Duinbranden in Noord Holland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:28

wij hebben de evacuatie en alles er omheen ook positief ervaren, mijn tante is heel erg ziek maar ze is heel netjes naar warmenhuizen gebracht met de ambu voor 1 nachtje en ook de terug reis is netjes gegaan.
ook kon mijn oom gewoon naar de apotheek voor de medicijnen na overleg met de mensen op het gemeente huis.
het is denk ik net hoe je er zelf mee omgaat ( verschilt natuurlijk per persoon)

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 16:39

fokfanaat schreef:
mijn vriend zit bij de vrijwillige brandweer hier op de veluwe, het schijnt dat de brandweer daar er ene vrselijke zooi van heeft gemaakt en helemaal in paniek zijn geraakt. Ze hebben zaterdagmorgen om 6 uur een heel peleton vannaf de veluwe laten komen, en toen pas heeft de iemand van hier leiding genomen, en in kaart gebracht waar het brandde en een plan gemaakt. toen hadden ze het vrij snel onder controle.

Hij vertelde dat het voelde alsof ze bevrijders waren, allemaal mensen aan de kant die klapten en met vlaggen zwaaiden.

Dan is jouw vriend tegelijk met mijn vriend vertrokken die kant op :) welk korps zit hij?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 18:52

Ik vond het over het algemeen wel vrij redelijk gaan, alleen had wat mij betreft de informatievoorziening beter gekund, de agenten en brandweerlieden die daar rondliepen hadden zelf ook geen idee wat nu precies de bedoeling was en hoe de situatie was. Het lijkt mij dat daar wel wat verbetering in mag komen. IS voor de agenten zelf ook wel fijn denk ik zo. De bijeenkomst ben ik niet heengeweest, was druk bezig :D.

akerna

Re: Grote brand in duinen Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:38

Je moet maar zo denken als het goed is leren de agenten, de gemeente en de brandweer hier ook weer van! en hopelijk gaat het een andere keer dan allemaal vlotter. beter of wat dan ook (Hopelijk komt er geen volgende keer meer natuurlijk)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:49

Dat is natuurlijk ook het idee, al doende leert men, op zich ging het vrij redelijk, gezien het feit dat het niet bepaald regelmatig voorkomt, goddank!

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:55

gelukkig niet idd! net zoals t koninginnedagdrama..

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:19

mbkaatje schreef:
Goed dat ze kwamen. Ik had dat al eerder begrepen dat het niet helemaal goed ging. Er was ook iemand van de Veluwse brandweer die woordvoerder was geworden.
Waar ik me over verbaasde is dat er hier in de buurt niet meer aandacht aan besteed wordt. Er ligt toch een aardig groot duingebied hier. In Schoorl is alleen een vrijwillige brandweer, dus dat is misschien minder professioneel, maar hier in Alkmaar zouden ze toch ook meer know-how moeten hebben vind ik.

Zal me niet verbazen als er hierna wel een en ander zal veranderen.

Dat is dus echt niet zo. Zo 'vrijwillig' is de vrijwillige brandweer ook niet, je dient gewoon op te komen als je pieper gaat en krijgt ook gewoon betaald. Ook is er met opleidingen/oefenavonden geen verschil tussen beroeps en vrijwilligers. Beroeps en vrijwillige brandweer zijn dus beide even professioneel (of onprofessioneel :+)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 12:42

Zo heet dat nou eenmaal, daar kan ik ook niets aan doen.

Dat het niet zo vrijwillig is als de naam zou denken, weet ik echt wel. Ik heb naast een kazerne gewoond van een "vrijwillige" brandweer. En er werd 1 avond in de week geoefend.
Bij de professionele brandweer is dat volgens mij iets meer.

Het is mijn bedoeling niet geweest om de brandweer in Schoorl naar beneden te halen hoor. Verre van dat. Ga er maar aan staan. En ze zijn nu er nu nog mee bezig.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:27

Het was ook verder niet aanvallend bedoeld hoor, ik wilde alleen even laten weten dat beroeps en vrijwillige brandweer vrijwel hetzelfde is. Oefenavonden zijn hier bij onze regio ook gelijk. (dat is overigens niet in Schoorl, al zijn ze daar met de brand wel geweest).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:42

Gewoon nieuwsgierig en een beetje off-topic, maar wat is dan wel het verschil tussen de vrijwillige en beroepsbrandweer?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:45

voor de een is het een fulltime baan, de andere is meer in kleine dorpjes en betreft het mensen die daar wonen en werken, als de pieper gaat laten ze alles liggen en gaan ze naar de kazerne en snel de wagen in.

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:49

Falona schreef:
Gewoon nieuwsgierig en een beetje off-topic, maar wat is dan wel het verschil tussen de vrijwillige en beroepsbrandweer?

Hier in deze regio hebben beroeps een vast contract voor een bepaald aantal uur. Zij zijn dan tijdens katooruren (dus van 9 tot 5) op de kazerne met een ploeg. Buiten deze kantoortijden is het de bedoeling dat ze ook opkomen als de pieper gaat.
Vrijwilligers hebben geen vast contract maar krijgen op uurbasis betaald (met allerlei toeslagen voor gevaarlijk werk enzo) en hoeven tijdens kantooruren niet op te komen (behalve in uitzonderlijke gevallen, zoals bijvoorbeeld de brand in Schoorl). Vrijwilligers hebben meestal een 'gewone' baan en doen dus in hun vrije tijd de 'vrijwillige brandweer'. Al is het wel de bedoeling dat ze naar de kazerne gaan als de pieper gaat. Tijdens de zomervakantie kwamen er te weinig mensen op dus konden ze vaak niet vertrekken, dus toen zijn er piketploegen ingesteld (als je piket hebt moet je verplicht komen, of je nou vrijwilliger bent of niet).

Het is misschien een beetje een lang verhaal geworden, ik hoop dat het een beetje duidelijk is:). Zo niet, laat maar weten :o

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:58

ja hoor, het onderscheid is mij geheel duidelijk. Bedankt.

akerna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:04

DJB dat is bij ons dan alweer heel anders hoor als vrijwillig en beroeps
hier draaien de beroeps idd vaste diensten dat ze ook echt aanwezig zijn op de hoofdpost (overigens, 1 grote hoofdpost een andere post met beroeps (en vrijwilligers) en meerdere kleine posten alleen vrijwilligers..) En dus ook dag en nachtdiensten
Bij mijn vriend (zit bij vrijwillig) is het zelfs zo dat als hij overdag kan komen (dus wel tijdens kantooruren) dan moet hij ook opkomen.. Hij werkt dan ook vlakbij de kazerne, en ook een aantal boeren die dan gewoon opkomen hoor bij ons overdag. Op zijn werk is er ook toestemming dat hij mag gaan als de pieper gaat (nou is zijn baas op t werk ook de commandant van zn brw dus dat is helemaal makkelijk. ene week overdag rukt mijn vriend uit, andere week de commandant. 'S avonds tot 11 uur iedereen die kan komen. En vanaf 11 uur tot 6 of 7 uur 's morgens draaien ze in ploegen, de ene week moet ploeg A opkomen en de andere week ploeg B. slapen dan wel gewoon thuis.

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:15

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 17:37

mennn kippevel! dat is dus praktisch bij ons op de hoek.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:43

jeetje heftig hoor

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:47

Doordat een collega van me bij de vrijwillige zit kwam ik er ook pas achter dat het toch heel veel op vrijwillegers draait. Ik woonde eerder in een stad en daar zat de brandweer 24 uur op de kazerne. Hier is er dus geen beroepsbrandweer. Binnen het bedrijf waar ik werk zitten er 5 bij de vrijwillige brandweer en moeten dus regelmatig opdraven (meestal het bejaardentehuis). Ik zie dus nu pas dat het eigenlijk een extra baan is en niet alleen een leuke stoere hobby.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:16

Wooow dat filmpje! nu zie je echt pas hoeveel er afgebrand is! en dat is nog niet alles.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:06

Indrukwekkende reportage bij Netwerk. Het begint dus nog steeds regelmatig te branden. Best eng hoor. M'n zus woont tegen de duinen aan en rook het af en toe nog steeds, maar dat zullen nieuwe brandjes zijn dus.

Nu maar hopen dat het nu heel snel over is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 21:32

Ik werd er vannacht ook wakker van. maar ja we moeten er maar op vertrouwen dat het goed komt. Als ik er te veel over na ga denken word ik gek!

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:42

Brandweer was er heel snel bij hoor, dus volgens mij hoef je je nu geen zorgen te maken. Maar ik kan het me wel voorstellen hoor. Het is zo dichtbij.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:39

Joepie, Mara doet de regendans, de regendans, de regendans en Mara doet de Regendans en wie van bokt doet er mee?? (haha).

Echt goed dat het vandaag en morgen lekker ceel gaat regenen. Is misschien niet helemaal top voor iedereen, maar voor het bos in Schoorl wel.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:42

En ik heb gisteren met mijn oom gesproken die zowel bij de prof brandweer van Alkmaar zit en de vrijwillige van Winkel. Jullie gaven aan dat hun niet wisten waar ze mee bezig waren en dat er eenlast van hun af viel toen de brandweer van de veluwe kwam. Nou dit klopt ook deels wel, maar dat is niet omdat ze niet goed georganiseerd hebben, maar dat komt omdat ze zo'n brand nog nooit aan de hand hebben gehad. En de mensen van de veluwe hebben weer meer ervaring met bosbranden en daarom werden ze erbij geroepen. Dus het was wel goed georganiseerd, maar ze waren er gewoon nog niet bekend mee, omdat er in de kop van Noord Holland nooit bosbranden voorkomen. Hoe kan je je er dan op voorbereiden.

Hij gaf ook nog een voorbeel van een bootbrand op zee. Daar zouden de mensen van de veluwe weer niet goed op voorbereid zijn, maar de brandweermannen die aan de haven etc leven, die weer wel...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 07:57

Wat ik begreep hadden ze niet in beeld waar het brandde, een commandantvan hier heeft toen om een helicopter gevraagd en het in kaart gebracht, hadden ze zelf ook wel kunenn bedenken, netze als aan de zeekant gaan blussen.... lijkt me toch ook logisch te beginnen aan de kant van de stad en dan richting zee te blussen.....