"ergernissen" dierentuin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gambeltje

Re: "ergernissen" dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:21

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:36

Artis is in een woord prut. Ik was er vroeger helemaal gek van maar de grootte van de verblijven is naar mijn idee niet echt dier vriendelijk Knipoog

Eigenlijk, moeten we gewoon met z'n allen naar een dierentuin gaan. Verder geen andere kids of schreeuwlelijkerds. Wat zullen die beesten de dag van hun leven hebben zeg Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou er serieus niet góed van worden..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:38

Negerzoen, kijk eens bij andere dierentuinen. Artis vindt ik zelf ook niet goed maar anderen daarintegen juist weer wel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:44

Maar als ze de dierentuinen zouden sluiten, wat denk je dat er dan met de dieren gebeurd? Die kunnen nooit meer terug naar de natuur.. Nee, dan zie ik ze liever in ruime, natuurlijke verblijven in dierentuinen. Ze worden goed verzorgd, krijgen goed te eten, en hebben ruimte zat om zich te verstoppen. In ieder geval wel bij de dierentuinen die ik ken. Artis ben ik al zeker 15 jaar niet geweest.. Dus ik weet niet hoe het daar is.

Gambeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:46

Negerzoen schreef:
Artis is in een woord prut. Ik was er vroeger helemaal gek van maar de grootte van de verblijven is naar mijn idee niet echt dier vriendelijk Knipoog

Eigenlijk, moeten we gewoon met z'n allen naar een dierentuin gaan. Verder geen andere kids of schreeuwlelijkerds. Wat zullen die beesten de dag van hun leven hebben zeg Nagelbijten / Gniffelen
Ik zou er serieus niet góed van worden..

als we alleen al even naar Bokito kijken,
wil niet weten waartoe de rest in staat is als ze de kans zien te ontsnappen Vork

Gambeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:48

MysticTinker schreef:
Maar als ze de dierentuinen zouden sluiten, wat denk je dat er dan met de dieren gebeurd? Die kunnen nooit meer terug naar de natuur.. Nee, dan zie ik ze liever in ruime, natuurlijke verblijven in dierentuinen. Ze worden goed verzorgd, krijgen goed te eten, en hebben ruimte zat om zich te verstoppen. In ieder geval wel bij de dierentuinen die ik ken. Artis ben ik al zeker 15 jaar niet geweest.. Dus ik weet niet hoe het daar is.

Ja of ze moeten er gewoon geen dieren meer bij fokken in dat geval Rolleyes

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:56

Geen dieren fokken = dieren die alsnog uitsterven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 18:59

Ik ben het eens met het feit dat de fokprogramma's voor bedreigde diersoorten als de Okapi moeten blijven. Maar niemand zit te wachten op weer een nestje leeuwen, of een kruising van verschillende soorten tijgers.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:07

Daar ben ik het wel weer mee eens.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:30

Klopt, en de reden dat dat wel nog steeds gebeurt is om bezoekers te blijven trekken. Als die niet meer komen kan een dierentuin niet meer blijven bestaan waardoor je alsnog failliet gaat. Allemaal commercialiteit.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:33

Ik vraag mij altijd af, hoe de dierentuinhaters denken dat dieren die in het wild uitsterven, nog behouden kunnen worden ZONDER dierentuinen...?

Ik ben laatst in Aquazoo Friesland geweest. Geen grote roofdieren daar, maar wel een GEWELDIG park, echt waar. Schitterende natuurlijke verblijven, ruimte... echt heerlijk.
Er waren mensen aan het klagen dat ze ''de ocelotten niet konden zien met die natuurlijke verblijven''. Tja, dat is altijd het dillema; dierenwelzijn of leuk voor de bezoeker? Het zal er tussenin moeten blijven hangen, om de dierentuin uberhaupt bezoekers te laten trekken.

Ik heb vooral genoten van de maki's; die liepen LOS in een apart deel van het park, in de buitenlucht. Je kunt heel dichtbij *leuk voor foto's* en je kunt ze dus echt in de kleinste details bewonderen. Er staat een houten hekwerk waar je niet over mag, en niemand deed dat ook. (Je kan er in principe gewoon overheen stappen) Zo hadden de Maki's dus ook zat plekken waar ze rust vonden. Af en toe stak een Maki wel eens het pad over, om naar een ander gedeelte van hun verblijf te gaan. Er waren kinders die ze probeerden aan te raken; de nieuwsgierige jonkies kwamen dan vrolijk aanhupsen, om vervolgens keihard weg te stormen voor die vingertjes. Best leuk om te zien, ik vraag me af wie het meeste lol hadden... Knipoog

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:36

Ik dacht dat ik de enige was die zich scheel ergert in een dierentuin. Fijn dat ik even uit mijn illusie ben getrokken Haha!

Ik erger mij vooral als ik met mijn invalide oma in een rolstoel loop en je nergens de ruimte krijgt om naar de dieren te kijken "want anders ziet mijn kind niks'' of '' moet je persee voordringen?'' (als ik vriendelijk vraag of we er ook even bij mogen). Kinderen die vlak voor de rolstoel langs lopen en gaan bleren als je ze per ongeluk aanrijdt, omdat ze gewoon niet kijken waar ze heen gaan (en sorry, ik heb geen 5 ogen en 4 handen, dus ik kan onmogelijk alles zien).

En dan de mensen met de kinderwagens die ze overal te pas en te onpas tussenproppen... zet dat ding toch aan de kant!

Ik pak geregeld een kind aan de arm als zijn gedrag mij niet aanstaat, heb al heel wat boze ouders achter mij aan gehad. Zo be it. Ook in de stad, rotkinderen die achter de duiven aanrennen, en de ouders maar lachen! Bah bah bah!

Even terug on topic.
Wel vind ik het goed dat ze bestaan oa voor de fokprogramma's. Tja, dat de dieren niet kunnen leven zoals in de natuur is natuurlijk jammer, ik heb wel het idee dat de dierentuinen wel meer gaan letten op ruimte en natuuurlijke habitat. Ik hoop dat deze ontwikkeling zich voortzet.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:40

Nakisha, leuk dat je Aqua Zoo zo leuk vindt Haha! Ik heb daar stage gelopen Ja

Voor de ocelot moet je weten waar die zit. Zij zit vaak of in de holle boomstam die dichtbij het raam staat, of als het slecht weer is in haar hok (die je als bezoeker zijnde niet zit, en ja zij kiest daar zelf voor om daar te zitten, de hokken staan gewoon open).

Heb je het jong van de maki toen ook gezien? Ze heeft er 2. De apen vond ik echt het leukste vooral met voeren. Maar eigenlijks waren de wasberen en de neusberen het leukste met voeren Lachen

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:46

Ik haat dat , rot op met je kinderen in de dierentuin.
Ze gillen schreeuwen stampen springen, pas als je je kind opnieuw opvoedt terugkomen, zou ik zeggen als ik de portier was.Huilen van het lachen

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:48

Cassidy schreef:
Ik ben het eens met het feit dat de fokprogramma's voor bedreigde diersoorten als de Okapi moeten blijven. Maar niemand zit te wachten op weer een nestje leeuwen, of een kruising van verschillende soorten tijgers.

Ik toch zeker wel, zeker omdat de meeste dieren waarvan een nestje is met uitsterven in het wild worden bedreigt.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 19:52

Ik was vandaag in de dierentuin met de leerlingen uit mijn klas. (brugklas)
Wat ik raar vind: ouders die hun kinderen de dieren laten voeren terwijl overal staat dat dat niet mag!! Zucht....
Maar ik moet ook zeggen dat ik stereotiep gedrag het ergste vind aan de dierentuin... (dieren die rondjes lopen in hun kleine kooi)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:00

rakni schreef:
Ik was vandaag in de dierentuin met de leerlingen uit mijn klas. (brugklas)
Wat ik raar vind: ouders die hun kinderen de dieren laten voeren terwijl overal staat dat dat niet mag!! Zucht....
Maar ik moet ook zeggen dat ik stereotiep gedrag het ergste vind aan de dierentuin... (dieren die rondjes lopen in hun kleine kooi)

Ik ben dan ook zo'n typ om er naast te gaan staan en dan keihard (net doen alsof ik het niet zie) zeggen en wijzen naar het bordje "KIJK JE MAG DE DIEREN NIET VOEREN". Huilen van het lachen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:02

Die opmerking heb ik zelf ook een keer gemaakt Huilen van het lachen

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:13

Ik vind het idd ook vreselijk als kinderen (waar dan ook) van dat storende gedrag vertonen. Ben laatst op schoolreisje geweest met mijn kinders (groep 6) en van mij mochten ze echt niet op de ramen tikken of wat dan ook. Dat doe je gewoon niet, net als rennen door binnenverblijven en wat dan ook. Ga maar gillen & schreeuwen in de speeltuin, binnen moet het een beetje rustig. En daar hebben die kinderen geen probleem mee, dus waar zit het hem dan in denk ik dan Tong uitsteken

Denk overigens dat een bezoekje aan de dierentuin ook een prima afspiegeling is van hoe het er in de huidige maatschappij soms aan toegaat: ikke ikke ikke. Wat lang niet altijd opgaat hoor, getuige alle posts in dit topic Knipoog Maar aangezien er toch veel mensen zijn met dezelfde ergernissen...

Overigens vind ik het goed dat er dierentuinen zijn, zeker als je ziet dat de meesten wel proberen om steeds natuurlijker verblijven voor de dieren te regelen. Idd Artis valt dat nog tegen maar bv. Blijdorp of Ouwehands is dat echt al leuk om te zien Ja

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:26

LisaLuna schreef:
Cassidy schreef:

Ik toch zeker wel, zeker omdat de meeste dieren waarvan een nestje is met uitsterven in het wild worden bedreigt.

Ik geloof dat je het niet helemaal snapt.
Een niet raszuiver fokproduct draagt helemaal niets bij aan het behoud van een ras.
Stel je eens voor dat je een ras wilt behoeden voor uitsterven. Laten we voor het gemak eens paarden nemen: witte Arabieren. Dit ras willen we behouden. Ze zijn heel schaars en met uitsterven bedreigd.
Dan is er nog een ander paardenras, dat wat vaker voorkomt, laten we voor het gemak ook een wit paardenras kiezen: de Camargue.
Een kruising van beide paardenrassen zal een wit paard voortbrengen, dat echter geen raszuivere Arabier meer is. Als deze kruising te vaak wordt gedaan, om maar witte paarden te krijgen, is dat geen garantie dat de witte Arabier niet uitsterft.
Voor de leek staat er een wit paard. Dus de leek is tevreden. Maar heb je daarmee het witte Arabierenras behouden?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:27

Ik ga ook geregeld naar een dierentuin of park en idd, ergernissen genoeg.
Qua dieren heb ik erg veel moeite met dieren die zich duidelijk vervelen. De hele dag door hetzelfde rondje ijsberen of ander neurotisch gedrag vertonen. Ik krijg het daar zelf vaak gewoon benauwd van...

En qua mensen... Je hebt altijd de mensen met een abbonement die lijken te denken dat de regels van het park voor hen niet gelden. Mensen die gaan voeren waar duidelijk staat dat het niet mag ("Ja, maar ik kom hier bijna elke dag, dus ik weet wat ik doe").
Waar een bord staat dat er niet geaaid mag worden bij loslopende dieren, toch aaien ("Ik kom hier al jaren, de dieren kennen mij").

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:28

Vero en ik hebben van het weekend ook wat botten van een paard(?) zien liggen in het verblijf van één van de dieren in Blijdorp! (iets van een hoef of zo...) Bedoelen jullie dat met Surplus? Tijdens ons leuke meetinkje!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-08 20:31

beekse bergen vind ik ook heel mooi opgesteld, niet verblijfje naast verblijfje....
Kon daar ook goed zien dat 1 luipaard voorheen in een klein verblijf had gezeten, die bleef ondanks zijn nu grote verblijf hetzelfde kleine rondje lopen, terwijl de ander op zn gemakje door het hele verblijf stuinde.
Maarja, dat rondjes lopen geeft ook endorfine af (zelfde dus als paarden die bijv weven), dus als ze dat eenmaal "door" hebben doe je er weinig meer aan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:32

Surplus is het fokken van dieren waar eigenlijk geen plek voor is in de dierentuin, en die in de herfst of winter afgemaakt moeten worden omdat er geen plek meer is en geen andere dierentuin ze hebben wil. Ze worden gefokt omdat de bezoekers jonge dieren in de dierentuin willen zien in het voorjaar, zonder dat er verder wordt nagedacht of er vraag is.

Ik heb eerder in dit topic een link aangegeven. Ik kan hem nog een keertje geven, misschien lees je hem dan door?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:33

Yorghos schreef:
Qua dieren heb ik erg veel moeite met dieren die zich duidelijk vervelen. De hele dag door hetzelfde rondje ijsberen of ander neurotisch gedrag vertonen. Ik krijg het daar zelf vaak gewoon benauwd van...

Nou, de dieren vervelen zich niet zomaar hoor! Bijv. de ijsberen in Blijdorp kregen verleden weekend ingevoren vis in grote ijsblokken! En zo krijgen de dieren elk wat om te doen. Ook de bruinvissen in het Dolfinarium krijgen speelgoed in hun bassin geworpen, puur om de tijd te verdrijven en om ze bezig te houden.