Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:14

Niwla schreef:
Maar christel, jij gelooft toch ook in de oneindigheid van het helal? Kun je dat wel verklaren dan?

Wetenschap is ook geloven. :Y)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:15

Zooist schreef:
Christel: check het woordenboek eens wT geloof is.

Geloof is iets wat je niet kan verklaren. En daarom is het zo makkijk. Als je niet gelooft zoek je maar naar verklaringen. Als je er wel in gelooft hoef je die verklaringen niet, dan weet je ze want dat is dan je geloof.

Misschien moet jij me iets minder serieus gaan nemen :+

De meeste vragen die ik stel zijn niet omdat ik ze zelf niet weet, maar omdat ik graag zou willen weten wát jullie daarvan vinden. En daar is deze discussie om gestart, op de kernvraag: Wáárom geloven?
Bovenstaande is eerder een retorische vraag dan een serieuze vraag, ik weet wel beter dan dat.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:17

christel1857 schreef:
Zooist schreef:
Christel: check het woordenboek eens wT geloof is.

Geloof is iets wat je niet kan verklaren. En daarom is het zo makkijk. Als je niet gelooft zoek je maar naar verklaringen. Als je er wel in gelooft hoef je die verklaringen niet, dan weet je ze want dat is dan je geloof.

Misschien moet jij me iets minder serieus gaan nemen :+

De meeste vragen die ik stel zijn niet omdat ik ze zelf niet weet, maar omdat ik graag zou willen weten wát jullie daarvan vinden. En daar is deze discussie om gestart, op de kernvraag: Wáárom geloven?
Bovenstaande is eerder een retorische vraag dan een serieuze vraag, ik weet wel beter dan dat.

Nee, het was meer een vraag om duidelijk te maken dat niet alles wat je niet kunt verklaren niet per se niet waar hoeft te zijn.
Laatst bijgewerkt door Niwla op 04-05-10 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:17

Niwla schreef:
Maar christel, jij gelooft toch ook in de oneindigheid van het helal? Kun je dat wel verklaren dan?

Nee, maar ik heb ook niet de behoefte om dat te kunnen verklaren. net zo min als de behoefte om er achter te komen wat er met me gebeurt als ik sterf, of wat ik kan doen om daar een draai aan te geven. Ik ben blij dat jullie allemaal naar de hemel gaan, maar ik hoop van harte dat ik daar nooit terecht kom. Dat ik gewoon sterf, en mijn lichaam terug gaat naar de aarde. Dat er na de dood NIETS is, dát is mijn grootste wens.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:18

Reneee_ schreef:
Niwla schreef:

maar niet in god ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:19

Niwla schreef:
Nee, het was meer een vraag om duidelijk te maken dat niet alles wat je niet kunt verklaren niet per se niet waar hoeft te zijn.

Net zo min als dat het waar hoeft te zijn.

Hiermee zou er bijna een slotje op dit topic mogen :P Kweet niet meer wat ik nog toe te voegen heb nu ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:20

Reneee_ schreef:
Niwla schreef:

Wetenschap is juist werken met bewijzen..

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:23

NatasjavE schreef:
Reneee_ schreef:

maar hoe weet je zo zeker dat he bewijs is?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:23

Heino schreef:
_Ella_ schreef:
Voor God mag je juist altijd jezelf zijn. En als het goed is ben je als mens wel meer dan alleen 'homo' of 'hetero'.
Als je de rest van mijn post gelezen had, las je ook dat er bij God wél ruimte is voor homo's. Hij zal je hoe dan ook nooit afwijzen.

Ik heb de rest van je posts gelezen.
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je wel homo mag zíjn van God, maar je behoeftes niet mag bevredigen

Wordt er nu expres over mijn vraag heen gelezen of niet?

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:28

Heino schreef:
Ik heb de rest van je posts gelezen.
Maar ik begrijp nog steeds niet hoe je wel homo mag zíjn van God, maar je behoeftes niet mag bevredigen

Wordt er nu expres over mijn vraag heen gelezen of niet?[/quote]

Omdat er geen logica in geloof zit, en er dus geen logisch antwoord is. Dat is mijn eindconclusie, het is geloven, en geloven is hoop, en dat is goed, maar het is ook héél erg onlogisch.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:29

Reneee_ schreef:
NatasjavE schreef:

maar hoe weet je zo zeker dat he bewijs is?

zucht......

verootjoo

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:36

waarom moet je overal bewijs voor hebben? Vele bewijzen van de wetenschap zijn ook niet betrouwbaar. Eerder werd bewezen dat we van apen afstammen... later werd weer bewezen van niet. Iig dat stond pas in de krant.

Heb je ook bewijs nodig dat wind bestaat? Je ziet het niet, hoort het niet, maar het is er gewoon, want dat zie je aan bomen die bewegen, en je voelt het op je huid.

Op die manier voel ik dat God bestaat, dat voel ik in mijn lichaam, en dat zie ik aan de wonderen om mij heen :) Meer bewijs heb ik niet nodig.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:45

verootjoo schreef:
waarom moet je overal bewijs voor hebben? Vele bewijzen van de wetenschap zijn ook niet betrouwbaar. Eerder werd bewezen dat we van apen afstammen... later werd weer bewezen van niet. Iig dat stond pas in de krant.

We stammen niet van de apen af, we hebben een gezamenlijke voorvader. Laatst is er weer op een andere plek bewijs gevonden dat er daar ook voorvaderen geleefd hebben.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:52

Oke hier een aantal opmerkingen die mij opvielen (dit zijn allemaal opmerkingen van GELOVIGEN hier):

God zal je nooit afwijzen als je Hem zoekt

God heeft de ellende niet op aarde gebracht, de mens heeft dat gedaan, die verleid werd door de duivel.

God heeft tranen met tuiten gehuild om hetgeen hier gebeurd is!.

Voor God mag je juist altijd jezelf zijn. En als het goed is ben je als mens wel meer dan alleen 'homo' of 'hetero'.
Als je de rest van mijn post gelezen had, las je ook dat er bij God wél ruimte is voor homo's. Hij zal je hoe dan ook nooit afwijzen.

Omdat God niet wraaklustig wil zijn heeft hij zijn Zoon Jezus gestuurd en daarom leven we nu onder de genade.

God straft niet zonder te waarschuwen.

Overigens heb je nog wel een kans. God zal terugkeren naar de aarde, alle gelovigen met zich meenemen naar het eeuwige rijk. Op aarde zijn dan alleen nog ongelovigen. Dit zal 1000 jaar duren. Dan krijgen de ongelovigen nog eenmaal de kans naar God te komen, naar het eeuwige leven. Als je dan nog te eigenwijs bent, is je kans wel verkeken.
God komt pas als iedereen op aarde van hem heeft gehoord. Dus iedereen heeft dan de kans gehad

God zorgt niet voor ellende. Hij had het allemaal anders voorzien

Wil je bij God horen en het eeuwig leven hebben, moet je Jezus kennen en in hem geloven En je niet laten verleiden door andere geloven en profeten om Jezus de rug toe te keren, want daar zit de duivel achter, om je te verleiden.

God heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld, oftewel, God wil dat de mensen net zoveel liefhebben en net zo goed zijn als dat God is. Helaas zit de duivel daar nu tussen en heeft hij de mens zover gekregen dat het kwade in ons op komt.

Omdat God niet samen met robots wil leven maar met mensen die samen met hem leven. Mensen die zelf kunnen denken, en God kunnen eren.

God heeft heel veel aan ons uitgelegd

Valt het jullie niet op dat er alleen maar over God gesproken wordt als iemand die écht bestaat en waarvan jullie het ook zeker weten. Bewijs het maar eens zeg ik dan….
Hoe kunnen zulke uitspraken gedaan worden, kennen jullie de zogenaamde God persoonlijk ofzo? Hebben jullie hem ooit ontmoet? Heeft hij ooit tegen je gepraat? Nee.

En valt het niet op dat gelovigen hier bijna niet zeggen: Ik denk dat.., ik geloof dat.. maar NEE, het is altijd God is… God heeft… Het is zo dat…

HOW ON EARTH DO YOU KNOW THAT?

Ik heb het even nagekeken hier, en het valt me dus op dat de ONGELOVIGEN hier degenen zijn die zeggen: Ik geloof niet dat.. Ik denk niet dat…

De gelovigen zijn hier dus degenen die doen alsof hun geloof de enige waarheid is terwijl wij (ongelovigen) niet eens zeggen dat het ABSOLUUT NIET WAAR IS DAT GOD BESTAAT. Wij DENKEN dat God niet bestaat, wij geloven de helft van het hele verhaal niet. Maar jullie gelovigen verkondigen alles alsof HET BEWEZEN is. Omdat het in de Bijbel staat. Mijn hemel, open je ogen.

NIEMAND op aarde weet wat er waar is. Ik heb er geen problemen mee dat je erin gelooft, maar alsjeblieft kom niet aanzetten met zulke opmerkingen alsof het de waarheid is.

En nogmaals: In de bijbel staat wel degelijk iets tegen homo’s. Dus homo’s mogen wel verliefd op elkaar zijn maar oh stel je voor als ze seks met elkaar hebben. Dat mag niet? Dat is toch een beetje oneerlijk. Seks hoort er gewoon bij dus ook als twee mannen verliefd zijn op elkaar.

En over het dikgedrukte stukje: Ik weet niet meer wie het geschreven heeft, maar kun jij in de toekomst kijken ofzo? Knap dat je dit al weet...

Kom maar op met alle boze reacties.

ChristinaGW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-10 17:53

Heino schreef:

Nee, het gaat gewoon te snel....

Maar wel iemand die hier nou een duidelijk antwoord op kan geven? Hoe is het goed, om homo te zijn, als je christen bent?

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:55

ChristinaGW schreef:
Heino schreef:

Nee, het gaat gewoon te snel....

Maar wel iemand die hier nou een duidelijk antwoord op kan geven? Hoe is het goed, om homo te zijn, als je christen bent?

Als ik het goed heb begrepen van de Christenen hier, mag je wel homo zijn en gevoelens hebben, maar zodra je er iets mee doet (zoenen, seks) is het schandalig.

Beetje oneerlijk, net alsof je een kind de hele tijd een lekker snoepje voorhoudt en het steeds net wegtrekt als hij het wil pakken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:59

E_dicky schreef:
Oke hier een aantal opmerkingen die mij opvielen (dit zijn allemaal opmerkingen van GELOVIGEN hier):

God heeft de ellende niet op aarde gebracht, de mens heeft dat gedaan, die verleid werd door de duivel.

Omdat God niet wraaklustig wil zijn heeft hij zijn Zoon Jezus gestuurd en daarom leven we nu onder de genade.

Overigens heb je nog wel een kans. God zal terugkeren naar de aarde, alle gelovigen met zich meenemen naar het eeuwige rijk. Op aarde zijn dan alleen nog ongelovigen. Dit zal 1000 jaar duren. Dan krijgen de ongelovigen nog eenmaal de kans naar God te komen, naar het eeuwige leven. Als je dan nog te eigenwijs bent, is je kans wel verkeken.
God komt pas als iedereen op aarde van hem heeft gehoord. Dus iedereen heeft dan de kans gehad

Wil je bij God horen en het eeuwig leven hebben, moet je Jezus kennen en in hem geloven En je niet laten verleiden door andere geloven en profeten om Jezus de rug toe te keren, want daar zit de duivel achter, om je te verleiden.

God heeft de mens geschapen naar zijn evenbeeld, oftewel, God wil dat de mensen net zoveel liefhebben en net zo goed zijn als dat God is. Helaas zit de duivel daar nu tussen en heeft hij de mens zover gekregen dat het kwade in ons op komt.

Omdat God niet samen met robots wil leven maar met mensen die samen met hem leven. Mensen die zelf kunnen denken, en God kunnen eren.

Valt het jullie niet op dat er alleen maar over God gesproken wordt als iemand die écht bestaat en waarvan jullie het ook zeker weten. Bewijs het maar eens zeg ik dan….
Hoe kunnen zulke uitspraken gedaan worden, kennen jullie de zogenaamde God persoonlijk ofzo? Hebben jullie hem ooit ontmoet? Heeft hij ooit tegen je gepraat? Nee.

En valt het niet op dat gelovigen hier bijna niet zeggen: Ik denk dat.., ik geloof dat.. maar NEE, het is altijd God is… God heeft… Het is zo dat…

Ik heb het even nagekeken hier, en het valt me dus op dat de ONGELOVIGEN hier degenen zijn die zeggen: Ik geloof niet dat.. Ik denk niet dat…

De gelovigen zijn hier dus degenen die doen alsof hun geloof de enige waarheid is terwijl wij (ongelovigen) niet eens zeggen dat het ABSOLUUT NIET WAAR IS DAT GOD BESTAAT. Wij DENKEN dat God niet bestaat, wij geloven de helft van het hele verhaal niet. Maar jullie gelovigen verkondigen alles alsof HET BEWEZEN is. Omdat het in de Bijbel staat. Mijn hemel, open je ogen.

NIEMAND op aarde weet wat er waar is. Ik heb er geen problemen mee dat je erin gelooft, maar alsjeblieft kom niet aanzetten met zulke opmerkingen alsof het de waarheid is.

En nogmaals: In de bijbel staat wel degelijk iets tegen homo’s. Dus homo’s mogen wel verliefd op elkaar zijn maar oh stel je voor als ze seks met elkaar hebben. Dat mag niet? Dat is toch een beetje oneerlijk. Seks hoort er gewoon bij dus ook als twee mannen verliefd zijn op elkaar.

En over het dikgedrukte stukje: Ik weet niet meer wie het geschreven heeft, maar kun jij in de toekomst kijken ofzo? Knap dat je dit al weet...

hier word ik niet boos om hoor. Dat is toch wat jij gelooft.

Wij als christenen geloven dat wat in de Bijbel staat de waarheid is. Wij geloven dat wat daar geschreven staat het bewijs is.

Om die reden schrijven wij het op die manier omdat wij dat geloven.

We dwingen het niet op maar ventileren gewoon ons geloof. Zoals jij verkondigd wat je niet gelooft!

Helemaal goed toch?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:01

christel1857 schreef:
geloven is hoop,

Zal dat nu niet dé essentie zijn van geloven? Hoop, steun, troost.
Hoe vaak zie je niet dat mensen in moeilijke tijden (oorlogen of in een persoonlijke crisis) het geloof (her)ontdekken?
Misschien heeft de mens het gewoon nodig te kunnen hopen. En als je zelf absoluut niet meer weet waarom jou dit moet overkomen en daarom de hoop verliest, is geloven in iemand die het wél weet en geloven in feit dat het allemaal wel goed komt (ook al is het na je dood, want je ziel leeft door dus je sterft niet echt)natuurlijk wel heel geruststellend. En dat geeft dan weer hoop, troost en steun.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:03

Zit op foon dus moest weer even lezen wat je nog meer schreef dus ga hier verder.

Het is inderdaad zo dat je met God kan praten. Hij praat ook terug. Dat kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door ieman anders die opeens wat tegen je zegt, door iets wat je leest of zelf dat je hem
hoort praten binnen in je.

Ik heb behoorlijk wat vrienden en vriendinnen die holebi zijn (dank bokt voor deze term). Dat is een keuze die zij zelf gemaakt hebben. Wie ben ik als Christen om daar over te oordelen?
De bijbel is daar duidelijk over en ik laat dat oordeel dan ook graag aan iemand zijn eigen gevoel en gedachtegoed over.

Ik ben gewoon blij met alle mensen om me geen of ze nu gelovig zijn of niet en of ze nu hetero zijn of holebi.

EvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:05

Zooist schreef:
E_dicky schreef:

hier word ik niet boos om hoor. Dat is toch wat jij gelooft.

Wij als christenen geloven dat wat in de Bijbel staat de waarheid is. Wij geloven dat wat daar geschreven staat het bewijs is.

Om die reden schrijven wij het op die manier omdat wij dat geloven.

We dwingen het niet op maar ventileren gewoon ons geloof. Zoals jij verkondigd wat je niet gelooft!

Helemaal goed toch?

Oké, zo snap ik het wel. Maar ik kreeg een beetje kriebels van veel posts waar dat dan niet bij staat. Waar alleen staat: God is, God heeft...
En dan krijg ik als rationele en wetenschappelijke denker meteen de neiging om te vragen: Hoe weet je dat dan?

Ik heb altijd bewijzen ergens voor nodig, snap je. Ik kan er niet tegen als ik voor een deel niet weet hoe iets werkt.

Daarom ben ik ook absoluut geen persoon die ergens in kan geloven. ;)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:06

*gaat weer wat anders doen...

Christel, wij moeten eens meeten, kan je me jouw humor leren! Heb daar nu al schik in. Je bent werkelijk de eerste die me serieus noemt! Ben daar wel trots op!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:07

Zooist schreef:
Ik ben gewoon blij met alle mensen om me geen of ze nu gelovig zijn of niet en of ze nu hetero zijn of holebi.

Maar hoe meng je dat dat met je geloof dat stelt dat homo's zichzelf niet mogen zijn?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:17

E_dicky schreef:

Ik weet het zeker. En waarom zou ik bewijs moeten leveren aan mensen die het niet wíllen zien :) Voor mij is er genoeg bewijs.

En ja, God kent mij persoonlijk, en ja, ik heb met hem gepraat, en dat doe ik regelmatig. Elke avond zelfs :j

Overigens kan ik ook rationeel en wetenschappelijk denken. Ik werk nl veel met de wetenschap. Maar heb ook het vermogen daar de relevante en flutonderzoeken uit te halen :Y)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:19

Ow, nog even.....

Je gelooft toch wel in jezelf zeker? Dat moet je wel doen hoor!
Iedereen op zich is heel bijzonder! Dat moet je wel geloven!

Dat iedereen zijn prioriteiten of interesses ergens anders legt maakt daar niet in uit!

Ga nu echt toetje pakken!

En zie nog wat:

ik zei al eerder dat ik iedereen respecteer en in zijn waarde laat. Net als dat zij mij in mijn waarde laten. Mijn keus is het niet maar ik heb dan ook die gevoelens niet naar mijn gelijke geslacht.

Als ik holebi zou zijn en ook me tot geloof bekeren zou ik niet weten hoe of wat. Simpel omdat ik niet zelf in zo'n situatie zit.

God is liefde en die liefde is er voor iedereen (volgens mijn geloof en bewijs bijbel zoals ik hierboven uitgelegd heb)

ik wil graag een liefdevol persoon zijn en laten zien wat God in mijn leven doet. Ik hou van mijn vrienden maar dat hoeft niet te betekenen dat ik alles goedkeur. Dat doen hun van mij ook niet. Maar als je echt om elkaar geeft dan respecteer je dat van elkaar. Dus ik praat het niet goed, keur het niet af maar respecteer hun keuze net als zij mijn keus respecteren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 18:21

Heino schreef:
Zooist schreef:

Maar hoe meng je dat dat met je geloof dat stelt dat homo's zichzelf niet mogen zijn?

Die heb ik hierboven beantwoord want kon net niet quoten. Beetje rommelig zo. Sorry!