Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 00:55

De zon, maan en sterren zijn geschapen op de 4e dag ;)

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:03

Het is dan wel erg offtopic en niet echt interessant (zal er dus niet op door gaan), maar dit maakt me wel nieuwsgierig. Hoe moet ik dit lezen? :) Is het de eerste dag waarop hij het licht uitvindt en de vierde dag waarop hij lichtbronnen maakt? Het is dan alleen vreemd waarom er op dag één al gesproken wordt over dag en nacht, avond en morgen.

Dag 1:
3 God zei: ‘Er moet licht komen,’ en er was licht. 4 God zag dat het licht goed was, en hij scheidde het licht van de duisternis; 5 het licht noemde hij dag, de duisternis noemde hij nacht. Het werd avond en het werd morgen. De eerste dag.

Dag 4:
14 God zei: ‘Er moeten lichten aan het hemelgewelf komen om de dag te scheiden van de nacht. Ze moeten de seizoenen aangeven en de dagen en de jaren, 15 en ze moeten dienen als lampen aan het hemelgewelf, om licht te geven op de aarde.’ En zo gebeurde het. 16 God maakte de twee grote lichten, het grootste om over de dag te heersen, het kleinere om over de nacht te heersen, en ook de sterren. 17 Hij plaatste ze aan het hemelgewelf om licht te geven op de aarde, 18 om te heersen over de dag en de nacht en om het licht te scheiden van de duisternis. En God zag dat het goed was. 19 Het werd avond en het werd morgen. De vierde dag.
Laatst bijgewerkt door Snader op 11-03-09 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:03

Annelies, de vraag wat er met jouw geloof zou gebeuren sloeg op het feit dat als je alles letterlijk opvat. Jij zegt het niet letterlijk op te vatten en dus maakt dat die vraag overbodig.

Ik denk dat alleen de fundamentalisten niet alles mogen lezen wat ze willen. Ik zal een voorbeeld uit mn familie en kennissenkring nemen. Van de 1 zou ik geen broek aan mogen en van de ander alleen een rok tot over mn enkels. Lippenstift mag ik niet op, ook geen zacht kleurtje maar rood wat ik nooit heb is voor höeren. De pil mag niet of welke andere vorm van geboortebeperking. Condoom zal ook wel niet mogen. Nou ja Radio in huis mag inmiddels wel op zondag. Telefoon mag je niet op zondag gebruiken ook niet om 112 te bellen omdat je huis in brand staat of de buurman een hartinfarct krijgt. Dat zijn mijn ervaringen met het geloof. Ik ben dan ooit eens op een bruiloft geweest in de kerk van de pinkstergemeente...daar kon ik ook niet echt serieus naar kijken. Verder ken ik alleen de gemiddelde christen wat over het algemeen, zij die het diep van binnen beleven, fijne mensen zijn. Maar mijn andere ervaringen ermee kan ik niet met mijn hersenen bevatten gewoon. Dat is geen leven voor mij, dat is me opsluiten in een hokje van 1 x 1 en de sleutel weg gooien. Ik snap ook niet wat voor plezier zij beleven aan het leven zelf en dat in deze tijd....hier wil je dan toch helemaal niet zijn met al die zonde om je heen ? Dan zit je hier toch gewoon je straf uit op aarde ?

Er wordt gezegd als je dood gaat en je komt er achter dat er geen God bestaat dat dat niet erg is want dan weet je niets meer. Dat is iets wat we net zo min zeker weten als alle andere theorieen en geloven. Wat als er iets hel anders blijkt te bestaan en je dus nog wel een vorm van bewustzijn hebt ?
Dat geld natuurlijk voor de gelovigen als voor de ongelovigen.

Ik kan het niet opbrengen om mijn hersens te laten denken dat alles in de bijbel letterlijk is zo ook het scheppingsverhaal. Dat lukt me gewoonweg niet en daarom geloof ik niet in de eerste instantie. De tweede reden is dat ik het niet zo voel of beleef als anderen hier. Ik ben daar nog steeds een heel gelukkig mens onder overigens, ik kom niets tekort. Dat speciale gevoel of beleving ken ik niet dus mis ik ook niet. Ik kan gewoon de hele logica er niet van begrijpen. Ik zal dan ook nooit kunnen geloven dat iemand die gelooft per definitie gelukkig is vanwege het geloof dan ik kan zijn. Ik loop ook niet met vragen rond in mijn hoofd van waarom is het zo en niet anders, ik heb dan ook niet de behoefte om me veilig te voelen en ik weet dat als ik straks hier het bos in ga (het is donker) en ik kom een enge man tegen die een mes op mn keel zet ik net zo bang zal zijn als dat ik wel zou geloven.
Even niet rot bedoeld maar meer als uitleg....het brengt mij niets. Net zoals het begrip hemel of het vergeven van mijn eventuele zonden me iets zegt of paradijs en zo ook een eventuele hel of een eeuwig leven. Ik geniet liever van het hier en nu en ook minder leuke dingen in het leven is wel het leven zelf en hoort daar dus bij. Het gaat er om wat je met al die ervaringen doet voor mij. Ik vind het ook moeilijk om het geloof te interpreteren zo ook de bijbel.
Blue_eyes en nog een paar anderen kunnen dat heel goed moet ik zeggen....ik kan het niet, daar blijven bij mij zoveel vragen over komen en ook veel onbegrip dat ik me daar dus ook niet in kan vinden. Misschien is het een idee de bijbel eens te vertalen naar deze tijd...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:09

Citaat:
Ik zal een voorbeeld uit mn familie en kennissenkring nemen. Van de 1 zou ik geen broek aan mogen en van de ander alleen een rok tot over mn enkels. Lippenstift mag ik niet op, ook geen zacht kleurtje maar rood wat ik nooit heb is voor höeren. De pil mag niet of welke andere vorm van geboortebeperking. Condoom zal ook wel niet mogen. Nou ja Radio in huis mag inmiddels wel op zondag. Telefoon mag je niet op zondag gebruiken ook niet om 112 te bellen omdat je huis in brand staat of de buurman een hartinfarct krijgt.

Is dat echt zo of denk je dat?

Ik wist niet dat er nog zulke extreme mensen voorkwamen :=
Is strikte genomen ook niet Bijbels trouwens.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:11

anneliesdj schreef:
Jawel, niet direkt misschien maar die 'er is mogelijk geen God'-actie is een reactie op actie's die christenen hebben ondernomen.

Ja dat weet ik (zie vorige pagina) het was een reactie op de "hel en verdoemenis als je geen christen wordt" reclames op de Londense bussen en heeft dus helemaal niets met evolutie te maken, nog direct nog indirect.

Als we geloof geloof laten en wetenschap wetenschap, zou het allemaal veel gemakkelijker zijn voor iedereen. Dus voor de duidelijkheid nog 1 keer het bestaan van God heeft met geloof te maken en de evolutietheorie heeft met wetenschap te maken er is dus geen enkele link, ook geen missing link ;).

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 01:34

Snader schreef:
Over het ontstaan van leven en soorten is nog niet alles bekend, dus zowel creatie als evolutie staan in principe nog open als mogelijke verklaringen. Alleen is het jammer dat de argumentatie soms kant nog wal raakt en verpakt is in een verhaal met het niveau van de gemiddelde Suske en Wiske. ;) Terwijl ik er een voorstander van ben om alles zo eenvoudig mogelijk uit te leggen. Op zo'n moment vraag ik me af welke doelgroep de schrijver voor ogen heeft.

Alhoewel de titel "the origin of the species" anders doet vermoeden heeft Darwin zich toch helemaal niet uitgelaten over het ontstaan van leven dacht ik. Ik weet wel dat er wetenschappelijke kanttekeningen bij bepaalde aspecten van de evolutietheorie (vooral het idee van "the tree of life") zijn. Volgens mij wordt op dit moment creationisme helemaal niet meer voorgesteld als wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie (behalve misschien in Urk), er is nu een opvolger "intelligent design".

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 02:28

Hermelientje schreef:
anneliesdj schreef:
Jawel, niet direkt misschien maar die 'er is mogelijk geen God'-actie is een reactie op actie's die christenen hebben ondernomen.

Ja dat weet ik (zie vorige pagina) het was een reactie op de "hel en verdoemenis als je geen christen wordt" reclames op de Londense bussen en heeft dus helemaal niets met evolutie te maken, nog direct nog indirect.

Kun je me daar een link van geven?

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 10:47

Hermelientje schreef:
Alhoewel de titel "the origin of the species" anders doet vermoeden heeft Darwin zich toch helemaal niet uitgelaten over het ontstaan van leven dacht ik. Ik weet wel dat er wetenschappelijke kanttekeningen bij bepaalde aspecten van de evolutietheorie (vooral het idee van "the tree of life") zijn. Volgens mij wordt op dit moment creationisme helemaal niet meer voorgesteld als wetenschappelijke tegenhanger van de evolutietheorie (behalve misschien in Urk), er is nu een opvolger "intelligent design".

@Hermelientje: Bij deze feiten sluit ik me aan. De link met mijn bericht ontgaat me een beetje, maar ik denk dat je een aanvulling geeft. :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:25

@Snader
Sportief dat je het zo opvat, de link ontgaat me nu ook, was kennelijk een vermoeide gedachtensprong of ik had last van een "missing link".

@anneliesdj
Hier een link naar de website van de vrouw die de campagne the Atheist Bus Campaign, afgekort the ABC gestart heeft.

http://www.arianesherine.com/#/atheistbuscampaign/4532331653

In Engeland werd dit overwegend opgevat als een ludieke actie. Ariane is vooral bekend als schrijfster van grappige tv-programma's. Meest gehoorde commentaar - vanwege het woord probably - die atheïsten zijn ook niet erg zeker van zichzelf.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:18

Snader schreef:
Het is dan wel erg offtopic en niet echt interessant (zal er dus niet op door gaan), maar dit maakt me wel nieuwsgierig. Hoe moet ik dit lezen? :) Is het de eerste dag waarop hij het licht uitvindt en de vierde dag waarop hij lichtbronnen maakt? Het is dan alleen vreemd waarom er op dag één al gesproken wordt over dag en nacht, avond en morgen.

Op dag vier had hij er genoeg van om steeds zelf dat licht aan- en uit te moeten doen, toen werd het een soort automatische tijdschakelaar. :)*

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:58

Hermelientje schreef:
@Snader
Sportief dat je het zo opvat, de link ontgaat me nu ook, was kennelijk een vermoeide gedachtensprong of ik had last van een "missing link".

@anneliesdj
Hier een link naar de website van de vrouw die de campagne the Atheist Bus Campaign, afgekort the ABC gestart heeft.

http://www.arianesherine.com/#/atheistbuscampaign/4532331653

In Engeland werd dit overwegend opgevat als een ludieke actie. Ariane is vooral bekend als schrijfster van grappige tv-programma's. Meest gehoorde commentaar - vanwege het woord probably - die atheïsten zijn ook niet erg zeker van zichzelf.

Ik heb een poosje in Engeland gewoond en ik kan me ook zo voorstellen dat dat in Engeland heel anders wordt opgevat dan hier. Daar ziet men er meer de humor van in.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:15

Maar er is ook een atheisten campagne en een chistelijke campagne die beiden praktisch dezelfde advertentie gebruiken met enkel een paar woorden verschil.
Vraag ik me af welke er eerder was, wat is een reactie op de ander?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:21

De christelijke buscampagne was er eerst, de ABC was daar een reactie op, volgens mij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:21

Ow, ik zou eerder andersom gokken, gezien te tekst van de christelijke campagne :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:25

Citaat:
The Atheist Bus Campaign is a positive, rational advertising campaign launched in response to the evangelical Christian ads which were running on public transport in June 2008.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:27

Ja ik geloof het wel hoor, maar wel grappig.

Vind het ook wel frappant dat de de een spreekt over 'er is absoluut een God' en de ander over 'er is waarschijnlijk geen God', is nogal een verschil.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 17:46

anneliesdj schreef:
Ja ik geloof het wel hoor, maar wel grappig.

Vind het ook wel frappant dat de de een spreekt over 'er is absoluut een God' en de ander over 'er is waarschijnlijk geen God', is nogal een verschil.

Dat is ook wat verschillende mensen in dit topic hebben willen aangeven.
Het belangrijkste verschil tussen de campagnes is niet "wel/geen God", maar "absoluut/waarschijnlijk".
Het bestaan van een God is niet met zekerheid te bewijzen of ontkrachten, dus moet men het ook niet als een zekerheid presenteren.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:17

Weten jullie dan wat de eerste bus ads waren? Dat vind ik zelf nogal meevallen:

Citaat:
The posters are the atheist response to a number of high profile Christian advertising campaigns on London buses and billboards, notably ones run by the Alpha Course, whose posters ask, "Is this it?" and "If God did exist, what would you ask him?"
Mwah... niks opdringerigs aan. Bedoeld om aan het denken te zetten.

Toen kwam de ABC. En toen, inderdaad, dit typisch Britse antwoord :))

Oh ennuh... toen dit mooie Brits-theologische antwoord:
Citaat:
"We think that the campaign is a great way to get people thinking about God. The posters will encourage people to consider the most important question we will ever face in our lives,” said Theos Director Paul Woolley.

"The slogan itself is a great discussion starter. Telling someone "there's probably no God" is a bit like telling them that they've probably remembered to lock their front door. It creates the doubt that they might not have done so.”

;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:49

En waar zit deze in het verhaal?

Afbeelding

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:40

Op de bus.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:39

anneliesdj schreef:
En waar zit deze in het verhaal?

Afbeelding

Hee! Jij hebt er een gevonden die ik zelfs na lang googelen niet ben tegengekomen. Hm... die is wel heftig ja. Gezien de tekst denk ik dat dit weer een reactie is op de 'there is probably no god so enjoy your life'-campagne.

Edit:
Citaat:
'There definitely is a God': Christians hit back at atheist buses with own adverts

Staat in de Daily Mail Online.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:44

Maken mensen zich hier echt druk over?..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:45

Snap ik ook niet.... maar wel leuk om even uit te zoeken hoe het nou precies zit. Ik zou echt allangggg zoiets gehad hebben van 'Ja hoor, wat jij zegt... :roll:'

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:06

Blue_Eyes schreef:
Weten jullie dan wat de eerste bus ads waren? Dat vind ik zelf nogal meevallen:

Citaat:
The posters are the atheist response to a number of high profile Christian advertising campaigns on London buses and billboards, notably ones run by the Alpha Course, whose posters ask, "Is this it?" and "If God did exist, what would you ask him?"
Mwah... niks opdringerigs aan. Bedoeld om aan het denken te zetten.

Ik weet niet waar je dit citaat vandaan hebt maar dat klopt niet dacht ik, dat was niet de organisatie waar Ariane op duidde. Alpha Course adverteert al jaren, en hun website is juist erg "cool and relaxed". Dat was niet de campagne waar Ariane over struikelde. Alpha is dacht ik wel met een hele grote tegencampagne gekomen. Op de site van de Britse humanisten kun je wel vinden hoe het wel zat.

http://www.humanism.org.uk/news/view/212

Die cartoon die jij gevonden had is natuurlijk geweldig!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 22:19

Hij stond hier, maar ook op andere plekken heb ik dezelfde quote gezien :)