Het afrijstress en rijles topic 6!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:53

ik heb toch nog even een vraagje want ik zit ook met die kwestie van voetgangers voor laten gaan of niet.
Als jij op een weg rijd waar je voorrang moet verlenen, je wilt rechtsaf slaan. Op dezelfde weg als jij loopt ook een voetganger die wil rechtdoor. Gaat de voetganger dan voor omdat hij rechtdoor gaat? Nee toch? Dan mag jij toch voor hem langs rechtsaf slaan. Omdat je haaientanden hebt en een bord dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders.. en de voetganger geen bestuurder is.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:02

_Denise schreef:
ik heb toch nog even een vraagje want ik zit ook met die kwestie van voetgangers voor laten gaan of niet.
Als jij op een weg rijd waar je voorrang moet verlenen, je wilt rechtsaf slaan. Op dezelfde weg als jij loopt ook een voetganger die wil rechtdoor. Gaat de voetganger dan voor omdat hij rechtdoor gaat? Nee toch? Dan mag jij toch voor hem langs rechtsaf slaan. Omdat je haaientanden hebt en een bord dat je voorrang moet verlenen aan bestuurders.. en de voetganger geen bestuurder is.

Bij mij helpt de zin; ''als je ze in de bek of nek kijkt moet je ze voorrang geven'' ;)

_Denise

Re: Het afrijstress en rijles topic 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:23

Ja maar dan zou het betekenen dat je hem/haar voorrang moeten geven. Maar omdat de borden zeggen dat je alleen bestuurders voorrang hoeft te geven hoeft dat toch in deze situatie niet.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:24

Ik snap je vraag niet helemaal Denise, dus ik kan je er denk ik niet mee helpen. Het ligt er aan wat de borden zeggen, maar wánneer zegt een bord dan dat het om bestuurders gaat? Haaientanden bijvoorbeeld, geldt ook voor voetgangers.

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:29

Afbeelding

Dit bord, verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg.
Toch niet als ze dan rechtdoor gaan op dezelfde weg als jij rijd?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:32

Euhm ja, volgens mij wel. :j

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:33

Hmm oke :) thnx

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:34

Afbeelding

Ik heb het even snel uitgetekend :+

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:38

Ja, in deze situatie gaat de voetganger volgens mij gewoon voor. :j Het gaat volgens mij hier niet om bestuurders, maar om alle weggebruikers dus ook de voetganger.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:24

Volgens mij heeft die voetganger enkel voorrang als daar een zebrapad ligt. Verder mag die de gewone weg écht niet zomaar oversteken hoor. In dit geval zou die auto dus voorrang hebben. Moest er een zebrapad aanwezig zijn, dan heeft natuurlijk de voetganger voorrang, tenzij er lichten zijn die op dat moment op rood staan (voor de voetgangers)

Edit : nu was ik dit aan het opzoeken en wordt er gezegd dat je voetgangers niet in gevaar mag brengen als ze al de weg aan het over steken zijn. Maar volgens mij hebben die dan toch geen voorrang. Tenzij je het idd bekijkt dat zij rechtdoor gaan en de auto rechts af... Hmm, iemand de ware conclusie :D?

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:45

Hmm, je maakt mij ook aan het twijfelen Celia. :') Ik geloof dat je wél gelijk hebt, maar als de voetganger al bézig is met oversteken, dan moet je 'm natuurlijk gewoon voor laten gaan. :) Denk dat het zo is.

Zo gaat het tenminste wel bij het kruispunt vlakbij mijn huis.

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:03

Hoi, mag ik ook mee kletsen hier ?
Ik ben maandag geslaagd voor mijn theorie en vanochtend mijn 1e rijles gehad ging erg goed :D
Mocht sturen, gas, remmen en koppeling doen.
Vrijdag mag ik ook gaan schakelen!
En dan heb ik volgende week nog elke dag les en dan hoop ik dat ik snel mag afrijden ( doe een 10daagse cursus )

En voetgangers hebben alleen voorrang als ze bij een zebrapad oversteken, of inderdaad op dezelfde weg rechtdoor gaan.
Bij het plaatje hierboven moet je inderdaad de voetganger voorrang geven :j

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:05

Gefeliciteerd met je theorie dan Steff_! Leuk dat je ook bent begonnen met rijlessen.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-10 15:05

Ik heb vannacht heel raar gedroomd over m'n rijexamen. :') Heb nog maar 4 lessen voor het afrijden, vandaag nog maar even m'n ogen laten controleren en ben er blij om dat ik het gedaan heb m'n ogen waren hard achteruit gegaan. :\
Dus niet alleen veel geld kwijt aan rijlessen ook aan brillen glazen. :')

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:06

Pff, ik zit echt steeds m'n mail te checken of ik alweer een nieuwe datum heb. :') Had gehoopt dat ie meteen maandagavond weer voor me aan zou vragen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:06

Oh oeps Jetske! Nou, gelukkig dat je daar nog op tijd achter bent. :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:12

Over die voetganger: HIJ HEEFT VOORRANG!!
Ik ben daarop gezakt met m'n examen, omdat ik iemand niet voorliet.
Denk maar zo: rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. En dan maken haaietanden en voorrangsborden niets uit ;) Dat geldt alleen voor bestuurders.

Dat is hetzelfde principe als iemand rechtsaf wilt en jij linksaf en je staat tegenover elkaar. Dan mag die ander voor, omdat hij een kortere bocht heeft :P

Ik moet maandag trouwens. Dit weekend nog even het theorieboek van m'n zusje jatten, haha :P

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:14

Volgens mij in dit geval toch echt niet Rebel_Jits. :n Kruising vlakbij mijn huis heeft nl. het zelfde bord als dat ze liet zien, en als een voetganger of fietser daar recht wil oversteken gaan toch echt de auto's voor. :j

Steff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:22

De voetganger heeft hier zeker weten voorrang heb het van het weekend allemaal in mijn hoofd moeten stampen :j

Voetgangers hebben voorrang als : ze op een zebrapad oversteken of rechtdoor gaan op dezelfde weg als jij af moet slaan moet je ze ook voorrang geven

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:27

En daar heb je het al! Of als ze rechtdoor gaan op dezelfde weg als jij af moet slaan, moet je ze ook voorrang geven. :') Zoals je kunt zien op de tekening is dat het geval, de auto slaat af & dus gaat de voetganger voor omdat die rechtuit gaat.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:30

_Denise schreef:

De voetganger gaat dan altijd voor (behalve als het bij een stoplicht is, dan heeft ie vaak ook een drukknopje en moet ie wachten)

ookal is er geen zebrapad dan nóg gaat de voetganger voor. :)
Mocht er nou gelijkertijd een auto van rechts weg komen, dan moet de voetganger dus ook gewoon wachten voor die auto, voordat hij over mag.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:00

Haaai allemaal, ik kom ook maar weer even binnenvallen :+ Heb een tijdje actief aan dit topic deelgenomen maar ben een tijd niet meer geweest in de hoop dat ik dan minder zenuwachtig werd voor mijn lessen elke keer :o (het heeft niet geholpen).

Ik heb vandaag mijn TTT gehad. Heb wel vrijstelling voor mijn bijzondere verrichtingen, maar verder ging het niet echt goed. Het commentaar dat de examinator had kwam wel overeen met de probleempunten tijdens de lessen dus dat is ergens ook wel weer fijn. Hij zei nog wel dat hij denkt dat ik het wel kan leren, dat scheelt :+

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:01

Pluutje schreef:
Hij zei nog wel dat hij denkt dat ik het wel kan leren, dat scheelt :+

Aah gelukkig, er is nog hoop voor je _O-

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:21

Voetganger heeft in die situatie ALTIJD voorang, borden of niet!!

Ik heb nog maar 1 les voor mijn examen :P

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 18:44

GESLAAGD!! oeh, wat ben ik blij.

examen ging zo goed. moest een stukje rijden, was wel vergeten linksaf te slaan, dus toen maar de volgende, kreeg een parkeer opdracht. ging ik naast de mooiste en duurste auto staan, zegt die, nou, jij kiest ze ook uit? ik ja, moet ik extra voorzichtig doen }:0 inparkeren was uitmuntend volgens hem :D zei die toen we bij het cbr terug waren. daarna stukje 80 kilometer weg, snelweg op, dat was wel lastig, reden 6 vrachtwagens achter elkaar ik snelheid netjes aangepast, vrachtwagen liet me er gelukkig tussen, paste ook net, daarna nog ff doorrijden, afslag en terug naar cbr. leuke gesprekken gehad, ook gelachen met die man. Nadat we ongeveer 6 minuutjes onderweg waren deed die ze handen in zijn zakken en ging wat onderuit zitten, dus ik zei, voel je je zo zeker dat je je handen in je zakken durft te doen, hij natuurlijk :D kwamen ook bij het cbr binnen, hij zei, nou, ga maar feest vieren, je bent geslaagd, ik oww echt!! gaf me een mapje, schudde me hand en zei gedag en weg was die! was echt z'n prettige man, zo aardig, voelde me echt op me gemak