Frustratie's in de horeca #1

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 12:43

en vwb. het wel of niet schenken van kraanwater:

Bij ons doen we daar echt niet moeilijk over. Besteld iemand kraanwater, dan krijgen ze kraanwater, en wordt er niets gerekend. En in 99,9% v/d gevallen is dat heel vaak náast een wijntje, of voor medicijnen, of ff tussendoor. Helemaal prima. Vragen ze 'spa blauw' krijgen ze dat, vragen ze 'water' dan vraag ik vaak: 'spa blauw dus?'.

maar heb v/d week 2 dames geweigerd om kraanwater te schenken. Die kwamen binnen en wilden graag á la carte eten. Nou is het bij ons altijd handig om te reserveren ivm. grote feesten en partijen en dat we dan geen eters meer aannemen, maar het was nu wel rustig dus dat kon wel. Ze wilde ieders een appelsapje bij binnenkomst. Die was vrij snel op. Ze hoefden geen voorrecht, en allebei als hoofd de schnitzel naturel (goedkoopste v/d kaart, maar geeft helemaal niets natuurlijk!). Tussendoor nog paar keer langs gelopen, keer gevraagd of ze nog wat te drinken wilden, 'nee hoor, nee echt niet'.
/
Schitzels uitgeserveerd, en nogmaals gevraagd: 'had u nog iets te drinken willen hebben bij uw hoofdgerecht?'. Waarop 1 antwoorde: 'ja, water graag'. De ander wilde dat ook wel. Ze hebben geen KRAANwater gezegd, maar ik twijfelde.
Ik naar de eigenaresse v/h restaurant, overleggen, natuurlijk, gewoon spa blauw neerzetten. Kreeg nl. al vrij snel het idee dat ze gewoon niets wilden drinken, maar toch bij het hoofdgerecht óm het drinken zelf, gewoon kraanwater. Ja daaggg......... dán ben je bij ons wel aan het verkeerde adres. Als je daarop wil gaan beknibbelen, moet je gewoon niet uiteten gaan hé. Wij staan er ook niet voor niets, de kok staat er niet voor niets.....

Ik 2 spa blauw neergezet, natuurlijk de reactie: 'oh maar ik wilde graag KRAANwater, ik dacht dat u dat wel begrepen had'. Dus ik heel netjes en rustig uitgelegd dat we prima kraanwater willen schenken, maar dat wij dit alleen doen naast bijv. een wijntje of voor evt. medicijnen. Volgens mij kwam de boodschap wel over.

Bij het afrekenen uiteraard ieders apart en alles was helemaal naar wens. En natuurlijk precies die xx,95 cent afrekenen :')

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:24

Wij hebben ook regelmatig mensen die de hele maaltijd kraanwater drinken. Kost bij ons niets en word ook niet moeilijk overgedaan..
Het hoeft bij sommige mensen echt niet te gaan om bezuinigen.. Als ik ergens uit eten ga en daarna nog moet rijden, raak ik geen druppel alcohol aan. Simpelweg omdat ik alcohol in verkeer not done vind. Maar de hele tijd frisdrank/jus/koffie/thee oid te drinken word ik ook niet echt goed van en daarbij lus ik geen spa rood/blauw(en ja, daar zit echt smaakverschil in). Ik zou dus ook iemand kunnen zijn die kraanwater drinkt naast zijn maaltijd, omdat ik geen behoefte heb aan frisdrank oid op dat moment.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:45

Bij mij net zo; geen druppel alcohol als ik rijdt. Heb ik dan geen zin in fris, sapje of weet-ik-veel-wat, dan drink ik maar niets........ kan ook.
Wij hebben trouwens geen Spa maar Choud Fontaine op flesje. 2 euro, net als alle andere fris, koffie/cappucino etc.
Op aanvraag zetten wij ook wel een kan met (kraan)water neer, met evt. ijsblokjes er in, als mensen er om vragen. Maar dan gaat het om (kraan)water voor érbij, voor naast wijn/fris/bier.

Gezien wij vele toeristen, fietsers en wandelaars etc. hier krijgen, is het ook geen doen om álleen (dus niet naast een wijntje of enkel voor medicijnen) kraanwater te gaan schenken gratis. Wil iedereen straks ff lekker uitrusten én bediend worden met........ een gratis glas kraanwater. Is ook niet helemaal de bedoeling :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:50

Niks drinken is voor mij geen optie, omdat ik altijd vreselijk dorst krijg tijdens/na het eten en dan echt iets moet hebben. Helemaal in de zomermaanden, ik kan slecht tegen warmte en krijg snel hoofdpijn. Om dan maar de hele zomer niet uiteten te gaan vind ik ook een beetje zinloos.
Wij hebben ook Choudfontaine en ook dat lust ik niet..

Maar ook hier veel mensen toeristen ed, zelfde als wat jij omschrijft en ik vind het gewoon een stukje service om kraanwater te schenken. Veel mensen kunnen dat gewoon waarderen en komen vaak nog een keer terug om op het terras een drankje te doen.
Net zoals gebruik maken van het toilet, dat is bij ons ook geen enkel problemen en er gaan echt heel veel mensen even snel naar de wc als ze hier slapen/eten/drinken/oid.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 15:53

Wat een leuk topic om te lezen. Ik werk in een restaurant bij mij in de buurt. Wij hebben afhaal, bezorgen en je kunt bij ons eten in het restaurant.

Veel dingen wat ik hier lees komt me wel bekend voor haha.

Hier in de buurt hebben we wel een restaurant, waar je gratis kan eten als je jarig bent. Geloof ik alleen als je op donderdag jarig bent.

Wij krijgen ook wel is de vraag voor kraanwater. Vaak willen ze het gewoon ergens bij en dat breng ik niet in rekening.

Courses

Re: Frustratie's in de horeca #1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 16:00

Kraanwater voor erbij .. Enkel kraanwater drinken de gehele maaltijd of enkel kraanwater komen drinken, nee, dat vind ik ook niet kunnen. Prima, kom je dineren, fles wijn, mag je van mij 30 glazen extra kraanwater erbij opdrinken, karaf, ook geen probleem. Medicatie is natuurlijk uitgezonderd daarvan, maar vaak zeggen ze dat er bij ons bij 'Is voor de medicatie' of voor naast de cappuccino.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 16:08

Joycie, Toch vind ik dat een beetje gek. Je begreep best wat ze bedoelden toch? Dat geef je hier ook aan. Maar je maakte gebruik van een klein foutje in hun manier van vragen om toch spa blauw te schenken. Ik kan me goed voorstellen dat ze dat dan vervelend vinden.
En als je daar dan nog bij zegt dat ze er eigenlijk niet hadden mogen komen als ze niet genoeg geld hebben voor 'extra's'... tsja. Ik kan me vooral voorstellen dat deze mensen (en trouwens vele anderen) zich daardoor niet echt welkom voelen.

Dat soort dingen zijn voor mij in elk geval wel redenen waardoor een avondje weg gewoon niet meer echt feestelijk voelt, en dat is natuurlijk toch een belangrijk deel van uit eten gaan.

Daarnaast klopt het wat ijssnuiver zegt: leidingwater smaakt anders dan spa blauw, en veel anders drink ik tegenwoordig niet meer. (Ik vind het trouwens ook voor het milieu volstrekt onnodig om eerst met veel moeite het water in flesjes te pielen en apart te vervoeren terwijl we een schitterend leidingennet hebben.)

En wie weet hadden ze anders nog wel een koffietje toe genomen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 18:45

Hier een positieve reactie, en die heeft te maken met jawel, gratis eten op mijn verjaardag.

Ik weet dat er best wat dingen zijn die je met je verjaardag gratis kan krijgen of korting ofzo. En toen ik daarop wat Googlede kwam ik restaurant Wok Plaza in Meppel tegen. Die bieden aan dat je met je verjaardag geheel gratis kan eten en drinken daar. Ik had ze nog even gebeld om te vragen of ik dan een bepaald aantal betalende personen mee moest nemen of dat alleen met mijn partner samen ook mocht. Ja hoor, alleen met partner is ook geen probleem mevrouw. Nou geweldig! Dus afgelopen woensdag toen ik jarig was daar wezen eten, even moeten legitimeren en daarna inderdaad maar voor 1 persoon hoeven te betalen. Ik moet zeggen, het eten was er héérlijk. Vlees was super mals, voor een wokrestaurant erg veel kleine extra dingetjes zoals bijzondere smaken ijs en ook after eight chocolaatjes voor bij de koffie na afloop en alles bij elkaar (al het eten, wijn, koffie na etc.)voor 2 uur lang was door de weeks maar 21 euro p.p. (in het weekeind zijn ze 3 euro duurder).

Personeel was super vriendelijk en behulpzaam, liet totaal niet merken dat ik een gratis klant was ofzo. Echt een hele goede ervaring en wat mij betreft zeker voor herhaling vatbaar ook als het niet gratis is. Ik zou het restaurant dan ook bij iedereen aanraden. Dus ja, ik heb gratis gegeten, maar als promotie van het restaurant werkt het dus wel want ik kom zeker terug en zal hen ook bij anderen adviseren :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 22:16

Klinkt goed Alwiene! Ik moet eerlijk zeggen dat ik tot dat iemand het hier aankaartte, ik er nog nooit van gehoord had!

Wij hebben vandaag weer een mega drukke avond gedraaid! Eetzaal minimaal 2,5 keer vol gehad en wij hebben een behoorlijke eetzaal. Wel allemaal super positief, het liep bij het personeel allemaal lekker en ik heb alleen maar tevreden mensen gesproken/gezien.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 01:30

ijssnuiver schreef:
Maar als de mensen dan ook nog vreselijk onredelijk zijn(want ja die heb je), vreselijk boos worden omdat je iets niet hebt(in ons geval dus cappuccino oid), dan word ik toch ook lichtelijk geïrriteerd. Ik kan daar namelijk niks aan veranderen, ook al worden zij nog zo boos...

Je had haar beter een alternatief kunnen bieden, dus niet alleen 'dat hebben we niet' zeggen, maar erachteraan 'maar we hebben wel koffie verkeerd mevrouw'. Wil ze dan nog steeds, kun je idd voorstellen om naar de overkant te gaan maar met als sidenote dat de koffie daar duurder is.
Zo probeer ik mensen altijd een beetje af te leiden van wat ze willen.
Maar je hebt altijd mensen die erop door blijven gaan en blijkbaar een relletje willen.

Zo had ik laatst iemand die het belachelijk vond dat wij gingen sluiten (2 man op locatie en tegen sluitingstijd van het park) en ik stelde haar een locatie voor die wel langer open blijft, wordt ze boos want 'alles' is nog open en wij gaan als enigen dicht, terwijl ik weet dat dat niet waar is. Dus dan zeg ik netjes dat er meer locatie's rond die tijd sluiten maar dat er ook locatie's open blijven waar wel gegeten kan worden. Begint ze ineens vol in mijn gezicht te schreeuwen dat ik een grote bek heb en brutaal ben en weet ik wat.
Mijn collega was bang dat ze me ging slaan :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 08:25

anneliesdj schreef:
ijssnuiver schreef:
Maar als de mensen dan ook nog vreselijk onredelijk zijn(want ja die heb je), vreselijk boos worden omdat je iets niet hebt(in ons geval dus cappuccino oid), dan word ik toch ook lichtelijk geïrriteerd. Ik kan daar namelijk niks aan veranderen, ook al worden zij nog zo boos...

Je had haar beter een alternatief kunnen bieden, dus niet alleen 'dat hebben we niet' zeggen, maar erachteraan 'maar we hebben wel koffie verkeerd mevrouw'. Wil ze dan nog steeds, kun je idd voorstellen om naar de overkant te gaan maar met als sidenote dat de koffie daar duurder is.
Maar je hebt altijd mensen die erop door blijven gaan en blijkbaar een relletje willen.

Oh dat doe ik altijd hoor ;) . Koffie, koffie verkeerd(of anders thee of gewoon totaal iets anders), maar mensen die al boos zijn om het feit dat wij geen cappuccino schenken zijn daar vaak al niet meer tevreden mee.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 09:03

[/quote]

Maar waarom kan je eigenlijk geen cappuccino maken? Alsje melk hebt en koffie is dat toch niet zo moeilijk? Of hebben jullie niets waar je melk mee kan opschuimen? (Niet aanvallend bedoelt hoor, vraag het me alleen af omdat het wel mogelijk is om een verkeerd te maken nl.)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:02

De precieze reden dat we het niet hebben, weet ik eigenlijk ook niet. Wij hebben een kan warme melk staan voor de koffie verkeerd(die uiteraar regelmatig ververst word). En we hebben dus gewone filterkoffie.
Hoofdzakelijk is het wat mij betreft een principe kwestie van de baas. En om heel eerlijk te zijn zou het ook niet pasen bij de rest van de entourage van het bedrijf. Maar daarvoor zou je echt geweest moeten zijn, dat is niet iets wat ik zo kan omschrijven.
Daartegenover staat dat onze koffie €0,80 cent kost en dan heb je gewoon een simpel bakje koffie..

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:03

Ik mag weer 3 dagen aan de slag. Ben onwijs verkouden dus ben benieuwd hoelang ik het volhoud!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 16:37

Woensdagavond een sluitdienst gedraaid (de eerste in al die tijd dat ik daar nu werk :') ) . Beginnen om 17:00uur en dan rond 02:00 laatste mensen eruit en dan schoonmaken ed.
Ons Shantykoor trad op samen met het gooische vrouwen koor(68 vrouwen ;) ) en echt een fantastische avond gehad. Idioot druk, maar wel echt mega gezellig!

De volgende dag zere arm (van dienbladen bier boven mn hoofd tillen) en een zere keel, van het meezingen met de muziek. Maar wel super leuke avond gehad.

Dus nee geen frustratie, maar iets heel positiefs ;) .

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 22:07

Pff genoeg gehad. Om gek van te worden zo lomp als sommige zijn.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:31

Sommige mensen hebben ook echt geen geduld. Gister een oud vrouwtje die graag in de serre wou zitten met haar familie alleen er was even geen tafel vrij, maar wel eentje die echt op het punt stonden om weg te gaan, dus gingen ze eerst even ergens anders zitten en alvast een drankje bestellen. Opeens kwamen er meerdere groepjes binnen dus ik ging overal de kaarten heen brengen en drinken vragen en mijn collega rekende met het groepje af dat wegging. Dus ik stond bij een tafel drinken op te nemen, komt dat ouwe mens eraan die tikt op mn kont (wtf) en vraagt of ze daar al kunnen zitten :O Ten eerste ik ben met een andere tafel bezig dus wacht even 10 tellen als je iets wilt vragen en ten tweede als je even 1 minuut wacht kan mijn collega de tafel fatsoenlijk schoonmaken want dat gaat nou eenmaal veel sneller als er niemand zit >;)

En de bietencampagne is weer begonnen, wat betekent dat wij elke avond een groepje van gemiddeld 10 chauffeurs hebben, die altijd op elkaar wachten met eten hoeveel tijd er ook tussen zit (vaak zijn de eerste er 8 uur al en de laatsten half 11 pas), om half 11 is het eigenlijk wel gebeurd met het eten op een enkeling na. Dus de keuken moet elke avond op hun wachten voordat ze fatsoenlijk schoon kunnen maken, en ze willen perse in de serre zitten terwijl er in het café gedeelte om die tijd ook altijd wel een grote tafel vrij is, maar dan hebben ze last van de muziek :O dus wij moeten tot een uur of 12 wachten voordat wij de serre klaar kunnen maken en dicht kunnen doen. Ze gedragen zich echt alsof het allemaal om hun draait. Heb me gisteravond zo geërgerd, het zijn allemaal van die slome sukkels waar geen leven of humor in zit, zit je de hele dag al op je reet in die vrachtwagen en dan kom je bij ons en dan plof je gelijk weer neer en o wee als de muziek te hard staat want daar heb je dan last van. Gisteravond deden ze gewoon serieus de deur van de serre dicht, ga dan naar de afhaalchinees en blijf in je cabine zitten ofzo :x

Zo dat ben ik weer kwijt :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:38

Ik zou als baas trouwens niet graag hebben dat iemand zo over de klanten praat. En ik zou er als klant liever niet komen als er zo naar klanten gekeken wordt. Al is het nog zo anoniem, een beetje respect misstaat niemand.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 10:52

Ik zou dan hardnekkig de deur open zetten.. Onder het mom van: doorluchten. :=

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:09

Shadow0 schreef:
Ik zou als baas trouwens niet graag hebben dat iemand zo over de klanten praat. En ik zou er als klant liever niet komen als er zo naar klanten gekeken wordt. Al is het nog zo anoniem, een beetje respect misstaat niemand.

af en toe je gal spuwen moet kunnen, anoniem helemaal...

Of dat mensen gewoon bij een tafel gaan staan als er al afgerekend is, maar de mensen er nog gewoon zitten. Daar zeg ik soms iets van, misschien willen die mensen nog helemaal niet weg?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:16

Ik vind het ook beter dat het hier anoniem wordt gedaan dan tegen de gast zelf. Dán ga je idd te ver maar hier.. Zonder namen, uiterlijke kenmerken en werkplek te noemen moet je af en toe even je gal kunnen spuwen. Sommige gasten zijn ook om door de plee te trekken natuurlijk. (Ook medewerkers hoor)

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:18

Shadow0 schreef:

Wij borrelen na het werk altijd na, dan doen we ook niks anders dan beetje heel de avond na bespreken.
En daar hoort dus ook het bespreken van gasten bij.
Bedoel respect a la. Maar voor mensen die geen respect voor mij hebben hoef ik van mijn baas ook geen respect voor te hebben. Hij is zelf al genoeg uitgescholden door "gasten", dus hij weet echt wel dat niet iedereen fatsoen heeft.
De laatste gasten staat tussen haakjes omdat degene die schelden tegen mijn baas snel het terras af zijn. Vaak zijn het ook mensen welke we teleur moeten stellen omdat er geen plek meer is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:31

Caira schreef:

Ik kan het niet verbieden :) Maar wat mij betreft praat je zo gewoon niet over mensen, en al helemaal niet over klanten waar je respectvol mee om hoort te gaan. Ook niet anoniem.
Frustratie uiten is tot daar aan toe, maar zo'n tekst als "het zijn allemaal van die slome sukkels waar geen leven of humor in zit, zit je de hele dag al op je reet in die vrachtwagen" vind ik gewoon niet netjes.

Zou ik het als werkgever lezen dan zou ik die persoon erop aanspreken, en zou ik het als klant merken dan zou ik niet meer komen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:38

Shadow0 schreef:
Caira schreef:

Ik kan het niet verbieden :) Maar wat mij betreft praat je zo gewoon niet over mensen, en al helemaal niet over klanten waar je respectvol mee om hoort te gaan. Ook niet anoniem.
Frustratie uiten is tot daar aan toe, maar zo'n tekst als "het zijn allemaal van die slome sukkels waar geen leven of humor in zit, zit je de hele dag al op je reet in die vrachtwagen" vind ik gewoon niet netjes.

Zou ik het als werkgever lezen dan zou ik die persoon erop aanspreken, en zou ik het als klant merken dan zou ik niet meer komen.

maar jij bent haar werkgever niet, als zij dat wel wil, prima, hier kan en mag ze dat anoniem doen. Dan is ze het nml kwijt en kan ze vol positieve zin de rest van de gasten bedienen. Want O ja, wij hebben gasten, geen klanten. Een prutsmuts heeft klanten

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 11:43

En geloof me; de bietencampage is echt niet alleen de hele dag op je reet zitten. :n