd. Als HC niks beters te doen heeft kan hij een eigen topic openen en daar fans verzamelen. En voor het overige zijn alle andere 'eigen ervaring verhalen' ook niet relevant aangezien geen enkele situatie of mens gelijk is. De TS weet nu zo langzamerhand ook wel dat een groep mensen haar gedrag afkeurt en dat er ook wat mensen zijn die haar steunen. Klaar dus, ze heeft haar antwoord.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:34

Huertecilla schreef:
...en al dat omdat ik me kan voorstellen (net als verschillende meer hier _/-\o_ ) dat er omstandigheden zijn waardoor je een terminaal zieke niet bezwaart met vertellen dat je een lief hebt wat jou steunt :roll:

Nee omdat je overal je seksleven moet delen. Ik krijg er de kriebels van, ik vind het zó vies. En ik ben echt niet preuts of burgerlijk, maar je bent een stuk ouder dan de meesten van ons en iedere discussie waar jij je in mengt, of het over zweetvoeten gaat of hoofdpijn wordt vergald omdat jij weer even wereldkundig wil maken dat je de dekhengst van Spanje bent.

Je bent een karikatuur van jezelf aan het worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:43

Wie van de critici is trouwens zelf flink ziek geweest?
Dat vraag ik me af, niet als kritiek maar uit interesse.
Zelf ben ik dusdanig ziek geweest dat ik op een gegeven moment praktisch bedlegerig was, zwaar depressief, heel veel pijn en het cognitieve vermogen van een doperwt.
Ik heb toen ik er daarna wat beter aan toe was een relatie gehad van 2 jaar, en eerlijk gezegd vond ik het nog het ergst voor hem.
Amper kon ik nog wat, veelal slapen en altijd had ik wel wat geks.
Ik heb wel gedacht wat hij nou met mij moest, want dat was al een enorme handicap en dan ging ik niet dood, ik voelde me een blok aan zijn been.
(Al denk ik dat ik dat nu wel geweest was zonder diagnose, maar dat terzijde.)
Stel nou dat ik nog slechter was geworden en wel zoals bij ALS dood zou gaan zou ik teveel van hem houden om hem geen liefde/steun te gunnen van een ander.
Ik zou het geweldig vinden dat hij tot het eind van mij houdt en voor mij zorgt, zoals het ook hoort maar dat staat los van dat hij ook een mens is en blijft.
En nee een behoefte is niet alleen sex, ook een persoon waar je je ei bij kwijt kunt, die arm om je heen of afleiding als een uitje wat al heel lang niet meer kon met mij.
Hij moet er niet aan onderdoor gaan doordat ik hem niet meer kan geven wat hij nodig heeft, liefde, aandacht en dat luisterende oor.
Niet alleen zorgen dus.
Als hij een lieve vrouw zou vinden die hem dat kan geven dan gun ik het hem om daar die knuffel te krijgen en die uitlaatklep, en dat hij niet alleen achter blijft.
Dan moet t niet zijn dat ze mij mijn kist inkijken, maar jullie snappen het denk ik wat ik bedoel.
Voor mij is dat houden van.
Dat betekend niet dat als ik ooit een partner krijg die dat niet zo voelt dat ik dat zou eisen als hij terminaal zou zijn trouwens, ieder zijn ding.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 00:47

lieveli schreef:
Huertecilla schreef:

Nee omdat je overal je seksleven moet delen. Ik krijg er de kriebels van, ik vind het zó vies. En ik ben echt niet preuts of burgerlijk, maar je bent een stuk ouder dan de meesten van ons en iedere discussie waar jij je in mengt, of het over zweetvoeten gaat of hoofdpijn wordt vergald omdat jij weer even wereldkundig wil maken dat je de dekhengst van Spanje bent.

Je bent een karikatuur van jezelf aan het worden.

Toch zie ik HC niet zo hoor.
Ik vind het juist wel goed dat hij mensen een andere kant laat zien. :)
Vaak kan ik het er wel mee eens zijn.
En over seksleven delen, so what?
We komen toch niet allemaal uit een reageerbuisje?
Gewoon iets met realiteit, de hele wereld doet het toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 02:06

Huertecilla schreef:
Sees schreef:
HC, dan beslist een ander dus wat beter is voor de zieke. De zieke zelf is wellicht nog wel zo helder bij geest om zelf nog te weten wat beter/fijner is :)* . Daarnaast ga jij volgens mij voorbij aan het feit dat de personen in kwestie ook bij de 1e de beste gevoelens toen er nog niets gebeurt was mevrouw hadden kunnen (moeten?) informeren.

Sleutelwoord 'wellicht'.
Jij leest dat ik schrijf dat vezwijgen beter is en dat schrijf ik NIET.
Ik schrijf dat dit een afweging is. Wellicht is verzwijgen beter. Ja dat beslis je dan voor de zieke. Imo heb je dat recht. Je draagt ook de loodzware last van de zorg, van de consequenties.

Oh, en dames, je bent ook verantwoordelijk voor je eigen welzijn.
Levend suttee is echt geen absolute plicht. Er zijn grenzen aan zelfopoffering en die bepaald een ieder zelf. Daar heeft een ander geen recht op een mening over. Laat staan dat een veroordeling op zijn plaats is.

Loodzware last?
Als je getrouwd bent dan heb je daarvoor en voor een heleboel andere trouwbeloftes toch allang getekend?
Tot de dood ons scheidt,of tot de schijt ons doodt?
Beetje makkelijk om er dan stiekem met de normen en waarden vandoor te gaan, nietwaar?
Beloftes zijn er om gebroken te worden?
Dan moet je imo niet trouwen/getrouwd blijven, als je toch niet van plan bent om je aan je woord te houden tijdens je huwelijk.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 04:48

*negeert de HC discussie boven zich*

TS, hoe voel je je nu?
In eerste instantie heb ik dit topic een aantal keren weggeklikt en riep het een heel heftig 'hoe kun je' in me op....
Hoe onbeschrijflijk slecht zou ik me voelen als mijn partner mij bedroog terwijl ik lag dood te gaan, ik krijg al kippenvel als ik er aan denk.
Maar na lang denken en meelezen,ook hier is het binnenshuis ter sprake gekomen...(dus dat is in ieder geval goed aan dit topic :) ) heb ik toch een ruimdenkender mening.

Ik kan me in alle partijen -voor zo ver mogelijk- verplaatsen.

Als ik zelf terminaal zou zijn,zou ik de pijn van het bedrog van mijn partner niet aankunnen. In dit zeldzame geval zou dus voor mij gelden: wat niet weet,wat niet deert.
Ik begrijp ergens ook nog wel dat de man in een achtbaan van emoties zit met zijn leven 'on hold' , gevoelig is voor troost van buitenaf.

Of ik het moreel verwerpelijk vind? Ja.
Maar mensen zijn niet perfect en gevoel kan je niet sturen. Verliefd worden op een andere vrouw is misschien wel een uitvlucht van de geest.
Ik zou er kapot van zijn als ik wist dat ik mijn partner binnen afzienbare tijd zou moeten begraven. Je levenspartner,waar je al die jaren mee gedeeld hebt,een leven mee opgebouwd hebt,valt bij je weg. Daar wordt je -neem ik aan- heel kwetsbaar van,maar tegelijkertijd moet je doorgaan,want je kan niet óók stoppen met leven. Het lijkt me een innerlijke strijd tussen jezelf sterk houden en emotioneel verscheurd worden. Ik vind het niet vreemd dat een mens in zo'n kwetsbaar moment,ook 'rare' uitvluchten neemt.
Het maakt het nog niet goed! Het blijft een no-go,en dat is juist waardoor TS en de man door verscheurd worden,lijkt me.

Als laatste wil ik je nog meegeven TS; JIJ bent nu degene die sterk moet zijn in deze keuze. De man is emotioneel kwetsbaar,en zoals eerder gezegd in dit topic,zal hij wellicht achteraf spijt hebben van de laatste levensmaanden van zijn vrouw. Pas later zal hij dat helder zien,als de achtbaan voorbij is -jaren voorbij is.
Als je echt voor hem voelt,help je hem er voor zijn vrouw te zijn en niet de rest van zijn leven rond te lopen met de gedachte 'had ik het maar anders gedaan' .
Ook als dat,zoals nu,inhoud dat je hem eerst moet laten gaan.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 07:37

@Tivoli: Heel mooi verwoord. Mijn eerste reactie was ook cru en ik vond het simpelweg walgelijk. Ik vond de situatie erg zwart wit. Niet vreemdgaan goed, wel vreemdgaan slecht... Maar na een tijd meelezen en meerdere meningen te hebben gelezen (nee, niet dankzij de posts van de HC) ben ik er ook ietwat anders over gaan nadenken. Het is niet zo zwart/wit. Er zit nog wat nuance tussen, wat grijs.

Ik keur het nog steeds niet goed, maar ik kan het me wel beter indenken waarom dit is gebeurd. Ik kan me beter inleven in waarom de man op een ander verliefd is geworden en waarom TS ondanks zijn vrouw met hem contact heeft op gezocht. Verliefdheid is een sterk niet te negeren gevoel. Proberen om bij elkaar weg te blijven als beide partijen verliefd zijn is een moeilijke opgave. Toch vind ik wel dat TS en de man in kwestie voor nu bij elkaar weg te blijven om redenen die Tivoli noemt. Je weet het perfect te verwoorden vind ik en hopelijk heeft TS er wat aan. Hopelijk kan TS door de vele posts in dit topic prikken en de voor haar juiste met zich meenemen in haar afwegingen.

Ik wil ook mijn excuses nog aanbieden aan TS voor mijn eerste post (volgens mij is die ook verwijderd) waarin ik het dus walgelijk noemde en behoorlijk grof was in mijn mening. Ik vind vreemdgaan onder geen enkele omstandigheid goed, maar zo sterk en eigenlijk gemeen reageren is ook niet goed. Jullie zijn twee mensen in een hart verscheurende situatie waar beide niet voor gekozen hebben... Maar wat er nu gebeurd, dat kun je wel kiezen en ik hoop dat TS voor alle betrokken mensen de juiste keuzes maakt.

Ik hoop ook voor TS dat de man oprecht is en echt verliefd op haar. Niet dat hij haar gebruikt als afleiding voor wat er komen gaat, als een pleister op zijn grote emotionele wond. Ook daarom lijkt het me beter te wachten tot het allemaal... Over is en zijn eerste verdriet met tijd wat is verzacht voordat je hierin verder gaat. Om jezelf te beschermen. Je niet gebruikt wil worden voor maar 1 doel; om de dood van zijn vrouw te verzachten. Je hoort meer dan dat te zijn. Ten tweede, om hem tegen zichzelf te beschermen. Dat hij zich nooit schuldig zal voelen dat hij tijdens de laatste periode van zijn vrouw haar leven er niet voor haar was, vreemdging etc en alle dingen waar hij een schuldgevoel kan hebben. En als laatste, om zijn familie. Familie als dit aan licht komt het hem misschien zwaar kwalijk zouden nemen. Ik weet niet of ze kinderen hebben of schoonfamilie die erg betrokken zijn in hun leven. Wat als die er achter komt dat hij een, in hun ogen, affaire had terwijl hun moeder/zus/dochter lag te sterven... Zij zullen uit emotie reageren, uit verdriet en die reactie zal niet positief zijn, wat ik me ook goed kan voorstellen.

Dus treed verder met hele voorzichtige stappen en bespreek dit met hem.

Er is nog genoeg tijd voor jullie beide om bij elkaar te zijn. Er is niet veel tijd meer voor zijn vrouw om bij hem te zijn. Als ze een goed huwelijk hadden/hebben dan kan ik me voorstellen dat ze graag bij hem wil zijn, met haar verdriet, met haar angst... Neem haar die tijd niet af, al is het nog zo weinig dat je van haar neemt. Jij hebt straks alle tijd met hem. Laat hem voor nu haar man zijn, want die heeft ze ongetwijfeld nodig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 08:29

Tivoli, ElineS.... zo goed, inhoudelijk en empatisch kan het op Bokt dus ook zijn.
Daar past alleen nog maar +:)+ en _/-\o_

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-16 09:41

Eline,je maakt een prachtige aanvulling op wat ik bedoel , dankjewel :)

Edit:
Het doet me denken aan een syndroom dat veel voor schijnt te komen,waarbij slachtoffers verlieft worden op hun ontvoerder.
Het heeft natuurlijk niks met deze situatie te maken,maar het toont wel aan dat een mens bij zijn gezonde verstand zich niet voor kan stellen verlieft te worden op zijn ontvoerder. Hoe kun je nou houden van iemand die je je vrijheid afneemt en je pijn doet? Maar toch schijnt het vaak te gebeuren, omdat de geest van het slachtoffer er voor kiest om zo weinig mogelijk pijn te ervaren,om zichzelf op die manier te sparen en te kunnen overleven zonder overmand te worden door ellende.
Ik denk dat het instinctief niet eens zo raar is van ons menselijk brein om de overlevingskansen zoveel mogelijk op de toekomst te richten en daarbij proberen een gezonde geest te houden. Niemand houd van pijn en verdriet,en het lijkt me een natuurlijke reactie om daar op wat voor manier dan ook,van proberen te vluchten.
Alleen zijn mensen zulke complexe wezens dat zij zich bewust zijn van de normen en waarden die ze zichzelf al duizenden jaren geleden hebben opgelegd. Enig ander zoogdier zou ook wegvluchten van pijn, alleen is deze zich niet bewust van 'dit is moreel verwerpelijk'.