Fotografie op Bokt een hype of overal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Re: Fotografie op Bokt een hype of overal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:43

ja dat is waar, daar word over het algemeen kritischer naar gekeken

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:02

Ik ben denk ik ook zo'n doorsnee fotograafje Haha!
Ik doe het puur hobbymatig. Vind het leuk om van alles vast te leggen op camera Lachen
Laatst op stal nog gevraagd of ik even een paard wilde fotograferen voor de verkoop, ja hoor graag (kan ik weer oefenen) Maar zou niet eens durven om er geld voor te vragen.

En ja ik heb ook een website, maar ik bied daar echt geen fotoshoots oid aan. Nee hoor daar staan gewoon de foto's op die ik maak.

Ik heb er idd ook hard voor moeten sparen en wilde er al jaren één, en tegenwoordig zijn de simpele DSRL's goed te betalen. Maar voor de professionele lenzen en body's moet je toch echt wel meer ervaring hebben (en geld)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:48

Manutjuh, klopt! Dat heb ik dus ook.. bijna nooit opbouwend commentaar. Heb me nu ook direct aangemeld op DPZ. Heerlijk forum dat. Lopen ook niet van die zeikerds rond als op Bokt vaak. De sfeer is anders, niet zo gehaaid naar elkaar. Lachen

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:20

Ik heb me nu overigens ook aan gemelt bij DPZ Ja.
Ik zit ook al een jaartje ofzo bij Zoom. Maar kom daar niet zo vaak meer eigenlijk. Kijk wel afentoe even naar foto's, maar upload er zelf niet zoveel meer.
Maar dat is offtopic Clown.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:33

Aims schreef:
Ben ook met je eens dat er fotoshoots aan worden geboden waar de kwaliteid in tegenvalt Ja maar iedereen moet ergens beginnen en kan niet meteen fotos leveren waar je het 'wauw' gevoel van krijgt.

Natuurlijk, maar ik snap niet dat mensen niet eerst gewoon goed worden en daarna geld gaan vragen. Ik persoonlijk neem iemand dan toch serieuzer.. Dat je wilt leren door andere mensen/dieren te fotograferen is natuurlijk logisch, maar ik vind dat je daar dan geen geld voor moet vragen.
Laatst heb ik bij een weekendje Donald Newe wat foto's gemaakt, gewoon voor m'n eigen plezier. Wel online gezet, en als de mensen foto's van hun paard willen kunnen ze die gewoon krijgen. Zij blij, ik blij, en het kost niemand geld. Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:37

TS waarom heb jij een DSLR gekocht?
Heb meteen in je UK topic gekeken na het lezen van je post, dat zijn geen doorsnee kiekjes die een gemiddeld persoon kan maken?

Iedereen maakt voor zijn/haar plezier foto's, ik snap dan ook echt niet wat het probleem is. Lachen

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:40

Heel duidelijk zichtbaar dat het een hype is en dat is inderdaad niet alleen op bokt.
Het laatste half jaar ga ik naar internationale en nationale springwedstrijden waar mijn camera (Pentax IST*DL) mee naar toe gaat, daarvoor was de paardensport voor mij gewoon fotoshootjes (waar ik af en toe nog eens mee adverteerde, want ja soms wil je gewoon weer oefenen) en af en toe wedstrijdjes.

Mijn grootste shoots met fotografie zijn toch wel in de voetballerij en schaatswereld. Ik vind me zelf nou niet goed genoeg om te zeggen dat ik de beste ben, maar als ik fotos van de huisfotograaf van de voetbalclub zie, waar ik voor de jeugdfotos maak en dan zijn fotos dan mag ik me soms wel in mijn handjes knijpen, oke hij heeft een lens die 3x meer zoombereik heeft en ik zit altijd netjes op de tribune (jeugdcomplex) maar nog. Ik heb daardoor wel een band opgebouwd met de jongens in de voetballerij en in de schaatswereld en ondanks dat er "nieuwe" mensen (naja nieuw zijn ze niet, maar de camera's wel) komen, komen de jongens toch steeds naar mij terug voor de fotos en dat zegt ook wel iets over je fotos. Mensen vinden het raar dat ik er nooit geld voor vraag bij de jongens, maar door hun kan ik oefenen, als ik iets moet van hun krijg ik het ook en als er iets in weet ik ze altijd te vinden daarbij is het ook extra reclame wat ik van ze krijg, aangezien ze op hyves enzo gaan.

En ja ik heb ook een site, maar dat is puur omdat ik in 2002 al begon met websites maken voor andere en er zelf dan ook wel 1 wou, maar ik zie ook dat die websites heeeel snel uit de lucht komen vallen ... te snel soms.
Laatst bijgewerkt door Samy op 12-07-08 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:44

Nijn schreef:
TS waarom heb jij een DSLR gekocht?
Heb meteen in je UK topic gekeken na het lezen van je post, dat zijn geen doorsnee kiekjes die een gemiddeld persoon kan maken?

Iedereen maakt voor zijn/haar plezier foto's, ik snap dan ook echt niet wat het probleem is. Lachen

Jij ook al? Ik heb op ongeveer precies dezelfde post al 2 keer gereageerd in het topic. Misschien even teruglezen. Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:50

Ik kan prima lezen, wist alleen niet dat het verboden was om een soortgelijke reactie te plaatsen Ach gut
Al met al vind ik het gewoon merkwaardig dat wanneer je wilt leren (in jouw geval dus) het wel ''toegestaan'' is om een DSLR te kopen, maar wanneer je gewoon leuke kiekjes wilt schieten niet? Want zo stel je het i.m.o. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:59

Zo stel ik het niet. Lachen

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:01

Goed topic dit! Ik kan me persoonlijk kapot ergeren aan alle amateurs die zich aanbieden als zijnde 'fotograaf'. Sorry als ik nu mensen tegen het hoofd stoot Bloos , maar zo zie ik het nu eenmaal. Mijn vader is zelf fotograaf van beroep en doet dit ook zeer perfectionistisch. De kwaliteit van de amateurs laat vaak veel te wensen over en ze proberen de markt open te breken door ver onder de prijs te gaan zitten. Fotografie is inderdaad kunst, niet iedereen ziet dat helaas. Natuurlijk is het leuk om foto's van je eigen paard, hond, familie of weet ik veel te maken (doe ik zelf ook). Persoonlijk denk ik dan: hou het ook zo en probeer er niet een bijverdienste van te maken als het niet 100% kwaliteit is. We krijgen hier thuis zo vaak onscherp materiaal van mensen binnen die het op canvas afgedrukt willen hebben, maar wat dan niet scherp is of waar van alles aan mankeert. Het moet dan wel verkocht worden aan een van hun 'klanten' die het scherp willen hebben. Tja, dat kan ik dan niet zo goed rijmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:04

Hier kijk idd Wanja. Lachen

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:09

tja wat moet ik hier van zeggen?
ik laat iedereen lekker in hun waarde.. Knipoog
er zijn hier op bokt wel degelijk mensen die onwijs mooie foto,s ,maken!!
ik zelf heb ook een goede camera waar ik lekker mee oeffen.....
daar zijn ze toch tenslotte voor?
het enigste waar ik me aan erger is dat als ik ergens op een wedstrijd foto,s maak van mijn zus of nichtje dat ik meteen word aangestoten dat ik iemand zijn brood jat!!!!!
leuk dat hun er geld voor krijgen...maar ik doe het voor de lol en voor mezelf.......... Knipoog

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:12

Daar heb ik geen problemen mee hoor, met mensen die het voor zichzelf doen Lachen . Het gaat mij er mee om dat er mensen rondlopen die inderdaad een dure camera aanschaffen, een beetje oefenen en zich vervolgens gaan uitgeven als 'fotograaf'. Die mensen maken de kunst kapot en missen de essentie van de fotografie echt volledig!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:15

Ik snap je punt eigenlijk niet zo goed Juul.

Wanneer mensen zich aanbieden als fotograaf, dat moeten ze toch zelf weten. Uiteindelijk is het de klant die beslist om deze fotograaf te 'bestellen'. En deze zal gerust wel iemand nemen waarvan hij kan zeggen dat deze fotograaf mooie foto's heeft gemaakt. Of het nou een echte prof met super foto's is, maar met een wat hogere (gelijk heeft 'ie) prijs, of een beginnende amateur fotograaf voor een lage prijs. Als mensen met hun hobby een zakcentje kunnen verdienen. Leuk toch Knipoog Neem aan dat iedereen, die houdt van de fotografie, hiermee begint. Een klein deel hiervan zal uitgroeien tot professioneel fotograaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:16

En jij snapt het Wanda, dat is precies wat ik bedoel!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:17

Ik denk dat je echt iets van fotografie moet weten om te begrijpen wat we bedoelen Juul Knipoog

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:19

ik zou me er niet druk over maken....... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:21

Wanja schreef:
Ik denk dat je echt iets van fotografie moet weten om te begrijpen wat we bedoelen [naam] Knipoog

Nagelbijten / Gniffelen Misschien. Ik vind mijn eigen foto's ook nog verre van briljant hoor. Ken alleen genoeg mensen in het wereldje waar ik veel van kan leren, en goed mee kan praten. Lachen En die het inderdaad wél snappen, wat wij bedoelen.

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:22

Zolang die amateur fotograven niet in de weg lopen dan gaan ze hun gang maar.

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:23

Mlies schreef:
Aims schreef:
Ben ook met je eens dat er fotoshoots aan worden geboden waar de kwaliteid in tegenvalt Ja maar iedereen moet ergens beginnen en kan niet meteen fotos leveren waar je het 'wauw' gevoel van krijgt.

Natuurlijk, maar ik snap niet dat mensen niet eerst gewoon goed worden en daarna geld gaan vragen. Ik persoonlijk neem iemand dan toch serieuzer.. Dat je wilt leren door andere mensen/dieren te fotograferen is natuurlijk logisch, maar ik vind dat je daar dan geen geld voor moet vragen.
Laatst heb ik bij een weekendje Donald Newe wat foto's gemaakt, gewoon voor m'n eigen plezier. Wel online gezet, en als de mensen foto's van hun paard willen kunnen ze die gewoon krijgen. Zij blij, ik blij, en het kost niemand geld. Lachen

Nee daar heb je gelijk in Ja maar waar maak je onderscheid tussen amateur en profesioneel wat zit daar tussen in? En wie maakt die onderscheid?
Hoeveel moet je vragen voor een fotoshoot en wat kan je daar voor terug geven?
Ik ben het helemaal met je eens dat veel mensen té veel vragen voor hun fotoshoots vergeleken met hun ervaring en kwaliteid fotos Ja en ik zie het net zoals jij, ik doe het niet om er geld mee te verdienen, ik vind het leuk om te doen!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:24

Wanja schreef:
Daar heb ik geen problemen mee hoor, met mensen die het voor zichzelf doen Lachen . Het gaat mij er mee om dat er mensen rondlopen die inderdaad een dure camera aanschaffen, een beetje oefenen en zich vervolgens gaan uitgeven als 'fotograaf'. Die mensen maken de kunst kapot en missen de essentie van de fotografie echt volledig!

Dan zal ik idd niet genoeg van fotografie af weten om jullie te begrijpen. Want zoals ik dit nu lees staat er eigenlijk, dat mensen die het leuk vinden om foto's te maken, dit dusdanig kunnen dat ze hiermee een zakcentje mee kunnen verdienen de kunst kapot maken.. Scheve mond

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:24

hier is pas nog een topic over geweest Clown ik snap het wel, dan kom je bij ITP en dan staat er fotoshoot! en dan klik je en val je zowat stijl achterover van je stoel. maar irriteren? ik irriteer me aan de mensen die een DSLR kopen en vervolgens een lens van een meter aanschaffen en niet eens weten wat het inhoud en hem op automatische stand zetten Clown
Ikzelf heb het puur als hobby, ik geniet ontzettend van mooie foto's maar meren deel voor mezelf Ja heb ook een boek met me mooiste foto's Lachen

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:26

Aan de Exifs te zien werk je zelf ook met de automatische standen Juul, dus wat dat betreft...........

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:28

manzano schreef:
Aan de Exifs te zien werk je zelf ook met de automatische standen Juul, dus wat dat betreft...........

heb je het nou tegen mij Nagelbijten / Gniffelen ??