Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:13

nog een filmpje met veel info over kalveren bij moederkoe houden:
https://www.youtube.com/watch?v=xE_RuLqbBZc
ook in dit filmpje worden een paar nadelen ervan benoemd, oa dat de boer dan vaker bij de kalfjes moet gaan kijken maar als ze zelf vinden dat ze een hart voor hun veen hebben moeten ze dat er wel voor over hebben.

het kanaal familiekuddes heeft nog meer interessante video's over dit onderwerp hier leggen ze uit van familiekuddes inhoud:
https://www.youtube.com/watch?v=nb1Mqg557K4

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:25

Vandaag een artikel in Trouw over de regels, en 'wat als' boeren groener en diervriendelijker willen gaan werken.

Naïef gedacht: dan staat de overheid te juichen.
Ooit was er namelijk een gedachte dat we middels de overheid (voor de Nederlanders onder ons: dat zijn we zelf, die overheid) ons beschermen tegen de al te heftige tucht van de markt.

Helaas, welkom in 2016: heel vaak mogen dingen niet.
En hoezo dan niet?
...tja, omdat het (ik citeer) 'gekunsteld is om allerlei voordelen van duurzame afspraken te moeten kwantificeren en mee te wegen in de beoordeling'. Want de Autoriteit Consument en Markt rekent niet met dingen als 'consumentenwelzijn' of iets van dien aard. (Dat laatste moge waar zijn, maar is in de verste verte geen argument.)
Opwarmen van de aarde, afspraken van Parijs, oprukkende woestijnen. - ....allemaal nooit van gehoord ofzo.

Drie dagen terug : een gesprek met een filosoof die ooit bij Shell werkte, in een openlijke poging "deze sloper" van binnenuit te veranderen.
Zijn conclusie : zijn werk was voor individuele en goedwillende shellmedewerkers waardevol - maar de structuur van het bedrijf hield werkelijke verandering tegen.
"Een vervreemdende ervaring...."

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:32

Magrathea schreef:
@Mizora, daar gaat het niet om. De leeftijd van een baby is irrelevant voor of het al zonder moeder kan leven. Of nou ja, "kan leven" is misschien overdreven gezegd, maar ik mag aannemen dat je het niet oké zou vinden om mensenbaby's bij de moeder weg te halen, puur omdat het zijn eigen leeftijd niet weet. Hetzelfde bij een veulentje, een puppy... Waarom is het dan wel oké bij een koe?

Omdat ze allemaal anders ontwikkelen . Een baby kan niets net als een pup bij de geboorte. Een kalf kan al redelijk voor zichzelf zorgen.

Mallow

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:35

Als een kalf in het wild zonder de kudde raakt wordt het simpelweg opgegeten. Een kalf zal er dus altijd alles aan doen zo dicht mogelijk bij de kudde te blijven.
Ze kunnen zichzelf inderdaad voor bewegen maar hebben moeders melk nodig die bomvol eiwitten zit om de spieren zo snel mogelijk sterk te maken zodat ze zo snel mogelijk het tempo van de kudde kunnen bijhouden.
Een kalf zal zich ten alle tijden onveilig voelen wanneer het alleen is, zeker direct na de geboorte. Het instinct verteld ze namelijk dat de kudde veiligheid is en zonder kudde ze niets anders zijn dan voer.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:35

kohtje schreef:
Magrathea schreef:
@Mizora, daar gaat het niet om. De leeftijd van een baby is irrelevant voor of het al zonder moeder kan leven. Of nou ja, "kan leven" is misschien overdreven gezegd, maar ik mag aannemen dat je het niet oké zou vinden om mensenbaby's bij de moeder weg te halen, puur omdat het zijn eigen leeftijd niet weet. Hetzelfde bij een veulentje, een puppy... Waarom is het dan wel oké bij een koe?

Omdat ze allemaal anders ontwikkelen . Een baby kan niets net als een pup bij de geboorte. Een kalf kan al redelijk voor zichzelf zorgen.

dat ie iets voor zich zelf zou kunnen betekent niet dat je het kalf gelijk weg moet halen bij de moeder..

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:42

kohtje schreef:
Magrathea schreef:

Dan nog gaat het simpelweg keihard tegen de natuur in.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:43

Waarom blijven jullie zo doordrammen? Daar erger ik mij mateloos aan. Laat mensen gewoon in hun waarde. Jullie vinden dat het dierenmishandeling is en andere mensen niet. Denken jullie nu echt dat mensen gaan stoppen met vlees eten?! En dat jullie dat bereiken met blijven doordrammen? Ik dram toch ook niet door dat jullie vlees moeten eten.. Begin het moe te worden hier. Dit was een hele leuke discussie maar ik ben uit gelezen. Bah bah..

Ts, ik ben eens benieuwd. Ga je nog vlees eten nadat je hebt gehoord hoe "afschuwelijk" al die beesten wel niet leven, of blijf je gewoon vlees eten van al die verschrikkelijke boeren?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:48

Er is toch niets natuurlijks meer aan houden van dieren?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:50

Ben toch wel benieuwd hoe die boeren die kalfljes bij hun (melk)koeien houden zonder dat ze zich dooddrinken. Want een kalf heeft geen rem en die koeien produceren veel meer melk dan die kalfjes kunnen drinken. Dus ben benieuwd hoe dat kan.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:52

En wij leven wel nog natuurlijk wil je zeggen? :+ De mensen die in een stad wonen zien niet een natuur! Jullie kunnen door blijven drammen maar veranderen zal het toch niet. De kippetjes en varkentjes misschien. Maar zoals ondertussen al 900x in dit topic is aangegeven is dat koeien gewoon een goed leven hebben. Dat hele off topic gedoe hier. Heb trouwens paar dagen geleden al getemd, maar mod doet er ook niks aan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:55

kohtje schreef:

...volgende vraag : wat is dan precies natuurlijk?
Noch de hond, noch het paard zijn volledig "natuurlijk" in gedomesticeerde toestand. Zelfs katten niet, al zijn die zeldzaam ongedomesticeerd (ze vinden het leuk bij ons of lopen weg).

En uit de aard der zaak kan een dier zich aanpassen en een beetje inschikken. En zich aan ons aanpassen, en ik lees vooral in de lichaamstaal van mijn dieren 'dat ze mij maar een raar paard, een rare kat etc etc vinden". Dat houdt mij met de benen op de grond.

En of je daar nu echt scherpe grenzen in kunt trekken - ik denk van niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:58

kohtje schreef:
Magrathea schreef:

Maar de zoogperiode duurt van nature bij een kalf 8-11 maanden, bij een pup duurt dat natuurlijk om en nabij de 2 maanden.
Een koekalf is dus veel langer afhankelijk van moedermelk.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:59

Maartje1990 schreef:
Ben toch wel benieuwd hoe die boeren die kalfljes bij hun (melk)koeien houden zonder dat ze zich dooddrinken. Want een kalf heeft geen rem en die koeien produceren veel meer melk dan die kalfjes kunnen drinken. Dus ben benieuwd hoe dat kan.

Het is onwaar dat ze geen rem hebben. Daarom lukt dat gewoon prima, zich dooddrinkende kalveren bij de moeder is gewoon een mythe.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:07

Joliieeenn schreef:
Waarom blijven jullie zo doordrammen? Daar erger ik mij mateloos aan. Laat mensen gewoon in hun waarde. Jullie vinden dat het dierenmishandeling is en andere mensen niet. Denken jullie nu echt dat mensen gaan stoppen met vlees eten?! En dat jullie dat bereiken met blijven doordrammen? Ik dram toch ook niet door dat jullie vlees moeten eten.. Begin het moe te worden hier. Dit was een hele leuke discussie maar ik ben uit gelezen. Bah bah..

Ts, ik ben eens benieuwd. Ga je nog vlees eten nadat je hebt gehoord hoe "afschuwelijk" al die beesten wel niet leven, of blijf je gewoon vlees eten van al die verschrikkelijke boeren?

Je bent nu echt al de zoveelste die 2 verschillende dingen door elkaar haalt. Namelijk de boeren zelf of de manier waarop er 'geboert' moet worden.
Iets met een pot en een ketel......

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:10

Kalveren drinken zich inderdaad niet dood, mits ze vanaf dag 1 gewend zijn aan onbeperkt melk. Als je ze opeens bij de koe zet wordt het een ander verhaal. Wat die boer noemde was dat hij wel wat problemen met kalverdiarree heeft gehad, maar hij noemde niet hoe hij het opgelost heeft en ook niet wat zijn uitvalpercentage is (hoeveel kalveren dood gaan van doodgeboorte tot 3 maanden). Gemiddeld is dit bij honden zo'n 10-15% bij hobbyfokkers, om er een non-commerciele diersoort bij te pakken.

Bij de biologische varkenshouderij zie je dat de biggensterfte veel hoger ligt dan bij de gangbare houderij (20% t.o.v. 12%).

Ik denk dat ook de vergissing gemaakt wordt dat kalveren ergens achter in een schuur alleen komen te liggen. Ja, ze worden gescheiden van de koeien. Maar over het algemeen liggen ze, met schotten ertussen, met nog 4-5 andere kalveren. Ze zijn dus niet alleen en dat maakt voor het gevoel van veiligheid gigantisch veel uit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:15

Is wat in begrepen heb van een melkveehouder.

Overigens, om even een (correct) beeld te krijgen in de stal van een melkveebedrijf is deze site erg goed www.loeigoeiekoeien.nl

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:34

Janneke2 schreef:
kohtje schreef:

...volgende vraag : wat is dan precies natuurlijk?
Noch de hond, noch het paard zijn volledig "natuurlijk" in gedomesticeerde toestand. Zelfs katten niet, al zijn die zeldzaam ongedomesticeerd (ze vinden het leuk bij ons of lopen weg).

En uit de aard der zaak kan een dier zich aanpassen en een beetje inschikken. En zich aan ons aanpassen, en ik lees vooral in de lichaamstaal van mijn dieren 'dat ze mij maar een raar paard, een rare kat etc etc vinden". Dat houdt mij met de benen op de grond.

En of je daar nu echt scherpe grenzen in kunt trekken - ik denk van niet.

Dat bedoel ik. Mensen hebben het in dit topic over natuurlijk maar dat bestaat niet meer.

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:59

Maartje1990 schreef:

Overigens, om even een (correct) beeld te krijgen in de stal van een melkveebedrijf is deze site erg goed http://www.loeigoeiekoeien.nl

vleeskalveren na 2 weken weg.. te triest, ook stiertjes horen bij hun moeder te blijven. Daarnaast staan ze ook nog is op een betonnenvloer, geen lekker warm strobed te zien of ander soort bodembedekking. In de video zegt ie dat het in een natuurlijke omgeving is, waarom moeten de stiertjes dan hun laatste 7,5 maand in een stal doorbrengen? raar verhaal..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:07

Joliieeenn schreef:
En wij leven wel nog natuurlijk wil je zeggen? :+ De mensen die in een stad wonen zien niet een natuur! Jullie kunnen door blijven drammen maar veranderen zal het toch niet. De kippetjes en varkentjes misschien. Maar zoals ondertussen al 900x in dit topic is aangegeven is dat koeien gewoon een goed leven hebben. Dat hele off topic gedoe hier.

Maar zeggen dat dieren een goed leven hebben, dat is geen feit, dat is een mening. Net zoals zeggen dat dieren in de veehouderij zielig zijn. Dat is ook een mening. Zou vreemd zijn als de ene mening wel zou mogen worden geuit, en de andere niet.
Offtopic vind ik het ook niet. Het gaat toch om de dieren op een boerderij. Daar horen ook verschillende meningen bij.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:09

Jentecats schreef:
Maartje1990 schreef:

Overigens, om even een (correct) beeld te krijgen in de stal van een melkveebedrijf is deze site erg goed http://www.loeigoeiekoeien.nl

vleeskalveren na 2 weken weg.. te triest, ook stiertjes horen bij hun moeder te blijven. Daarnaast staan ze ook nog is op een betonnenvloer, geen lekker warm strobed te zien of ander soort bodembedekking. In de video zegt ie dat het in een natuurlijke omgeving is, waarom moeten de stiertjes dan hun laatste 7,5 maand in een stal doorbrengen? raar verhaal..

Verwarmde vloer dus koud zal het niet zijn. Verder wordt er gebruik gemaakt van stalmatrassen. Maar je kan natuurlijk overal kritiek op hebben

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:19

verwarmde vloer of niet, hard is het wel. Als ze dan op stal moeten staan geef ze dan op zijn minst een strobed, wat dus zacht en warm is en waar ze ook op kunnen knabbelen. Jij slaapt toch ook liever op een zacht bed dan op een betonnen vloer? ;)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:25

De Keuringsdienst van Waarde op tv heeft pas geleden een uitzending gewijd aan het doden van kippen. Daar kon je opzien dat de kippen die vergast werden allemaal in slaap vielen. Geen kip die levend werd geplukt.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:27

Trouwens, dit topic gaat over hoe slachtdieren worden gehouden. De discussie of het doden van dieren ethisch wel of niet verantwoord is hoort hier niet thuis.

Overigens, als iedereen vindt dat dieren zo natuurlijk moeten worden gehouden, moeten we ook maar van huisdieren af. Vogels en knaagdieren in kooien, honden op flats of in een rijtjeshuis met een postzegel tuin, nee, allemaal lekker diervriendelijk. Katten die hun behoefte op een bak moeten doen in plaats van buiten....

Net zo sielugh als een vleeskalf, varken of kip in de stal die tenminste nog met soortgenoten staat.
Laatst bijgewerkt door Mazida op 05-02-16 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

JenteC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:27

Mazida schreef:
De Keuringsdienst van Waarde op tv heeft pas geleden een uitzending gewijd aan het doden van kippen. Daar kon je opzien dat de kippen die vergast werden allemaal in slaap vielen. Geen kip die levend werd geplukt.

ik vond het er nou ook niet echt vriendelijk uit zien dat vergassen..de kippen stikte gewoon langzaam, niks in slaap vallen ze krijgen steeds minder zuurstof binnen met dus als gevolg dat ze ''in slaap vallen'' op de lieve manier gezegd.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 13:29

Jentecats schreef:
Mazida schreef:

ik vond het er nou ook niet echt vriendelijk uit zien dat vergassen..de kippen stikte gewoon langzaam, niks in slaap vallen ze krijgen steeds minder zuurstof binnen met dus als gevolg dat ze ''in slaap vallen'' op de lieve manier gezegd.

'
Ik heb geen kip langzaam zien stikken, maar zie vooral wat je zelf wilt zien.