Enge driftbui!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: Enge driftbui!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:06

Pfoei heb alle reactie's eens doorgelezen.

Kan me levendig voorstellen dat een kind overstuur is als hij de verkeerde beker heeft. Over hoe het vastpakken gegaan is kunnen we denk ik niets zeggen want we waren er niet bij.

Maar ik moet heel eerlijk zeggen, als een stagiaire mijn kind zou vast pakken zou ze dus een huge probleem hebben.

Zelf ben ik ook nooit de makkelijste geweest, heel opstandig en driftig en als je dan al over je toeren bent en vast gepakt wordt kan ik het me levendig in beelden dat zo'n kind over de rooie gaat. Nee dat praat ik niet goed, maar ik kan het me in beelden.

Ik heb overigens een prima opvoeding gehad en mijn ouders zijn absoluut niet flauw.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:08

tja.. wat is goed opvoeden.. nogmaals, een corrigerende tik is tegenwoordig al mishandeling..
Anyways.. TS ik vind dat je er goed aan gedaan heb dit kindje even beet te pakken, en als het mijn kind was had je nog een dikke pluim gekregen ook.. En nu ga ik ook slapen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:10

_Tivoli_ schreef:
@[***].Daarom wacht ik op TS.
Ik vatte de openingspost namelijk anders op.
'De groep staat bekend als zijnde groep van moeilijke kinderen.'
Ik vatte het op als; de groep heeft een reputatie.
Net als dat vroeger mijn brugklas in de school bekent stond als meest vervelende klas.

Ah zo! Haha, zo had ik hem inderdaad nog niet opgevat.. Maar even wachten op de TS dus idd.

Offtopic: volgens mij zeggen ze dat tegen iedere klas hoor Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:11

Elma_ schreef:
tja.. wat is goed opvoeden.. nogmaals, een corrigerende tik is tegenwoordig al mishandeling..
Anyways.. TS ik vind dat je er goed aan gedaan heb dit kindje even beet te pakken, en als het mijn kind was had je nog een dikke pluim gekregen ook.. En nu ga ik ook slapen Lachen

Tja en ik kies ervoor mijn kind geen tik te geven, betekend overigens niet dat hij alles mag.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:12

moet je helemaal zelf weten Lachen ieder zn eigen manier he Lachen

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:17

Nienke89 schreef:
want het hele jaar doet hij al gemeen tegen mij

Het is een kind van 4, maybe 5.... Jij ben een sociaal pedagogisch werker...

Dit soort gedrag vertoont hij niet zomaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:19

Nouks schreef:
Maar op het moment dat zo'n jochie echt op je in gaat rammen zou ik hem toch even oppakken (niet bij arm pakken knipen weet ik veel, gewoon optillen), meenemen naar een rustige plek en hem daar eens even streng toespreken want je hoeft het niet helemaal maar te laten gebeuren natuurlijk.

En hoe wil jij een schoppend, slaant, bijtend, krabbend spugend scheldend kind oppakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:22

Heel simpel. Armen om middel, bij voorkeur rug naar jou, en optillen. Tis niet dat het hier gaat om een jochie van 11, 12 ofzo...

Bit tricky, but possible...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:26

Nouks schreef:
Heel simpel. Armen om middel, bij voorkeur rug naar jou, en optillen. Tis niet dat het hier gaat om een jochie van 11, 12 ofzo...

Dan word je helemaal verrot geschopt. Die kleine voetjes in die kleine schoentjes komen hard aan. Kleine tandjes doen ook pijn in je bovenarm... Als een kind zo overstuur is, zo boos is, zo gevaarlijk is als ze beschrijft in de openingspost, vind ik het al dapper als je erbij in de buurt kunt komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:28

Als zo'n kind zo boos is op jou dan zórgt 'ie wel dat 'ie bij je in de buurt blijft. Kun je m.i. beter zorgen dat je d'r vlakbij bent dan dat 'ie van een afstandje te keer kan gaan. Vergelijk het met een paard (tsja, blijft een paardenforum), als een paard naar achter mept kun je er ook beter vlak achter staan dan op een meter afstand.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:31

Ja, maar als je paard echt alle kanten op gaat, rondbokt, stijgert, bijt, met zijn voorbenen slaat, dan laat je los en laat je hem uitrazen voordat je weer probeert erbij te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:32

Ja, maar in dat geval is een paard wel effe een ander verhaal dan een jochie van 4 of 5 jaar.....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:35

*grinnikt* in je vorige voorbeeld was het nog hetzelfde.

Ik blijf erbij dat je echt niet in de buurt van een kleuter wilt komen die zo losgeslagen is. Laat maar uitrazen, ze worden vanzelf rustig en DAN kun je ze op een kalm plekje stevig toespreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:40

Nee hoor, dat is puur het vanzelfsprekende idee van "als iets van heel dichtbij komt, kan het lang niet zo hard aankomen dan van een afstandje"... Puur theoretisch en logisch.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:41

Een tik geven is een uiting van je eigen woede/overmacht.
Dan leer je een kind ook slaan als hij/zij boos is.
(zie ik ook in mijn omgeving)

Leer een kind met hun woede/frustratie om te gaan door zelf rustig te blijven dat gaat een stuk beter.

Edit: een kind is (meestal) het vervelendst bij bij degene bij wie hij /zij zich het veiligst voelt!!

Ook een corrigerende tik is ook gewoon slaan!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:53

Nouks schreef:
Nee hoor, dat is puur het vanzelfsprekende idee van "als iets van heel dichtbij komt, kan het lang niet zo hard aankomen dan van een afstandje"... Puur theoretisch en logisch.

En mijn idee gaat daarop verder. Als iets echt helemaal uit de hand loopt is dichtbij staan geen goed idee meer

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:53

Nouks schreef:

Oei dat is moeilijk hoor, spreek uit ervaring, mijn broertje werd ooit eens zo driftig 1 bonk spieren dat kun je echt niet zomaar optillen, je moet je even voorstellen dat op zo'n moment ALLES beweegt. Moest heel veel (pijnlijke) moeite doen om zijn armen alleen al vast te pakken om hem te kalmeren, als ik van achter stond had ie zich wel omgedraaid haha. Ik ben dus ook absoluut niet tegen vastpakken, soms kan het gewoon niet anders. Ben heel wat kinderen gewend, en op momenten dat het lijkt alsof je niet door kan dringen tot de kinderen werkt het goed om ze even vast te pakken (niet te knijpen), ze in je ogen te laten kijken en dan duidelijk uit te leggen hoe en wat. Ik snap niet echt waarom sommige ouders hier problemen mee hebben, vinden jullie dat wat Jo Frost (supernanny) doet dan ook niet goed? ik neem aan dat ze het kind niet heeft geknepen of op een andere manier pijn heeft gedaan.

Wat ik dan wel heel raar vind is dat TS opleiding SPW doet maar zo praat over onder andere kinderen die naar het speciaal onderwijs gaan. Mijn broertjes hebben beiden ADHD en hebben op het speciaal onderwijs gezeten, maar dat heeft NIKS te maken met onhandelbaar gedrag want mijn broertjes zijn allebei echt niet onhandelbaar (driftbuiverhaal van hierboven is nu even een heel slecht voorbeeld, maar over het algemeen zijn ze lief) maar dat had te maken met hun achterstand in het leren. Dus dat vind ik even heel fout van je. Je doet toch eigenlijk je opleiding om die kinderen daarmee te helpen of niet? Je komt wat onzeker en onervaren over (kan ik natuurlijk moeilijk beoordelen vanaf mijn computer) en dat zien kinderen gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:57

Vjestagirl schreef:
En mijn idee gaat daarop verder. Als iets echt helemaal uit de hand loopt is dichtbij staan geen goed idee meer

Maar in dat geval speelt formaat en kracht dus nog wel enige rol. Tuurlijk loop je in beide gevallen gevaar, maar in zo'n geval wordt een paard toch een ander verhaal dan een vier- of vijfjarig jochie.

Maar ja, je kunt zo'n jochie in zo'n driftbui best zijn gang laten gaan, maar daar schiet je niks mee op: straks mept 'ie andere kids voor hun kop, heb je helemaal de poppen aan het dansen. Of zit jij onder de blauwe plekken omdat 'ie boos op je is maar jij denkt laat ik maar niet ingrijpen, lekker is dat.

Zo leert zo'n kind ook echt zijn woede te beheersen hoor, als 'ie gewoon zijn gang kan gaan. Daarom is het wat mij betreft cruciaal om op het moment zelf in te grijpen en hem tot bedaren te brengen. Ja

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:58

Er zijn een boel kinderen die als ze boos zijn zo gefrustreerd zijn dat letterlijk hun wereld in stort.

Als je die (strak) vasthoud raken ze helemaal in paniek en gaan dan nog meer uit hun dak.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 01:59

Jeetje wat een drama's hier Clown
Zij pakt het kind vast omdat hij steeds wegloopt. Jeetje, misdaad, dat kan echt niet hoor
Wordt meteen gesproken over fysiek geweld en weet ik het. Arm omdraaien? Hoe kómen jullie erbij? Huilen van het lachen Ik pak ook vaak genoeg een kind beet om hem weer op zijn plek te zetten als hij steeds wegloopt, en als ik dan een huge probleem met de ouders heb, dan hebben die dat ook met mij.
Het kind zal ook wel niet voor niets nu geweigerd worden, TS heeft niet de leiding en dus ook niet die beslissing genomen. Dat zullen haar begeleiders gedaan hebben en niet alleen door dit voorval gok ik zo. Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 02:02

Brainless schreef:
Er zijn een boel kinderen die als ze boos zijn zo gefrustreerd zijn dat letterlijk hun wereld in stort.

Als je die (strak) vasthoud raken ze helemaal in paniek en gaan dan nog meer uit hun dak.

Je kunt dat toch ook per geval bekijken? Je hebt ook driftbuien en driftbuien. Genoeg van die jochies die leren dat ze met flink om zich heen rammen een hoop aandacht krijgen en dat daarnaast mama of juffie misschien je toch wel je zin geeft. Genoeg van die kinderen zoals jij ze omschrijft.

Maar in welke situatie dan ook, een driftbui moet je m.i. in principe niet negeren, want daarmee keur je het gedrag in feite goed (of accepteer je het in ieder geval).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 02:04

Ik zeg ook nergens dat je dat moet negeren.
Het ging over het oppakken en strak vasthouden om een kind rustig te krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 02:06

Ik zeg ook nergens dat je dat moet negeren.
Het ging over het oppakken en strak vasthouden om een kind rustig te krijgen.

edit: als een kind krijst/driftig word om aandacht tekrijgen, kun je hem beter wel negeren, dan leert hij dat hij daarmee geen aandacht krijgt. Negatieve aandacht is ook aandacht!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 02:07

Nee, dat heb ik nergens gezegd. Ik heb nergens gezegd "strak vasthouden tot ie rustig is" en met mij niemand anders.

Ik heb wel geopperd "oppakken, meenemen naar een rustige plek waar je alleen met hem bent en daar streng toespreken.

Das wat anders.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 02:08

Eens met Nouks, dat zou ik idd ook doen. Voor veel kinderen werkt dat goed Ja Ik heb ook eens een jongetje gehad dat driftbuien kreeg. Door hem elke keer mee te nemen naar dezelfde rustige plek, ging hij er uiteindelijk al uit zichzelf zitten als hij boos werd. Als hij dan afgekoeld was kwam hij ook uit zichzelf weer terug Clown