Ik ben het zat...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

polly2

Re: Ik ben het zat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 14:58

Arrabel schreef:
Wat voor opleiding heb je gedaan?
Land en tuinbouwschool - vmbo

Waar liggen je talenten?
hmmm, weet ik echt niet...

Waar ben je goed in?
Zou ik ook niet weten...

Waar krijg je energie van?
Ik krijg energie als ik lekker in me vel zit en me goed voel.

waar was je als kind goed in? Sport, het gezellig maken, koken...kan van alles zijn....en wat is daar nu nog van over?
heb je daar ook talenten voor...merk je dat het makkelijk gaat?

je krijgt energie als je lekker in je vel zit...dat snap ik...dat geldt voor iedereen....komt voor mij de vraag opborrelen: en wanneer zit je lekker in je vel...wat ben je dan aan het doen....wat maakt dan dat je lekker in je vel zit....

je merkt het...ik graaf even door... Ik ben er erg benieuwd naar...dus kom maar op!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 15:07

Citaat:
waar was je als kind goed in? Sport, het gezellig maken, koken...kan van alles zijn....en wat is daar nu nog van over?

je krijgt energie als je lekker in je vel zit...dat snap ik...dat geldt voor iedereen....komt voor mij de vraag opborrelen: en wanneer zit je lekker in je vel...wat ben je dan aan het doen....wat maakt dan dat je lekker in je vel zit....

je merkt het...ik graaf even door... Ik ben er erg benieuwd naar...dus kom maar op!

Ok, ik ga me best doen!
waar was je als kind goed in?
Als kind was ik niet bijzonder goed op school, dit komt ook omdat ik van pleeggezzin naar pleeggezzin ging en ook steeds naar andere scholen moest.
Op mijn 12de kreeg ik mijn eerste pony, daar was ik veel te vinden en sloot mij voor de rest eigenlijk erg af voor de buitenwereld.
Ik was liever niet thuis omdat ik een afschuwlijke pleegmoeder had die vaak haar handen niet thuis kon houden of wilde dat ik me uit klede of van dat soort rare fratsen.
Waar was ik al kind dus goed in..? mezelf afsluiten, het in me eentje redden, me beestjes verzorgen, het wegdrukken van verdriet en gemis van mijn bioligische moeder.
Ik ben een ster in dissociëren, dat heb ik wel geleerd in al die tijd...
Citaat:
Wat is dissociëren?
Dissociëren is jezelf psychisch minstens gedeeltelijk afscheiden van wat er met jou of om jou heen gebeurt. Andere manieren om dit uit te drukken zijn:
gevoelloos worden, wegdromen, zich losmaken van het eigen lichaam door te 'verdwijnen' of 'erboven te zweven', vluchten in fantasie, in trance gaan, zelfhypnose, enz.
Je kunt dissociëren van:

* wat je aan het doen bent (gedrag);
* wat je emotioneel voelt (emoties);
* wat je in je lichaam ervaart (zintuigen);
* je besef van wat er gebeurt (tijd of kennis).

Dissociëren kan variëren van enigszins tot volledig, dus van het missen van een paar kleine details tot zo weinig weten dat het zelfs lijkt alsof je er niet bij bent geweest.

Ook heb ik een groot inlevingsvermogen, wil graag mensen helpen, heb een goed psygologisch inzicht, kan mensen goed begrijpen of waar karakter of andere eigenschappen vandaan komen.
Ook heb ik ervaring met verslavingen, mijn moeder is zelf verslaafd en ik moet zelf ook uitkijken.

Ik zit heel goed in mijn vel als ik met dieren bezig ben, als ik dieren kan helpen, dat doe ik het liefst.
Maar ook mensen helpen met problemen of met wat dan ook, ook al is het alleen maar luisteren vind ik fijn om te doen.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:13

ik vind dat je een heel negatief zelfbeeld hebt ik denk dat je er goed aan doet daar eerst iets aan te veranderen dan ben je denk ik al een heel eind.

De vragen over waar je goed in bent doelde denk ik meer op positieve dingen waar je goed in bent. Jij komt met heel veel negatieve dingen. Beantwoord alle vragen eens met positieve dingen van jezelf. Zoals je op het einde doet bij de laatste vraag.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:21

Arrabel schreef:
Ik ben een ster in dissociëren, dat heb ik wel geleerd in al die tijd...

Kijk, met alle respect: je persoonlijke problemen vind ik heel erg voor je. Maar ik vind dissociëren geen talent die bruikbaar is op de werkvloer. Ik wil weten welke competenties je hebt! Heb je inzicht, ben je communicatief, creatief, doelgericht, efficiënt, doorzetter, georganiseerd, administratief, vriendelijk, samenwerkend, zelfstandig, matuur, evenwichtig, etc.

Arrabel schreef:
Ook heb ik een groot inlevingsvermogen, wil graag mensen helpen, heb een goed psygologisch inzicht, kan mensen goed begrijpen of waar karakter of andere eigenschappen vandaan komen.
Ook heb ik ervaring met verslavingen, mijn moeder is zelf verslaafd en ik moet zelf ook uitkijken.

Heb je echt inlevingsvermogen? Of denk je dit zelf? Laat sit eens door iemand beoordelen die echt realistisch en waarheidsgetrouw antwoord geeft. Indien ja => das een goede eigenschap dan Ja
Het helpt je snel aan te passen aan verschillende situaties en mensen zodat je flexibel bent en niet snel onzeker wordt.

Die ervaring met verslaving is riskant: als je er zelf risico voor hebt, zou ik je persoonlijk niet aanraden om met mensen met die problematiek te gaan werken.
Het is heel typisch dat mensen met persoonlijke problemen anderen willen helpen. Dat is geen evidente keuze en vraagt dus wel wat overweging Ja

Arrabel schreef:
Ik zit heel goed in mijn vel als ik met dieren bezig ben, als ik dieren kan helpen, dat doe ik het liefst.
Maar ook mensen helpen met problemen of met wat dan ook, ook al is het alleen maar luisteren vind ik fijn om te doen.

Waarom niet iets als een klantendienst? Receptie? Winkelbediening? In de zorgsector?

Maarre, dit is nog te weinig hoor, om echt advies te kunnen geven naar functies toe, hebben we hier uiteraard te weinig informatie.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 15:52

Als ik je reactie lees op de vragen die ik je gesteld heb...dan zie ik een verhaal onder de oppervlakte van je eigenlijke vraag.

Je bent het zat op je werk...je voelt onvrede.

Als ik lees wat je allemaal hebt meegemaakt....dan denk ik dat het ene het gevolg is van het andere.
Je hebt door de omstandigheden in je jeugd nooit de kans gehad, onbevangen na te denken over je toekomst, zoals het eigenlijk zou moeten, als je jong bent.

je hebt daardoor ook geen reëel zelfbeeld opgebouwd. waaruit maak ik dat op?
Uit het feit dat je mijn vragen niet beantwoord met de werkelijke antwoorden. Een talent is dat je kunt tekenen....kunt koken...creatief bent...kunt zingen....etc..
een talent is niet: allerlei problemen hebben
Dat is je overkomen. Dat is de situatie waar je in ben beland. Dat is je niet in je genen meegegeven....dat is wat er is gebeurd...snap je wat ik bedoel.
Dit betekent voor mij dat het je enorm bezighoudt. En dat lijkt me hartstikke logisch.
En het betekent voor mij ook dat je directe vragen...zoals ik ze je stel...ontwijkt...
En ook dat vind ik, gezien je situatie logisch.
Mijn advies zou zijn: ga eens met een professional praten, die je kan helpen om jou tot een zelfverzekerde persoon te maken.
Op het moment dat je de restanten van je jeugd hebt opgeruimd, kun je daarna weer vooruit kijken.
Dan zul je ook weer plezier in de gewone dingen van alle dag hebben.
En dan kun je ook kijken naar hoe je verder wilt. Misschien wil je wel dierenartsassistente worden...misschien ligt daar jouw "roeping" wel waar je energie uit kunt halen!
Misschien komt er iets heel anders uit de bus...de wereld ligt voor je open.

nog iets anders wat ik neig te concluderen uit je verhaal:

je hebt als kind en in je puberteit geen stabiliteit en regelmaat gehad.

Nu heb je dat wel. En dat ken je niet. Zou het kunnen zijn dat je het daarom niet prettig vindt?
Je bent gewend om telkenmale jezelf aan te passen aan nieuwe omstandigheden...dat is voor jou vertrouwd, zeg maar...dat ken je... Nu is alles stabiel....maar dat kan voor jou juist als een bedreiging aanvoelen. Zit daar de angel van je verhaal misschien????

Ik bedoel dit echt heel goed naar jou toe hoor...niet om je hoe dan ook te kwetsen...laat dat duidelijk zijn. En misschien heb ik het ook falikant mis...dat spijt me dan.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-08 17:09

polly2 schreef:
Als ik je reactie lees op de vragen die ik je gesteld heb...dan zie ik een verhaal onder de oppervlakte van je eigenlijke vraag.

Je bent het zat op je werk...je voelt onvrede.

Als ik lees wat je allemaal hebt meegemaakt....dan denk ik dat het ene het gevolg is van het andere.
Je hebt door de omstandigheden in je jeugd nooit de kans gehad, onbevangen na te denken over je toekomst, zoals het eigenlijk zou moeten, als je jong bent.

je hebt daardoor ook geen reëel zelfbeeld opgebouwd. waaruit maak ik dat op?
Uit het feit dat je mijn vragen niet beantwoord met de werkelijke antwoorden. Een talent is dat je kunt tekenen....kunt koken...creatief bent...kunt zingen....etc..
een talent is niet: allerlei problemen hebben
Dat is je overkomen. Dat is de situatie waar je in ben beland. Dat is je niet in je genen meegegeven....dat is wat er is gebeurd...snap je wat ik bedoel.
Dit betekent voor mij dat het je enorm bezighoudt. En dat lijkt me hartstikke logisch.
En het betekent voor mij ook dat je directe vragen...zoals ik ze je stel...ontwijkt...
En ook dat vind ik, gezien je situatie logisch.
Mijn advies zou zijn: ga eens met een professional praten, die je kan helpen om jou tot een zelfverzekerde persoon te maken.
Op het moment dat je de restanten van je jeugd hebt opgeruimd, kun je daarna weer vooruit kijken.
Dan zul je ook weer plezier in de gewone dingen van alle dag hebben.
En dan kun je ook kijken naar hoe je verder wilt. Misschien wil je wel dierenartsassistente worden...misschien ligt daar jouw "roeping" wel waar je energie uit kunt halen!
Misschien komt er iets heel anders uit de bus...de wereld ligt voor je open.

nog iets anders wat ik neig te concluderen uit je verhaal:

je hebt als kind en in je puberteit geen stabiliteit en regelmaat gehad.

Nu heb je dat wel. En dat ken je niet. Zou het kunnen zijn dat je het daarom niet prettig vindt?
Je bent gewend om telkenmale jezelf aan te passen aan nieuwe omstandigheden...dat is voor jou vertrouwd, zeg maar...dat ken je... Nu is alles stabiel....maar dat kan voor jou juist als een bedreiging aanvoelen. Zit daar de angel van je verhaal misschien????

Ik bedoel dit echt heel goed naar jou toe hoor...niet om je hoe dan ook te kwetsen...laat dat duidelijk zijn. En misschien heb ik het ook falikant mis...dat spijt me dan.

Wow! Polly, ben je psygiater? Zo niet dan heb je je roeping gemist.
Je hebt het heel erg bij het rechte eind, als ik je verhaal lees dan krijg ik meer en meer zelf inzicht.
Heel erg goed van je Polly, hier heb ik echt wat aan!

OK dan!

Jullie ook bedankt natuurlijk Poes en Breitling maar Polly snapt me echt heel erg goed.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 17:20

Ik werk in het onderwijs en ben oa onderwijscoach.(ik geef sinds een paar jaar geen les meer)
Ik ben al 39...dus heb al heel wat ervaring met allerlei problemen waar jonge mensen (en oudere) mee kunnen worstelen.
In mijn coachingsopleidingen heb ik geleerd goed te luisteren (in dit geval goed te lezen).
En ik heb door de jaren heen ervaren dat het goed is om op je gevoel af te gaan.
Ik vind het fijn dat je me laat weten dat je er wat aan hebt. Dat is voor mij weer leerzaam. En fijn om te horen natuurlijk! Dank je wel.
Ik ga volgend jaar psychologie studeren...zodat ik nog beter leer hoe ik mensen kan coachen en begeleiden. Ik heb me vorige week aangemeld, omdat ik toen de toestemming van de directie kreeg.
Ik heb er enorm zin in....

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 18:05

Ik denk dat je een job hebt onder je niveau. Als je jezelf niet genoeg kan motiveren, moet je iets nieuws zoeken en je grenzen verleggen. Ga een cursus volgen, iets wat je altijd al wilde doen en waar je misschien nog wel verder in wil. (Bedrijfsmanagment misschien?)

Blijf niet in deze job zitten, je word er enkel ongelukkig van !

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:01

Arrabel schreef:
Ik ben receptioniste...
De hele dag de telefoon opnemen (en vriendelijke blijven..) Hij gaat ongeveer 120 keer per dag.. (hij gaat nu ook, even opnemen)

Ben ik weer... verder moet ik orders en vrachtbrieven archiveren, dat houd in op alfabetiche volgorde leggen en in mappen doen, en dat elke dag...
Verder doe ik de bestellingen en nog wat andere kleine dingen.

ja bij dit werk zou ik ook denken, 'moet ik dit nog de komende 40 jaar doen?!' :S

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 21:03

Maar idd zoek een uitdaging in je werk, telkens weer Lachen dat doe en probeer ik ook.