Stellen die scheiden...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

diesel_

Re: Stellen die scheiden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:01

Huertecilla schreef:
Shadow0 schreef:
Ik vind relaties typisch iets waar vooral 2 personen mee te maken hebben: de twee personen die in die relatie zitten. Als zij samen door willen gaan: vooral doen. Als zij samen vinden dat het niet meer goed is, dan houdt het op.
In principe is dat ook prima. Ikzelf heb geen idealen over eeuwigdurende relaties, ik geloof in elk geval niet dat het beter is om een relatie ten koste van alles aan te houden, alleen omdat het 'zo hoort'.

De eis van wederzijdse exclusiviteit programmeert problemen.
De mens, man én vrouw, is hooguit serieel monogaam.
Verder zijn sex, verliefdheid en houden van drie geheel verschillende dingen.
Wanneer je binnen ´eeuwigdurend´ exclusiviteit op deze punten verlangt is de kans dat dit lukt héél klein.
Tolerantie en flexibiliteite naar jezelf en je partner, openheid en acceptatie geven een veel beter evenwicht en eem grotere kasn op duurzaamheid.

Pure monogamie werkt nauwelijks, seriële monogamie heel goed en polyamorie is een ander model wat werkt voor weer anderen.
De hamvraag is dus hoe belangrijk het samenleven met een specifíek persóón is. Hoeveel prioriteit de duurzaamheid van díe relatie heeft.

hc

van een website:
Relatie beëindigen, uit elkaar gaan, scheiden. En dan?
In Nederland zouden per jaar gemiddeld zo´n 110.000 stellen, getrouwd of samenwonend, uit elkaar gaan. Een kleine 60.000 kinderen (per jaar!) zijn bij dit (voor hen een enorme) drama betrokken. De negatieve gevolgen op sociaal, maatschappelijke en op financieel vlak zijn enorm. Niet alleen voor de kleine, maar ook voor de ouders.

Toch lijkt het of we geen keus hebben. Niet veel mensen hebben nog het idee oud te gaan worden met hun huidige partner Zodra de verliefdheid en de liefde over is, gaan we op zoek naar een nieuwe (seksuele) partner en/of relatie. Volgens (oa) biologen is dit een van ons meest natuurlijke drang en instinct: seriële monogamie. We willen allemaal hetzelfde, zonder uitzondering: ons geliefd en gewaardeerd voelen. Vinden we dat niet meer binnen onze huidige relatie, dan gaan we (massaal) op zoek.

@ Huertecilla: wat werkt er dan bij jou? als je niet meer verliefd bent etc en het houden van is weggeebt stop je met je relatie?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 19:48

Ik ben gelukkig dat mijn ouders nog samen zijn... Mijn zus is getrouwd twee jaar geleden, ze hebben problemen gehad maar zijn gelukkig nog steeds samen! Ik trouw volgend jaar en hoop dat ik nooit hoef te scheiden...

Het probleem ligt aan elkaar geen aandacht meer geven, niet praten, geen moeite meer doen voor elkaar.

En bij sommigen te snel zijn. Ik ken 3 koppels, de ene is verloofd geraakt na 3 dagen, eentje na 3 weken en eentje na 2 maand... Hele goede vriendin van mij is nu verloofd na 4 maanden relatie, maar die twee hebben al een tijd een oogje op elkaar.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-08 20:40

diesel_ schreef:
@ Huertecilla: wat werkt er dan bij jou? als je niet meer verliefd bent etc en het houden van is weggeebt stop je met je relatie?

Waarom zou het houden van wegebben? Verliefdheid komt en gaat. Uteindelijk ben je met je partner gaan wonen op basis van duurzame kriteria toch?!
Als er onverhoopt geen basis meer is voor een kwaliteitsrelatie in de toekomst dan ís er geen basis meer en dus is er geen keuze, alleen de vraag hoe je dat het beste kan invullen.
Is die basis er wel, dan bouw je daarop verder gezamelijke geschiedenis op.

hc

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:39

HC, waar basseer je op dat pure monogamie nauwelijks werkt? Knipoog
Hiermee impliceer je dat vrij wel iedereen vreemd gaat; nauwelijks is heel weinig. Pling

Hoe sta je daar dan zelf in?
Het is wel een reactie van een man, alhoewel ik wel eens gehoord heb dat vrouwen er ook wat van kunnen. Clown

Als ik met jouw insteek een relatie aan zou gaan zou ik er i.m.o. halfbakken instappen. i.m.o. Vrij zinloos. ZAl wel calvinistisch zijn, c.q. cultuurgebonden, maar ik vind een vent meer dan genoeg, op alle vlakken trouwens.

Lijkt me zooitje worden. Zelfs als er openheid is binnen een relatie en beide partners geven elkaar open en oprecht de vrijheid buiten het potje te piesen. Koe

Uiteindelijk gaan die relaties toch ook stuk?.. Vertrouwen?..Genoeg hebben aan elkaar?..
Zijn toch ook interessante vraakstukken.. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 16:49

detour schreef:
Hiermee impliceer je dat vrij wel iedereen vreemd gaat; nauwelijks is heel weinig. Pling

Dat impliceert 'ie niet, HC is zo realistisch om toe te geven dat mensen "slechts serieel monogaam" zijn. Is ook zo mijns inziens, want hoe vaak komt het nou voor dat mensen in hun leven slechts één partner/relatie hebben? In streng christelijke gemeentes gebeurt dat natuurlijk vaker (geen seks voor het huwelijk en scheiden uit den boze, wat wil je ook...), maar in feite is het puur natuurlijk dat je in je leven van meerdere mensen houdt, op meerdere mensen verliefd wordt, met meerdere mensen seks hebt. Je gaat toch ook niet als het "uit" gaat tussen jou en je vriendje de rest van je leven vrijgezel blijven als je eigenlijk nog kindjes wil krijgen en je leven met iemand zou willen delen? Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:23

Nouks schreef:
Dat impliceert 'ie niet, HC is zo realistisch om toe te geven dat mensen "slechts serieel monogaam" zijn. Is ook zo mijns inziens, want hoe vaak komt het nou voor dat mensen in hun leven slechts één partner/relatie hebben?

En zo simpel is het.

Daarnáást is het rolmodel wat in onze westerse samenleving de norm is, niet de enige werkende samenlevingsvorm is voor de mens.
Feitelijk is het matriarchale model het meest efficiënt geweest. Logisch omdat uiteindelijk de enige afstammingslijn welke zéker is, via de moeder loopt. Deze modellen hoeven dan ook niet strikt monogaam te zijn.
Het huwelijksmodel zoals wij dat kennen is een van oorsprong financieel model en is heel oud doch lang niet altijd zo star geweest als nu. Buitenechtelijke relaties zijn vaker wel dan niet toelaatbaar geweest. Het is een prima model doch de starheid en exclusiviteit van de huidige invulling maakt het kwetsbaar.

Even mbt een evenwichtige relatie op het gebied van sex: het recht van een partner om geen sex te willen is niet de plicht van de ander om geen sex te willen.
In onze snelle samenleving is een te groot verschil een garantie voor een beperkte houdbaarheidsdatum van die relatie Haha!

hc

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 17:48

en ben jij dan ook sereel monogaam HC?

Of hoelang heeft jouw langste relatie geduurd? Ik denk dat je best je je hele leven met iemand samen kan blijven hoor en mensen zullen vast wel verliefd worden tussendoor, maar wat je met je partner hebt opgebouwd en meegemaakt is toch niet hetzelfde.. en ik vind die band die je hebt en dat je elkaar door en door kent toch belangrijker dan verliefdheid.

Problemen met sex moet je samen over praten en uit zien te komen, niet zomaar een ander nemen dan

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 18:27

Ben niet monogaam, zelfs niet serieel, verwacht dat evenmin en het werkt uitstekend:
Langste 23 jaar; mijn partner is toen verongelukt.
Huidige 9 jaar; duurzame toekomstverwachting.

De vraag is op basis waarvan jíj iets meent te vinden Knipoog

hc

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:29

allemaal lastige conclusies en alles lees ik hier, waarom mensen tegenwoordig scheiden.. zit er eerst zelf maar eens in, dan voel je dat zelf zon sterke relatie als HC heeft kapot kan, en dat niets zeker is.. Gewoon omdat de mens veel gevoelens heeft, en je weet nooit hoe je partner denkt over jullie relatie.. Maar als je er eenmaal inzit.. pff, praat dan maar verder

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:41

Nouks schreef:
detour schreef:

Dat impliceert 'ie niet, HC is zo realistisch om toe te geven dat mensen "slechts serieel monogaam" zijn. Is ook zo mijns inziens, want hoe vaak komt het nou voor dat mensen in hun leven slechts één partner/relatie hebben? In streng christelijke gemeentes gebeurt dat natuurlijk vaker (geen seks voor het huwelijk en scheiden uit den boze, wat wil je ook...), maar in feite is het puur natuurlijk dat je in je leven van meerdere mensen houdt, op meerdere mensen verliefd wordt, met meerdere mensen seks hebt. Je gaat toch ook niet als het "uit" gaat tussen jou en je vriendje de rest van je leven vrijgezel blijven als je eigenlijk nog kindjes wil krijgen en je leven met iemand zou willen delen? Knipoog

Je hebt een geweten, je kunt keuzes maken. Er zijn genoeg mensen die tijdens hun relatie monogaam zijn en uiteraard vetrschillende partners hebben gehad. daar doel ik echter niet op. Knipoog
Ik heb het over vreemdgaan. Graag hoor ik HC daar zelf even op reageren. Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:42

diesel_ schreef:
en ben jij dan ook sereel monogaam HC?

Of hoelang heeft jouw langste relatie geduurd? Ik denk dat je best je je hele leven met iemand samen kan blijven hoor en mensen zullen vast wel verliefd worden tussendoor, maar wat je met je partner hebt opgebouwd en meegemaakt is toch niet hetzelfde.. en ik vind die band die je hebt en dat je elkaar door en door kent toch belangrijker dan verliefdheid.

Problemen met sex moet je samen over praten en uit zien te komen, niet zomaar een ander nemen dan

helemaal mee eens. Cool

Als het niet meer gaat, nok je en zoek je een ander. Zo flauw om je partner te bedriegen als je alleen voor elkaar hebt gekozen.. Clown

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:43

Huertecilla schreef:
Ben niet monogaam, zelfs niet serieel, verwacht dat evenmin en het werkt uitstekend:
Langste 23 jaar; mijn partner is toen verongelukt.
Huidige 9 jaar; duurzame toekomstverwachting.

De vraag is op basis waarvan jíj iets meent te vinden Knipoog

hc

Dus jouw partner vindt het niet erg dat ze met anderen slaapt en jij hebt er ook vrede mee als zij in de koofers duikt met anderen?

jemig, wat zul je mij ouderwets vinden. Clown

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:43

Ik heb nog altijd mijn eerste partner en dus ook mijn eerste relatie. En ik hoop dat het ook zo mag blijven! Mijn ouders zijn elkanders eerste en enige liefde en die zijn bijna 30 jaar getrouwd. Dus monogaam zijn kan ik mijn ogen wel. Het is waarschijnlijk zeldzaam, maar het kan.

*edit: vind voor de rest dat pinuts wel een mooie stelling heeft. Je kunt proberen, maar uiteindelijk ben je niet de enige die over de relatie en het verloop ervan beslist. En helaas bestaat er nog steeds geen handleiding over het gebruik van een man, dus we zullen ook nooit weten hoe het draait of keert. Je kunt het naar mijn gevoel wel beïnvloeden.
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 15-09-08 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:45

Mijn ouders gaan richting de 45 jaar en pa is ma's eerste liefde. Prachtig toch?..
Ze werken aan hun relatie en zijn dolblij met elkaar.
hebben ook veel plezier.. Geweldig. terwijl ze zo verschillend zijn..

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:48

@detour: niets leukers toch Haha! Geeft mij altijd weer zo'n boost om mijn vriend te respecteren en elkanders standpunt te begrijpen Knipoog Wij zijn ook tegenpolen en dat werkt naar het schijnt niet, leuk om te zien dat er nog tegenpolen lang samen zijn Haha!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:49

Ja, idd, dat vind ik aan mijn relatie ook speciaal, heus ook wel eens vermoeiend, maar kan het ook onwijs waarderen.

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:50

Ik denk wel dat het steeds vaker gebeurt!
Mijn ouders zijn zo'n 7 jaar geleden gescheiden, en toen was ik samen met nog 1 jongen de enige in de klas.. 6 jaar later zijn er twee in een jaar bij gekomen...
Merk het de laatste tijd zeker wel, dat er steeds meer mensen gaan scheiden..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 19:51

Maar of dat nou te maken heeft dat de mens nauwelijks tot monogamie in staat is?.

Ik denk dat men idd makkelijker kapt, minder vecht voor elkaar..

MIsschien dat men mentaal anders in elkaar steekt? Geen idee...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:01

detour schreef:
Als het niet meer gaat, nok je en zoek je een ander. Zo flauw om je partner te bedriegen als je alleen voor elkaar hebt gekozen.. Clown

Bedriegen als je 'alleen voor elkaar hebt gekozen' is inderdaad niet netjes. Maar ik zie geen enkele reden waarom dat de enige manier is waarop je een relatie kunt vormgeven? Als beide partners het ermee eens zijn, zie ik weinig problemen.

En zeer specifiek op sex gericht: als de behoeften van de twee partners erg uiteen lopen, dan is dat misschien soms wel een fijnere oplossing dan van beiden te verwachten om daarin de eigen wensen steeds te onderdrukken (door of sexuele behoeften niet genoeg te kunnen uiten, ofwel sex te hebben tegen je zin.)

Dat is denk ik de kern met relaties... er is niet 1 vast model dat iedereen moet hanteren. Voor sommigen is een heel duurzame relatie het hoogste en wordt het niet-hebben of niet-nodighebben van een relatie als triest gekenmerkt. Anderen bekijken het minder lange-termijn. Soms hechten mensen erg aan monogamie en trouw. Anderen vinden dat minder belangrijk...
Het lijkt mij dat het er vooral om gaat wat je partner en jij willen delen. En wat niet. Maar ik heb verder niet veel te oordelen hoe anderen dat invullen, dat is niet aan mij. (Maar, ik vind eigenlijk wel dat eenzelfde terughoudendheid daarin voor iedereen geldt: dat je je eigen wensen en oordelen over relaties niet al te veel op anderen hoeft te leggen.)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:02

Precies, als je openheid afspreekt zie ik het probleem niet, maar dat bedoelde ik dus niet. Knipoog

Het grappige is trouwens dat je je mening wel geeft maar vind dat je niet mag oordelen of anderen iets moet opleggen. Haha!

Kun je je wat korter en helderder uitleggen, Shadow? Pling

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:05

detour schreef:
het grappige is trouwens dat je je mening wel geeft maar vind dat je niet mag oordelen of anderen iets moet opleggen.

Dat ligt eraan waarover Lachen Ik lees hier best wel veel waardeoordelen over andermans relaties (of het opgeven daarvan.) Niet alleen van jou overigens, in heel veel reacties. Ik vind wel dat je kunt vertellen hoe je er zelf tegenaan kijkt, maar ik vind het jammer dat er zoveel geoordeeld wordt over hoe het in het algemeen zou moeten zijn.

Citaat:
Kun je je wat korter en helderder uitleggen, Shadow?

Wat is er precies niet duidelijk? Dan kan ik het proberen. (Kort wordt het overigens meestal niet, maar misschien wat helderder?)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:08

Heel veel mensen geloven idd in bigamie, de beste intenties maar komen daarna emotioneel van de kouwe kermis thuis. Vandaar mijn mening. Ik denk echt niet dat de mens ik gemaakt om rond te wippen al kan ik me biologisch wel beter voorstellen bij een vent dat hij zijn leuter niet op zijn nachtkastje laat dan dat de vrouw boodschapjes gaat doen bij de melkboer.. Clown

Ik mis de kern van wat je nou wilt zeggen door de lengte van je bericht. Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:16

detour schreef:
Heel veel mensen geloven idd in bigamie, de beste intenties maar komen daarna emotioneel van de kouwe kermis thuis.

Ik ken niet zoveel mensen die in bigamie geloven eigenlijk. Maar ik vraag me af waar het probleem ligt. Waar ligt het volgens jou? Zijn dat de verwachtingen van de partners? Is dat niet omdat ons gewoon vanaf de geboorte wordt verteld dat je een liefde-voor-het-leven hoort te hebben waar je eeuwige trouw aan belooft?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:17

Ja, dat denk ik o.a. wel, denk dat mensen door t.v., media en andere sensatiegeilheid denken dat het modrn en vrij normaal is.

Weet je?

Zou interessant zijn om eens te discussieren met volkeren in Afrika, daar hebbend e mannen het prima. Zou er volk zijn waar een vrouw meerdere mannen heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-08 20:21

detour schreef:
Dus jouw partner vindt het niet erg dat ze met anderen slaapt en jij hebt er ook vrede mee als zij in de koofers duikt met anderen?

jemig, wat zul je mij ouderwets vinden. Clown

Kan best werken hoor! Lachen
Ik begin überhaupt nergens aan zonder dat de ander weet en ermee akkoord gaat dat ik niet garandeer monogaam te zijn. Aan de andere kant mag de ander van mij dus ook doen en laten wat 'ie wil. Ben ook totaal niet jaloers aangelegd, zou ook niet weten waarom ik dat moet zijn. Als ik wat met iemand heb dan is dat iets speciaals dat er niet anders op zal worden wanneer ik iets anders met een ander heb of wanneer de ander iets anders met de ander heeft. Wederzijds vertrouwen enzo....