Winkeldiefstal, wordt niets aan gedaan- Nederland gek geword

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Winkeldiefstal, wordt niets aan gedaan- Nederland gek geword

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 17:31

runningkawa schreef:
ik heb eens een hele poos terug gewoon keihade cijfers opgezocht in een topic dat er toen ook over ging.
Daaruit bleek dat er meer criminaliteit was onder de niet van oorsprong nederlandse mensen.
Dat zijn gewoon feiten buiten de media om Lachen

En die feiten maken me dus geen ene sodemieter uit, discriminatie is dircriminatie en nogmaals niet aan ons als burger om hierover te oordelen, daar hebben we rechters voor.
"Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander niet"

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 18:30

Chiqa schreef:
Yoline schreef:
Uit dat onderzoek is gebleken dat de berichtgeving in de media een hele grote rol speelt bij het vormen van vooroordelen.

Presies en dat vind ik dus juist zo verschrikkelijk, ik haat discriminatie. het is niet aan ons als burger om hierover te oordelen, andersom net zo. Ik denk dat ik niet hoef te benoemen dat er ook genoeg
blanken zijn die wel eens een scheve schaats rijden.

Daarom vidn het niet kunnen dat er een ras wordt genoemt in zo'n berichtje.

MarvanTom schreef:
Ooit gekeken naar Opsporing verzocht?
Lips are sealed

Nog nooit gezien Lachen Maar wat heeft dat met de winkelsdiefstal in dit topic dan te maken?

Dat verklaart een boel dan! ff korte uitleg: Opsporing verzocht is een programma dat daders zoekt met hulp van de kijkers. Er wordt dus door de politie op tv dmv bewakingscamera-opnames ed een oproep gedaan om daders te kunnen vinden van een misdrijf. Daarin geeft de politie zelf aan of de daders van een bepaald slag mensen zijn, bijv. Chinees, negroide, blank of noem maar op.
Als de politie gebruikt maakt van deze berichtgeving in de media om een compleet beeld te geven van een situatie, dan mag TS dat ook.

De cijfers wat betreft autochtoon/allochtoon qua misdrijven liegen er niet om en zijn zo op te zoeken. Qua rato komen dat soort berichten dus ook in het nieuws en heeft niets te maken met discriminatie.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 22:06

Sorry hoor, ik heb dit topic niet gestart om de discussie aan te wakkeren of ik discrimineer of niet.

Dus Chiqa, ga ergens anders je gal spuwen alsjeblieft. Lachen

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 08:52

Blank of gekleurt... Volgens mij gaat dit topic over diefstallen dus lijkt me toch een beetje offtopic...

In mijn winkel word ook een hoop gestolen en ik kan er eigenlijk ook weinig aan doen. Helemaal als ik alleen sta, ga ik niet iemand daarop aanspreken.

Al vanaf het begin dat ik mijn winkel heb kwam er een vrouw (sorry, ook gekleurt) in de winkel die altijd een hoop aanstekers kocht en toch wel een beetje een raar type was... Soms zag ik haar al langs lopen met van alles achter in haar broek gestopt.
Toen ze twee keer was geweest zag ik ineens dat er wel veel parfum weg was, zoveel hadden we ze niet verkocht... Dus de 3e keer dat ze daar heen liep is mijn vriend erachter aan gegaan en (helaas...) liet hij haar merken dat hij er stond nog voordat ze het in haar tas stopte. Ze had het wel in haar hand, maar dan nog weet je niet wat ze wil doen... Ze schrok er wel van, en heeft het bij mij aan de kassa afgerekent. Het stomme was nog wel, dat ze nog nooit eerder parfum afgerekent had, maar tegen me zei 'Ik vind deze parfum zo lekker, hij is al bijna op thuis' Nagelbijten / Gniffelen Ik was eigenlijk te overdondert dat ik er niks van zei...
Keer daarna kwam er ineens een man naar binnen die zag dat diezelfde vrouw vanuit buiten een hoop dingen mee nam zonder af te rekenen. Keer daarna heeft mijn vriend haar dus de winkel uit gestuurt en gezegd dat ze nooit meer terug mag komen. En dat heeft ze niet gedaan!
We zijn nog wel naar de politie geweest maar hebben geen bewijs dus dan kun je er niks mee.

Wij proberen altijd voldoende rond te lopen als er mensen in de winkel zijn. Bij mensen die verdacht lijken blijven we ze een beetje 'volgen' (bijv dingen netjes zetten op de route die diegene loopt Knipoog ) maar veel meer kun je er niet aan doen.
We hebben cameras maar dat kun je ook niet elke minuut in de gaten houden... Alarm is te duur voor ons dus dat kan ook niet.
Wij hebben dus best vaak eens dat we een lege verpakking terugvinden ofzo... Laatst nog, van een autoradio.. heel vervelend!
En donderdag heeft iemand nog een zwembad van 2,5 meter doorsnee meegejat dat buiten stond. En dat is een flinke doos! Eerder hebben we ook een kast gejat gehad, die doos kregen we met zijn 2e met moeite buiten, en ineens was hij weg... Echt ongelofelijk!!!!
Soms maak ik me er echt boos om, maarja, je kunt er vrij weinig aan doen.....
Vraag me idd wel altijd af wat voor opvoeding die mensen gehad hebben... soms is t echt om te janken en vooral; ronduit asociaal!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 21:29

Elmira, als je ziet dat iemand steelt mag je zo iemand aanhouden. Iedereen is nl bevoegd op heterdaad aan te houden en dat is ook buiten de winkel. Slimmer is het dan wel te wachten tot iemand de kassarij is gepasseerd, want dan pas heb je bewijs dat er is gestolen. Maar als jouw winkel andere regels heeft gesteld voor zijn personeel, dan is dat zo. Laten we zo zeggen, eigen veiligheid eerst, het is maar haarlak, of whatever. Iemand danig toetakelen voor een bus haarlak is ook niet proportioneel, als zou je wel de neiging hebben, gelukkig maar dat dat niet kan.

Ik kan mij voorstellen dat het heel irritant is als je in een winkel werkt en steeds maar moet constateren dat er spullen verdwenen zijn en dat er gasten rondlopen die je niet vertrouwt. Niet vertrouwt omdat je zoveel mensenkennis hebt opgedaan dat je gewoon Weet dat ze van plan zijn te gaan stelen. Sommige produkten trekken aan en daar zou je maatregelen voor kunnen nemen, dichter bij de kassa, een mannetje neerzetten. Maar winkeldiefstal is zou oud als de mensheid en dat zal het blijven.

Siegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:40

Unwritten schreef:
Ik had laatst een man aan de kassa, die ik niet vertrouwde, wilde alleen 1 pak melk afrekenen. Dus ik wil vragen of ik in zijn tassen mocht kijken, en toen stond mn baas er al. Meneer had voor bijna 40 euro aan boodschappen willen stelen Bij mn collega's was het hem zelfs al een paar keer gelukt.. hij heeft toen alle spullen betaald en is nooit meer gezien. Maar er is geen werk van gemaakt

Als kassameisje ben jij niet bevoegd om te vragen of er iets in een tas zit. Als je verdenkingen hebt mag je de persoon wel bij je houden en de politie bellen. Zij zullen dan in de tas kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 13:43

vragen mag alles Lachen
Dat iemand dan geen medewerking geeft is wat anders Lachen

Iemand aanhouden mag alleen op een heterdaad.
Dus niet als je zomaar een vermoeden hebt, dus zomaar bij je houden mag niet

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:00

runningkawa schreef:
ik heb eens een hele poos terug gewoon keihade cijfers opgezocht in een topic dat er toen ook over ging.
Daaruit bleek dat er meer criminaliteit was onder de niet van oorsprong nederlandse mensen.
Dat zijn gewoon feiten buiten de media om Lachen

Dan kun je roepen media dit en dat.... maar de media kan ook geen groepen hangjongeren filmen als ze er niet staan Clown

Nogmaals erg vervelend voor de rest die er lelijk op aan gekeken wordt.
Maar je hoofd in het zand steken is dan ook weer geen oplossing Lachen

Ik ben zeer benieuwd hoe je aan deze cijfers komt dan?
Ik werk op dit moment mee aan een onderzoek naar jeugdcriminaliteit in de randstad en het is altijd zo met onderzoeksuitslagen van onderzoeken naar criminaliteit dat die zo ontzettend lastig te interpreteren zijn. Alleen al omdat ontzettend veel criminaliteit niet geregistreerd wordt. Ook zijn de onderzoeken die ik tot nu toe gezien heb (en dat zijn er al aardig wat haha Haha! ), heel erg verdeeld in hun uitspraken. Nou goed, ik kan nog wel even door gaan, maar ik ga al zo fijn offtopic. Ik denk wel dat je minstens kunt zeggen dat je voorzichtig moet zijn met dit soort uitspraken.

Als laatste is het zo dat je met onderzoek iets aanneembaar maakt, je bewijst niets. Andere onderzoeken maken vaak namelijk weer andere dingen aanneembaar Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:05

men neme i-net en zoekt het op

En dan heb je simpelweg over alles wat je wilt officiele cijfers te vinden.
Is niet zo moeilijk hoor.

En dan heb ik het dus niet over kranten of media berichten Lachen
Maar officiele instanties.

Wat ik eerder al zei, mij gaat het dus niet! over dat ik denk dat alle mensen van bepaalde groepen zo zijn...voordat dat er weer van gemaakt wordt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:05

Helaas moet ik RK vanuit praktijk ervaring gelijk geven... Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:07

En dat is dan nog een ander stukje...dat mensen uit de praktijk ook dingen ervaren Lachen

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:10

Het gaat mij er om dat de context van dat soort onderzoeken nogal uitmaakt voor de uitslag er van, je kunt soms met dezelfde gegevens tot twee totaal verschillende conclusies komen door enkel de gegevens wat anders te interpreteren.
Ik begrijp dat jij missschien slechte ervaringen hebt. Maar het lijkt me toch niet dat jij dan een beter beeld hebt dan iemand die alle gegevens van politiebureau's met elkaar vergeleken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:17

Cijfers genoeg.... en eigen ervaring ook

En weet je wat ik van buitenlanders vindt, ja uit eigen ervaring, ken er ondertussen een heleboel.
Ze bedriegen de boel waar je bij staat.
Aandacht vragen, zielig doen over taal en discriminatie, wat ze allemaal hebben mee gemaakt in het thuis land of zelfs hier op school.
Overal klagen ze over, ze staan helemaal niet sterk in de schoenen. De mannen dat ze geen werk krijgen.
Vrouwen jammeren omdat ze niks bereikt hebben als relatie problemen. Ze zijn vaak op zoek naar erkenning en aanzien dat ze niet hebben kunnen bereiken, omdat ze zichzelf niet hebben kunnen ontplooien (klem gezet door partner en daar niet tegen in opstand zijn gekomen) gaan ze aandacht vragen.
Ze houden je dus voor de gek, met andere woorden is dat een vorm van bedrog vind ik.
En dan zijn er ook nog mensen die zo Naïef zijn dat ze dat niet inzien. De fantasie van wat er gebeurd zou zijn betreft hun verleden, wat ze stees maar herhalen. Vaak zijn die dan ook niet objectief door zelf een relatie met een buitenlander, of gewoon als vriend(in).

Maar ik heb er ondertussen genoeg ervaring mee, ik weet ondertussen wel waar ik het over heb.
Oplichters, dat zijn het. helaas mijn ervaring...en ik probeer het al zo in watjes te verpakken, maar meer lukt me niet. En als je dit niet geloofd.... dan ben je dus ook naïef.

Mocht je willen weten waarom deze post...pb staat open Lachen

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:24

Tja volgens mij heb je ret een record aan vooroordelen opgenoemd, ook een talent. Of je er trots op moet zijn is naar mijn idee een tweede Haha! .
Of je het nu leuk vind of niet, of je nou problemen ziet of niet, we wonen toch met elkaar in een land en samen zullen we het toch moeten doen (hoe suf dit ook klinkt). Natuurlijk ben jij vrij om zo te denken, maar ik hoop toch dat er mensen zijn die verder kijken in inzien dat heel hard schoppen tegen iets waar je nog je hele leven mee door moet meestal niet de beste weg is.

Edit: Dit is trouwens, anders dan de vorige berichten, mijn mening Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 16:43

runningkawa schreef:

En weet je wat ik van buitenlanders vindt, ja uit eigen ervaring, ken er ondertussen een heleboel.
Aandacht vragen, zielig doen over taal en discriminatie, wat ze allemaal hebben mee gemaakt in het thuis land of zelfs hier op school.
Overal klagen ze over, ze staan helemaal niet sterk in de schoenen. De mannen dat ze geen werk krijgen.
Vrouwen jammeren omdat ze niks bereikt hebben als relatie problemen. Ze zijn vaak op zoek naar erkenning en aanzien dat ze niet hebben kunnen bereiken, omdat ze zichzelf niet hebben kunnen ontplooien (klem gezet door partner en daar niet tegen in opstand zijn gekomen) gaan ze aandacht vragen.
Ze houden je dus voor de gek, met andere woorden is dat een vorm van bedrog vind ik.
En dan zijn er ook nog mensen die zo Naïef zijn dat ze dat niet inzien. De fantasie van wat er gebeurd zou zijn betreft hun verleden, wat ze stees maar herhalen. Vaak zijn die dan ook niet objectief door zelf een relatie met een buitenlander, of gewoon als vriend(in).

Maar ik heb er ondertussen genoeg ervaring mee, ik weet ondertussen wel waar ik het over heb.
Oplichters, dat zijn het. helaas mijn ervaring...en ik probeer het al zo in watjes te verpakken, maar meer lukt me niet. En als je dit niet geloofd.... dan ben je dus ook naïef.

RK ik kan me niet voorstellen dat jij dit meent, en zo wel, dan vergis ik me ernstig in je Tong uitsteken

zammetje schreef:
Dus Chiqa, ga ergens anders je gal spuwen alsjeblieft.
Lachen

Dit is een discussie topic en zie niet in waarom ik niet zou mogen discussieren.
De opmerkingen die hier geplaatst zijn vind ik echt te ver gaan, maar dat is mijn mening .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 19:14

Siegje schreef:
Unwritten schreef:
Ik had laatst een man aan de kassa, die ik niet vertrouwde, wilde alleen 1 pak melk afrekenen. Dus ik wil vragen of ik in zijn tassen mocht kijken, en toen stond mn baas er al. Meneer had voor bijna 40 euro aan boodschappen willen stelen Bij mn collega's was het hem zelfs al een paar keer gelukt.. hij heeft toen alle spullen betaald en is nooit meer gezien. Maar er is geen werk van gemaakt

Als kassameisje ben jij niet bevoegd om te vragen of er iets in een tas zit. Als je verdenkingen hebt mag je de persoon wel bij je houden en de politie bellen. Zij zullen dan in de tas kijken.

Idd ik mag het wel vragen, maar de klant hoeft geen medewerking te verlenen. Dan moet ik hem bij me houden en gaan bellen Ja

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:11

runningkawa schreef:

Opzich heb je best gelijk. Ik kan zo heel wat mensen op mijn vingers natellen die aan jou beschrijving voldoen. Waar ik dan ook geen persoonlijk contact mee zou willen hebben.
Gelukkig ken ik er persoonlijk ook genoeg die niet zó zijn. Allemaal over een kam scheren is makkelijk.
Maar op zich heb je gelijk, maar lang niet bij allemaal.... En dat is toch jammer. Ik weet niet wat je ervaringen precies zijn (eigenlijk wel benieuwd naar) maar om te zeggen dat ze allemaal zo zijn, gaat mij toch wat te ver...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:12

runningkawa schreef:

Ben toch wel benieuwd. Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 21:48

crossmonster schreef:
Idd is nederland veel te soft..

Helaas is de politie zelf ook bang voor bepaalde bevolkingsgroepen, en word er op die manier te weinig aan gedaan...

Inderdaad, dat vind ik ook absurd!

Ik snap ook niet waarom die kinderen hier mee wegkomen en dan maakt het niet uit of het blank of zwart is, dit hoort gewoon niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 23:05

De grote groep die hier leeft en woont en gewoon normaal doen, staat natuurlijk buiten het feit dat de grote groep die wel crimineel zijn wel degelijk van niet-nederlandse afkomst zijn, of illegaal zijn. Om die 2 groepen over 1 kam te scheren is fout. Mag best gezegd worden dat de criminele groep is zoals hij is.

Dat Nederland multi cultureel en multi raciaal is, weten we onderhand wel en dat de grootste groep gewoon onze normale buren zijn,weten we ook wel. Maar dat politieke correcte om dan ineens kippevel te krijgen als gezegd wordt dat het herkenningssysteem meer dan 90% uit donkergekleurden bestaat, vind ik altijd zo overdreven. Als is het maar zoveel procent van onze samenleving, maar helaas is het zoals het is....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:23

Nathalie schreef:
Opzich heb je best gelijk. Ik kan zo heel wat mensen op mijn vingers natellen die aan jou beschrijving voldoen. Waar ik dan ook geen persoonlijk contact mee zou willen hebben.
Gelukkig ken ik er persoonlijk ook genoeg die niet zó zijn. Allemaal over een kam scheren is makkelijk.
Maar op zich heb je gelijk, maar lang niet bij allemaal.... En dat is toch jammer. Ik weet niet wat je ervaringen precies zijn (eigenlijk wel benieuwd naar) maar om te zeggen dat ze allemaal zo zijn, gaat mij toch wat te ver...

Waarom zouden ze zo niet allemaal zijn?
Bewijs dat maar eens, dat kun je ook niet Lachen
Ik heb die ervaring nu eenmaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 08:31

Allemaal gaat wel erg ver. Maar ik kan mij indenken dat de mensen uit de dorpen wel denken dat ze allemaal zo zijn, omdat de groep heel wat kleiner is dan in de steden. In de steden heb je altijd wel een boven/onder of naastbuur die van buitenlandse afkomst is, altijd wel 1 of meerdere collega's. In de dorpen praktisch niet, of je moet in een afbraakbuurt wonen, maar als collega? Ik woon nu 13 jaar in een dorp, waar ik zo alleen op een afstandje een groep Niet-Nederlanders zie, maar als collega heb ik ze nog nooit bij alle bedrijven via het uitzendbureau gehad. Dan bekijk je het ook anders.

Daarvoor zat ik in Amsterdam en Amstelveen en daar ben ik opgegroeid met gekleurde mensen, weet niet beter en dan weet je ook dat de veel grotere groep niet zo is. Dan weet je dat je bij Surinamers thuis kan komen waar de kids zo veel strenger opgevoed worden dan bij de Nederlanders. Maar dan kom je bij de goede families die er zeker genoeg zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 14:00

Mensen uit dorpen kun ook ervaring opdoen buiten hun dorp Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:03

Maar dat is dan maar weer in de bus, ergens achter het CS, op die enge hoek op de brug... Knipoog Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 17:07

runningkawa schreef:
Waarom zouden ze zo niet allemaal zijn?
Bewijs dat maar eens, dat kun je ook niet
Ik heb die ervaring nu eenmaal.
.

O RK....Dit zijn jou woorden niet....echt niet je zou haast denken dat je account gehacked is