Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:03

Zoolgangster schreef:
Tja, veganisme is de overtreffende trap... Zitten opvallend veel aanhangers tussen die behoorlijk stug in de kop zijn en moeite hebben met de sociale interactie met hun medemens en niet doorhebben wanneer ze ècht te ver zijn gegaan met hun eisen ten opzichte van iemand die zich al de benen voor ze uit het lijf loopt.
Ik ken vegan websites waar je veganistisch honden- en kattenvoer en dergelijke kunt kopen. Leuk voor die dieren joh... :roll:

Ja, daar kan ik ook echt heel boos om worden. (zag in het begin van dit topic ook zo'n soort reactie staan) Een hond en/of kat heeft gewoon vlees nodig om te overleven, zo zit hun lichaam in elkaar! Neem dan gewoon geen vleeseter als huisdier!!

Laatst nog een verhaal gelezen van een vrouw die met een doodziek kitten bij de DA kwam, bleek ook zwaar ondervoed en allerlei tekorten te hebben aan stoffen die het nodig had. Bleek ze het diertje dus ook alleen vega te voeren.
Echt bizar vind ik dat! -:(- _-:(

Waarom je dan vega bent weet ik ook niet, want op zo'n manier ben je imo veel directer en wreder bezig met dierenmishandeling. Terwijl dat juist is waarom veel mensen in de eerste instantie vlees laten staan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:07

Ja er zijn wel echt overdreven mensen. Ik weet nog dat we in de 1e of 2e gingen barbecuen met de klas als klassenavond. Ik en nog een meisje waren vegetarisch, en daar hadden ze heel lief ook vegaburgers voor gehaald <3 Maar dat meisje 'lustte het niet' en had alleen maar commentaar dat ze niet het góede vega hadden gekocht... Dan komt de stoom ook echt uit m'n oren want dan sta jij als mede-vega ook meteen weer lekker te kakken _-:(

Jolien87

Re: Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:11

Om nog maar niet te spreken over die moeder die haar zoon alleen maar rauw voer voorschotelde. :n

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:45

Voorschotelt.. Volgens mij :) (en helaas)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:47

Soms zijn goedbedoelde dingen ook echt pijnlijk jammer...
Ben zelf die-hard vega (en nee, ik heb ook graag een eigen stukje op de BBQ, anders eet ik het liever rauw) en durf soms nauwelijks te zeggen dat ik de alternatieven echt niet te eten vindt. Champignons vind ik echt afschuwelijk. En toch denken heel veel mensen snel aan champignons voor een vegetariër. En dan breekt het echt mijn hart een beetje om te zeggen dat ik die niet lust...
Maar ik heb er een goede, doch vervelende gewoonte van gemaakt om me er bij voorbaat al mee te bemoeien en duidelijk te maken wat/hoe wel/niet. Want o zo fijn, die heerlijke miehoen met sambal met trassie, waarover je dan niet mag vallen want ze hebben hun best gedaan...

Hoor ik meeting om vega te eten? Ben er wel voor in en wil gerust (graag zelfs :)) ) een van de koks zijn (als het een "we koken"-meeting is tenminste).
Wie in de buurt woont/komt mag ook altijd een keer aanschuiven hoor :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:49

Daarom geef ik mijn gasten ook zelf de keuze; ik ga de vleeseters niet verplicht 'groenvoer' voorschotelen en de vegetariërs ook niet verplicht een 'dood dier'. Wel zo makkelijk :) iedereen tevreden en als ze dan nog wat te zeiken hebben, hebben ze hartstikke pech :')

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:52

Sammie schreef:
Voorschotelt.. Volgens mij :) (en helaas)

Dat zal ze nu inderdaad nog steeds doen. -O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 22:01

BaileyMix schreef:
Zoolgangster, dat snap ik ook echt niet nee. Dieren kiezen er immers niet voor hun hele leven vegetariër te zijn en daarbij zijn honden en katten in mijn optiek écht carnivoren in het wild. Dat hun dieet wordt aangevuld met groenten (rijst etc.) is tot daar aan toe, maar volledig van vlees onthouden kan echt niet :n Ben streng vegetariër maar mijn hond zit lekker iedere avond aan de vleesch hoor :Y) En de guppies aan zeedier-resten :+

Hang natuurlijk erg van het soort dieren af of ze vegatarier zijn of niet ;)
Overigens geeft geen vlees bij honden beduidend minder problemen dan bij obligate vleeseters zoals katten.

Raw food is helemaal extreem, nog extremer dan veganist.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:29

Zullen we ontopic blijven?
(Ik vind het verder helemaal niet extreem, ik kan de gedachtengang goed begrijpen, maar dat is iets voor een ander topic)

vuurneon schreef:
Ik zal het nooit maken om alleen vegetarisch eten te serveren :n, het is dan wel onze dag, maar ik kies er bewust voor om de gasten zelf te laten kiezen. Daarom ook een lopend buffet; niets zo vervelend als je gasten erg beperken in hun keuze. Ik ga ze niet dwingen vlees te eten, maar ook niet alleen maar vegetarisch. Het is ook hun feest wat dat betreft.

Ik zou hartstikke balen als er op een feest alleen vegetarisch eten is, dan neem ik wel brood mee voor de zekerheid.

Ik vind het een beetje gek dat je dan brood meeneemt. Je gaat er dan bij voorbaat al vanuit dat het niet lekker is wat er geserveerd wordt. Tenzij je een moeilijke eter bent, maar het lijkt me toch sterk dat je alleen maar vlees eet, of niet?
En wbt "niets zo vervelend worden als beperkt worden in je keuze", goh, laat ik daar nou als vegetariër goed over mee kunnen praten... :Y)
Het is toch goed te begrijpen dat het voor een bruidspaar dat overtuigd vegetariër is óók wel eens leuk is dat ze álles van het buffet kunnen pakken, en niet alleen de speciale vega-dingen (die halverwege de avond al op zijn want de niet-vegetariërs vinden het stiekem ook wel heul lekker :Y) )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:41

Een goed buffet is nooit op :+ Overigens heb je dat probleem al helemaal niet als je voor een keuzemenu zou gaan :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:43

Ik denk dat je onderschat in hoeveel bijgerechten vlees verwerkt zit (ja ook in salades)... Of saus en jus op basis van vleesboullion. Dat maakt de keuze al veel beperkter.

Amandavd schreef:
Vega's kunnen ook de bijgerechten eten van de vleesetende mensen, vega's kunnen de salades, rijst/aardappelen etc ook eten. Maar nee, voor de vega's moet wel een complete menu op tafel maar, voor vleeseters moeten zich dan weer schikken. Net zoals palousa_boy zegt, nogal krom.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:48

Maar hoever gaan sommigen hier? Gelatine? M&M's? En de een eet wel een ei en de andere weer niet. Idem met melk en kaas. Overigens rundvleessalade snap ik heel goed. En bami van de chinees kun je ook wel vergeten met die stukjes ham erin..

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:52

De meeste salades zijn inderdaad huzarensalade, rundvleessalade en vissalade. Als je als vega geluk hebt is er ook selleriesalade of coleslaw.
Soepje? Kun je vrijwel altijd vergeten.
Sla? Moet je zien hoe vaak er hamblokjes of kipreepjes in zitten.
Loempia's (met ham), bitterballen (spreekt voor zich), kaasje/worstje (moet ik meer zeggen?), het zijn allemaal dingen die voor vleeseters vaak vanzelfsprekend zijn.

Terwijl er gewoon zoooo veel alternatieven zijn...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:54

vuurneon schreef:
Ik zou hartstikke balen als er op een feest alleen vegetarisch eten is, dan neem ik wel brood mee voor de zekerheid.

Wat doe je dan op je broodje? Plakje kaas?
Kom op zeg... als er genoeg verschillende gerechten zijn maar toevallig zonder vlees dan ga je toch geen meegebrachte boterham uit een zakje eten? Dan zijn er vast versere en smakkelijke dingen te eten en (stok) brood zal daar ook wel bijhoren...

Met allergieen is het veel moeilijker. Dan wordt je gewoon ziek als je iets verkeerds eet. En met door anderen klaargemaakt eten is het vaak toch een gok wst er in zit

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 23:59

Sammie schreef:
Maar hoever gaan sommigen hier? Gelatine? M&M's? En de een eet wel een ei en de andere weer niet. Idem met melk en kaas. Overigens rundvleessalade snap ik heel goed. En bami van de chinees kun je ook wel vergeten met die stukjes ham erin..

Geen kaas eten is voor veganisten hè ;)

Ik zou best veganist willen worden, maar het is jammer dat er gedaan wordt alsof je een soort alien bent als je zegt geen zuivel of ei te eten :D Mijn middenweg is nu dat ik thuis zo veel mogelijk veganistisch eet en buiten de deur houd ik het op normaal vega. Dus dat zou ik ook op een bruiloft doen trouwens.

Mag ik trouwens vragen waarom het raar is dat vegetariërs ook graag een compleet menu zouden willen hebben? Of op zijn minst kunnen kiezen tussen een aantal opties, en niet alleen "DE vegetarische optie" (want wat nou als je dat toevallig niet lust... dan ben je een zeur :\ )

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:06

Als ik ooit ga trouwen geef ik wel een pannenkoekenfeest :-)

Hoewel... Lactose intolerantie, speltmeel... Is misschien toch ook niet ideaal..

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:00

Ik vraag me af wat degenen die tegen zijn dan verwachten van vegetarisch eten. Sla en tomaat?
Een echt goede vegetarische maaltijd kent net zoveel componenten als een buffet met vlees zou hebben :) ga maar eens naar een Indonesisch restaurant, als je een vegetarische rijsttafelt neemt ga je echt niet met honger naar huis en je hebt keuze zat :)
Ik neem aan dat dit voor een bruiloft ook zou gelden, een lekker vegetarisch buffet, geen kraam met wortels. (overgens zag ik ergens ookal veganistisch worden aangehaald ... maar dat is natuurlijk nog een verhaal apart en al veel moeilijker in te kleden!).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:44

Magrathea schreef:
Ik zou best veganist willen worden, maar het is jammer dat er gedaan wordt alsof je een soort alien bent als je zegt geen zuivel of ei te eten :D Mijn middenweg is nu dat ik thuis zo veel mogelijk veganistisch eet en buiten de deur houd ik het op normaal vega. Dus dat zou ik ook op een bruiloft doen trouwens.

Ken dat probleem.Ben zelf ook overwegend veganistisch (op af en toe een eitje van eigen kippen na), maar naast het feit dat je dan een extremist en alien bent, hou je helemaal geen keuze meer over als je ergens eet/feestje bent etc

Ik experimenteer wel thuis met veganistisch koken voor mijzelf en eet thuis dus iid vrijwel geen zuivel. Behalve soms, als ik , vooral met gasten, een heerlijk nagerecht maak waar melk in zit

Buiten de deur kan ik echter toch genieten van een hele sporadische milkshake de luxe en op feesten ben ik 'alleen' vegetarier. Dat is al moeilijk genoeg

Wat voor mij soms wat moeilijk is, is dat ik niet van salade hou., terwijl mensen automatisch denken dat dat synoniem is voor vegetarier.Ik eet wel heel erg veel groente (vooral wok... heerlijk) en geraspte wortel en zo, maar met een salade (al helemaal met dressing)maak je mij niet blij :o

Maar vegetariërs zijn nu eenmaal net mensen. Ze lusten niet altijd alles.

edit:mijn honden en katten eten gewoon vlees hoor (mijn man trouwens ook 8-) )

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 07:55

Een veganist zou ook geen leren laarzen willen.. Maar ik ken toch echt vegas die wel aan leer ed doen, maar geen kaas ivm stremsel. Dus dat gebied is niet zo strikt en heeft overlapingen. De ene vega eet wel vis, de andere weer niet.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:02

Sammie schreef:
Een veganist zou ook geen leren laarzen willen.. Maar ik ken toch echt vegas die wel aan leer ed doen, maar geen kaas ivm stremsel. Dus dat gebied is niet zo strikt en heeft overlapingen. De ene vega eet wel vis, de andere weer niet.

Een vega eet nooit vis, de 'vegetariërs' die dat wel doen, zijn pescotariërs. http://nl.wikipedia.org/wiki/Pescotarisme

Overigens vind ik het persoonlijk erg raar dat mensen niet een dag zonder vlees kunnen.
Zo gezond is het allemaal niet, dagelijks vlees.
http://www.nu.nl/economie/3513488/neder%20...%20rzaam.html
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6185/SciencePalooza/article/detail/3286174/2012/07/13/Kabinet-doe-iets-Al-die-antibiotica-in-ons-vlees-is-echt-niet-nodig.dhtml

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:05

Tja ken ik en sorry.. Al die hokjes zijn leuk, maar onzinnig.. Iemand bepaalt nl zelf wel wat ie eet en hoe hij zich noemt :+

T hoeft hier trouwens ook geen pro en convega te worden. Daar zijn andere topics voor. Dit gaat over bruiloften en serveren van enkel vega..
Laatst bijgewerkt door Sammie op 20-05-14 08:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:06

Een vegetariër eet geen vis. Als je alleen vis eet maar geen vlees dan ben je pescotariër inderdaad. En hoezo nou weer onzinnig? Juist als je de termen goed gebruikt ontstaat er geen verwarring.

Ik ben ook vegetariër, maar heb wel gewoon leren tuig. Lekker belangrijk :+ Ik eet geen vlees/vis omdat ik het vies vindt. Zou ik het wel lusten, dan haalde ik vlees van de lokale slager hier in de buurt, langs wiens vee ik elke keer te paard hobbel. Lokaal gefokt, lokaal geslacht. Prima! Maar ik lust het gewoon niet. Dat maakt niet dat ik daarom geen leer zou 'mogen' gebruiken?

Overigens is wat vegetarisch eten is en wat een vegetariër nog steeds wel of niet eet voor velen nog steeds een raadsel. De cateraar van mijn werk serveerde een tijdje terug met droge ogen kalkoen als vegetarische optie 'Ja, kalkoen! Speciaal voor de vegetariërs!'
Eh.... Bedankt? :=

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:09

Onzinnig omdat er overlappingen zijn. Ik ga echt niet iemand corrigeren die zegt vega te zijn en wel een visje naar binnen werkt (want is geen vlees). Dat laatste is dicutabel, maar vega is gewoon rekbaar qua gebruik.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:26

joyce B schreef:
vuurneon schreef:

Wat doe je dan op je broodje? Plakje kaas?
Kom op zeg... als er genoeg verschillende gerechten zijn maar toevallig zonder vlees dan ga je toch geen meegebrachte boterham uit een zakje eten? Dan zijn er vast versere en smakkelijke dingen te eten en (stok) brood zal daar ook wel bijhoren...

Met allergieen is het veel moeilijker. Dan wordt je gewoon ziek als je iets verkeerds eet. En met door anderen klaargemaakt eten is het vaak toch een gok wst er in zit

En met dat laatste heb je het inderdaad te pakken waarom ik brood meeneem :) want juist met vegetarisch eten, kan ik bijna niets eten. Ja wel komkommer en wortel, maar veel bereid eten al heel snel niet. Heb overigens al op een bruiloft mijn brood meegenomen en opgegeten in de auto. Op verjaardagen heb ik ook altijd wat eten voor mijzelf mee. Ziek worden is het laatste dat je wil immers, dan ben je pas een ongezellige gast.
Dus 'kom op zeg' is niet echt van toepassing.

En dus over beperkt worden met etenskeuze gesproken al helemaal niet :')
Op mijn bruiloft is het overgrote deel ook gewoon geschikt voor diegene die geen vlees of vis willen eten, zo ben ik dan ook wel hoor :D nu nog het buffet geschikt voor mij maken, maar dat is wel lastiger dus ik krijg vaak gewoon een apart stukje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 08:29

Berdien schreef:
Overigens is wat vegetarisch eten is en wat een vegetariër nog steeds wel of niet eet voor velen nog steeds een raadsel. De cateraar van mijn werk serveerde een tijdje terug met droge ogen kalkoen als vegetarische optie 'Ja, kalkoen! Speciaal voor de vegetariërs!'
Eh.... Bedankt? :=

:')

En tja die hokjes... mensen duwen nu eenmaal alles graag in hokjes. Niet alleen op gebied van eten :Y)