Op straat zie ik ze zelden staan. Heel af en toe bij de supermarkt om klanten pasjes voor de bijbehorende benzinepomp te "verkopen". Maar, ook dit werkt niet bij mij want, ik heb er al 1 van de concurrent die goedkoper is. Dit is echt waar en geen smoesje.
Het ergste vind ik de mensen die bellen om iemand lid te maken van een krant. Die kunnen zo verschrikkelijk door drammen. Meestal als ze bellen dan sta ik net op het punt om de deur uit te gaan.
Vaak bellen ze dan niet terug. Pas geleden had ik weer zo'n vrouw aan de telefoon en daar ben ik mee in discussie gegaan. Zij: Wilt u lid worden?Ik: Nee, ik lees geen krant, de kranten die ik krijg gaan vanaf de brievenbus meteen de container in.
Zij: Ja maar het is erg goedkoop nu.
Ik: Al is het een kwartje dan nog is het te duur want ik lees het niet.
Zij: Wilt u het echt niet proberen? Een week abonnement dan?
Ik: Nee echt niet, denk eens aan al die bomen die dan zonder reden gekapt worden want ik lees het toch niet.
Zij: Maar het zijn maar 7 kranten.
Ik: En als alle 6 miljoen inwoners er zo over gaan denken is er straks weer een ha bos weg voor niets.
Dat zette haar wel even aan het denken maar al snel kwam ze met een nieuwe poging. Iedere zondag zit er een extra bijlage bij met heel veel informatie over van alles en nog wat zoals mode, make up en sport.
Zij: Waar interesseert u zich in?
Ik: Koeien en de agrarische sector in het algemeen.
Zij weer stil. En toen kwam ze met de heldere opmerking dat er heel soms wel eens en artikel over een trekker in de krant staat. Ja, dan koop ik die ene krant wel los hoor. Na een half uur had ze eindelijk door dat ik echt geen krant wilde kopen.

(en hoef je ook niets te kopen) 

ik heb geen idee hoe oud jij bent, maar duidelijk al niet oud genoeg om voltijds te gaan werken en om dus te weten hoe het er in de grote mensen wereld aan toe gaat qua geld
Of je ze voor het gesprek wel of niet aankijkt maakt niet uit, die truucjes kennen zij ook wel
Van de kranten zeggen ze vaak iets van "mag ik u een gratis krant aanbieden?". Mijn moeder wil die krant wel, maar die krijg je pas gratis als je een abonnement afsluit. En verder heb je natuurlijk de goede doelen, pasjes voor korting op uitjes enzo, en noem maar op...