Je overleden vader/moeder missen..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elles

Re: Je overleden vader/moeder missen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 20:39

paars schreef:
Je hebt als 6 jarige gedaan wat je kon doen! Je wilde hem helpen. Een kind van 6 kan dat niet overzien. Jammer dat hij zelf geen noodsetje ergens had neergelegd. Als dit vaker voorkwam dan hadden je ouders de medicijnen in de goede combinatie op een vaste plek klaar kunnen leggen voor noodgevallen. Jou valt niets te verwijten, gelukkig zie je dat nu in!

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je kunt een kind van 6 jaar oud niet verantwoordelijk maken voor het toedienen van de juiste medicijnen, helemaal als het een combinatie is van meerdere pillen. Je mag dit jezelf ook niet kwalijk nemen hoor! Ach gut

Mijn vader overleed aan kanker toen ik 7 was. Mijn zusje was 4, hijzelf 34.
Ik heb van het hele gebeuren wel het een en ander meegekregen, maar besefte eigenlijk niet goed genoeg wat er gebeurde. Kan me flarden herinneren uit het ziekenhuis (mijn opa werd een paar jaar geleden opgenomen in hetzelfde ziekenhuis en toen we naar boven liepen, herkende ik het na 25 jaar nog steeds en mijn opa bleek in de kamer ernaast te liggen, ik liep er zó heen) en stukken van de begrafenis, maar verder weinig.
Mijn moeder ging door, zij moest voor 2 kinderen zorgen en is redelijk 'hard', voor zichzelf, maar ook voor de omgeving. Tenminste, zo heb ik dat ervaren Knipoog Mijn leven ging ook door, maar er is eigenlijk niet teveel over gepraat. Misschien wel genoeg, maar niet genoeg voor míj. Mijn rouwproces is eigenlijk opzij gedrukt doordat mijn moeder behoorlijk snel hertrouwde (na ongeveer anderhalf jaar), we er een stiefbroer bij kregen met wie het niet boterde en ik zette me bovendien vreselijk af tegen mijn 'nieuwe vader'. Die hoefde ik niet, want ik hád al een vader Boos! Al had m'n moeder met de gaafste, coolste vader van het noordelijk halfrond aangekomen, ik had níemand geaccepteerd. Ik verzette me feitelijk tegen de hele situatie, maar projecteerde dat op hem. Ook dat gaf natuurlijk behoorlijke spanningen, die duurden tot ik het huis uit ging (toen was ik 21).
Pas nadat ik het huis uit was, weg van alles en op mezelf, kwam er écht ruimte voor de verwerking (dankzij mijn vriend) Scheve mond Alles wat 15 jaar (!) was weggedrukt, kwam er in 1 keer uit. Geloof dat ik 4 maanden aan 1 stuk gejankt heb, het híeld maar niet op. We hebben ontzettend veel gepraat en al vrij snel kreeg het eindelijk een plek.

Volgens mij is er tegenwoordig wel meer aandacht voor rouwverwerking bij kinderen. Ik weet in ieder geval uit eigen ervaring dat het een hele bult ellende kan schelen als daar meteen aandacht aan wordt besteed, in plaats van er maar vanuit te gaan dat 'het bij kinderen vanzelf gaat'. Want dat is dus niet zo...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 21:44

Ik was 12 toen mijn moeder overleed. En ik mis haar op een andere manier als toen. Als meisje van 12 denk je anders over je moeder dan als jonge vrouw van 26. Ik mis haar nog elke dag en als ik meiden met hun moeder zie shoppen heb ik er nog steeds moeite mee...dat soort dingen had ik ook met mijn moeder willen doen...Scheve mond

De tijd heelt niet alle wonden maar laat een litteken achter....

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 10:14

ik was 13 toen mijn vader overleed. Het is allemaal heel banketstaaf gelopen. Ik was net het huis uit naar de manege toen mijn vader een toeval o.i.d. kreeg. Zijn toenmalige vriendin(welke mij overigens pas eind vd middag inlichte over de situatie..... Boos! ) was erbij en heeft toen ambulance e.d. gebeld, hij is toen afgevoerd naar het ziekenhuis en sindsdien niet meer bij gekomen. Is door een scan iets heengehaald en bleek een grote bloedprop o.i.d. bij z`n hersenstam te zitten. Opereren had geen zin want ze zouden alleen maar meer kapot maken. Met morfine hielden ze hem in slaap want de pijn was sowieso te erg, hij was ook links helemaal verlamd. Als hij uberhaupt nog was bijgekomen zou hij als een kasplantje verder moeten hebben geleefd en hij was juist een heel zelfstandig en actief persoon. Maargoed hij is dus niet meer bijgeweest vanaf het moment dat hij die toeval kreeg. En dat te bedenken dat ik die ochtend nog ruzie met hem had. Je weet wel zo`n stomme eigenwijze puber- vader ruzie Scheve mond
En ja ik mis hem nog elke dag! Vooral omdat ik hem maar om het weekend zag en in de vakanties...

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 09:42

Ik was 24 toen mijn vader (niet mijn biologische vader, maar ik accepteerde hem als mijn 'echte' vader) aan alvleesklierkanker overleed, is erg snel gegaan, toen ze eindelijk wisten wat hij had, was hij naar 6 weken al dood. Hij was 53 jaar oud. Van mijn biologische vader is zijn vrouw anderhalf jaar geleden ook aan kanker gestorven. Zij was 54 jaar oud. En afgelopen spetember 2007 is de moeder van mijn vriend ook aan kanker gestorven. Zij was 67 jaar oud, haar moeder, de oma van mijn vriend leeft nog steeds die was toen 98 jaar, 1 maand voor dat ze 99 werd, oktober 2008 wordt zij 100 jaar! En dan 2 kinderen en je man allemaal aan kanker overleden, verschrikkelijk. Is zo oneerlijk, de een mag wel 100 jaar worden en andere halen de 30 nog niet eens..... Verdrietig
Veel sterkte iedereen..... Vriendjes zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:49

Mijn ouders leven allebei nog, maar mn moeder ligt nu op sterven, vandaar dat hier ook even meld.

Mijn moeder komt dinsdag terug uit het ziekenhuis om hier thuis te kunnen sterven, nu 48 jaar oud (ik 20). Heeft sinds vorig jaar kanker, is een tijdje genezen verklaard toen het afgelopen okt/nov weer verdacht werd. Na veel chemo's hebben ze donderdag besloten het op te geven, de cellen bleven groeien. Nu heeft ze nog een paar dagen gekregen, mss wat kleine weekjes, maar meer niet.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 10:50

Wat erg Haike! Scheve mond
Heeft ze pijn?
Heel veel sterkte de komende tijd...Ach gut

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 11:01

Haike,

Heel veel sterkte te komende dagen Ach gut.
Probeer van haar laatste dagen nog iets moois te maken
en geniet nog even van het samen zijn.

Veel liefs en veel kracht gewenst
Vriendjes zijn?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 11:32

Ook van mijn kant ontzettend veel sterkte!

Inderdaad probeer de laatste dagen mooi te maken. Ach gut

honolulu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:20

Ben nu een porgrama aan het kijken, waarbij die Derek met geesten kan praten. Moest metteen aan dit topic denken

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:43

Ja ik heb een stukje gekeken, werd er raar van..

Geloof daar dus echt heilig in! Zou dat misschien best wel eens willen, met mn vader dan. Scheve mond

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 22:54

En ik met mijn moeder...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 22:57

Ja aan de ene kant vind ik dat best wel eng, maar toch wil ik het.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:03

Ik vind het niet eng...het is juist mooi. Ja

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-08 23:05

Is het ook maar toch ik zou het best raar/eng vinden als hij dan contact met mijn vader heeft.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:10

Ja, raar wel...maar als je op die manier aan antwoorden kan komen lijkt het me toch wel mooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:17

Haike heel veel sterkte de komende tijd. Ach gut Probeer zoveel mogelijk te genieten van jullie samen zijn zodat je later met mooie herinneringen aan de laatste dagen terug kan denken. Nogmaals heel veel sterkte.

Zou zoiets als met die Derek idd ook wel eens mee willen maken zeker omdat ik van beide ouders geen afscheid heb kunnen nemen. Mijn vader is in het ziekenhuis gestorven zonder dat er iemand bij aanwezig was en mijn moeder is 's nachts onwel geworden, heeft de buren gebeld en die hebben haar dood gevonden. Wij waren toen op vakantie dus ook bij haar overlijden ben ik niet geweest.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 23:20

Gast8253! Bloos!
Wat erg zeg!!
Ik heb zelf ook geen afscheid mogen nemen van mijn moeder...haar gezicht was te opgeblazen...het leek mijn moeder niet meer...

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:17

mijn moeder is een paar weken geleden overleden heel plots in haar slaap
Ze zou dit jaar 60 zijn geworden
gelukkig heeft ze haar eerste kleinkind nog heel even mogen meemaken
er gaat geen dag voorbij of ze is wel in mijn gedachten!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:31

runningkawa schreef:
De verlatings angst is idd wel een bekende
Gelukkig is het bij mij wat minder geworden, maar eerst kon ik echt panieken van een klein beetje te laat.

Oe..Dit is voor mij ook heel bekend. Heb ik ook. Het is inderdaad minder geworden maar ojee als mijn man laat is en met de auto is.....slecht weer... brrrr.

Mijn ouders zijn om het leven gekomen bij een verkeersongeluk toen ik vier jaar oud was. Mijn grootouders, de ouders van mijn moeder, Hebben mij opgevangen. Gelukkig ben ik goed terecht gekomen. Mijn grootouders hebben mij altijd heel erg veel verteld over mijn moeder en daardoor heb ik het gevoel dat ik, met name, mijn moeder toch een beetje gekend heb.

Missen... Ergens heb ik dat wel ergens niet. Ik was natuurlijk erg jong. Maar het heeft absoluut een wending aan mijn leven gegeven. Mijn Oma heeft het er ieder jaar, logisch, nog moeilijk mee. Zij is haar kind verloren.

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:56

ik heb ook geen afscheid genomen van mijn vader..ik zag het gewoon niet, had me er voor afgesloten en heb hem volkomen genegeerd. ik voel me er nog schuldig om..omdat ik nu precies kan zien hoe hij erbij lag (had een ziekenhuis ben in de woonkamer) en hoe hij me vragend aan keek. het enige wat ik deed was naar beneden kijken of de andere kant op..ik moest zo snel mogelijk die woonkamer uit, ik kon het echt niet zien.
als ik dan met hem moest praten (omdat hij er op aan drong, en het zo graag wou) keek ik altijd naar beneden en zat ik stijf op de rand van het bed, terwijl hij me vast had en zo graag wou knuffelen.
had ik het maar gedaan, zo denk ik nu..toen kon het nog, waarom deed ik het nou niet..tjah, moeilijk.
als ik het over kon doen zou ik hem vast houden tot hij zijn laatste adem uit zou blazen..maar dat is nu, nu ben ik volwassen en kijk ik anders tegen die dingen aan..ik was toen maar 13.

heb trouwens een soort reading gehad van Hans de Haan, best een bekende nederlands medium..en dat was best prettig maar heel kort..ik kon dus ook niet echt vragen wat ik wou..hoe het nu met hem is, hoe hij me nu ziet en of ik hem later terug zal zien..hij vertelde me wat hij door kreeg en wat het belangrijkste was..ik weet wel dat hij achter me staat, ook gezien mn seksuele voorkeur, dat is een opluchting.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:57

maartje_h schreef:
mijn moeder is een paar weken geleden overleden heel plots in haar slaap
Ze zou dit jaar 60 zijn geworden
gelukkig heeft ze haar eerste kleinkind nog heel even mogen meemaken
er gaat geen dag voorbij of ze is wel in mijn gedachten!

Bloos!

Wat erg zeg! Scheve mond
Ze heeft geen pijn gehad...of wel?

Heel veel sterkte de komende tijd....ik weet hoe het voelt...Ach gut

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:59

Citaat:
Volgens mij is er tegenwoordig wel meer aandacht voor rouwverwerking bij kinderen. Ik weet in ieder geval uit eigen ervaring dat het een hele bult ellende kan schelen als daar meteen aandacht aan wordt besteed, in plaats van er maar vanuit te gaan dat 'het bij kinderen vanzelf gaat'. Want dat is dus niet zo...

ik heb veel gehad aan stichting Achter de regenboog..een stichting voor rouwverwerking bij kinderen en jongeren. je kunt er zowel op internet (een forum) als bij open dagen en speciale evenementen je verhaal kwijt, hulp krijgen. het is fijn om te weten dat er leeftijdsgenoten bij zijn die ongeveer voelen wat jij voelt..het praat ook makkelijker vindt ik.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 20:59

Pel: Dat is fijn om te horen, dat hij achter je sexuele voorkeur staat. Dat zijn dingen waar ik over zou twijfelen.

Ben ook heel benieuwd of hij het eens is met mijn vriend bijvoorbeeld. Of hij hem zou goedkeuren. Knipoog

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:05

Bellatrix schreef:
Bloos!

Wat erg zeg! Scheve mond
Ze heeft geen pijn gehad...of wel?

Heel veel sterkte de komende tijd....ik weet hoe het voelt...Ach gut

gelukkig tijdens haar overlijden niet, het is heel rustig in haar slaap gegaan!

dank je!

jeetje ik wil iedereen hier sterkte wensen
heb net even zitten bijlezen!
Hele dikke knuffel voor iedereen Ach gut

Mila87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 21:07

Jah is idd fijn..toch een opluchting aangezien mijn moeder er vanovertuigd was dat mn vader me nooooit zo had geaccepteerd (zij was/is degene die me niet zo accepteerd Knipoog )
in het begin wist ik niet goed wat ik met de informatie doen moest, was het wel echt? maar later kreeg/vond ik steeds meer informatie van hem. hij lijkt betrouwbaar en echt, en ik wil het graag geloven. ik geloof er sowiezo wel in, tis maar net of de persoon te vertrouwen is.
ik zou heel graag naar derek olgovi (of hoe schrijf je zijn naam) willen..hij lijkt me een super goed medium. char en dergelijke heb ik dan weer minder mee.