Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 11:08

jilleroo schreef:
Ik heb 2 rekeningen, 1 voor inkomsten en vaste lasten en 1 voor boodschappen. Als mijn uitkering en toeslagen binnen zijn dan maak ik het geld over van rekening 1 naar 2 voor boodschappen op 1 blijft dan precies over wat de hoogte is van mijn vaste lasten, zo hoef ik niet elke week te rekenen maar kan ik zien wat ik nog te besteden heb.

Dat is inderdaad ook nog wel een idee om te doen.
Ik wil sowieso nog een rekening openenen die dan in beheer van mijn moeder komt.
Al zet ik er maar 50 euro per maand op. Als ik het er maar niet zomaar af kan halen.

Sonja_vR

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:00

hier ook twee rekeningen, de rekening waar geld binnenkomt is de vaste lasten rekening, daar schrijf ik geld van over naar mijn boodschappen en zo rekening en mijn spaar rekening.
op die manier heb ik een makkelijk overzicht in wat ik nog heb voor welke doelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:57

Ik kom mij hier ook even melden. Hoef dan niet te leven van bijstandsniveau maar ik ben student die op zichzelf woont, met een flink gat in haar hand. Ik ben zó makkelijk in hier een terrasje, daar een terrasje, oh nee ik neem de rekening wel, en oh we fietsen wel even langs de H&M, nee ik haal wel even een flesje wijn, nee ik heb toch geld, hoef geen Euroshopper te kopen.

Het lijkt bij mij een soort gewoonte om mijn geld er maar gewoon keihard doorheen te jagen en dan de laatste 2 weken van de maand compleet te moeten creperen omdat ik gewoon écht blut ben. Daar wil ik dus écht vanaf. Ik heb het al geprobeerd om 50 euro per week te pinnen en het daar gewoon bij te laten, maar oh wat vind ik dat moeilijk. Ik weet dan dat ik mijn pinpas gewoon op mijn kamer heb liggen, en als ik dan nog maar een tientje over heb in mijn portemonnee en ik word uitgenodigd om even een terrasje te pakken dan is het voor mij véél te makkelijk om mijn pinpas toch maar even mee te nemen voor de zekerheid. Als ik dat doe, kan ik aan het einde van de maand weer een week maar 20 euro pinnen in plaats van 50, waardoor ik dan weer moeilijk moet doen.

Ik heb al het besluit genomen dat het voor mij waarschijnlijk handig is om mijn inkomsten en uitgaves bij te gaan houden in Excel, zag hier al voorbij komen dat daar een standaard layout voor is? Zou super zijn. Ik heb het gewoon nodig want ik kan op deze manier niet meer leven. Ik kan niet meer elke maand vlak voor de 24ste mijn vader nog even moeten SMEKEN of hij alsjeblieft wat wilt overmaken. Ik wíl simpelweg niet meer op die manier afhankelijk zijn van mijn ouders en mijn ouders worden er ook niet bepaald blij van.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:59

En je pasje en reader aan je ouders geven en een 2e rekening openen bij een andere bank (ivm niet stiekem kunnen oversluisen via internetbankieren oid) en daar wekelijks een vast bedrag op laten storten, is dat een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:06

Nou omdat ik dus niet meer thuis woon is het afgeven van mijn pinpas nogal tricky. Als ik wel in een situatie kom waarin ik geld MOET pinnen kan dat dan dus niet. Ik wil mijn pinpas wel achter de hand hebben voor moet het nodig zijn... Dus het moet voor mij echt een kwestie van discipline worden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:08

Emmaa_ schreef:
Nou omdat ik dus niet meer thuis woon is het afgeven van mijn pinpas nogal tricky. Als ik wel in een situatie kom waarin ik geld MOET pinnen kan dat dan dus niet. Ik wil mijn pinpas wel achter de hand hebben voor moet het nodig zijn... Dus het moet voor mij echt een kwestie van discipline worden

Pinpas invriezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:08

Als in, in de vriezer leggen? :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:09

In een kistje met slot, in een kluisje, in een afgesloten kast(je) zodat het erg moeilijk wordt om de pas maar ff mee te grissen maar wel mogelijk om hem te pakken als het nodig is. :Y)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:10

Emmaa_ schreef:

Ja, goed waterdicht afsluiten en dan in bakje water leggen en dat in laten vriezen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:10

Dat is wel een goede, het is namelijk echt het "weg grissen" waar ik heel veel moeite mee heb. Ik heb nu zo'n bestand in Excel ingevuld en ik ga me er eens aan proberen te houden.. Zal jullie in ieder geval op de hoogte houden :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:11

vuurneon schreef:
Emmaa_ schreef:

Ja, goed waterdicht afsluiten en dan in bakje water leggen en dat in laten vriezen :)

En als je dat wilt laten ontdooien (ik zou dat dan in de magnetron gooien namelijk), het is op geen enkele manier schadelijk voor je pas? Want hey, nieuwe pas is weer extra kosten :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:12

Dat is het nou net, om te ontdooien moet je geduld hebben (en dus absoluut niet in de magnetron gooien) om het ijs te laten smelten :) dus zul je de pas ook echt alleen pakken als het echt, echt, echt moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:13

Tsja, maar dan gaat het in mijn hoofd weer "stel dat ik hem écht nodig heb en niet over een uur maar nú". Ik hoef geen gekke dingen met mijn pasjes te doen want de discipline moet gewoon in mijn hoofd komen, dat ik er gewoon met mijn fikken af moet blijven.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:15

dan zou ik persoonlijk zorgen dat hij achter slot en grendel ligt en de sleutel niet al te makkelijk binnen bereik. ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:18

Dat invriezen is wel briljant gevonden daarom :')

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:23

Als je minder risico wil lopen, stop hem in een kluisje en vries de sleutel in :))

TS, hoe gaat het nu bij jou?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:25

Destination schreef:
Als je minder risico wil lopen, stop hem in een kluisje en vries de sleutel in :))

Dat is helemaal briljant :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:26

Haha nou ik ben vooral deze maand gigantisch op m'n plaat gegaan. Had ineens een wat hogere rekening dan ik had verwacht en toen was mijn geld op.
Ik weet waar mijn valkuilen zitten.. Heb een kast vol met eten en een vriezer vol met ingevroren maaltijden en vlees, maar toch vind ik het enorm leuk om bij de supermarkt dan toch weer een pizza mee te nemen of wat dan ook. Als ik op mijn werk pauzeer neem ik geen brood mee van huis, maar dan haal ik een broodje. Buiten de conquest om minder te gaan uitgeven is het voor mij ook de conquest van gezonder gaan eten dus ik ben heel benieuwd hoe het voor mij gaat uitpakken haha

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 18:30

Ik heb nog 15 euro en krijg morgen mijn nieuwe weekgeld. Morgen typ ik even het verslag van mijn eerste week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 18:41

Ik heb nog €100 over tussen vandaag en de 30e. Dan storten ze (hoop ik) mijn nieuwe maandloon.
Van die €100 moet ik nog 3x paardrijden betalen (€60 in totaal) en ook nog een keer gaan tanken met de auto. Jammer genoeg is de diesel vandaag net duurder geworden, maar ik moet zondag naar een opdracht van bijverdienste dus ik kan er niet onderuit.
Volgende maand wordt ook erg vrolijk: mag waarschijnlijk weer €500 inschrijvingsgeld voor school ophoesten + krijg de beurs van vorig jaar wss ook niet toegewezen = €400 extra bijbetalen. Mijn cursussen voor school laat ik maar even voor oktober, anders ben ik echt helemaal blut.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:17

Ik zit ook wel eens te denken dat ik bewuster met mijn geld om moet gaan, want ik smijt er maandelijks gerust 600 euro doorheen aan boodschappen benzine en leuke dingen.

Daarnaast spaar ik maandelijks wel 200 euro, maar dat zou veel meer kunnen zijn :+

Maar ik moet we zeggen, wij eten vaak een hapje buiten de deur een avondje kroeg of een dagje pretpark.. En dat zijn de dingen die aantikken.

Aan ons etentje zijn we het bedrag al kwijt wat sommige van jullie niet eens per maand aan boodschappen besteden.

En toch geniet ik ervan dat het nu kan.. Want ik heb ook een periode bijstand gekend toen ik ontslag kreeg wegens de crisis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:34

Op zich vind ik het ook niet erg wanneer mijn vriend voor mij betaalt. Ik weet ook dat hij dat gewoon kan, maar ik voel me toch schuldig. Net zoals wanneer ik een keer extra bijverdiend heb, ik durf er amper aankomen. Soms lijk ik gewoon geboren om onvoorziene kosten aan te trekken. Zo is er van mijn vakantiegeld in juni niks meer over omdat paard onverwacht naar kliniek moest. Eerst een maand DA + bloedproef + dure medicatie (€300 lichter) en dan de maand erna ook even €600 voor transport, extra DA visite en opname kliniek. Moest ook zadel laten nakijken (€100) die maand, nieuw zadel aangekocht tweedehands omdat ik ook wil gaan springen en omdat ik al vermoeden had dat dressuurzadel niet top lag. Was ook €300 minder. Had ik gelijk in trouwens, dus de dressuur is nu op proef bij iemand voor verkoop.
Moest ook nieuw draad halen die maand voor stuk weiland opnieuw te omheinen + nieuwe stroombak = €150.

Maw, in juni alleen al heeft paardje me zo'n goeie €1000 aan extra's gekost. Heb toen wel een ander zadel kunnen verkopen, maar dat geld moest opzij omdat vriendje eind juni persé 2 dagen naar luxemburg wou om weer wijn te gaan halen. Daar betaal ik ook gewoon mijn deel van de overnachting + eten + benzine.
Dan kijk je wel even zuur naar je langverwachte premie waar je hard voor gewerkt hebt, dat die zo ineens de deur uit fladdert.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:39

Mijn vriend betaald niet altijd alles.
Dat zou ik ook niet willen, al verdiend hij in 1 maand waar ik er 2 maanden voor moet werken.

Ik ben altijd wel huiverig voor het contract verlengen moment.. Heb het nu al 2x meegemaakt dat een bedrijf me niet meer kon betalen..

Hoop dat ze waar ik nu werk me dit bericht niet hoeven te geven.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:44

Kelly_ann schreef:
Ik heb nog 15 euro en krijg morgen mijn nieuwe weekgeld. Morgen typ ik even het verslag van mijn eerste week.

Klinkt als: eerste week qua geld in elk geval goed verlopen. Ben zo benieuwd, kijk er naar uit!!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 19:47

Net een groentetas bij de Jumbo gescoord :) scheelt weer 5 euro aan groentes :p