Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Nuage schreef:Ik vind zojuist deze informatie op de website van de Hypotheker:
"De wet (er)kent je partner niet
Er is wettelijk veel geregeld voor gehuwden en sinds een aantal jaren ook voor geregistreerde partners. Woon je samen zonder contract, dan is er zo goed als niets geregeld. Bij overlijden van één van de partners is het over het algemeen de bedoeling dat het huis en de bezittingen naar de langstlevende partner gaan. Wettelijk gezien is je partner echter geen erfgenaam. De achterblijvende partner krijgt dus niets, tenzij je dat regelt via een testament. Ook de successiewet erkent samenwonen zonder contract niet. Als achterblijvende partner moet je dus veel successierechten betalen (meer dan 50%) over de waarde van de bezittingen. Met een notarieel samenlevingscontract kun je bereiken dat je volgens de successiewet op dezelfde manier wordt behandeld als gehuwden."
annastasia schreef:als stellen trouwen kiezen ze veelal voor gemeenschap in goederen. Maar mijn vriend heeft een bedrijf en ik denk dat wij op huwelijkse voorwaarden zouden gaan trouwen.
Geldt dit ook met GP?
Juist omdat je met SC en huwelijkse voorwaarden naar die dure notaris moet gaan.
Wendy schreef:@wyko: hoe kun je van een notaris verwachten dat hij jou een onafhankelijk advies zal geven? Hij verdient namelijk flink om jullie een testament en samenlevingscontract aan te smeren...
). dit kostte 30 euries en klaar. Als we nou zouden willen scheiden zouden we het huwelijk kunnen laten omzetten in een samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap (even vergeten wat hij noemde
) en zo kan je het weer simpel laten ontbinden. Dat had ook nog een naam geloof ik
Hoe dan ook, natuurlijk zijn we ons bewust van de lasten die zon wettelijk huwelijk meebrengt maar ook de voordelen, en die wegen voor ons ruim op.Wendy schreef:@wyko: hoe kun je van een notaris verwachten dat hij jou een onafhankelijk advies zal geven? Hij verdient namelijk flink om jullie een testament en samenlevingscontract aan te smeren...

Liezel1 schreef:In Frankrijk is het nl zo dat er automatisch een zogeheten "anti-schoonzoon-beding" is opgenomen.
Wat van mijn ouders is, wordt van mij als zij overlijden en mijn partner kan daar geen aanspraak op maken. Andersom zou ik dat dus ook willen, wel zo eerlijk.
Bovendien wil ik een staat van inbrengsten....