Snelcursus Rijbewijs B. Aanrader of juist niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: Snelcursus Rijbewijs B. Aanrader of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:48

Ik kan me niet voorstellen dat zo'n spoedcursus een succes is. Ik zit iedere dag ruim 2 uur in de auto (uur heen uur terug) en rij per jaar meer dan 30.000 kilometer en nog steeds heb ik er moeite mee langer dan 2 uur achter elkaar te rijden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 08:53

Mijn zoon heeft in mei op deze manier zijn rijbewijs gehaald. Totaal drie weken van 18 worden tot geslaagd zijn. Voor hem vond ik het heel geschikt, maar hij heeft ook al 2 jaar lang veel met grote landbouwmachines op de weg gezeten, ook in de stad. Hij kende dus het verkeer, situaties, grote voertuigen, maar ook wat betreft langdurig op de weg zitten was hij geen groentje.

Denk dat ik het met mijn dochter niet zou doen, maar eerder zou gaan kiezen voor 2 keer per week 2 uur lessen.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:27

Ik heb een 10daagse cursus gedaan van anwb rij opleidingen en was niet eens superduur..
Ze bepalen je "pakket" dmv een proefles.

Zelf vond ik dit veeeeel beter omdat je door 2 uren (geloof ik) per dag te rijden en elke dag dit te herhalen onthou je meer en leer je sneller.
Aangezien mijn rij instructeur in mijn rij opleiding een week vakantie had, had ik die week 1 uurtje van iemand anders.
Nou week erna kon ik zowat overnieuw beginnen.

Door de vele lessen elke dag leer je het naar mijn mening sneller omdat je elke dag herhaalt en nieuwe dingen leert.

Iig succes!!

Groetjes Ans

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 10:07

10 daagse cursus is zeker aan te raden, heb ik ook gedaan bij de ANWB. Ja Lekker veel rijden, snel vertrouwd raken in de auto en niet dat gemiep dat je over een jaar nóg niet je rijbewijs hebt omdat je maar 1 uurtje per week lest. Als je de tijd in september hebt, zou ik het gewoon doen! En je dan alleen op dát concentreren, moet je verder geen verplichtingen hebben!

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:20

Mijn vriend heeft in 3 weken zijn rijbewijs gehaald.
Als je elke dag rijdt, dan blijft het veel beter zitten als een keer in de week zegt hij en zijn instructeurs.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:01

Main schreef:
Bedankt voor alle reacties!
Myn ouders zijn eigelijk van mening dat 1x per week voldoende is, maar ik doe mn best ze over te halen Bloos Want heb zelf namelijk t gevoel dat je een week later weer eerst t gevoel van de week dr voor moet krijgen..?

Dat is maar flauwekul wat je daar zegt, dat is namelijk niet waar

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:19

Watch_Me schreef:
Als je elke dag rijdt, dan blijft het veel beter zitten als een keer in de week zegt hij en zijn instructeurs.

Mijn instructeur zei juist het tegenovergestelde. Je hersenen hebben tijd nodig om informatie te verwerken etc. Dat gaat juist veel beter als je niet elke dag lest

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:09

Ben het met voorgaande personen niet eens..
Als je elke dag een liedje luistert kun je het sneller uit je hoofd dan als je het 1x per week luistert..
Ook met paardrijden, als je elke dag een bepaalde oefening doet gaat dit sneller dan even 1x per week...

Maar dat is mijn mening en ervaring Clown

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:12

Verschilt ook per persoon, de één kan makkelijk meerdere uren achter elkaar rijden, de ander is na 1 uurtje al doodop. Ja, na 4 uur per dag was ik er op den duur ook wel zat van, en ben je het laatste uurtje niet zo ontzettend fris meer, maar je weet waar je het voor doet en dan kan je er wel weer even tegen aan Haha!

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:16

Ik heb een soort snelcursus gedaan.. Ik heb 3 weken lang elke dag (6 dagen per week) 2 uren gelest.. want inderdaad na 2 uur rijden ben je echt kapot. Je concentratie is na 2 uur ook niet meer goed dus is het zonde om 4 uren achter elkaar te gaan lessen.

Ik heb iets van 35 lesuren gehad (incl tussentijdse toets) en ik heb mijn rijbewijs toen in één keer gehaald. Misschien vormt dat ook de compromis tussen jou en je ouders Knipoog
Ik vind 2x in de week lessen echt boring.. dan duurt het rijbewijs halen wel heel erg lang..!
Succes straks!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:25

Ik heb een aantal lessen gehad (6) en ik reed iedere week een uur. Nou ik weet nu al dat ik niet geschikt zou zijn voor die spoedcursus ik wou dat eerst ook (lekker gemakkelijk zo snel!) maar ik blijk dus gewoon 1 bonk zenuwen te zijn achter dat stuur, volgens mij word ik gewoon helemaal gek als ik dan 2 weken lang iedere dag een x aantal uur moet rijden. Nee mij niet gezien! Nu lag die instructuur mij ook niet zo, zodoende dat ik ook gestopt ben daar en ivm met nieuwe opleiding viel dat ook niet meer te combineren. Ik wil nu bij een nieuwe rijschool wel vaker per week lessen. Ik bedoel 2x een uur ofzo. Of 1 x 2 uur en 1x 1 uur ofzoiets.
Ik ben het ook niet eens dat het dan beter blijft hangen (ook al heb ik er dus geen ervaring mee Knipoog ) maar is het dan niet zoiets als woordjes die je 1 dag van te voren leert voor een proefwerk en dat je ze voor het proefwerk wel weet maar voor daarna niet meer? dat je door zo'n spoedcursus het meer in je korte termijn geheugen zit?

Als ik jou was zou ik gewoon eerst een aantal lessen doen kijken hoe dat gaat en dan beslissen of je dat nogsteeds wilt (evt in overleg met je instructeur), dan kan het nog altijd. Ik zou het je wél aanraden om meer uren per week te rijden.. dus bijv 2x 2 uur ofzoiets Knipoog 1x 1 uur is denk ik niet voldoende (dat wil ik ook echt niet meer als ik weer begin met lessen!)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:26

JumpingQueen schreef:
ik ga het zo doen ben nu (stiekem) bezig met rijlessen van mn mama en vriend zodat ik al beetje weet hoe het schakelen enzo gaat en spiegels kijken enzo heuvel test heb ik ook al geoefend en ik ga daarna als ik dat eeen beetje onder de knie heb me inschrijven voor een spoedcursus van 1 week maar ik hoor dat ok vaker dat mensen het afraden maar als je gewoon vaak met een scooter hbet gereden en met een tractor en veel vooraf oefend dan moet het geen probleem zijn ... hoop ik voor je en mezelf Tong uitsteken

Dan hoop ik jou niet tegen te komen dan... Je bent dan namelijk absoluut niet verzekerd!! Mocht je een ongeluk veroorzaken waarbij gewonden vallen (of erger) ben je echt de klos...

Ik had zowel 1x als 2x in de week les, en vond idd 2 uur achter elkaar rijden lang zat.. Het is idd erg vermoeiend, en op een gegeven moment neem je niets meer op.. En echt, je kan beter iets langer lessen en veilig onderweg gaan later, als snel halen en er eigenlijk nog niet helemaal klaar voor zijn..
Laatst bijgewerkt door Mariska_28 op 08-08-08 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:27

nou. geloof me, zij is niet de enigste hoor Knipoog er zijn zóoooveel mensen/jongeren die dat doen.. believe me!

edit: trouwens de vriend van een vriendin van mij.. die is politieman.. die wil z'n vriendin (dat een vriendin van mij is dus) ook de hele tijd leren autorijden (en zij is 16 en hij politieman Vork )
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 08-08-08 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:28

Iedereen heeft wel es stiekem met mams of paps gereden toch voordat je je rijbewijs hebt... Haha!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:30

Talisa schreef:
Iedereen heeft wel es stiekem met mams of paps gereden toch voordat je je rijbewijs hebt... Haha!

Echt niet... Wat ik zeg, er hoeft maar iets te gebeuren.. zelfs buiten jouw schuld om.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:32

Talisa schreef:

Ik niet, ik wou het zelf niet, en als had ik het wel gewild, had mijn vader dat écht niet gedaan

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:34

Oh, sorry dan Clown
Ik wel es, op een industrieterrein. Als je maar niet tussen het verkeer gaat rijden, en iemand mee hebt, lijkt het me niet zo gek gevaarlijk hoor. Geloof dat het in België zelfs mag Haha!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 20:36

ik op een zandweggetje waar ik alleen tegen rondvliegende vliegjes op'bots' maar afijn.. daar gaat dit topic niet over.. *hint ontopic*

Main

Woonplaats: In een dorpje met m'n mannetje en onze ''dierentuin''

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-08 15:18

Talisa schreef:

Ik afgelopen zondag Bloos
Mn vader dr naast.. Hij zei dat ik wel gevoel heb voor autorijden.
Magoed.. ze zijn nog steeds tegen spoedcursussen.
En daarom hoor ik graag nog meer ervaringen, meningen, reacties etc etc

Bedankt alvast Haha!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-08 15:39

ik heb ook al aantal keren 2 uur les gehad maar ik was totaal niet moe had eerder zoiets van ow is t nu al afgelopen??

ik wil wel spoedcursus gaan doen..

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 06:58

hier ook een spoedcursus gedaan via de anwb (ppfff inmiddels alweer een jaar of 10 gelee) eerst een uurtje les om te kijken of je er geschikt voor bent en dan zo'n aangepast programma. ik heb mijn rijbewijs in 2 wkn gehaald...dan zat ik elke dag een uur of 5 in de auto (met een rustdag tussendoor) ik moet wel zeggen dat ik het rijden al vrij snel onder de knie had en ik het ontzettend leuk vondt om te doen....dus dit was een goede oplossing.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:15

Weet dat het een oud topic is maar vind het ook onzin om een nieuw topic over hetzelfde ondewerp te openen.

Ben in maart 18 geworden maar heb door stage enzo geen tijd ok nu te gaan lessen. Wil vanaf begin juli gaan lessen en dan voor september me rijbewijs gaan halen.
Maar omdat ik het deels zelf moet betalen wil ik ook gaan werken in de zomer.
Zou het dan wat zijn als ik bijvoorbeeld 3 dagen ga werken, dat ik dan die andere 3 dagen (denk niet dat ze op zondag lessen geven?)
Bijvoorbeeld 1 uur of 2 uur ga lessen.
Dus 3x in de week lessen (maar wel 3 dagen achter elkaar) En dan weer 4 dagen niet. En dat zo elke week.

Zou dat haalbaar zijn (gemiddeld gezien) om dan voor september me rijbewijs te halen?

Spoedcursus lijkt me niks voor mij heb geen enkele ervaring met autorijden (ook niet stiekem met me ouders ofzo).

Alvast bedankt :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:20

@tessiee1991:
oehhhh het kan wel, je hebt dan 2 maanden(ik ga maar even uit van 8 weken), elke week 3 lessen,
maar dan moet je van die drie lessen eigenlijk wel 2 van 2 uur doen.
en dan nog... heb je een rijschool waar dit kan, hoe zit het met aanvragen e.d.?

het lijkt me mogelijk, maar dodelijk....
edit: dodelijk bedoel ik in de zin dat je wel heel veel te verwerken krijgt, niet dat je dodelijk leert rijden ofzo hoor!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:22

Bedankt voor je reactie. Maar na die 3 dagen heb je natuurlijk wel weer een aantal dagen op alles te verwerken enzo.
Ben aan het rondkijken voor een rijschool, heb dr al een paar gemaild.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 12:26

@tessii: dat is waar, maar twee uur is erg intensief...
bij mij valt het mee, maar ik hoor sommige die in het begin na een uurtje echt kapot waren, en als je dan de volgende dagen nog zoveel uur zo moeten rijden....
het zou veel zinvoller zijn om, om en om te lessen, dus elke keer een dag ertussen bijv...

dan nog, als je niet zakt, heb je dan nog tijd voor opnieuw rijden?
en als er andere dingen tegenzitten?