Huertecilla schreef:Shadow0 schreef:Ik vind relaties typisch iets waar vooral 2 personen mee te maken hebben: de twee personen die in die relatie zitten. Als zij samen door willen gaan: vooral doen. Als zij samen vinden dat het niet meer goed is, dan houdt het op.
In principe is dat ook prima. Ikzelf heb geen idealen over eeuwigdurende relaties, ik geloof in elk geval niet dat het beter is om een relatie ten koste van alles aan te houden, alleen omdat het 'zo hoort'.
De eis van wederzijdse exclusiviteit programmeert problemen.
De mens, man én vrouw, is hooguit serieel monogaam.
Verder zijn sex, verliefdheid en houden van drie geheel verschillende dingen.
Wanneer je binnen ´eeuwigdurend´ exclusiviteit op deze punten verlangt is de kans dat dit lukt héél klein.
Tolerantie en flexibiliteite naar jezelf en je partner, openheid en acceptatie geven een veel beter evenwicht en eem grotere kasn op duurzaamheid.
Pure monogamie werkt nauwelijks, seriële monogamie heel goed en polyamorie is een ander model wat werkt voor weer anderen.
De hamvraag is dus hoe belangrijk het samenleven met een specifíek persóón is. Hoeveel prioriteit de duurzaamheid van díe relatie heeft.
hc
van een website:
Relatie beëindigen, uit elkaar gaan, scheiden. En dan?
In Nederland zouden per jaar gemiddeld zo´n 110.000 stellen, getrouwd of samenwonend, uit elkaar gaan. Een kleine 60.000 kinderen (per jaar!) zijn bij dit (voor hen een enorme) drama betrokken. De negatieve gevolgen op sociaal, maatschappelijke en op financieel vlak zijn enorm. Niet alleen voor de kleine, maar ook voor de ouders.
Toch lijkt het of we geen keus hebben. Niet veel mensen hebben nog het idee oud te gaan worden met hun huidige partner Zodra de verliefdheid en de liefde over is, gaan we op zoek naar een nieuwe (seksuele) partner en/of relatie. Volgens (oa) biologen is dit een van ons meest natuurlijke drang en instinct: seriële monogamie. We willen allemaal hetzelfde, zonder uitzondering: ons geliefd en gewaardeerd voelen. Vinden we dat niet meer binnen onze huidige relatie, dan gaan we (massaal) op zoek.
@ Huertecilla: wat werkt er dan bij jou? als je niet meer verliefd bent etc en het houden van is weggeebt stop je met je relatie?
Ik lees hier best wel veel waardeoordelen over andermans relaties (of het opgeven daarvan.) Niet alleen van jou overigens, in heel veel reacties. Ik vind wel dat je kunt vertellen hoe je er zelf tegenaan kijkt, maar ik vind het jammer dat er zoveel geoordeeld wordt over hoe het in het algemeen zou moeten zijn.