Wie spaart er?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:30

Judith_ schreef:
Eens een vraag voor iedereen met een dichte spaarpot. Hier staan er ondertussen drie en nummer vier is bijna vol, hoeveel er in zit weten we niet maar het is allemaal klein munt geld. Wat doen jullie daar mee? De week boodschappen betalen in vijf centjes zie ik niet helemaal zitten.

Even bij de supermarkt vragen of ze ook losgeld willen ruilen voor groter geld, vaak willen ze dat6 wel want kleingeld kunnen ze goed gebruiken in de kassa's om terug te betalen als een klant contant afrekent ipv pin.
Evt overleg je of je een paar weken achter elkaar 1x per week een bepaald bedrag komt ruilen.
Moet je het wel zelf uittellen en gesorteerd in zakjes steken met aantallen en/of bedrag erbij.
edit:
andere winkels en bijv benzinepompen doen dat ook nog wel dus je zou evt nog kunnen spreiden.

antje_vip

Re: Wie spaart er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 13:44

Hallo spaarders :wave: Ik woon alleen en heb een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Ik spaar zoveel mogelijk, maar ik houd eigenlijk bijna nooit veel over :+ En aan het eind van het jaar gaat mijn gespaarde geld naar de autoverzekering, die ik in 1x betaal. Dus dan kan ik weer opnieuw beginnen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 14:27

lor1_1984 schreef:
Judith_ schreef:
Eens een vraag voor iedereen met een dichte spaarpot. Hier staan er ondertussen drie en nummer vier is bijna vol, hoeveel er in zit weten we niet maar het is allemaal klein munt geld. Wat doen jullie daar mee? De week boodschappen betalen in vijf centjes zie ik niet helemaal zitten.

Even bij de supermarkt vragen of ze ook losgeld willen ruilen voor groter geld, vaak willen ze dat6 wel want kleingeld kunnen ze goed gebruiken in de kassa's om terug te betalen als een klant contant afrekent ipv pin.
Evt overleg je of je een paar weken achter elkaar 1x per week een bepaald bedrag komt ruilen.
Moet je het wel zelf uittellen en gesorteerd in zakjes steken met aantallen en/of bedrag erbij.
edit:
andere winkels en bijv benzinepompen doen dat ook nog wel dus je zou evt nog kunnen spreiden.

Ik heb heel lang in supermarkten achter de kassa gewerkt en in sommige gevallen was het inderdaad enorm fijn als er kleingeld langsgebracht werd, maar lang niet altijd. Af en toe zwom ik in het kleingeld en kwamen er klanten die honderden euro's aan 1 en 2 euromunstukken langs kwamen brengen, die het ook nogal afdwongen. Ik moest er maar blij mee zijn en het aannemen. En dat terwijl veel kleingeld in de kluis betekent dat ik weinig briefgeld in de kluis heb, en het dus niet altijd gelijk kan wisselen zonder al mijn briefgeld weg te geven (wat weer vervelend is als een klant met een groot briefje betaalt). Het kan zeker, maar ik zou het wel heel goed overleggen van tevoren.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 15:23

Judith_ schreef:

Naar de bank brengen? Daar staat een machine die het voor je telt.

Ik heb weleens een hele boze mevrouw van de Hema bij de kassa gehad. Betaalde een 10,- met kleingeld. (van alles wat, ook enkele euro's maar geen 5 centen want die vind ik stom voor mn spaarpot) Ze vond het geen stijl en asociaal. Ik bleef haar maar gewoon lief en onschuldig aan kijken, waar ze nog bozer om werd :')

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:12

Onze action is er echt heel blij mee :j ik meld me gewoon direct bij de kassa en als het rustig is ruilen ze het direct om :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:31

Er zijn banken waar je €7,5 moet betalen om je getelde kleingeld op je rekening te laten zetten onder het mom "administratieve kosten" :+ Sindsdien wissel ik muntgeld om bij de bakker op de hoek. Briefgeld kan je wel nog gratis op je rekening storten, als dat kantoor tenminste een geschikte automaat heeft.

Sparen gaat momenteel lastig. De auto moet 4 nieuwe banden en zo'n jeep heeft rubbertjes nodig die een tikje duurder zijn. Grapje gaat me zo'n €800 kosten, maar liever dat dan onveilig op pad. Ik ben geselecteerd voor het provinciaal kampioenschap nu zondag, maar nog geen transport. Dat wordt vrachtwagentje huren aan €120/dag + benzine. Gelukkig is het in de buurt en geen 100km enkele rit.
1 van de paarden heeft een paar weken terug een ijzer afgetrapt en een hoefzweer gehad. Smid erbij, DA erbij, morgen komen er eindelijk weer nieuwe ijzers onder. Ook weer extra kosten. Hopelijk gaat het nu gewoon rustig aan de goede kant op en stopt al die pech eens.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:46

Ik wil eens boodschappen geld pinnen, merk dat ik met contant geld wel heel gericht winkel en dat tientje dat ik mee had niet al om de action werd uitgegeven volledig haha maar aan alleen dat wat nodig was.

Zou 60 euro per week realistisch zijn? De luiers vallen er niet onder (worden namelijk groot ingekocht als ze in de aanbieding zijn haha en zijn flesvoeding krijgen wij volledig vergoed.)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 08:57

2 volwassenen 1 kleintje?

Alleen eten of ook shampoo en wasmiddel etc? Ik ken mensen die dat alles doen voor 50,- per week maar die gaan ook naar de voedselbank.

Voor eten alleen moet het kunnen lijkt mij.

Ik probeer (in m'n eentje) 50,- per week aan te houden. Maar moet even wat strenger worden voor mezelf :')

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:02

Met hoeveel zijn jullie Vuurneon?

Met twee volwassenen en een kleine zou ik €60,- zeker realistisch vinden.
Twee volwassenen en twee kleintjes word krap, maar als je goed oplet moet het ook makkelijk te doen zijn.

Voorheen deed ik voor bijna €120 in de week boodschappen voor twee personen. Gesneden groenten, per portie verpakte zakjes rijst, A merken etc. Nu doe ik voor €50,- in de week boodschappen (excl. wasmiddel, incl. toilet papier en alcoholische dranken)

Overigens werkt contant sparen voor mij ook altijd goed.
Als ik een aardig bedrag heb breng ik het weg of betaal de DA / Hoefsmid / stalgeld er mee en de bedragen die ik daarmee op mn rekening overhoud zet ik op een spaarrekening.
Als je contant geld thuis hebt liggen kun je het ook niet impulsief uitgeven in een winkel of online.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:03

Ja, twee volwassenen en een baby. Kleine man eet vooral met ons mee, krijgt incidenteel potje dus hij kost ons zo'n tientje in de week aan eten (1 stuk fruit, warme maaltijd en 2 broodjes wat wij extra kwijt zijn per dag).

Ik heb de verzekeringen weer onder de loep genomen (elk jaar doet ik dat als er weer 1 afloopt) en kon 100 euro besparen op de inboedel, opstal en aansprakelijkheidsverzekering :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 09:56

100 euro is 100 euro :D

Ik zou eigenlijk dringend een keer de dingen uit de diepvries moeten gebruiken ipv per week vers te kopen. Stomweg omdat ik gewoon vergeet dat die diepvries vol zit en 's ochtends vergeet om er wat uit te halen voor de avond. Als mijn vriend thuis is gebeurt dat wel.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:28

Toen wij nog in Nederland woonden hadden we per week 50 met 2 en 3 kinderen en 70 met 4 kinderen (tenminste, als er zoveel binnen kwam, soms was het een heel stuk minder)
Nu met 7 kinderen hebben we 75pond per week (evt meer, maar ik zit nooit over dat bedrag tenzij er een hele goede aanbieding is en ik de vriezers ofzo volgooi). Nu hebben wij geluk dat hier alles met de houdbaarheidsdatum van die dag op een bepaalde tijd met 90% korting wordt verkocht. Luiers zijn hier een heel stuk goedkoper, en "extreme" couponing is hier mogelijk. Zo heb ik op het moment rond de 80 pakken huggies pullups liggen die me helemaal niets gekost hebben. Ik word al weken betaald om melk te kopen (coupon van 1.39 pond, 2 pakken voor 2pond in de aanbieding, 2 couponnen inleveren en 2 keer 39p terug krijgen, krijg je niet cash dus dat gebruik ik voor de andere boodschappen).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:32

Mijn man eet voor 2 overigens haha, dus hij is een dure :') (zwaar fysiek werk, dus hij verbrandt zoveel dat hij er niet eens tegen kan eten. hij eet 3/4 van een heel brood, 2 hele borden avondeten, grote bak met yoghurt en muesli als snack. Dus dat telt aan :') )

Nadia, dat is nog eens leuk boodschappen doen! :oo

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:33

vuurneon schreef:
Ik wil eens boodschappen geld pinnen, merk dat ik met contant geld wel heel gericht winkel en dat tientje dat ik mee had niet al om de action werd uitgegeven volledig haha maar aan alleen dat wat nodig was.

Zou 60 euro per week realistisch zijn? De luiers vallen er niet onder (worden namelijk groot ingekocht als ze in de aanbieding zijn haha en zijn flesvoeding krijgen wij volledig vergoed.)

Ik heb dit gedaan en dat eet je, als je gezond wil eten, best wel basis. Als jullie dat beiden ok vinden is het prima te doen.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 10:45

Ik spaar ook, zo veel mogelijk. De ene maand betekent dat 100 euro, de andere maand bijvoorbeeld maar 20. Ik woon alleen en heb geen mega salaris, dus soms is het een beetje puzzelen. Zeker als DUO of de belastingdienst steeds weer met onverwachte rekeningen komen.

Qua boodschappen heb ik voor dat ik op mezelf ging wonen 200 euro per maand gebudgetteerd. Inclusief verzorgingsartikelen en wasmiddel etc. Ik doe meestal boodschappen in de supermarkt voor ongeveer 30 euro en qua verzorging dat koop ik meestal in de aanbieding of in Duitsland en dan vaak wat voorraad. Tegenwoordig koop ik veel dingen van het huismerk qua voedingsmiddelen en dat bevalt goed. Dat ben ik gaan doen omdat ik steeds meer dingen biologisch koop en dat is natuurlijk weer wat duurder. Maar wel gezonder en dat vind ik belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:12

Onverwachte rekeningen zijn er vaak in overvloed, toch in vergelijking met financiële meevallers. Al krijg ik dit jaar normaal wel terugbetaald van de belastingen.

Cash geld in huis is idd wel makkelijker om te sparen, je spreekt je rekening toch minder snel aan of bewuster.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:36

Vuurneon, als je de tijd hebt, zelf brood bakken (of een broodbakmachine kopen, dan kost het niet zoveel tijd). Dit is veel voedzamer dan brood uit de winkel, en (tenzij je basisbrood van Aldi of Lidl ofzo koopt) ook goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 11:37

Zelf brood bakken is inderdaad een hele goede, en ik kocht als ik krap op budget zat (30 euro per week voor alles, alleen exclusief sigaretten) altijd grote zakken pasta, rijst en zaken als bulgur bij de Turkse supermarkt. Een kilo bulgur voor een euro was voor mij echt twee weken eten. Koken in een bouillonblokje, wat groente er doorheen en een handje kaas en dan heb je een maaltijd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:45

Toch maar eens bezoek aan de toko brengen :j klinkt wel heel rendabel zo'n grote zak :D

Nadia, brood is 80 cent dus kan ik niet zelf tegen bakken :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:47

Zeker rendabel. Ik maak eens in de zo veel tijd een rondje en dan haal ik alles in grote zakken. Bewaar het in voorraadpotten en dan kan je er echt hartstikke lang mee vooruit :j

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 12:55

Mwah ik kocht 40 kilo zakken meel bij de molen en mijn broden kwamen ongeveer op 45cent per stuk uit en waren veel voedzamer dan winkel brood, waardoor je dus veel minder gebruikt.
Nu we geen vrijstaand huis meer hebben maar een kleine flat ben ik wel gestopt, heb simpelweg de ruimte niet om alle ingredienten in grote zakken te bewaren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 13:01

Molen is niet in de buurt dus komt er benzine kosten overheen. En stroomverbruik voor oven dus kan helaas hier niet uit. Ik moet de heerlijke geur helaas missen dus :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 15:56

Ik heb een budget van €45,- per week voor de boodschappen (inclusief houtkorrel. natvoer en snoepjes voor 3 katten, brok bestel ik apart), voor 1 persoon.
Als ik naar de Plus oid ga is dat krap aan, maar bij de Lidl kan ik daar behoorlijk royaal van shoppen zolang ik geen hele luxe dingen koop en dan hou ik vaak nog wat over wat ik dan weer in de weken gebruik dat het wasmiddel etc moet worden aangevuld.
Gewoon brood eet ik weinig dus die doe ik in de vriezer: brood (bijna) op dan koop ik een nieuw brood, verder heb ik altijd wel afbakbroodjes (max €0,50), volkoren knäckebröd (ong €0,80), rijstwafels (€0,35), wraps (€0,75 dacht ik) en beschuit (€0,35) in huis, allemaal vrij goedkoop en lekker afwisselend.
Zijn dan wel de goedkoopste merken zoals AH basic, Ok€ en Markant enzo, in de meeste supermarkten vaak wel te vinden in de laagste schappen. :)
Ik heb overigens ook altijd een pak tarwebloem staan (€0,35 per kg), houdbare melk (€0,55 per liter) en eieren zodat ik pannenkoeken kan bakken zonder bijna een euro uit te geven aan een pak pannenkoekmix, in een week waar veel dure uitgaven zijn eet ik bijv 1x pannenkoeken en 1x brood met gebakken eieren en ik maak een pan macaroni en een pan nasi of stamppot oid waarvan ik 3-4 dagen eet en de rest invries, dan hoef ik daarnaast nog maar voor 1-2 dagen wat te verzinnen.
Zowiezo kook ik vaak genoeg voor meer dagen en mik wat over is per portie in de vriezer.
Andere week waarin ik duur uit ben trek ik dan de kliekjes uit de vriezer en hoef ik maar weinig aan boodschappen te halen. :)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 16:24

Maar er zit dan wel weinig variatie in je eetpatroon en dat lijkt me ook behoorlijk saai.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-16 17:08

Valt mee, je kunt heel gevarieerd eten en daarvan porties invriezen. :)
Denk aan diverse groenten in de aanbieding halen en per portie invriezen (sommige dingen moeten wel geblancheerd dan).
Of een zooi basisgroenten halen die je goed onderling kunt combineren en die verwerken in diverse gerechten, dan kun je makkelijker kleinere hoeveelheden maken.
Voorbeeld:
mais (blik), komkommer, champignons, bosui, een net uien, stoplicht paprika's, broccoli, diepvriesdoperwten.
Dag 1:
pastasalade met komkommer, paprika, mais, bosui (en evt appel, feta en tonijn/kip/spekreepjes oid)
Dag 2:
restje pastasalade voor de lunch
Quiche met broccoli, champignons, paprika, ui, diepvriesdoperwten en mais (en evt restje kip/spekreepjes en veel kaas)
1/4e eet je, de andere 3 porties vries je in
Dag 3:
broccoli (met gebakken aardappels, een kaassausje en een stukje vlees)
Dag 4:
gevulde paprika met een mengsel van gehakt, champignons, ui/bosui, mais
komkommer in 't zuur erbij
Dag 5:
pannetje macaroni met champignons, ui, paprika, broccoli, doperwten

Evt doe je er nog een net tomaten bij en sperziebonen of iets anders wat je ook lekker vind. :)

Dan heb je nog 2 dagen over om iets totaal anders te eten, kan ook tussendoor natuurlijk als je rekening houdt met de champignons.
Heb je wat champignons, ui en gehakt over:
broodjes afbakken in de oven, gehakt rullen, champignons en ui erbij, sausje maken van oa sweet chili saus.
Broodjes uithollen, gehaktprutje erin en evt beetje strooikaas erop.
Kan ook met andere groenterestjes uiteraard. :)
En zo kun je van alles bedenken om de restjes op te maken: een soep maken bijvoorbeeld.
Qua groenten idd weinig afwisseling maar daar kun je de 2 niet genoemde dagen wel verandering in brengen door dan bijv witlof uit de oven te eten met ham en kaas of stamppot of, of of... :)

Voor volgende week heb ik goulash van gehakt met paprika, champignons, ui, een rode peper en mais op het menu staan, groentesoep en gevulde champignons, dan ben ik alweer een dag of 4-6 voorzien van een maaltijd.
De soep gaat ook als lunch in de 2 dagen na het maken, wat er dan nog over is gaat de vriezer in per portie.