Hypocriete vleeseters...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Hypocriete vleeseters...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 17:25

Het probleem is dat de boer van vroeger niet meer bestaat maar vervangen is door een bedrijfsleider die een groot bedrijf runt. Men houdt dus veel meer dieren per bedrijf...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:27

Ninx schreef:
Cyntje schreef:
Gezond lichaam en schoon geweten??? Nagelbijten / Gniffelen Pardon... dat heb ik ook hoor Verward

Wanneer jij iedere dag vlees eet, dit koopt in de supermarkt, dan durf ik te stellen dat bovenstaande bewering onjuist is...

Dat is het hem juist Nagelbijten / Gniffelen
JIJ weet niet eens wat ik wel en niet eet en je scheert gelijk iedereen over 1 kam.
Je kunt mijn posts quoten op de hoop op een antwoord, nou die heb je nu, en nu weet je nog niks want ik ga er niet meer op in! Dat jij respectloos reageert is jouw keus en daarop ga ik verder niet in Knipoog

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:27

Ninx schreef:
Talida schreef:
Volgens mij dwalen we af van het oorspronkelijke doel van het topic.
Poes, je hebt gelijk, alle consumptiedieren mogen wensen dat ze zo'n leven gehad hebben voordat ze dampend op een bordje belanden!

Daar kun jij aan meehelpen Talida!

[quote="Talida"

Precies, en niemand zit te wacht een op voorganger die zijn eigen ideen wil pleiten. Dus als Cyntje naar eigen zeggen een schoon geweten heeft hoeft een ander dat helemaal niet in twijfel te trekken omdat die er nu toevallig anders over denkt...[/quote]

Ik val in herhalingen.

En nee, ik heb bij mn stukje vlees ook geen slecht geweten ondanks dat ik weet hoe het gaat. Want anders zou ik het wel laten staan namelijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:38

Cyntje schreef:
JIJ weet niet eens wat ik wel en niet eet en je scheert gelijk iedereen over 1 kam.
Je kunt mijn posts quoten op de hoop op een antwoord, nou die heb je nu, en nu weet je nog niks want ik ga er niet meer op in! Dat jij respectloos reageert is jouw keus en daarop ga ik verder niet in Knipoog

Hahaha, ofwel... je kunt me niet van goede repliek dienen?
Prima...
Waarom lees jij mijn post als zijnde 'respectloos' en andere vleeseters niet?
Niet netjes dat ik zoveel aandacht aan het beantwoorden van jouw posts besteed en dat jij je terugtrekt zonder ook maar met 1 antwoord te komen.

Daarbij scheer ik niet iedereen over 1 kam... heb je uberhaupt mijn posts wel gelezen? Lijkt angstvallig het geval van niet....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:38

Talida schreef:
En nee, ik heb bij mn stukje vlees ook geen slecht geweten ondanks dat ik weet hoe het gaat. Want anders zou ik het wel laten staan namelijk

Discutabel, maar duidelijk.......

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:45

Ninx schreef:
Cyntje schreef:

Hahaha, ofwel... je kunt me niet van goede repliek dienen?
Prima...
Waarom lees jij mijn post als zijnde 'respectloos' en andere vleeseters niet?
Niet netjes dat ik zoveel aandacht aan het beantwoorden van jouw posts besteed en dat jij je terugtrekt zonder ook maar met 1 antwoord te komen.

Daarbij scheer ik niet iedereen over 1 kam... heb je uberhaupt mijn posts wel gelezen? Lijkt angstvallig het geval van niet....

Ik mag dan wel een vega zijn, maar vind je omperking behoorlijk respectloos!
Zij zou maar geen schoongeweten hebben omdat ze vlees eet? Pardon?
Dan heb jij het ook niet hoor. Jij hebt vroeger vast wel eens vlees gegeten.
En dat ze geen gezond lijf zou hebben? Kom op zeg!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:52

Nikki__ schreef:
Ik mag dan wel een vega zijn, maar vind je omperking behoorlijk respectloos!
Zij zou maar geen schoongeweten hebben omdat ze vlees eet? Pardon?
Dan heb jij het ook niet hoor. Jij hebt vroeger vast wel eens vlees gegeten.
En dat ze geen gezond lijf zou hebben? Kom op zeg!

Dan heb je niet gelezen.
Ik zeg dat iemand, wie dan ook, die iedere dag ruime hoeveelheden goedkoop supermarktvlees naar binnen werkt in essentie niet echt heilzaam werk verricht voor zijn/ haar lichaam. En of dat nu Cyntje, Sinterklaas of mijn oma betreft.... En daarbij vind ik het raadselachtig dat je dan toch een schoon geweten kunt hebben. Maar zoals ik heb kunnen lezen is het mogelijk.
Over de bewuste vleeseter geen kwaad woord over mijn lippen!

ps: een schoon geweten is betrekkelijk..... want ook ik heb geen schoon geweten, heb ook vroeger wel eens wat gejat o.i.d. Maar goed, ik kan wel iedere ochtend tegen mezelf zeggen: "vandaag heb je weer niet meegewerkt aan de massa-productie van vlees". En ja, dat voelt goed.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:02

Ik heb gelukkig nooit gejat dus in mijn ogen een schoner geweten dan dat van jouw! Of ik nu vlees eet of niet Nagelbijten / Gniffelen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:08

Cyntje schreef:
Ik heb gelukkig nooit gejat dus in mijn ogen een schoner geweten dan dat van jouw! Of ik nu vlees eet of niet Nagelbijten / Gniffelen

Je hebt me nog steeds niet uitgelegd waarom jij vind dat ik ongelijk heb?
Alleen roepen dat je het niet met me eens bent is heel eenvoudig.
Ik verduidelijk waarom ik iets denk, en wanneer jij het tegenovergestelde daarvan vind... vind ik het leuk om te weten waarom.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 18:50

poes schreef:
Het probleem is dat de boer van vroeger niet meer bestaat maar vervangen is door een bedrijfsleider die een groot bedrijf runt. Men houdt dus veel meer dieren per bedrijf...

Maar met het zelfde doel en dat is geld verdienen. Vroeger kon je met minder dieren de kost verdienen. Maar nu is dat helaas niet meer mogelijk!! Tijden veranderen,grondstoffen worden duurder,bouwkosten ook. Kleine bedrijven kunnen hun hoofd niet meer boven water houden die verdwijnen, en die overblijven zijn grotere bedrijven.
Maar nog steeds met het zelfde doel, maar steeds vaker meer personeel dus de boer krijgt er ook andere taken bij.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:09

@Rebati: ja, jammer is dat. En de oorzaak ligt toch grotendeels bij ons consumenten, wij willen veel en zo goedkoop mogelijk, dus is de 'productie' erop aan gepast.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:13

Juist!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:16

Ik werk in een slagerij, maar wij weigeren vlees te verkopen van dieren die opgehokt hebben gezeten. Het vlees dat wij verkopen is allemaal scharrelvlees.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:18

eilleen333 schreef:
Ik werk in een slagerij, maar wij weigeren vlees te verkopen van dieren die opgehokt hebben gezeten. Het vlees dat wij verkopen is allemaal scharrelvlees.

En tegenwoordig weet je toch, als slager en als consument waar je stukje vlees vandaan komt?
Goed dat jullie dat zo doen, hebben jullie een grote klantenkring?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:18

@ poes: als jij op zo'n 'varkensboerderij' hebt gewerkt dan weet je uiteraard ook dat dat staartafknippen (wat expres als biggetje al gedaan wordt!) zo'n klein knipje is dat ze dat eigenlijk amper voelen? dat ze elkaar dus anders de staart gaan afbijten wat véel pijnlijker is? Wij hadden vroeger zélf varkens dus ja.. ik weet ook wel waar ik het over heb Knipoog en vroeger hielden we ook koeien (tegenwoordige beide niet meer)

wij halen ons vlees wel van boeren waarvan we weten dat die beesten een goed leven hebben gehad. Bij ons liepen de koeien altijd buiten (althans zomers) en de varkens hadden een ruime stal! ook hier in de buurt zie ik ook vleeskoeien nog regelmatig buiten! oke, varkens inderdaad niet daar geef ik je inderdaad gelijk in Knipoog

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:22

Maartje1990 schreef:
@ poes: als jij op zo'n 'varkensboerderij' hebt gewerkt dan weet je uiteraard ook dat dat staartafknippen (wat expres als biggetje al gedaan wordt!) zo'n klein knipje is dat ze dat eigenlijk amper voelen? dat ze elkaar dus anders de staart gaan afbijten wat véel pijnlijker is?

Ja idd, en zo ook met castreren,een minisneetje, je hebt het biggetje nog geen 10 sec in de hand ervoor. En gillen doen ze al als je ze op pakt,ze zullen het heus wel voelen hoor,maar dat is ook zo weer over.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:24

zo'n beest gilt al zo'n beetje als je alleen al naar 'm kijkt (bij wijze van spreken dan)

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:26

Ja,maar vaak wordt dan dus de link naar pijn gelegt..:S

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:30

Alet74 schreef:
eilleen333 schreef:

En tegenwoordig weet je toch, als slager en als consument waar je stukje vlees vandaan komt?
Goed dat jullie dat zo doen, hebben jullie een grote klantenkring?

Het is een groothandel, de Sligro, dus op zich goed veel klanten die het ook waarderen. Maar het vlees smaakt ook gewoon beter Haha! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:55

rebati schreef:
Maartje1990 schreef:
@ poes: als jij op zo'n 'varkensboerderij' hebt gewerkt dan weet je uiteraard ook dat dat staartafknippen (wat expres als biggetje al gedaan wordt!) zo'n klein knipje is dat ze dat eigenlijk amper voelen? dat ze elkaar dus anders de staart gaan afbijten wat véel pijnlijker is?

Ja idd, en zo ook met castreren,een minisneetje, je hebt het biggetje nog geen 10 sec in de hand ervoor. En gillen doen ze al als je ze op pakt,ze zullen het heus wel voelen hoor,maar dat is ook zo weer over.

Onderzoek heeft trouwens aangetoond dat verdoofd castreren meer stress oplevert bij een big. Daarvoor moet hij namelijk 2 keer opgepakt en omgedraaid worden. 1 keer om een spuit te zetten, paar minuten inwerken en dan weer oppakken voor de castratie. Een goede castreur heeft het in een paar seconden gedaan en het beest is zo van slag van het oppakken dat hij volgens mij niet echt beseft wat er gebeurd.

Waarom denkje dat er bij veel hechtingen van kleine wondjes bij mensen en dieren wordt aangeboden niet te verdoven? Omdat de prikken van de verdoving vaak erger zijn dan die hechtingen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 19:56

Maartje1990 schreef:
@ poes: als jij op zo'n 'varkensboerderij' hebt gewerkt dan weet je uiteraard ook dat dat staartafknippen (wat expres als biggetje al gedaan wordt!) zo'n klein knipje is dat ze dat eigenlijk amper voelen? dat ze elkaar dus anders de staart gaan afbijten wat véel pijnlijker is? Wij hadden vroeger zélf varkens dus ja.. ik weet ook wel waar ik het over heb Knipoog en vroeger hielden we ook koeien (tegenwoordige beide niet meer)

De dag dat ze bij jouw baby een stuk van zijn ruggewervel mogen afknippen, mag je me dat nog een keer komen wijsmaken Knipoog

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 19:58

Juliette86 schreef:
Onderzoek heeft trouwens aangetoond dat verdoofd castreren meer stress oplevert bij een big. Daarvoor moet hij namelijk 2 keer opgepakt en omgedraaid worden. 1 keer om een spuit te zetten, paar minuten inwerken en dan weer oppakken voor de castratie. Een goede castreur heeft het in een paar seconden gedaan en het beest is zo van slag van het oppakken dat hij volgens mij niet echt beseft wat er gebeurd.

Waarom denkje dat er bij veel hechtingen van kleine wondjes bij mensen en dieren wordt aangeboden niet te verdoven? Omdat de prikken van de verdoving vaak erger zijn dan die hechtingen.

Hoe snel ze het ook doen... er wordt

Eerst in zijn huid gesneden (lijkt mij toch gevoelig)
Tweede wordt de eerste bal gezocht, eruit getrokken en afgeknipt
Derde wordt opnieuw erin gepeuterd op zoek naar de tweede bal

Hoe kun je nu geloven dat dat niet zo erg is?

Riri94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 19:59

Wij wonen thuis op een boerderij, en onze kalfjes worden dan ook wel eens opgehaald. En worden dan vetgemest en geslacht, ik vind het wel zielig maar wij moeten ook ons brood verdienen.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 20:00

Juliette86 schreef:

Ja idd, en zo ook met castreren,een minisneetje, je hebt het biggetje nog geen 10 sec in de hand ervoor. En gillen doen ze al als je ze op pakt,ze zullen het heus wel voelen hoor,maar dat is ook zo weer over.[/quote]

.[/quote]
Juist het is echt maar een kleine ingreep. En meestal branden ze het staartje in de zelfde handeling af. Zo dat ze niet nog een keer opgepakt moeten worden. Alles bij elkaar is denk ik 20 sec. En dan kan het biggetje weer terug bij mama,lekker melk drinken Vingers aflikken

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 20:01

Castratie gebeurde veel later pas waar ik ging... Dus eerst gingen tandjes en staart eraf, en pas als ze al in het eerste biggenhok zaten de ballen. Dan zijn het toch al biggen van 10 kilo gok ik...