Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:46

BaileyMix schreef:
Sorry stroobosje, met alle respect, maar ik vind jouw reacties een beetje naar het enge neigen :o Eigenlijk precies het voorbeeld waarom er voor mij geen god bestaat; Het is imo niet gezond en niet goed om 'iets/iemand' in dergelijke mate te aanbidden.

In mijn ogen zijn mensen niet patsboem gemaakt om volgens de regeltjes te leven. We zijn hier gewoon op natuurlijke wijze gekomen, en het is óns leven. Jóuw leven! Dat hoef je niet ieder moment van de dag door een ander te laten uitstippelen, je hoeft je niet te laten vertellen wat goed en fout is, die keuzes kun en moet je zelf maken! En dat is misschien juist wel het mooie van leven, dat je zélf je keuzes moet maken tussen goed en fout en uiteindelijk bij je eindbestemming komt. En dat je dan meteen wordt afgerekend op het feit dat je ook foute keuzes hebt gemaakt? Daar geloof ik niet in.

Mooi gezegd.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:51

OsMo schreef:
Dat betekend dus niet mensen uitbuiten, voor liegen, seksueel misbruiken of mishandelen.

Precies! En toch gebeurt dit OOK (en misschien wel veel meer) in de gelovige gemeenschappen. Hoe leg je dat uit aan slachtoffers??? Er is maar één verklaring: Er bestaat geen God of iets dergelijks die zich hiermee bemoeit.

We zijn écht allemaal verantwoordelijk voor ons eigen handelen.

Blue_Eyes

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 16:54

Dat gebeurt inderdaad ook in gelovige gemeenschappen, goh, net mensen, die christenen. Zie mijn onderschrift. En er is geen christen die zal zeggen dat we niet verantwoordelijk zijn voor ons eigen handelen, juist niet.
Gebeurt het meer in gelovige gemeenschappen? Dat denk ik niet, maar het komt er wel meer onder een loep te liggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:10

silmitan schreef:
OsMo schreef:
Dat betekend dus niet mensen uitbuiten, voor liegen, seksueel misbruiken of mishandelen.

Precies! En toch gebeurt dit OOK (en misschien wel veel meer) in de gelovige gemeenschappen. Hoe leg je dat uit aan slachtoffers??? Er is maar één verklaring: Er bestaat geen God of iets dergelijks die zich hiermee bemoeit.

Dat klopt, en dit geldt ook voor gelovigen! Misschien wel meer dan bij anderen, Jezus vertelt dit zovaak in de Bijbel!

Ik vind het eerder een verklaring voor het bestaan van de duivel, die misleidt iedereen steeds. God kan er weinig aan doen dat wij voor de verkeerde dingen kiezen.

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:24

Hoi blue eyes, wat heb je een gave onderschrift. Het is zo waar, niemand is perfect en ieder mens maakt fouten, gelukkig maar, dat maakt ons mens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 17:57

silmitan schreef:
[naam] schreef:

Dus omdat een mens die zich zelf een Christen noemt een ander uitbuit bestaat er geen God?
Dat die persoon iets doet wat niet goed is wil nog niet zeggen dat God niet bestaat.
Dat er ellende in de wereld is betekend niet dat God niet bestaat, dat betekend dat er mensen zijn die egoïstisch zijn en niet Gods wegen wandelen.
Zij mogen zich zelf geen Christen noemen.

En zeg niet dat God niet bestaat omdat hij in jou ogen niets doet.........
God geeft een boel mensen die wel daadwerkelijk zijn wegen volgen een roeping waardoor hij mensen gebruikt om liefde te laten zien in de grote ellende die egoïstische mensen veroorzaken.
Er zijn een boel zendelingen die niet meer leven voor zich zelf maar huis en haart achter laten omdat ze een roeping hebben gehad om een ander te dienen.
God doet veel alleen zie je het niet................. (en misschien wil je het niet zien).

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:16

Precies OsMo! Als je zoekt, zal je vinden. Als God zich niet laat zien aan jou, maar zie jij God wel? Ik denk zelf dat God zichzelf wel laat zien als je probeert te luisteren naar wat Hij wil zeggen. Je hebt een eigen wil en God wil heel graag dat je bij Hem komt, maar wel als je er zelf voor kiest ;)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:58

Vind het allemaal erg intressant wat jullie vertellen :)
Ik wil graag een keer naar de kerk gaan, maar het komt er steeds niet van.
Veel mensen om mij heen zeggen ook dat de duivel mij nu in zn handen heeft, omdat ik niet meer ben wie ik was. Ik weet niet of ik dat moet geloven, maar sta er wel voor open.
Was totaal niet gelovig, maar de laatste tijd begint het wel meer te komen.
Ik wil er voor openstaan, want het kan geen kwaad. Het is alleen vor mij raar om iets te geloven wat ik niet kan zien, maar als ik dan weer praat met mensen die wel geloven die zeggen als je gelooft ga je ook zien dat Hij bestaat.
Dus ik ga het wel proberen, als iemand misschien met mij wil pben die wel gelovig is, wil ik er graag meer over weten :)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:10

Ik weet het niet, ik geef toe dat als ik in écht rottige situaties zit, ik automatisch bid. Gewoon
uit teken van hoop die je ergens hebt, terwijl ik niet met een geloof ben opgevoed. Ik weet niet,
maar het helpt altijd, ik heb altijd daardoor weer geluk gehad. Het word een soort verslaving, dat je
bang bent als je het niet doet dat het gaat tegenvallen. Achja, verder vind ik dat iedereen het zelf
moet bepalen. Vele zeggen; 'Als hij zou bestaan, zou er niet zoveel oorlog etc. in de wereld zijn'
Ik vind ergens dat dit klopt, maar ook weer niet. Het zou onmogelijk zijn om in een wereld met alleen
maar vrolijkheid en vrede te leven, maar als je vaak verhalen hoort van christenen over al het moois
dat god in bereik heeft, komt het niet overeen met de realiteit. Ach, niemand komt er ooit achter of hij
bestaat. Ik ben over het algemeen niet gelovig maar ergens denk ik toch dat hij de wereld helpt.

Denk trouwens niet dat ik op de een of andere manier 'misbruik' zou maken (zie mijn 3e regel)
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 18-08-13 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:11

Ik geloof niet in god omdat er (seksueel) misbruik bestaat. :j

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:11

Ik heb ooit eens iemand gekent, hij trok meer naar het satanisme toe.
En nu moet ik eerlijk zeggen, hij had best sterke argumenten in die tijd waardoor ik wel begreep waarom hij zo dacht. Hij geloofde dus wel in god, maar niet bepaald op een positieve manier

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:13

Maar als je god niet de kans geeft om het zo te zeggen, en het niet in ziet om te geloven, nadert het geluk je dan wel?

soeraya schreef:
Ik geloof niet in god omdat er (seksueel) misbruik bestaat. :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:15

Sammy_xxs schreef:
Veel mensen om mij heen zeggen ook dat de duivel mij nu in zn handen heeft, omdat ik niet meer ben wie ik was. Ik weet niet of ik dat moet geloven, maar sta er wel voor open.

Wauw, en dat vind je geen belediging? Dat ze vinden dat 'de duivel jou nu in z'n handen heeft'?? Op wat voor manier ben jij dan niet meer wie je was?

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:18

Ik vind het mooi dat mensen kracht halen uit het geloof, en zichzelf willen blijven verbeteren om een zo goed mogelijk mens te zijn. Ik geloof zelf niet in god, wel dat er meer is na de dood. Ondanks dat ik atheïst ben, probeer ik net zo hard om zo goed mogelijk te leven. Om niet zo snel te oordelen, niet te stelen of pesten of slechte dingen over iemand te zeggen. Heb een aantal pagina's terug gelezen dat als je niet in Jezus gelooft, dat je niet gered bent? Terwijl ik net zo mijn best doe als een echte Christen. Met als enige verschil dat ik niet bid en naar de kerk ga. Dat vind ik dan wel erg jammer om te lezen.

Heb vanmiddag een interessant verhaal gehoord, zou wel eens willen weten hoe een christen hier tegenaan kijkt. Het gaat als volgt:

Ergens op de wereld is een overstroming. Er staat een man tot zijn knieën in het water als er een bootje aan komt om hem te redden. De man zegt: "nee ik vertrouw op God, dus ik blijf hier staan." Het bootje gaat weer weg. Even later staat het water al tot zijn buik en komt er nog een boot aan om hem mee te nemen. Weer zegt de man: "ik vertrouw in God." Nog later staat het water tot aan zijn nek en komt er een speedboot aan. De man in de speedboot zegt: "kom nou mee anders verdrink je!" "nee" zegt de man, "ik vertrouw op God dus ik blijf hier." De man verdrinkt en bij de hemelpoort aangekomen vraagt hij aan God: "waarom hebt U mij laten verdrinken?" Waarop God antwoordt: "Ik heb je 3x een boot gestuurd, en 3 keer heb je het afgeslagen!"

Zo gaat het net zo met de inentingen en medicijnen tegenwoordig. Zijn die dan ook niet door God geschapen?

De wetenschap bestaat ook niet uit alleen maar feiten trouwens. Het is maar net hoe ver we zijn met de ontwikkeling op dat moment. In de jaren '50 is de ADH vastgesteld, hoeveel vitaminen en mineralen je per dag nodig hebt. Toen waren dat feiten. Nu de wetenschap verder is, weten we dat die hoeveelheden net genoeg zijn om geen scheurbuik te krijgen. Of neem de appel. Die is heel gezond, jaren later weer ongezond, toen weer gezond, enz.

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:32

[quote="Magiccc"
Ergens op de wereld is een overstroming. Er staat een man tot zijn knieën in het water als er een bootje aan komt om hem te redden. De man zegt: "nee ik vertrouw op God, dus ik blijf hier staan." Het bootje gaat weer weg. Even later staat het water al tot zijn buik en komt er nog een boot aan om hem mee te nemen. Weer zegt de man: "ik vertrouw in God." Nog later staat het water tot aan zijn nek en komt er een speedboot aan. De man in de speedboot zegt: "kom nou mee anders verdrink je!" "nee" zegt de man, "ik vertrouw op God dus ik blijf hier." De man verdrinkt en bij de hemelpoort aangekomen vraagt hij aan God: "waarom hebt U mij laten verdrinken?" Waarop God antwoordt: "Ik heb je 3x een boot gestuurd, en 3 keer heb je het afgeslagen!"

Dit verhaal geeft voor mij heel veel weer, hier herken ik zoveel in. Je kan je altijd afvragen, in welke situatie dan ook en in welke overtuiging iemand ook voor je staat, ....'wie is er nou blind????"

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:41

Kinke schreef:
Sammy_xxs schreef:

Wauw, en dat vind je geen belediging? Dat ze vinden dat 'de duivel jou nu in z'n handen heeft'?? Op wat voor manier ben jij dan niet meer wie je was?

Nee ik vind het geen beledeging :), ik ben nu zwaar depressief en heb geen zin in het leven meer. Heb veel last van hele enge dromen, en veel mensen zeggen dat het komt door de duivel, omdat ik zwak ben kan de duivel makkelijk op mij inspelen zeggen ze.
Of ik daar echt in geloof weet ik niet, maar naar de kerk gaan en geloven in God kan geen kwaad. Dus ik sta daar wel voor open, en zou er graag meer over willen weten :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 19:59

wel bijzonder, dat jij zoveel mensen om je heen hebt die zoiets zeggen, dat zou voor mij juist een reden zijn om daar ver bij uit de buurt te blijven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:02

Heel oneerbiedig gezegd; op het moment dat iemand bij mij beweerd dat de duivel aan de gang is, vind ik diegene té fanatiek of die heeft zo zijn/haar eigen problemen :+
Ik ben gewoon ik.

Depressie is verkeerde chemische reactie in het brein door een oorzaak van buitenaf, niet zozeer duivels werk :+

Wat mij is geleerd in moeilijke tijden vanuit de kerk; bidden om steun is goed, maar jij bent zelf diegene die er verandering in moet brengen. De Here kan er in steunen, als je zelf ook actief ermee aan de gang gaat.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:08

Precies Kinke en vuurneon :j

Ontzettend vreemd om te zeggen dat de duivel jou in z'n handen heeft. Depressie is gewoon een menselijke 'ziekte' (als ik het zo mag zeggen). En ja het is vreselijk, maar niet het werk van de duivel...

Iemand heeft dat ook ooit eens tegen mij gezegd, dat ik in de hel zou komen, omdat ik God niet aanbid, aan de kant van de Duivel sta en dat deze laatstgenoemde mij in zijn grip had/heeft... Onnodig te zeggen dat de 'vriendschap' niet meer lang standhield :=

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:10

O ik ging ook naar de hel waarop ik zei; liever naar de hel met gezellige mensen, dan tot in de eeuwigheid in de hemel met u!
(Niet heel netjes van mij, maar die dame nam geen genoegen met 'nee, geen interesse')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:30

Ik vind het heel fijn om te geloven, als ik bijvoorbeeld iets moet doen bid ik altijd.
Ik heb echt faalangst , dus soms ben ik bang dat het niet lukt en dat ik het verpest, dan denk ik altijd : 'God is bij mij, er gebeurt niks, God zorgt voor mij, hij helpt me' en dan bid ik of hij me wil helpen.
Zo sta ik er niet alleen voor, en probeer ik positief te blijven en niet te denken dat het niet lukt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:37

stroobosje schreef:
Hoi blue eyes, wat heb je een gave onderschrift. Het is zo waar, niemand is perfect en ieder mens maakt fouten, gelukkig maar, dat maakt ons mens

:r
De schijnheilige ouderling die elke week z'n vrouw besodemieterd door naar de prutsmutsen te gaan...
De dito diaken die er een tweede leven met z'n vriendin op na houdt.
De vader die z'n kind regelmatig misbruikt en op zondag met een schijnheilige smoel in de kerk zit.
En ga zo maar door.

Doe naar mijn woorden, niet naar mijn daden...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:45

KarinvdM, dat vind ik niet eerlijk. Ik kan ook een heeeeleboel dingen opnoemen die niet-gelovigen fout hebben gedaan, hartstikke vervelend, maar het gebeurt. Betekent dat dat christenen nooit meer een fout mogen maken? Die mensen die je hierboven noemt, ja, die zijn fout bezig. Maar die staan niet model voor iedere christen.
Eigenlijk word ik heel erg boos als ik die post lees...

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:51

Dat mag, maar je wilt niet weten hoe boos je bent als je dit soort dingen van dichtbij meemaakt...

Edit, boos is niet het juiste woord, verdrietig en teleurgesteld past beter...
Laatst bijgewerkt door KarinvdM op 18-08-13 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 22:54

Blue_Eyes schreef:
KarinvdM, dat vind ik niet eerlijk. Ik kan ook een heeeeleboel dingen opnoemen die niet-gelovigen fout hebben gedaan, hartstikke vervelend, maar het gebeurt. Betekent dat dat christenen nooit meer een fout mogen maken? Die mensen die je hierboven noemt, ja, die zijn fout bezig. Maar die staan niet model voor iedere christen.
Eigenlijk word ik heel erg boos als ik die post lees...

Je kunt inderdaad heel boos worden maar op wie, de gelovigen die niet leven zoals God vraagt of de ongelovige die dit ziet en verteld. Natuurlijk is er van ongelovigen ook veel te vertellen, overal zitten rotte appels tussen maar ook ik zie al vanaf mijn kindheid gelovigen op Zondag zeer gelovig zijn en andere dagen helemaal niet. En ik zeg het nog maar eens, als het als gelovige heel goed met je gaat dan komt dat door de Heer, gaat het slecht met je dan heb je dat aan jezelf te danken. Als er iets schijnheilig is dan is het dit wel. Daarmee geef ik alleen mijn eigen gevoel weer, ik heb respect voor iedereen die probeert een goed mens te zijn en dat heeft totaal niets met vooraan in de kerk zitten of bidden te maken. Dat doe je als gelovige voor jezelf en niet voor een ander.
Eén van onze zoons heeft een lange relatie achter de rug met een streng gelovig meisje, die liefde is niet bestand gebleken tegen het gekonkel van dominees, ouderlingen, haar ouders. Na vijf jaar had het geloof gewonnen en zijn ze uit elkaar gegaan, hoezo, heb Uw naaste lief, maar alleen als ze van hetzelfde kliekje zijn. Praat me niet over elkaar respecteren, sorry, maar sommige streng gelovige groepen zouden onder verboden sektes moeten vallen.