Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IKbenEllen

Re: Samenlevingscontract of Geregistreerd partnerschap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:16

Oei, deze pass ik even Haha!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:19

Wat is het verschil in belasting dan als je alleen een SC en testament hebt of getrouwd bent? Wist dat namelijk niet.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:26

Met een SC heb je geen officiele familiaire verbintenis. Dan is de belasting vele malen hoger dan wanneer je getrouwd/GR bent. Lastig met een eigen huis Knipoog

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 22:34

Ik vind zojuist deze informatie op de website van de Hypotheker:

"De wet (er)kent je partner niet
Er is wettelijk veel geregeld voor gehuwden en sinds een aantal jaren ook voor geregistreerde partners. Woon je samen zonder contract, dan is er zo goed als niets geregeld. Bij overlijden van één van de partners is het over het algemeen de bedoeling dat het huis en de bezittingen naar de langstlevende partner gaan. Wettelijk gezien is je partner echter geen erfgenaam. De achterblijvende partner krijgt dus niets, tenzij je dat regelt via een testament. Ook de successiewet erkent samenwonen zonder contract niet. Als achterblijvende partner moet je dus veel successierechten betalen (meer dan 50%) over de waarde van de bezittingen. Met een notarieel samenlevingscontract kun je bereiken dat je volgens de successiewet op dezelfde manier wordt behandeld als gehuwden."

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 23:09

Mij is toendertijd (4 jaar geleden) verteld dat dit niet zo was, misschien wetswijziging???

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:15

Wij gaan zo naar onze hypotheker. Zal hem ook eens vragen hoe hij erover denkt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:29

Nuage alleen in de laatste regel staat KUN je bereiken. Ben benieuwd of daar dan ook nog een addertje onder het gras zit.

Maar zoals ik begrijp kun je niet GP doen en dan dus gewoon stil houden (voor familie dan) en dan na een paar jaar echt trouwen zonder dat je eerst alles ongedaan maakt. Dus je moet eerst scheiden voor je dan echt een bruiloft kan doen met ceremonie op het gemeentehuis?
En begrijp ik goed dat je voor ondertrouw moet betalen? Want het trouwen of GP doen op het gemeentehuis kan kosteloos op maandag bijvoorbeeld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 08:57

Wij hebben alleen betaald voor het opvragen van onze gegevens uit het geboorteregister (gemeenten berekenen daar kosten voor) en het boekje. Wij hebben het ook op zo'n gratis dag gedaan. Houd wel rekening met een wachttijd, veel mensen willen gratis trouwen of GP'en.
In ondertrouw gaan kon schriftelijk. En op zich dus kostenloos.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 09:03

Oke dank je wel voor de info. tja kosten voor het huis bouwen gaan wat hoger worden dus met zulke dingen gaan we dan natuurlijk ook kijken hoe het zo goed mogelijk maar ook goedkoop mogelijk opgelost gaat worden. Ik wil gewoon dat alles goed geregeld is als er iets gebeurt namelijk.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:04

Nuage schreef:
Ik vind zojuist deze informatie op de website van de Hypotheker:

"De wet (er)kent je partner niet
Er is wettelijk veel geregeld voor gehuwden en sinds een aantal jaren ook voor geregistreerde partners. Woon je samen zonder contract, dan is er zo goed als niets geregeld. Bij overlijden van één van de partners is het over het algemeen de bedoeling dat het huis en de bezittingen naar de langstlevende partner gaan. Wettelijk gezien is je partner echter geen erfgenaam. De achterblijvende partner krijgt dus niets, tenzij je dat regelt via een testament. Ook de successiewet erkent samenwonen zonder contract niet. Als achterblijvende partner moet je dus veel successierechten betalen (meer dan 50%) over de waarde van de bezittingen. Met een notarieel samenlevingscontract kun je bereiken dat je volgens de successiewet op dezelfde manier wordt behandeld als gehuwden."

Het kan wel geregeld zijn. Maar net zo als met je NP bij een notarieel samenlevingscontract moet je vaak aan meer eisen voldoen en ben je alsnog niet geheel gelijk gesteld aan gehuwde partners.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 17:38

Wij hebben ook een huis gekocht. Nu wonen we nog in mijn huur appartement, en staat hij erbij geschreven. Verder alles op mijn naam wat van mij is.

Woensdag komt de notaris langs voor het samenlevingscontract op te stellen.
Dit willen we met het koophuis dus wel doen. Want we betalen beide 50-50, dus vind ook dat de rest goed geregeld moet zijn.
Want dat verhaal van de langst levende geld anders dus niet.
Zou best banketstaaf wezen dat bij overlijden, bijvoorbeeld zijn/mijn ouders banketstaaf gaan doen bij erfenis, want dan kan je de keet verkopen...

Dus wij wachten woensdag even af met de notaris, en dan ben ik daarna vast een stuk weizer geworden over hoe het nu allemaal zit.

DenK4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 12:57

Ik ben wel benieuwd wat er uit is gekomen n.a.v. het bezoek van de notaris wyko!

Ik heb vanmorgen bij de notaris gezeten om samenlevingscontract en testamenten te tekenen Haha!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 18:57

annastasia schreef:
als stellen trouwen kiezen ze veelal voor gemeenschap in goederen. Maar mijn vriend heeft een bedrijf en ik denk dat wij op huwelijkse voorwaarden zouden gaan trouwen.

Geldt dit ook met GP?

Juist omdat je met SC en huwelijkse voorwaarden naar die dure notaris moet gaan.

Ook bij een GP ontstaat een gvg en is het dus in jouw geval waarschijnlijk verstandig om partnerschapsvoorwaarden op te laten maken.

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:45

Mijn gesprek was eigenlijk zo voorbij. We hebben het meer over paarden etc. gehad.

Ons samenlevingscontract word nu opgesteld.
Augustus wordt dan alles getekend, want dan zijn we toch daar i.v.m. hypotheek akte en leverings akte.

Dit gaat er voornamelijk om dat alles goed geregeld is bij het eventueel overlijden van 1 van beide.
Want anders zijn de ouders en broers/zussen erfgename en kunnen zij dus aanspraak maken op het huis.
Als bijvoorbeeld 1 van ons een erfenis krijgt, dan kan de ander daar geen aanspraak op maken, omdat je dan een testament moet hebben.
Dus verder geen moeilijke dingen voor ons, gaat dus alleen voor het huis.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:47

@wyko: hoe kun je van een notaris verwachten dat hij jou een onafhankelijk advies zal geven? Hij verdient namelijk flink om jullie een testament en samenlevingscontract aan te smeren...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-08 08:34

Wendy schreef:
@wyko: hoe kun je van een notaris verwachten dat hij jou een onafhankelijk advies zal geven? Hij verdient namelijk flink om jullie een testament en samenlevingscontract aan te smeren...

En dat is dus precies wat mij werd verteld, plus het feit dat het dan nog niet eens altijd waterdicht is!

Ziva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 08:50

Wij zijn getrouwd toen we ons huis kochten. Dit hebben we overlegd met de notaris. We zijn getrouwd voor de wet, niet voor het gevoel. Was dus maandag in het stadhuis, wat degratis dag hier is, en er weer uit. Mijn vriend was net ontslagen dus financieel zaten we niet goed(ontslag viel na tekenen voor het huis Verdrietig ). dit kostte 30 euries en klaar. Als we nou zouden willen scheiden zouden we het huwelijk kunnen laten omzetten in een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap (even vergeten wat hij noemde Tong uitsteken) en zo kan je het weer simpel laten ontbinden. Dat had ook nog een naam geloof ik Vork Hoe dan ook, natuurlijk zijn we ons bewust van de lasten die zon wettelijk huwelijk meebrengt maar ook de voordelen, en die wegen voor ons ruim op.

Mijn notaris heeft ons dus verteld dat trouwen de beste optie was, heel waarheidsgetrouw want tja, daar verdiende hij niets aan.

gefeliciteerd wyko!

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 10:58

Wendy schreef:

Wat bedoel je hiermee?
Wij hebben geen testament laten opstellen.
Alleen dus het samenlevingscontract.
Dus dat het huis op beide namen staat en dus in geval van overlijden, de langst levende er gewoon in kan blijven, zonder dat de erfgenamen (ouders, broers/zussen) het huis, of een deel ervan kunnen op eisen.
Wat dus anders wel het geval is.

Dus als mijn vriend schulden heeft, komt dan niet op mijn naam. Andersom dus ook niet.
Maar mocht mijn vriend komen te overlijden, dan mag ik de auto (die op zijn naam staat) ook houden, en ook niet af te staan aan zijn ouders, broers/zussen.

Dus de notaris heeft aangegeven, voor de dingen die wij vast wilden hebben staan, geen testament nodig is, dus dat hebben we ook niet gedaan, dus daar krijgt hij ook niet flink voor betaald.
Dit contract verloopt in geval van uit elkaar gaan, trouwen of overlijden.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 11:00

Daar heb je het al. Het contract verloopt bij overlijden en jhuist dat is de clue!
Als je vriend overlijd kunnen je schoonouders (als ze moeilijk willen doen) dmv een rechtzaak alsnog alles krijgen.

Puur en alleen met een contract kom je er niet. Er is echt een testament nodig of iets in de vorm van een huwelijk.

Edit; Zoals hierboven gezegd weet je niet of die notaris onafhankelijk advies geeft. Die mensen willen ook geld verdienen Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 09:11

@wyko: zoals Elaine aangeeft, heb je nu in feite nog niks geregeld. Als jij overlijdt, verloopt het contract en zijn jouw ouders dus eigenaar van het deel van het huis wat van jou was. Een samenlevingscontract regelt dit soort dingen niet. Het is alleen handig als je uit elkaar gaat, als je goed beschreven hebt wat van wie is.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:24

Nou ik heb vanmorgen tegen mijn vriend gezegd dat als we gaan bouwen ik liever een geregistreerd partnerschap doe dan samenlevingscontract. Heb hem dat doorgegeven en gezegd dat hij daar maar over moet nadenken.
Misschien dat we in de toekomst wel willen trouwen maar ik ben nog van de oude stempel en wacht tot hij me vraagt. Het is dat we een huis gaan bouwen en ik dus goed geregeld wil hebben stel dat een van ons wat gebeurd. En met het nalezen ervan ben ik tot de conclusie gekomen dat er bij een samenlevingscontract veel haken en ogen aanzitten.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:34

Ik heb dit topic aandachtig gelezen....
Zelf ben ik rechtenstudente, dus ik vind zeer interessant, mede omdat ik dit "vak" al gehaald heb...

Mijn vriend heeft dus de pech met iemand samen te zijn die precies weet wat ze wil en wat de gevolgen kunnen zijn Knipoog
Als ik zou gaan trouwen, gebeurd dat idd op huwelijkse voorwaarden, mede omdat ik erfgename ben van niet-nederlanders en dat de erfenissen daar anders geregeld zijn.

In Frankrijk is het nl zo dat er automatisch een zogeheten "anti-schoonzoon-beding" is opgenomen. Knipoog
Wat van mijn ouders is, wordt van mij als zij overlijden en mijn partner kan daar geen aanspraak op maken. Andersom zou ik dat dus ook willen, wel zo eerlijk.
Bovendien wil ik een staat van inbrengsten....

Misschien ga ik in september ook wel samenwonen, dus na mijn tentamens van deze week ga ik hier goed over nadenken...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:40

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 10:49

@Wyko: heeft die notaris het woord "belasting" uitgesproken???

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 11:11

Liezel1 schreef:
In Frankrijk is het nl zo dat er automatisch een zogeheten "anti-schoonzoon-beding" is opgenomen. Knipoog
Wat van mijn ouders is, wordt van mij als zij overlijden en mijn partner kan daar geen aanspraak op maken. Andersom zou ik dat dus ook willen, wel zo eerlijk.
Bovendien wil ik een staat van inbrengsten....

In Nederland binnenkort misschien ook. Er ligt een wetsvoorstel mbt aanpassing van de gemeenschap van goederen. Mocht dat aangenomen worden zoals het nu is, vallen schenkingen en erfenissen automatisch buiten de gemeenschap.