OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ania

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:05

http://forum.fok.nl/topic/1387074

deze site geeft al veel antwoorden in ieder geval

en dit:

http://www.ns.nl/cs/Satellite/ns2007/nl ... ipkaart-id

Citaat:
Dringend verzoek. Januari 2010 start bij NS en bij de andere vervoerders de overgangsperiode van papieren naar digitale vervoerbewijzen. Om de overstap zo probleemloos mogelijk te laten verlopen, hebben we een verzoek. Heb je je papieren OV studentenkaart van 2009 nog? Neem dan in januari 2010 zowel je Studenten OV-chipkaart als je papieren kaart uit 2009 mee. Bij onverwachte gebeurtenissen, zoals storing aan de apparatuur of een vergeten of verloren OV-chipkaart, kun je dan in ieder geval je papieren kaart tonen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:47

Maar bij de NS hoef je nog niet in- en uit te checken dan? Of al wel?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:50

vandaag met de trein en bus gegaan, idd gewoon stripkaart en kaartje :P

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:10

ik zit nu in een connexxion bus! Op mijn oude OV en een roze strippenkaart!
Heb ik voor niks een blauwe gekocht =(

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:11

Nou, als ik dit lees wordt ik gewoon bang voor die achterlijke ov-chipkaart :=

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:39

he getver, heb er echt geen zin in. Wat een flop zeg
Heb dat ding nog niet binnen (goh verassend)
Dus moet de volle pond betalen maandag.

goh... lees nu net dit:

Citaat:
Als je voor de kerst je aanvraag hebt gedaan, dan ontvang jij sowieso vóór 1 januari 2010 een OV-chipkaart. Heb je na 27 december een aanvraag gedaan, dan ontvang je zo snel mogelijk - kort na 1 januari - een OV-chipkaart.

ik heb 100% zeker vóór kerst de aanvraag gedaan. Maar ligt hier niks hoor

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:49

half oktober is die van mij aangevraagd, nog niks ontvangen.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:54

imd schreef:
Nou, als ik dit lees wordt ik gewoon bang voor die achterlijke ov-chipkaart :=

Phoe, ik denk dat het binnen een half jaar helemaal over is met de ov-chipkaart.
Ik vond het systeem van nu/eerder veel handig en beter, maarja we zullen wel zien.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:57

Weetje wat ik vooral niet snap, waarom doen ze een goed werkend systeem op de schop? Alleen maar omdat t niet digitaal is? Of omdat andere landen dit ook hebben en wij t dus ook maar moeten doen? Had dan gewoon dat systeem overgekocht, dan hadden we ook niet al die problemen gehad. En tuurlijk moeten mensen altijd wat te zeuren hebben, maar dan was dat denk ik veel minder geweest dan nu.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:14

Nou ja, een goedwerkend systeem is het huidige ook niet echt. Bus is weer anders dan trein en ook weer anders dan interliner... de zones van de strippenkaart waren ook niet erg handig en de beschikbaarheid ook niet echt. Dus op zich ben ik niet tegen een goede vervanger. Maar de uitvoering is zo beroerd...

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:18

Ik zat gister in de trein, met mijn ov-chipkaart ;) Maar er zaten meerdere mensen bij mij die hun kaart nog niet hadden, die lieten gewoon hun oude OV zien en dat werd gewoon geaccepteerd door de conducteur... Hij zei alleen dat ze het zsm moeten regelen, maar ja aangezien het nogal een chaos is daar...

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:18

Weet iemand trouwens of de conducteurs (ik reis met arriva) ook een beetje coulant zijn op 't moment? Kan me namelijk voorstellen dat half nederland er geen reet van begrijpt, en heel veel mensen het dus fout doen. Zou een beetje banketstaaf zijn als ze iedereen op de bon gooien.

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:20

Ik heb vandaag mijn abonnement op mijn chipkaart gezet (op het bonnetje stond dat er 2 producten op zijn gezet? :=) dus ik hoop dat het maandag goed gaat...

bonney4evver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:32

oooh ik moet even mn frustraties kwijt.
ten eerste is er nergens in mijn woonplaats een oplaadpunt. Ik dus in de auto naar Schagen, naar het station. Daar aangekomen is dat ding stuk. Goed ik weer in de auto en op naar het centrum. Ja hoor daar staat gelukkig een automaat. Ik wil m eindelijk activeren ´niet in gebruik wegens onderhoud´. :(
Ik zwaar shagerijnig de 0900 hulp lijn gebeld, kreeg ik te horen dat ik maar naar Alkmaar moest. Ik weer in de auto en naar Alkmaar. Ik daar naar zon automaat, en druk op: bestelling ophalen. Krijg ik dat er geen bestelling op staat!! En dat op de inhoud van mn kaart al een week abbo staat.
Ik ben al die tijd samen met iemand geweest en beide snappen we er helemaal niets meer van. Issie nou wel of niet opgeladen en geactiveerd?
Ik ben nu al klaar met dat rotding.

Ilse_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:32

Het onmogelijke is vanmorgen gebeurd: er lag een tijdelijke ov-chip in de brievenbus :D
Eindelijk kan ik normaal reizen :=
Nu alleen even het aanvraagformulier opsturen en dan hopen dat die zo snel mogelijk binnenkomt :)

Renskeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:40

Bonney4ever: dat had ik ook (nou ja, niet dat van dat met de auto naar Schagen :P) dat er stond dat er niks voor me klaar stond. En dat er wel een weekend-OV op staat.
Vroeg dat gister aan de conducteur en die zei dat 't gewoon goed was nu, dat ik tot 2012 niks er aan hoef te doen.
Alleen als ik dan weer kijk op die site staat er juist dat ik 'm vanaf 4 januari alsnog moet activeren :?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 17:45

Pfoe, ik ben blij dat ik dit topic gevonden heb. Dankzij jullie ben ik er achter hoe ik mn ov chip moet opladen en gebruiken (hoop ik := ). Ik ben in ieder geval zover dat ik het weekabonnement er op heb geladen en een bonnetje heb dat er twee producten op staan.
De chipkaart zelf had ik al heel lang (woon omg Rotterdam), maar het activeren werd me niet helemaal duidelijk, vind die site ook alles behalve gebruiksvriendelijk :\
Hopelijk gaat het maandag goedkomen :P

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:12

nou ik snap er ook geen snars meer van..
ik heb donderdag een poging gedaan om mn chipkaart die ik al een half jaar gebruik (amsterdam) te activeren bij de NS.

goed,
stap 1: naar het station (want ik moest vanuit heerhugowaard(boven alkmaar) naar Delft).
stap 2: check in bij de NS. nou dat deed ie mooi niet.
stap 3: activeren bij service balie, ik loop naar de kiosk want wat staat daar binnen bij de balie: NS service balie. mooi! maar nee, mevrouw verteld mij dat die niet op dit station kan maar dat ik naar alkmaar of amsterdam moet om hem te activeren (en hoe kom ik daar? juist, met de trein).
stap 4: ik doe een poging bij de NS kaart automaat, want daar staat toch echt zo'n ov chipkaart logo.
stap 5: leg de ov chipkaart op de daarvoor bedoelde plek en druk op bestelling ophalen: top! maar er staat geen bestelling klaar.. zucht.
stap 6 : in de trein (want die kwam er inmiddels aan) geprobeerd op mn mobiel via de ns site het reizen aan te vragen, site geeft allerlei errors.
stap 7: alle gegevens NOG 3 keer opnieuw invoeren/controleren. nog steeds errors.
stap 8: nog steeds die verdomde chipkaart niet geactiveerd bij de ns.

dat wordt nog leuk vanavond met de trein :S
van dat opladen met je nieuwe abbo van 2010 snap ik ook 3 keer niets. kan me voorstellen wat een chaos dit is voor de mensen die dat ding nog nooit gebruikt hebben :S

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:12

-O-
Activeren is bij mij niet gelukt, ik stopte dat ding in het apparaat, klikte op bestelling ophalen en 'geen bestelling gevonden' -O-

Nouja, ik vind het prima. Ik probeer het over twee weken nog wel (op de site staat ook dat mijn de letter van mijn achternaam vanaf de 13de kan... ) en verder kunnen ze allemaal de pot op :=

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:25

Grrr!! Vandaag speciaal naar het dorp geweest voor die stomme kaart op te laden... deed geen 1 van die dingen het! Ik ga over 2 weken wel, dan zou hij klaar staan, vind het best!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:26

Je kan m ook niet ophalen op zo'n ns automaat zwitsal, maar bij zo'n kleinere gele paal (zie plaatje op de website). Ik probeerde dat namelijk ook eerst, maar t blijkt dus dat daar andere palen voor zijn/moeten komen.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:28

Ik snap ook niks van dat hele OV-chipkaart verhaal. Ik heb een trajectkaart voor in de trein, die tegelijk ook een OV-chipkaart is. Moet ik hem nu als OV-Chipkaart gebruiken of kan ik hem nog steeds gewoon laten zien in de trein?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 18:32

WillemYntJee schreef:
Je kan m ook niet ophalen op zo'n ns automaat zwitsal, maar bij zo'n kleinere gele paal (zie plaatje op de website). Ik probeerde dat namelijk ook eerst, maar t blijkt dus dat daar andere palen voor zijn/moeten komen.

hm nee dit kon volgens mij wel.. of tenminste.. volgens het stappenplan wat op de kaartautomaat geplakt was. (stap 1, hou de kaart voor de daarvoor bedoelde scanner, stap 2 druk op "bestelling ophalen" )
maarja, blijkbaar moet je dat dus van te voren aanvragen en daar gaat het (niet alleen bij mij) dus al fout..

heb de ns net een mail gestuurd want ik weiger om de klantenservice te bellen. ik zie het wel. vanavond koop ik nog een kaartje want in het weekend heb ik toch geen gratig reizen maar volgende week zoeken ze het maar uit met zn alle
(ik zit werkelijk elke maand wel met een of andere instantie een uur met de klantenservice aan de lijn omdat er weer rekeningen niet kloppen (HI, UPC, Vodafone enz enz), al mn belminuten gaan alleen al op aan dat gebel naar klantenservicen (behalve dan dat deze kosten buiten je bundel worden berekend maar bij wijze van dan))

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:03

dit vond ik hierzo: http://www.studentenov-chipkaart.nl/veelgestelde-vragen

In de trein hoef je voorlopig nog NIET in en uit te checken. Bij controle toon je de conducteur jouw Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren koop je daarbij een papieren kortingskaartje.

dus dan kunnen we nog gewoon de trein in en uit wandelen? :D

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 19:04

Heel goed gelezen SimoneDV ;) pas in 2011 wordt t verplicht om in en uit te checken in de trein.