Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Bokkers die een ouder of ouders zijn verloren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:15

Dat zelfde tekstje stond 3 maanden geleden op de doodsbrief van mijn papa :'(

monica73

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 20:31

Mijn moeder is overleden toen ik 9 jaar oud was, mijn broertje was toen 6 jaar. Ze had botkanker en is twee ziek geweest met heel veel pijn. Echt verschrikkelijk als ik daar aan terug denk. Mijn moeder kon ons op het eind niet meer om haar heen verdragen....door de enorme pijn en ik denk zeker ook door haar verdriet dat ze ons niet op zou zien groeien. Daarnaast wilde ze niet dat wij haar zo zouden herinneren... Stukje bij beetje namen wij al afscheid van mijn moeder. Ze lag heel veel in het ziekenhuis of doodziek op bed, waardoor mijn broertje en ik veel bij andere mensen waren. Ik heb niet gehuild toen ze dood was....waarom?omdat ik wist dat het ging gebeuren en een kind wil gewoon kind zijn. Niet anders zijn als andere kinderen, niet zielig gevonden worden, gewoon een normaal leven hebben.....maar het gemis van haar is altijd gebleven en des te sterker geworden naarmate ik ouder werd. Na het overlijden van moeder is de thuissituatie erg verslechterd en uiteindelijk ben ik als pubermeisje bij familie gaan wonen. Het voelt als een tweede moeder, maar toch is het ook gevoelsmatig niet hetzelfde...ik kan het niet omschrijven.

Nu is het bijna 21 jaar geleden en ik realiseer me de laatste jaren dat het leven zonder moeder verschrikkelijk is. Door de mijlpalen in mijn leven zoals mijn diploma halen, samenwonen, geboorte van mn zoontje etc. Maar ook omdat vader de laatste paar jaar zijn leven weer op de rit heeft met een leuke vrouw en haar twee kinderen. Het contact met hem wordt beter. Laatst was ik daar op bezoek en zag ik wat een gezellig gezinsleven daar in huis heerste...echte kneuterigheid.....in de auto op weg naar huis had ik er een brok van in mijn keel (dat heb ik dus gemist)..terwijl ik het met mijn man en zoontje ook heel gezellig heb.

Ik denk ook dat het enorme gemis niet slijt omdat ik weet dat mijn leven heel anders zou zijn verlopen als mijn moeder er nog was. Ik denk dat ik andere keuzes had gemaakt en veel meer zelfvertrouwen had gehad. Het niet meer hebben van een moeder heeft op mijn leven wel een enorme stempel gedrukt. Hoe ervaren diegene dat die ook zo jong een ouder zijn kwijtgeraakt?

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 21:52

Afgelopen zaterdag hebben wij als gezin zijnde mijn moeder uitgestrooid op zee. Ze is morgen 1 jaar en 9 week geleden overleden, nog elke dag denk ik aan haar en heb dan ook nog regelmatig slechte dagen, waarbij ik dan veel huil of boos ben dat ze er niet meer is, het ging bij haar zo snel en heb haar voor die tijd niet meer gesproken en dat vreet soms nog wel aan me, maar door mijn lieve vriend en steun van familie en vrienden kom ik er doorheen. Verder zeg ik doe je ding die je kan doen en als het niet gaat geeft het niet dan komt het een andere keer wel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:27

Heel herkenbaar Monica. Toen ik bijna 11 was overleed mijn vader. Wij waren altijd samen, met als gevolg dat ik er dus bij was toen hij overleed. Ik heb van alles geregeld. Naar huis gebeld, politie gewaarschuwd. Mijn jeugd was in een klap over. Thuis werd t n drama. En na veel gedoe en toestanden heb ik het rond mijn dertigste achter mij kunnen laten. Mijn tiener jaren waren lastig en vooral heel eenzaam. Toen mijn oudste kind bijna 11 was heb ik het nog wel moeilijk gehad. Ik projecteerde wat mij was overkomen op zijn leven. Maar ook dat vond zijn weg. En mijlpalen blijven lastig. Ook na al die jaren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:49

Jeetje Maffieioso, wat zal dat moeilijk geweest zijn zeg. Ik vind je motto wel super hoor.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:25

Het blijft heftig ook iedere keer de verhalen van de anderen te horen.
Het geeft je echt een stempel voor de rest van je leven.. :(

Maffieioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 19:55

Ja rien10 dat was ook wel heftig, maar toch ook weer mooi om te doen, mijn moeder heeft altijd gezegd dat ze graag op zee uitgestrooid wou worden, deze wens zijn we dan ook gaan vervullen, en het sluit ook weer een stukje af, ondanks dat het moeilijk is.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:27

Toen ik in groep 8 zat (ik denk dat ik toen 11/12 was?) overleed mijn moeder aan een hartstilstand.
Mijn ouders waren toen een half jaartje gescheiden. Het gebeurde heel onverwachts. Een vriendin kwam uit school mee naar huis, maar toen belde haar moeder dat ze naar huis moest komen. Ze zei dat ze dacht dat er iets erg was gebeurd. In eerste instantie dacht ik aan haar vader, aangezien die op een boot werk, misschien was daar iets gebeurt of zo.
Paar minuutjes later kwam mijn vader thuis. Ik gewoon heel vrolijk begroeten, maar toen kreeg ik het dus te horen, mijn moeder was overleden.
Het was tot aan de begrafenis wel heel zwaar, maar daarna heb ik er eigenlijk nooit veel moeite mee gehad. Na de begrafenis heb ik er eigenlijk nooit meer om gehuild. Tuurlijk voel je je wel eens kl*te. Tuurlijk had ik liever gewoon nog een moeder. Maar het is niet anders. Je kunt er niks aan veranderen, dus dan moet je er maar het beste van maken. Ik denk dat het ook mee heeft geholpen dat ik mijn moeder nog heb gezien nadat ze overleden was. Ze lag er heel vredig en rustig bij. Het was goed had ik het idee. In het begin vertelde ik het alleen niet zomaar aan iedereen. Waarom weet ik niet, maar nu wel.
Ondertussen ben ik 15, dus het is nu bijna 4 jaar terug.

LadybirdJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 18:42

Voor altijd

Zoveel herinneringen samen
Zoveel wat jou met mij verbindt
Zoveel meer dingen die ik nergens anders vindt

Het leven gaat voorbij
Maar je leeft door in mij
In alles wat je hebt gegeven
Wat je me leerde in dit leven
De mooie dingen die je zei
Lieve Papa
Hier in mijn hart
Hou ik een kamer voor je vrij

Voor altijd <3

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 23:13

Wil toch het topic weer even leven in blazen.. :)

Heb heel in het begin gereageerd en af en toe wel eens wat tussendoor.

2 weken terug was mijn vader een jaar overleden.
Ben vorige week (weer) begonnen met afspraken bij de psycholoog. Heeft een hele hoop los gemaakt..
Wil niet alles online zetten maar zou het wel fijn vinden om af en toe met iemand te kunnen pb-en..

Merk ook dat ik erg veel moeite heb met de avonddiensten van mijn moeder ('s avonds en vooral 's nachts alleen thuis zijn).
Zoals nu bijvoorbeeld..

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 08:11

Je kan mij altijd PB-en Sabine, ik weet dat ik niet altijd weet wat ik moet terug zeggen/typen, maar het kan natuurlijk wel opluchten!

Vandaag is het moederdag, ik vind het vreselijk. Ik ben blij dat ik moet werken vanmiddag, anders hadden we de hele dag bij mijn schoonouders gezeten en daar heb ik niet veel zin in. Vind dit echt één van de momenten waarbij ik het moeilijk kan krijgen. Soms word ik ook boos, iedereen gaat er maar van uit dat je een moeder hebt. Natuurlijk weet ik wel dat anderen er niets aan kunnen doen, maar leuk vind ik het niet.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:16

Idd ... slik..moederdag :+: Y;(

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 09:40

Je mag me altijd pb-en sabine :(:) hoe bedoel je dat je niet alleen thuis durft te zijn als ik vragen mag? Ik heb dit namelijk ook heel erg gehad.. :\

Roos, ik snap heel goed dat je boos wordt op een dag zoals deze.. Zijn gewoon heel confronterende dagen.. Ik word ook vaak eerst boos in plaats van echt verdrietig, ik krijg een soort frustratie-uitbarsting! (Maar dan met dingen met papa) Vreselijk vind ik het als mensen je gewoon niet kunnen begrijpen.

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 10:01

Ik begrijp precies wat je bedoeld Roosg.. Dit is de 2e moederdag zonder mama. straks ga ik ook even mee naar schoonouders, vorig jaar kon ik het nog niet, en ook nu blijft dat moeilijk.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:09

Ook voor mij mijn tweede Moederdag zonder moeder... Pffff... Ik geloof dat ik fb vandaag maar ban, iedereen met zijn Moederdag cadeaus en iedereen die het over zijn/haar liefste moeder heeft.. Tsjah, lastig.. Naar mijn schoonouders hoef ik vandaag niet en mijn schoonmoeder snapt ook wel dat ik het met zulke dagen moeilijk heb..

Sabine je mag mij ook altijd PB-en hoor!! Soms heb je gewoon even iemand nog bij wie je je hard kan luchten..

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:13

Sterkte aan iedereen :(:)

En ook mijn PB-Box staat altijd open!

Ik zag ook best wel op tegen vandaag, maar probeer mijn emoties dan maar weer zoveel mogelijk uit te schakelen en er niet bij stil te staan. Gister vroeg een collega mij op mijn werk of ik nog plannen had voor vandaag. Toen ik er makkelijk van af wilde komen door 'nee' te zeggen, vroeg ze of ik dan niet bij mijn ma op visite ging.. -O- Ze kon er niets aan doen, ze wist het niet, maar het bracht mij wel weer even met beide voeten op de grond. Ik gaf aan dat ik die niet meer had, waarna zij zich natuurlijk rot schaamde. Ik probeerde het weer wat luchtiger te maken door te zeggen dat dat dan wel de meeste k*tte vraag is om dan te stellen :(:)

Blijft lastig, dat soort situaties.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:18

Iedereen vandaag inderdaad sterkte met moederdag, en bedankt voor de lieve pb's en berichten!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:20

Ik hoop bij dit soort dagen altijd dat niemand vraagt wat ik met Moederdag ga doen. Dan hoef ik daar ook geen antwoord op te geven.

Social Media is voor mij vandaag ook even niet te doen, vind het niet leuk om het allemaal niet zien. Niet dat ik het niemand gun, maar omdat ik het mezelf niet aan moet doen..

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:21

Dat van die vragen herken ik ook wel. Ook van mensen die het wel weten maar het een beetje vergeten zijn ofzo..

Had het laatst met de vader van een vriendin van mij. Ik was met mijn moeder en wat familie naar bevrijdingsfestival, en kwamen dus mijn vriendin tegen en haar ouders. Mijn moeder ging wat verder naar het podium en ik bleef hangen bij mn vriendin en haar ouders.
(Mijn moeder is heel veel afgevallen (van 135 naar 75, dus behoorlijke jas uitgedaan) en mensen herkennen haar vaak niet).
Vraagt die vader opeens 'Jezus, wat is je moeder mager, gaat die dood ofzo? Haha'.
Dus ik probeerde nog luchtig te zeggen 'Hoop het niet, want dan heb ik helemaal niks over...'

Maar hij kwam wel ff hard aan -O-

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:07

Oh jeetje dat is ook niet bepaald subtiel gezegd.. :\ ik zou ook echt niet weten hoe ik daar mee om zou gaan..

Roosg, social media is ook heftig, confronterend vooral.. Maar ook jouw mama blijft altijd bij je, niet zoals bij anderen, maar in je hart zal ze er altijd zijn! :(:) knuf!

LadybirdJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 19:12

Jeetje das heftig zeg als het je zo gezegt word!

Hele dikke knuffel voor iedereen die vandaag moeilijk heeft met mamadag :(:) <3

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:07

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:56

Herkenbaar... heb het topic al een tijdje aangestipt maar nooit gereageerd. Ik wil iedereen sterkte wensen die nog midden in het rouwproces zitten :(:)
Het lijkt me ook afschuwelijk om een zieke ouder te zien ''aftakelen'' :\ Hier heb ik ''gelukkig'' geen ervaring mee. Maar het lijkt me sowieso moeilijk te vergelijken; een ouder ''opeens'' verliezen, of het proces van ziekte meemaken maar daardoor wel afscheid kunnen nemen....

Over mezelf: ik was 15 toen mijn moeder overleed aan een hartinfarct, nu ben ik 30 (het was heel raar om 30 te worden... half leven verder).
Naast het verdriet, ben ik ook boos. Mijn moeder was jarenlang alcoholist waardoor ik niet de meest stabiele en veilige jeugd heb ervaren....
Achteraf hebben ooms/tantes wel geweten van haar drankmisbruik, maar nooit ingegrepen of hulp geboden. Hierdoor ligt het een beetje in de ''doofpot'' en zijn alle familie contacten ook verwaterd. :\
Mijn broer gaat dit jaar trouwen en haalt weer vrolijk de familiebanden aan. Hij verwacht hetzelfde van mij, maar dat voelt nogal dubbel...

Geen idee of dit herkenbaar is voor iemand....

DaniqueHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 18:59

Pff even een ego-berichtje..
Heb echt even een dipje, zit midden in mn examens, stress(en dus emotie)-gehalte is vrij hoog dus.. :\

Tijd geleden is de moeder van een vriendinnetje van mij plots overleden. Heftige periode geweest, maar ging wel weer goed. Nou krijg ik dus net een berichtje dat de vader van een meisje van mijn school is overleden bij een auto ongeluk in Engeland.. Ben er stil van.. In shock gewoon.. Daarbij komt de "verjaardag" van mijn vader er ook weer aan, 25 mei.. Buhh

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 19:08

Heel veel sterkte alle 2.
Tips heb ik niet.. iedereen verwerkt het op zijn/haar manier. Maar een oor kan ik wel bieden.