in duitsland wonen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: in duitsland wonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-09 15:51

Ik kijk waarom je het vraagt, maar het is nog geeneens een hk, hahahahaha Dacht ik eerst ook eigenlijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-09 08:56

superpony schreef:
Ik kijk waarom je het vraagt, maar het is nog geeneens een hk, hahahahaha Dacht ik eerst ook eigenlijk.

:D Weet wel dat het geen HK topic is....vind het wel zo netjes om even te vragen, ook omdat er toch wel wat prive informatie prijs gegeven wordt

Wij wonen al/ook in Duitsland, hebben er jaren over gesproken en nagedacht en toen de knoop maar doorgehakt...
Gezocht naar een huis met grond en mogelijkheid voor stallen en nu de trotse eigenaren van een verbouwde resthof met grote schuren op ca 7000 m2 eigen grond, en aan het kijken of we bij kunnen huren/pachten.

Wij zijn uit Nederland vertrokken met 3 kids, 2 katten 1 hond 1 papegaai en 4 paardenbeesten...

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:24

Wij hebben net een extra watermeter laten plaatsen. Al het water dat voor de paarden en tuin e.d gebruikt wordt, wordt nu apart afgerekent. Uiteraard blijft de prijs voor het water gelijk, maar het abwassergebühren gaat omlaag, omdat dit water niet in het riool stroomt.
Gewoon het 'heizungsmannetje' een meter laten plaatsen (kostte ons ca. €80,-) en even stand en meternr. doorgeven bij de gemeente.

@ Smartie, wij doen de meeste boodschappen in Bad Münstereifel, is voor ons het dichtste bij, ca. 15 minuten met de auto. Een heel enkele keer ga ik wel eens naar Blankenheim of Euskirchen.

Welkom Alane, meestal is het niet zo moeilijk nog land bij te pachten, of in jullie omgeving wel ?
Mocht je je willen aansluiten bij het dld-klets topic ;) , moet je even kijken bij [HK] Het roer om bij de Duitslandbokkers - deel 3

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 15:28

Ja, is hie wel mogelijk... niet op grote schaal maar de buurman verhuurd grond en de vorige verhuurder is van stal gewisseld...

Wij wonen kort aan de NL-grens... vlakbij Enschede... ca 15 km van waar we eerder woonden in NL :D

Zal ook eens kijken in het andere topic.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:20

Alane, hoe oud waren je kinderen toen je verhuisde? wel een voordeel dat je er 3 hebt, dan hebben ze ook altijd elkaar nog, lijkt me.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 17:26

De oudste 15, 13 en 11 jaar....
Maar ze gaan in Nederland naar school...
Mijn oudste dochter was net van school gewisseld dat schooljaar, ivm sporten, en die wilden we het niet aandoen om opnieuw naar een vreemde school te laten gaan..
Mijn jongste dochter heeft dyslexie, en om die nu ook nog Duits te laten leren schrijven, terwijl ze al zoveel moeite heeft om het in Nederlands goed te doen...
En toen bleef de jongste nog over.... dan zou hij alleen naar en van school moeten... en dat in een vreemde omgeving waar hij verder niemand kende op dat moment....
Dus maar besloten dat ze in NL naar school blijven gaan....

Moet er wel bijvertellen dat mijn oudste dochter volgend examenjaar heeft en erover nadenkt om dan verder te leren in Duitsland,is dus aan het informeren naar de mogelijkheden om verder te gaan op het Gymnasium....
En wil mijn jongste dochter na haar examen paardenhouderij doen en proberen om in Warendorf stage te kunnen lopen..
Naja we zien wel wat de tijd brengt :D

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:58

Vorige week de auto kunnen inruilen voor eentje met een wit kenteken. Hoop gedoe met export kenteken platen aanvragen en ophalen in A'dam :( .Maar als het goed is staat hij vanavond nog voor de deur en kunnen we normaal in de bergen rijden en de paarden strak naar Duitsland brengen ( onze vorige had de ander een beetje moeite mee).
Nog twee weken en dan is het zover.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 22:44

Spannend Smartie. Goede trekauto is hier wel belangerijk inderdaad, sommige wegen kunnen best steil zijn !

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 15:16

Een Ford Mondeo Gia 2 liter, moet lukken (hoop ik).
Als we Smartie gaan brengen gaan we via de andere kant, daar is de weg vlakker en geen haarspeltbochten.
Nog twee weken.
Kinderen hebben hier net hun afscheidsfeestje gehad.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:00

Gaat je nieuwe pony dan niet meteen mee ?
Wij zijn, voordat we dit huis kochten, hier een lang weekend wezen paardrijden. Dus 2 knollies a 500 kilo in de trailer en dan een paar mooie haarspeld bochtjes. Mijn BMW-tje had er toch wel een beetje moeite mee hoor.
Bij de verhuizing had ik mijn merrie van 500 kilo, een shet en een mini shet in 1 trailer ( :o ) en mijn vriend de andere merrie en een jaarling in een trailer, dus qua gewicht wat beter verdeeld. Dat trok mijn auto zonder problemen. Wel een hele stoet auto's achter me natuurlijk, want ik ben echt extreem voorzichtig met dat bochtenwerk (zeker met 3 in 1 trailer...)

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:05

Die staat in Deventer en ik hen een 1,5 paards trailer en een dominante merrie dus ik durf ze niet bij elkaar in een trailer te zetten.

Hoe vervoer je op een veilige mannier een shet?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 01:03

In zijn eentje zet ik hem gewoon los als er geen tussen schot in staat. Als ze met z'n 2en staan, dan maak ik hem gewoon vast. Beetje kijken als ie erin staat hoe je dat het beste kan doen. Die van ons staat ook netjes met poetsen, dus doet geen rare dingen opeens. Maar als je twijfeld kan je het beste strobalen aan de voorkant neerzetten.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:42

@Superpony, als ik hem vastzet kan hij toch onder de stang door.
Ik denk dat het dan strobalen wordt en dan gewoon vastzetten aan beide kanten?
Ik heb ook geen idee hoe hij zich gaat gedragen, ik heb hem gekocht en hij mocht tot de verhuizing daar blijven staan.
Trailers is hij nog niet heel erg goed aan gewend.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:50

Als de pony niet gewend is aan trailer, dan zou ik de voorkant even dichtzetten met strobalen. Wel zo, dat ze niet om kunnen vallen. Ik zet m'n ponies wel altijd vast.
Van de winter heb ik kleine Aap (ca. 80cm) vervoerd in een 2-paards trailer, gewoon zoals een groot paard vastgezet. Hij is keurig blijven staan, enige nadeel is dat die kleintjes geen borststang voor zich hebben en dus bij heftig remmen niet tegengehouden worden.

Ik zou wel het zeiltje achter dicht doen, zeker als hij los staat !!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:53

@Smartie: wat spannnend allemaal, de hele verhuizing.
Alvast succes met het verhuizen van de pony.
Ik hoop ook nog eens die kant op te mogen komen ;) .

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:09

avaluna schreef:
@Smartie: wat spannnend allemaal, de hele verhuizing.
Alvast succes met het verhuizen van de pony.
Ik hoop ook nog eens die kant op te mogen komen ;) .

Druk, nog een hele hoop te doen.

Wel langskomen dan :D , we hebben eventueel nog een tent in de schuur (huis is nog niet klaar). Je kan hier heel leuk rijden in de omgeving.

Afbeelding

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:55

Jullie wonen echt tegen het National Park aan he ! Prachtig gebied daar. Is dat de Rursee ? Je kunt leuke boottochtjes maken daar en heel mooi wandelen, wel behoorlijk toeristisch.
Ik denk dat ik volgend jaar maar eens een trektocht te paard naar jullie moet maken, moet volgens mij best te doen zijn ! :P

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 13:13

Kom maar, tegen die tijd hebben we wel slaapplaats in huis (paard is ook welkom).
De weg uit en je zit in het park (ongeveer).
Het is idd de Rursee.

Nog even spammen met de laatste update van de keuken. Het blad moet nog in de olie en word dus nog donkerder.
Afbeelding

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 14:03

leuke keuken smartie. Komt er in dat gat de oven. Heb ik ook op ooghoogte en dat is echt ideaal.
Ik kan niet bukken en daarom gebruikte ik ook vroeger nooit de oven. Maar nu dus wel ;-)
Mijn vriendin gaat binnenkort weer in de eifel rijden. Heb er ook weer zin in. Wij gaan minimaal eenmaal per jaar met paardje naar de eifel. Maar dat gebied is best groot.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:27

Smartie2004 schreef:
Vorige week de auto kunnen inruilen voor eentje met een wit kenteken. Hoop gedoe met export kenteken platen aanvragen en ophalen in A'dam :( .Maar als het goed is staat hij vanavond nog voor de deur en kunnen we normaal in de bergen rijden en de paarden strak naar Duitsland brengen ( onze vorige had de ander een beetje moeite mee).
Nog twee weken en dan is het zover.

???

Wij zijn met gele platen naar Duitsland gereden, TUV erop, papieren mee naar Kreisdinges, en daar Duitskenteken gekregen, Kopie NL-papieren (met stempel ongeldig erop) opgestuurd naar RDW en verzekering en klaar...
Ik had alleen een brief van de fabrikant nodig waar bepaalde dingen opstaat, kosten 75 euro en dan een 'normale' TUV... noproblemo

Wij hebben een SsangYong Korando meegenomen vanuit Nederland,ons hebben ze 'bang' gemaakt dat de kosten heel hoog zouden zijn, auto zou helemaal binnenste buiten moeten etc... exportplaten of autoambulance (en aan die bangmakerij werkt de RDW op hun site en aan de telefoon mooi aan mee... )

met die brief van de fabrikant en een gewone TUV is er niets aan het handje, ik was geloof ik geen 200 euro kwijt, en dat incl fabrikanten brief, kenteken platen, TUV etc..

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:18

@Alane, wij hebben in Duitsland een andere auto gekocht en onze oude daar ingeruild.
We hebben de RDW opgebeld hoe dat verder moest, er is ons toen gezegt dat we de exportkentenplaten moesten aanvragen en ophalen.
Als je in Duitsland een trekhaak hebt dan moet je in de auto een verklikker hebben die je vertelt of de lampen van de aanhanger het allemaal wel doen. Onze auto had dit niet dus hij kwam ook niet door de TUV. De auto had ook een 1.3 l motor en dat rijd in de bergen ook niet fijn.
Daarom hebben we hem ingeruild voor een met een zwaardere motor die ook zonder problemen de trailer kan trekken.

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 19:24

Dinopino schreef:
leuke keuken smartie. Komt er in dat gat de oven. Heb ik ook op ooghoogte en dat is echt ideaal.
Ik kan niet bukken en daarom gebruikte ik ook vroeger nooit de oven. Maar nu dus wel ;-)
Mijn vriendin gaat binnenkort weer in de eifel rijden. Heb er ook weer zin in. Wij gaan minimaal eenmaal per jaar met paardje naar de eifel. Maar dat gebied is best groot.

Ja daar komt de oven, precies op goede hoogte voor mij :D , magnetron gebruik ik toch bijn nooit. In dat gat achter komen nog twee lades maar eerst moet de kookplaat er nog in.

Ik ben ook erg benieuwd wat Smartie ervan vind, die is alleen maar strand gewend.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:18

Smartie2004 schreef:
Als je in Duitsland een trekhaak hebt dan moet je in de auto een verklikker hebben die je vertelt of de lampen van de aanhanger het allemaal wel doen. Onze auto had dit niet dus hij kwam ook niet door de TUV.

Daar heb ik echt nog nooit van gehoord, mijn auto heeft een trekhaak en bij mijn weten niet zo'n verklikker ding en komt gewoon door de TÜV hoor.

Keuken ziet er al heel mooi uit Smartie.
(wordt het niet langzaam tijd dat je ook naar het andere topic verhuist ;) ?)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:26

@Smartie: oh, wat mooi! Lijkt me heerlijk om daar lekker te gaan uitrijden of te mennen met mijn tweespannetje pony's!
Echt geweldig!
Ik kijk ook al altijd kwijlend naar Siggy's foto's en die woont helemaal niet ver van ons af.
Ik ga manlief eens warm maken, eerst maar eens lekker op vakantie/weekendje weg en genieten.... en dan..... wie weet }> .

Keuken wordt ook prachtig! Heerlijk mogen wonen in zo'n mooi huis in zo'n mooie omgeving!

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 22:50

Plaats om een tweespannetje op te bergen is er wel hoor ;)