Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe straffen jullie je kind(eren)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:44

Maar nogmaals Shadow, hoe doe jij het dan met jouw kinderen. Zo te horen weet je precies hoe het werkt en hoe het moet. Dus misschien wat praktische tips van jouw kant, hoe jij de dingen aanpakt met jouw kinderen. Of heb je die helemaal niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:45

SusanH schreef:
Mijn moeder is mij wel eens echt vergeten en niet omdat ik zo vervelend was :+ zat ik nog bij de winkel in het winkelwagentje :=

Sommige kinderen sterven in een bloedhete auto, omdat de ouders ze vergeten zijn. Ik snap niet hoe je je kind kunt vergeten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:50

Omdat ze soms zo met veel dingen moeten bezig zijn dat ze gewoon op de automatische piloot bezig zijn denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 14:54

petraaken schreef:
Omdat ze soms zo met veel dingen moeten bezig zijn dat ze gewoon op de automatische piloot bezig zijn denk ik.

Zal best, maar dan nog.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 15:53

horseyfries schreef:
Shadow0 schreef:

Maar dan ben je toch te laat? Dan heb je immers je kinderen net een minicursusje 'mama meent het niet' gegeven. Volgens mij heeft het de meeste kans van slagen als je het 1 keer duidelijk zegt: 'ik ga nu weg' en dan wegloopt. Als je je kinderen niet eerst attendeert op wat je gaat doen (en wacht tot ze er zelf achter komen) of als je de eerste paar keer niet doorzet, verklein je je kansen dat het werkt flink.

Maar zoals Shadow0 zegt, als je de eerste keer drie keer terugloopt, dan kun je het wel vergeten, dan zal het juist bij de slimmere kinderen absoluut niet werken. Die hebben allang de conclusie getrokken dat jij dat niet durft en het nooit echt zal doen, want je twijfelt teveel.

Ik vind toch echt dat een kind ook een fatsoenlijke waarschuwing verdient en een peutertje ook nog wel 2.
En uiteindelijk maakt het niet uit hoe vaak je waarschuwt, als je uiteindelijk wel doet wat je zegt, weet het kind dat ook wel.
Die emmer water van jou had je ook na 16 keer waarschuwen wel kunnen gooien, dan komen ze er morgen ook na 2x wel uit want ze weten dat die emmer uiteindelijk toch wel komt.

Als mijn kids iets intressants vinden kan ik er wel bij weglopen maar op dat moment is waar ze mee bezig zijn de beloning, dan boeit het ze gewoon niet dat ik weg ben. En ik heb nu eenmaal niet zulke plakkerds dat ze alles ervoor in de steek laten om maar bij mama te kunnen blijven.
Dus heel leuk dat jullie het allemaal beter weten, maar als het om mijn kids gaat heb ik uiteindelijk toch gelijk ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:01

Hier ook geen plak kind. Die gaat op onderzoek en heeft mij daar niet perse bij nodig. Vaak is hij daar dan zo geconcentreerd op, dat het waarschijnlijk niet eens opvalt dan ik weg ben :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 16:21

Mindim schreef:
Maar nogmaals Shadow, hoe doe jij het dan met jouw kinderen. Zo te horen weet je precies hoe het werkt en hoe het moet. Dus misschien wat praktische tips van jouw kant, hoe jij de dingen aanpakt met jouw kinderen. Of heb je die helemaal niet?

Shadow praat puur op theorie en niet op praktijk of emotie dus ik geloof niet dat zij kinderen heeft maar gewoon teveel boekjes heeft gelezen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 16:42

Zullen we wel gewoon normaal tegen/over elkaar blijven praten?
Ik heb het topic doorgelezen, interessant! Maar jammer dat het weer allemaal zo met persoonlijke sneren moet :n .

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:30

Shadow0 schreef:
Mindim schreef:
Het is ook makkelijk gezegd. Als ik naar een pretpark ga, zit ik al gauw 2 uur in de auto en heb dan geen zin om rechtsomkeert te maken, dus los ik dat wel op een andere manier op.

Dat kan, maar dat is een keuze, geen voorbeeld dat het niet werkt. Daar zit een groot verschil tussen. Je bent natuurlijk volkomen vrij om die keuze te maken, maar ik zie nog wel vaak (en ook bij supernanny bv) dat veel mensen het toeschrijven aan iets buiten hen (werkt niet bij hun kinderen, onmogelijk) ipv te zien dat het hun eigen keuze is om het niet uit te voeren.

Ik heb niks tegen die keuze: ik kan me heel goed voorstellen dat je ervoor kiest om niet je dag te verpesten door direct weer terug te gaan, en ook dat je niet je dochter alleen in een winkelcentrum laat staan. Maar het blijft een keuze.

Idd totaal geen voorbeeld van dat het niet werkt. Het bewijst slechts dat veel ouders iets zeggen met in hun achterhoofd al dat ze het toch niet gaan doen omdat ze dan dat geld kwijt zijn. Ik vind het op dat moment goud waard dat die kinderen een kostbare les leren, en heb daar graag de autorit en het entreegeld voor over.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:35

petraaken schreef:
horseyfries schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Alles staat of valt met het besef van kinderen dat je echt meent wat je zegt. En dat gaat tot op hoge leeftijd door, mijn schoonzus verzuchte ooit op een feestje dat ze haar kinderen van 16 en 18 het bed 's morgens niet uitkreeg. Oh zegt mijn vriend dan moet je haar even vragen. Dus zij zegt "meen je dat?" Ik zeg ja hoor, wedden dat ik ze eruit krijg. Afgesproken dat ze me ging bellen als het niet ging, de volgende morgen al ging de telefoon. Ik ernaartoe, emmer water mee, en gevraagd of ze op wilden staan en héél duidelijk gezegd dat er anders een emmer water volgde. De één was al slim genoeg en stond op, de ander dacht dat ik het niet meende, en kreeg de volle klets water over zich heen. Hij wist niet hoe snel hij in de badkamer moest komen.
Sinds die tijd krijgt mijn schoonzus ze er ook uit, ze zegt gewoon dat ze mij gaat bellen ;)
En dat werkt zo echt op alle leeftijden. Ging ik met jonge kinderen naar het pretpark en waren ze nog niet door de poort of het gejank begon al, dan zei ik gelijk Ok, ga hier maar even zitten. Luister goed, als jullie niet normaal kunnen praten en gewoon doen, dan gaan we NU terug naar huis. Wat wordt het? We hebben een heel leuke dag gehad. Dat komt gewoon omdat ze door de dagelijkse omgang allang wisten dat ik dat meende, en niet nog één keer ging waarschuwen, maar dat we dan gewoon gingen.
Maar zoals Shadow0 zegt, als je de eerste keer drie keer terugloopt, dan kun je het wel vergeten, dan zal het juist bij de slimmere kinderen absoluut niet werken. Die hebben allang de conclusie getrokken dat jij dat niet durft en het nooit echt zal doen, want je twijfelt teveel.

Ik was eerder voor de methode matras omkieperen gegaan. Even effectief en geen nat bed. :D

Nee sorry, maar met een jongen van 18 op een bed ga jij niet effectief zijn als je in een worstelpartij probeert het matras van bed te kieperen met hem erop. De moeder probeerde altijd de dekens af te trekken, hij had allang door dat hij sterker was en lachte haar vierkant uit.
Dat is juist de clou van zoiets, je moet iets verzinnen waarvan ze denken "dat doet ze toch niet" en als je het dan wel doet heb je voor de rest van je leven respect van ze omdat ze nooit meer ervan uit gan dat je iets toch niet gaat doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:38

Mindim schreef:
Shadow0 schreef:
Dat kan, maar dat is een keuze, geen voorbeeld dat het niet werkt. Daar zit een groot verschil tussen. Je bent natuurlijk volkomen vrij om die keuze te maken, maar ik zie nog wel vaak (en ook bij supernanny bv) dat veel mensen het toeschrijven aan iets buiten hen (werkt niet bij hun kinderen, onmogelijk) ipv te zien dat het hun eigen keuze is om het niet uit te voeren.

Ik heb niks tegen die keuze: ik kan me heel goed voorstellen dat je ervoor kiest om niet je dag te verpesten door direct weer terug te gaan, en ook dat je niet je dochter alleen in een winkelcentrum laat staan. Maar het blijft een keuze.

En daar gaat het juist om, op paper werkt het allemaal prachtig, maar in de praktijk is het niet altijd handig om uit te voeren. Het zal misschien prima werken, bij die van mij niet trouwens, maar het is in de praktijk gewoon soms niet te doen. en met de praktische kant, houden de boekjes vaak geen rekening.

In de praktijk komt het er gewoon op neer dat je niet loze dreigementen moet maken, maar iets moet zeggen waarvan je vantevoren al wéét dat je het wél door kan en wil voeren als het nodig is. Dus zeg niet dat je het kind achterlaat als je toch niet van plan bent om weg te lopen als de situatie te gevaarlijk is. Verzin dan iets anders wat wél kan. En dat is wat ik vaak fout zie gaan, mensen dreigen met iets maar durven of willen het dan niet doorvoeren om diverse redenen. En daar pikt een kind héél gauw op in.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:09

Inderdaad ja. Dat weglopen heb ik ingebracht, maar hoef zelf nooit verder dan een paar meter aan te lopen, want ze weten dat ik doe wat ik afspreek en lopen dan gewoon allang mee. Nooit geen op de grond schreeuwend kinderen gehad waardoor ik niet verder kon.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 19:40

horseyfries schreef:
petraaken schreef:
horseyfries schreef:

Ben het hier helemaal mee eens. Alles staat of valt met het besef van kinderen dat je echt meent wat je zegt. En dat gaat tot op hoge leeftijd door, mijn schoonzus verzuchte ooit op een feestje dat ze haar kinderen van 16 en 18 het bed 's morgens niet uitkreeg. Oh zegt mijn vriend dan moet je haar even vragen. Dus zij zegt "meen je dat?" Ik zeg ja hoor, wedden dat ik ze eruit krijg. Afgesproken dat ze me ging bellen als het niet ging, de volgende morgen al ging de telefoon. Ik ernaartoe, emmer water mee, en gevraagd of ze op wilden staan en héél duidelijk gezegd dat er anders een emmer water volgde. De één was al slim genoeg en stond op, de ander dacht dat ik het niet meende, en kreeg de volle klets water over zich heen. Hij wist niet hoe snel hij in de badkamer moest komen.
Sinds die tijd krijgt mijn schoonzus ze er ook uit, ze zegt gewoon dat ze mij gaat bellen ;)
En dat werkt zo echt op alle leeftijden. Ging ik met jonge kinderen naar het pretpark en waren ze nog niet door de poort of het gejank begon al, dan zei ik gelijk Ok, ga hier maar even zitten. Luister goed, als jullie niet normaal kunnen praten en gewoon doen, dan gaan we NU terug naar huis. Wat wordt het? We hebben een heel leuke dag gehad. Dat komt gewoon omdat ze door de dagelijkse omgang allang wisten dat ik dat meende, en niet nog één keer ging waarschuwen, maar dat we dan gewoon gingen.

Ik was eerder voor de methode matras omkieperen gegaan. Even effectief en geen nat bed. :D

Nee sorry, maar met een jongen van 18 op een bed ga jij niet effectief zijn als je in een worstelpartij probeert het matras van bed te kieperen met hem erop. De moeder probeerde altijd de dekens af te trekken, hij had allang door dat hij sterker was en lachte haar vierkant uit.
Dat is juist de clou van zoiets, je moet iets verzinnen waarvan ze denken "dat doet ze toch niet" en als je het dan wel doet heb je voor de rest van je leven respect van ze omdat ze nooit meer ervan uit gan dat je iets toch niet gaat doen.

Je hebt daar wel een punt maar als ze de dekens kunnen vasthouden dan zijn ze wakker dus kunnen ze net zo goed opstaan. Hmm zou het ook helpen als je letterlijk met een zweep naast bun bed staat. ~~}> De meesten zouden dan toch wel uit hun bed komen denk ik. Ik zou het in elk geval er niet opwagen om te blijven liggen dan. :=

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:23

Ze waren ook wel wakker, maar wilden gewoon niet opstaan en bleven rustig tot twaalf, één uur 's middags op bed liggen, gewoon te lui om iets te doen.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:30

Jeetje, 18 jaar. Die haal je toch niet meer als een klein kind uit bed?

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:48

Idd, ik heb ook vaak uitgeslapen op die leeftijd, blij dat mijn ouders niet met een emmer water langs het bed stonden zeg...

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:00

Eerlijk is eerlijk, ook zulke fases gaan weer voorbij. Zou er -denk ik nu- niet zo'n big issue van maken :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 21:32

Ik vind 18 jaar ook wel een verschil, ik was even in de veronderstelling dat je een kleuter onder het water had gekieperd ofzo :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:12

horseyfries schreef:
In de praktijk komt het er gewoon op neer dat je niet loze dreigementen moet maken, maar iets moet zeggen waarvan je vantevoren al wéét dat je het wél door kan en wil voeren als het nodig is. Dus zeg niet dat je het kind achterlaat als je toch niet van plan bent om weg te lopen als de situatie te gevaarlijk is. Verzin dan iets anders wat wél kan. En dat is wat ik vaak fout zie gaan, mensen dreigen met iets maar durven of willen het dan niet doorvoeren om diverse redenen. En daar pikt een kind héél gauw op in.

Daarom maak ik dat soort dreigementen ook niet ;) Ik vind het juist ook een voorbeeld van een theorie die vaak in de praktijk niet uit te voeren is, vanwege veiligheid. Ik snap dan ook niet, dat men dat een hele normale theorie vindt.
Ik heb mijn zoon wel eens over mijn schouder gegooid en hem de AH uitgedragen om hem in de auto te zetten, al krijsend de hele weg. Dat een ander me dan boos staat aan te kijken kan me niet zo veel schelen.

En dit is ook gelijk een antwoord, waarom ik niet verkies om om te keren bij een bezoek aan pretpark, als de kinderen zich niet netjes gedragen. Ik los dat wel op een andere manier op.
Bij mijn zoon werkt het ook niet, dan blijf ik terug gaan met dat soort dagjes, dat zal hem echt een worst wezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 22:16

MargreetW schreef:
Jeetje, 18 jaar. Die haal je toch niet meer als een klein kind uit bed?

Nou, die liet ik ook liggen hoor, die kunnen toch zelf wel de consequenties van hun actie overzien. Dat moeders ook nog een derde partij er bij moet halen of daarmee dreigen, doet alleen maar afbreuk aan het respect naar moeders lijkt me. En die kinderen konden dan in de nacht ook weer gewoon op hun natte matras slapen en wie verschoont het beddegoed?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:20

Chubby schreef:
Sofy, ik maak me er even gemakkelijk vanaf. Gabrielle Jurriaans heeft het al zó treffend omschreven, dat ik je graag een link naar haar makkelijk te lezen artikel over belonen en prijzen geef: http://kiind.nl/articles/507/Prijzenenb ... zouje.html

Met als samenvatting:
Citaat:
Betekent dit nu dat je als een houten Klaas dan maar niets meer zegt? Nee, natuurlijk niet. Wees blij als je blij bent, of als je kind enthousiast over iets is. Juich, vier een feestje, doe een dansje, verzin maar iets. Betrokken zijn, aanmoedigen, liefde of interesse tonen is juist heel fijn. Maar je hoeft niet het werk of gedrag van je kind te beoordelen, dat kunnen kinderen prima zelf.
Opvoeden is geen kwestie van gedragstraining of voortdurend je kind managen en monitoren. Het is leren hoe het leven in elkaar zit, met mensen waar je om geeft. Niets meer, maar zeker ook niets minder.

Ik kom even uit de meeleesstand. Heb net dit artikel gelezen en ook even doorgeklikt op de link over intrinsieke motivatie van werknemers. En wat lees ik daar, intrinsieke motivatie wordt verhoogd door: "Het blijk geven van waardering en respect voor prestaties in plaats van alleen signaleren van tekortkomingen of erger nog: het negeren van prestaties".
Dus toch prijzen en goed zo zeggen en waarderen, met andere woorden belonen. Schiet mij maar lek maar nu snap ik helemaal niks meer van deze theorie, dat zou toch juist de intrinsieke motivatie laten afnemen.
Verder zou ik wel eens willen zien hoe het met de intrinsieke motivatie van de werknemer gesteld is als de baas geen salaris (extrinsieke motivatie) meer betaalt, hoeveel mensen gaan dan nog naar hun werk?

Alfie Kohn is overigens een hoop oude wijn in nieuwe kruiken. Dit alles heeft heel veel raakvlakken met de antiautoritaire opvoeding uit de jaren zestig of het scheppen van een veilig leerklimaat op de antroposofische scholen, de ideeën van Maria Montessori enz.

Nu even concreet en on-topic.
Mijn meest effectieve straf ooit. Toen ik mijn tiener vroeg het hondje even snel uit te laten terwijl ik aan het koken was zei ze: Nee daar heb ik geen zin in. Dat had ze nog nooit gezegd want ze wilde zelf het hondje heel graag, zou hem altijd uitlaten zelfs in de regen enz, enz. ;)
Vervolgens heb ik voor mijn man en mezelf een bord neergezet en toen zij heel schaapachtig zei krijg ik geen eten heb ik gezegd nee, ik had geen zin om eten voor je te koken. Ze pikte het zeer goed op en vroeg of ze dan wel een droge boterham mocht nadat ze de hond had uitgelaten. :D
Ik zeg effectief omdat ze daarna altijd het hondje heeft uitgelaten als ik het vroeg, maar wie weet had ze dat ook zonder straf wel gedaan.

Nog even dit over unconditional parenting, waarin je dus niet moet zeggen wat het kind goed of fout doet. Stel ik ben een kind dat heel veel intrinsieke motivatie heeft om te musiceren en heel goed piano wil leren spelen. Hoe moet een docent mij dan duidelijk maken wanneer ik een stuk bijvoorbeeld niet in de maat speel. Ik kan het zelf wel prachtig vinden zoals ik het speel (helemaal niet in de maat) en dan moet mijn ouder of docent met mij meejuichen in deze opvoedstijl. Nou ik zou me later erg bekocht voelen als ik naar het conservatorium wilde en ze me afwezen omdat ik zoiets elementairs als in de maat spelen niet geleerd had. Samenspelen met anderen zal er ook niet inzitten. Natuurlijk zou ik het op een gegeven moment wel zelf ontdekken maar dan ben ik misschien al wel 60 en moet ik 55 jaar fout spelen gaan zitten afleren. Lijkt mij nogal lastig allemaal. Kinderen zitten hier echt niet op te wachten. Die snappen heus wel dat ook iemand die ze vertelt wat goed of fout is onvoorwaardelijk van ze kan houden. Kinderen zitten volgens mij ook niet te wachten op "valse beloningen" zoals alles wat ze doen maar toejuichen en de hemel in prijzen wat je veel ziet gebeuren tegenwoordig, maar ze zitten juist wel te wachten op eerlijke complimenten over iets wat echt goed is. Dat is niet alleen mijn persoonlijke ervaring maar ook die van heel veel mensen die in het onderwijs werken. Zonder eerlijke feedback dooft intrinsieke motivatie juist snel uit, want je gaat niet of slechts zeer langzaam vooruit, hoe demotiverend is dat wel niet. Ik vind deze opvoedstijl echt compleet het tegenovergestelde van de opvoeding van die "Tiger mum". Ik voel zelf meer voor de gulden middenweg.

Ik ben het met Horseyfries eens over de chips van Mindfields. Dat is wel degelijk straf. Namelijk iets leuks/lekkers weghalen (je mag de chips niet opeten) als het gewenste gedrag (chips in bakje laten zitten en niet op de grond gooien) niet vertoond wordt. In de leerpsychologie is dat toch echt "negative punishment" en gewoon operante conditionering.

Dreigementen (en zeker loze) probeerde ik altijd te vermijden, dat werkt niet zo goed.

O ja Horseyfries tegenwoordig is de gangbare opvatting over toetjes dat je ze niet moet gebruiken als beloning of straf. Dus het ouderwetse "als je je bord leeg eet dan krijg je een toetje" moet je vermijden. De reden is dat je kinderen anders extra het idee geeft dat bijvoorbeeld boontjes vies zijn en toetje lekker. Toetje en snoep is gewoon iets dat er is (of niet) net als boontjes en spruitjes en zo. In het algemeen raden ze mensen tegenwoordig af om eten op wat voor manier dan ook als beloning of straf te gebruiken.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:05

Jaren geleden had ik 2 puberende zonen die elke avond de boel tijdens het avondeten aan het verkloten waren, ondanks alle verzoeken om het niet te doen. Op een gegeven moment heb ik voor iedereen gedekt behalve die 2, die mochten hun bord meenemen en boven eten totdat wij klaar waren. Een was dat na 3 dagen zat en zei ik kom weer beneden eten en zal me gedragen, de ander heeft denk ik 3 maanden boven gezeten. Niet omdat hij niet beneden wilde eten, maar omdat hij niet kon beloven dat het goed zou gaan.
Actie = reactie = consequentie.

En zo heb ik het ook gedaan toen ze, wel jonger, aan het buitenspelen waren en niet wilde komen. Jongens, doe wat je wilt, ik ga nu naar huis, de consequenties zijn daarna voor jullie. Nou dat was lachen, ze kwamen echt pas om 11 uur thuis. Maar 2 dagen later hadden ze afgesproken om naar de bioscoop te gaan, en toen mochten ze niet. Ook gezegd dat dat dus de consequentie was van het niet luisteren. We hebben een beroerde avond gehad met hele boze kinderen die de allerstomste ouders hadden.
Maar als ik later aan kwam fietsen om ze op te halen waren ze allemaal eerder thuis dan ik.

Ik heb ook gekozen voor die gulden middenweg. Deze UP is niet nieuw, het is waar mogelijk verbeterd en aangepast.
Kinderen opvoeden blijft gewoon moeilijk, de een doet het zus en de ander doet het zo.
Maar ik ben wel blij om te zien dat de meeste ouders tegenwoordig bewust opvoeden en dat was in onze tijd wel anders.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 08:58

Ik weet nog dat ik ze op de trap zette als ze iets hadden gedaan, poeh wat waren ze beledigd. Nooit gedacht dat het zo goed zou werken, maar het is gewoon zoeken wat het beste werkt bij je kind. zonder eten naar bed of naar hun kamer sturen heb ik nooit gedaan.

MargreetW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 09:07

Ehm, ik weet niet of dat op "mijn" eetstraf slaat. Maar even ter verduidelijking, die 2 puberende zonen aten gewoon op hun kamer hé, ze kregen een bord vol eten én een toetje mee en als wij klaar waren dan mochten ze weer naar beneden komen om hun afwasspullen in de vaatwasser te zetten.
Zonder eten naar bed als straf is bij mij ooit nooit voorgekomen.

En de methode van 'als je niet gezellig bent aan tafel en de boel verstiert dan eet je maar alleen' werkt ook prima bij mijn kleinzoon van 2 hoor. Dat was 1 keer, maar uitleggen dat hij niet gezellig is aan tafel en dat hij het dan maar voor z'n eigen gezellig moet maken aan z'n eigen tafeltje, is voldoende om hem weer om te turnen tot een gezellig ventje.

Ook kleine kinderen weten heel goed dat aan een bepaald gedrag een consequentie vast zit, maar je moet ze van tevoren wel die consequentie vertellen en dat dan ook uitvoeren.
Des te jonger het kind des te kleiner de consequentie. En ik durf best te zeggen dat ik in de puberteit wel eens heb gedacht, OMG wat heb ik op de wereld gezet. Maar ze kregen allemaal hun verstand gelukkig weer terug en op verjaardagen wordt hun schrikbewind nog wel eens verteld en dan denk ik stiekem ja ja jullie kinderen komen ook nog wel eens in de puberteit. Kijken of je dan nog steeds lacht.
En het ligt echt niet aan de opvoeding hoor, want die anderen krijsten af en toe en smeten met deuren, maar die rolden er zo doorheen, zonder problemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 10:20

Hermelientje schreef:
Dus toch prijzen en goed zo zeggen en waarderen, met andere woorden belonen. Schiet mij maar lek maar nu snap ik helemaal niks meer van deze theorie, dat zou toch juist de intrinsieke motivatie laten afnemen.
Verder zou ik wel eens willen zien hoe het met de intrinsieke motivatie van de werknemer gesteld is als de baas geen salaris (extrinsieke motivatie) meer betaalt, hoeveel mensen gaan dan nog naar hun werk?

Dat is denk ik waar het om draait. Werknemer zijn is bij uitstek een conditionele situatie: de werkgever bepaalt wat er gebeurt en wat belangrijk is. Het is dan ook nuttig voor de werkgever om zijn wensen te internaliseren bij de werknemers, en dat doe je inderdaad door prijzen en belonen: de intrinsieke motivatie om te doen wat de werkgever wil stijgt een stuk.

Maar als je echt zou willen weten of UP / unconditional werknemerschap beter is, zou je de situatie op moeten zetten als geheel unconditional. Dus de werknemer is welkom no matter what, krijgt zelf de mogelijkheden om te bepalen wat zijn werkzaamheden inhouden en mee te beslissen wat er gebeurt.

Daar zullen werkgevers niet zo voor zijn. Maar tegelijkertijd: het is wel precies de manier waarop veel zelfstandigen werken: voor veel minder geld meer uren maken, omdat ze de passie en de vrijheid waarderen. Ook in veel verenigingen en allerlei vormen van vrijwilligerswerk en uit de hand gelopen hobby's werken mensen op die manier om niet: puur uit intrinsieke motivatie. En de afstemming met anderen gebeurt vanuit het gedeelde doel, niet vanuit een systeem van belonen en straffen. Het is dus zeker niet onmogelijk.

Citaat:
Hoe moet een docent mij dan duidelijk maken wanneer ik een stuk bijvoorbeeld niet in de maat speel. Ik kan het zelf wel prachtig vinden zoals ik het speel (helemaal niet in de maat) en dan moet mijn ouder of docent met mij meejuichen in deze opvoedstijl.

Niemand hoeft 'mee te juichen.' Wat de docent kan doen is informatie geven over maat en 'in de maat spelen' zonder een waardeoordeel of dat goed of fout is. Het is dan aan jou of je dat wilt of niet. Op een bepaald moment ben je bovendien oud genoeg om uit te zoeken wat de noodzakelijke eisen zijn voor het conservatorium, en of je daaraan voldoet. En als je samen wilt spelen kom je ook voor de keuze te staan: wil ik mijn stijl blijven spelen en dus alleen, of pas ik me aan zodat ik samen kan spelen? Maar dat is een keuze, zonder goed of fout antwoord.

Overigens: de situatie met het hondje :) Glashelder. Hoewel ik de theorie van UP zoveel mogelijk wil uitleggen (omdat ik die wel snap) weet ik nog niet of ik dat ook principieel het beste vind. Ik zie er een aantal belangrijke dingen in, maar ik ben nog niet helemaal om hoor. Ik heb niet zoveel moeite met een hele directe, maar grotendeels positieve aanpak. En dan vind ik een reactie zoals op het uitlaten helemaal prima. Helder, to the point, geen drama maar maakt veel indruk. :j