wel of geen donor worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: wel of geen donor worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:21

Van mij mogen ze alles hebben.
Familie heeft genoeg tijd om afscheid te nemen, al is het nadat ze me leeggehaald hebben. Je kunt gewoon opgebaard worden nadat ze je organen hebben weggehaald.

Mijn moeder leeft nog dankzij een donornier. De andere nier van dezelfde donor is naar iemand anders gegaan. De andere organen weer naar anderen. Als donor geef je dus meerdere mensen weer een deel van hun leven terug.
De gemiddelde wachttijd voor een nier is 8! jaar omdat er te weinig donoren zijn. De meeste nierpatienten overleven dat niet, bij mijn moeder had het ook niet veel langer moeten duren... De donor zijn wij erg dankbaar dat zij ervoor gekozen heeft het donorformulier wel in te vullen!

Mijn man is ook donor, ik zal alleen maar blij zijn dat er mensen zijn die geholpen kunnen worden met zijn organen, hemzelf krijg ik nooit meer terug mocht hij overlijden, hij leeft dan nog wel in stukjes voort in andere mensen.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:47

http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... 18&page=18
De hele procedure van orgaandonatie wordt uitgebreid op internet beschreven. Beter even lezen i.p.v. broodje aap verhalen te geloven...

Ook kunnen nabestaanden gewoon afscheid nemen, lees maar hier: http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... 91&page=91 en hier: http://www.donorvoorlichting.nl/index.c ... 1&page=101

En zolang er ieder jaar nog veel te veel mensen overlijden omdat de wachtlijsten veel te lang zijn, ben ik voor een regel niet willen geven? Dan ook niet ontvangen.

Zelf ben ik al vanaf mijn 12e donor. Destijds nog met het rode kaartje in de portemonee Lachen

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 23:49

Ik liep als kind ook al met dat rode kaartje in mijn zak rond.
Ik vind het gewoon heel vanzelfsprekend. Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:29

lanatje schreef:
Met alle respect voor mensen die nood hebben aan een donororgaan en ermee geholpen kunnen worden, de impact op familie van de donor ivm het rouwproces mag echt niet onderschat worden hoor!

Natuurlijk maar ook al zou de overledene geen organen afstaan dan nog bijft het rouwproce. Het doneren kan zelf troostend werken voor de familie.

Hoe denk je dat het rouwproces is voor famile van overledenen die zijn overleden omdat er te weining organen beschikbaar waren?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 08:37

Skygirl schreef:
Vanaf welke leeftijd kan je bloed en beenmergdonor worden dan? En hoe werkt dat dan met beenmerg?

Volgens mijn vanaf je 18e.
Je moet volgens mij al enige tijd bloed geven om beenmergdonor te worden.
Dit omdat de typering van beenmerg nogal duur is en men "zeker" wil zijn dat je volhoudt en ook regelmatig gekeurd wordt en men op de hoogte blijft van je verblijfplaats bij bv verhuizingen.
De kans dat je daadwerkelijk opgeroepen wordt als beenmergdonor is overigens niet zo heel erg groot.

Bijkomend voordeel van bloeddonor vind ik overigens de regelmatige keuring die je krijgt.
Nadeel vind ik de wachttijden bij het geven, dit kan allemaal veel sneller en efficienter.
je moet je eerst melden aan de balie, vragenlijst invullen (had thuis ook al gekund), wachten, onderzoek/keuring (beetje bloed afnemen, vragenlijst doornemen, bloeddruk, temperatuur e.d.), wachten, bloedafname, wachten met koffie om te kijken dat je niet naar wordt en dan mag je pas naar huis. Alles bij elkaar duurt al gauw 1,5 uur terwijl het naar mijn idee in 30 minuten moet kunnen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:35

jury schreef:
NIETS GEVEN BETEKEND OOK NIETS ONTVANGEN, of in ieder geval achter in de rij aansluiten, lijkt me

Daar ben ik niet persé voor. Ben wel voor de regel: Je bent automatisch donor, totdat je anders aangeeft.

In zo'n situatie lijkt een leugentje om bestwil me erg gemakkelijk. Als je je nog niet als wel/niet donor hebt opgegeven, is het dan nogal eenvoudig om te zeggen dat je wel donor wilt zijn (het gaat tenslotte om je leven). Daarnaast zijn er veel mensen die gewoon vergeten zich als donor op te geven.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:37

Juist shadow dat is ook mijn argumentatie, ik ben al jaren donor.

Overigens ben ik ook bloeddonor, 2 keer per jaar een halve liter bloed helpt andere mensen ontzettend veel. En je mist het niet eens Pling

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:41

Ik wil ook absoluut donor worden. Word bijna 18 en dan ga ik het ook gelijk aangeven. Ik denk altijd: wat als ik nu een donororgaan nodig heb? Je kunt er gewoon levens mee redden! Ik vind het echt ontzettend mooi dat dit soort dingen kunnen. Van mij mogen ze dus ook wel alles hebben Knipoog Als mijn familie nog maar genoeg tijd krijgt om me netjes te zien Lachen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:43

Voor je beslist of je donor wilt worden moet je je afvragen of je zelf een donororgaan zou willen ontvangen. Wil je dat wel voor jezelf of voor je kinderen dan vind ik dat je zelf ook donor moet zijn.
Ik ben donor en ik hoop dat mijn nabestaanden dat respecteren.
Ik zie in mijn werk dagelijks de gevolgen van het tekort aan donoren. Donor tenzij anders aangegeven lijkt me een goede zaak. Dan worden mensen gedwongen om er goed over na te denken.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:46

Ik ben absoluut donor Ja Ze mogen alles van me hebben als ik dood ben. En ik denk dat mijn familie, als ik dood ben heel erg veel verdriet zal hebben maar het een troostende gedachte zal vinden dat ik mijn organen afsta om iemand anders een tweede kans te geven.

Mijn vader heeft een donorlever. Zijn tweede als. Hij heeft in 1 week tijd 2 keer een kans gehad, omdat iemand zo vriendelijk is geweest om donor te worden. Omdat de eerste niet is aangeslagen moest hij opnieuw een lever hebben. Ik ben de mensen echt heel erg dankbaar voor het feit dat ze onbewust mijn vader een eerste en een tweede kans hebben gegeven om in leven te blijven Ja

Ik kan me niet voorstellen dat als je donor bent en je komt te overlijden dat je familie daar grote problemen mee zou hebben. Het is toch iets waar de overledene zelf voor heeft gekozen? In mijn ogen kun je niks anders doen als misschien die laatste wens vervullen. En dat is dus idd het helpen van andere mensen. Hoe moeilijk en zwaar dat ook is, voor de nabestaanden Ja

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 10:54

Ik ben ook volledig donor. Ik begrijp echt niet als mensen geen donor willen zijn. Wat als je kind of ouders een orgaan nodig hebben? Vind je het dan ook een eng idee en doe maar niet? En als mijn nabestaanden minder goed in het ziekenhuis afscheid kunnen nemen dan is dat zo. Ze moeten mij herinneren zoals ik was en daar valt mijn wil om donor te zijn ook onder. Ik denk dat ze het een fijne gedachte vinden als anderen kunnen leven doordat ik donor ben. Ook wordt huid niet van je gezicht afgenomen, dus je wordt gewoon opgebaard zoals je was en niet verminkt (Geld dus ook voor hoornvlies).

Ik ben ook bloeddonor vanaf me 18de en wordt 3 keer per jaar opgeroepen. Heb namelijk ook Onegatief dus erg belangrijk. Helaas wordt ik vrij vaak afgekeurd, omdat me Hb te laag is.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:13

Ethelate schreef:
Black_White schreef:
Ik ben geen donor, wil het ook niet worden.
Ik heb altijd al zoiets gehad van noway, en na het zien van een documantaire helemaal. Als je ook maar een beetje dood lijkt wordt je afgevoerd en familie heeft een tijd afscheid te nemen. En naar mijn idee hoort dit bij het verwerkingsproces. Hoe goed het ook klinkt om zieke mensen te helpen.
Ik zou het ook niet fijn vinden trouwens als bijvoorbeeld mijn moeder donor zou zijn. Het feit dat je geen afscheid mag nemen, en dat het leven geen tijd krijgt uit het lichaam te trekken vind ik een gruwelijk idee.

Dit is dus grote onzin!
Stel jij bent hersendood, dan moet dit worden vastgesteld en dit moet 24 uur daarna weer worden vast gesteld. In die tussentijd mag er geen hersenreactie zijn geweest! Je familie heeft dan dus al meer als 24 uur naar een levenloos lichaam gekeken wat door apparaten in leven wordt gehouden. Het is echt niet zo dat als ze denken dat je toch dood gaat, dat ze je meteen openritsen!

Citaat:
Dát is geen grote onzin, jij VIND dat grote onzin.
Ieder zo zijn/haar principes & ideeën.
Ik heb 't formulier ook gehad en ik wil ook geen donor worden. Het is mijn lichaam en het is me een goed recht om te beslissen dat ik niet wil dat ze me leeg halen na mijn dood. Net zo goed als het iemand anders een goed recht is om iets anders of zijn/haar lichaam te besluiten.

Met grote onzin doelde ik op het 'een beetje dood lijkt'.
Veel mensen denken dat als je met een gebroken vinger in het ziekenhuis komt, je in stukjes wordt weggevlogen als donor Gestoord

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:24

Ik leef nog dankzij een donor Lachen en ook ik heb deze week het formulier gehad.

Van mij mogen ze alles hebben, maar voor ik het formulier opstuur wil ik eerst nog even telefonisch contact met ze opnemen omdat ik me een aantal dingen afvraag. Ik betwijfel namelijk of ze nog veel van mij willen gebruiken, ivm mijn medische verleden, maar dat zal ik wel van hen horen Lachen

Ik lees hier in dit topic sommige reacties echt met open mond.. er wordt zo makkelijk over orgaandonatie gedacht.. ' oja, dat formulier heb ik ook eens gehad.. kan me niet herinneren of ik het heb ingevuld of niet ' of ' ik heb nooit zo'n formulier gehad, dus ben ook geen donor, zou het best willen zijn hoor ' .. als je weet dat je het wilt, onderneem dan zelf stappen.. je kunt er iemand mee redden!! het enige dat je hoeft te doen is een online formulier in te vullen..

Ook de mensen die zeggen ' ik geef niets ' , tuurlijk, dat is ieder zijn eigen keuze, maar de mensen die zeggen ' ik neem niets ' weten niet wat ze zeggen. Jongens, geloof me, wacht maar tot je in die situatie terecht komt Lachen

Ik ben in ieder geval nog iedere dag dankbaar voor mijn donor, en heb een hoop respect voor ieder die donor is. En dan bedoel ik orgaandonoren, bloeddonoren maar ook de beenmergdonoren (ondanks dat beenmergtransplantaties niet meer/nauwelijks gedaan worden) Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:53

Ik ben ook donor. Als ik in de situatie zit dat ik een donor-orgaan nodig heb, dan wil ik het met een schoon geweten aan kunnen nemen.

Helaas mag ik geen bloeddonor zijn, want ik heb tattoo's, anders had ik dat ook graag gedaan Lachen

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:54

Mijn moeder beslist (in overleg met andere nabestaanden).

Wat er met mij gebeurd maakt me niet zo uit, maar ik kan me voorstellen dat mijn nabestaanden het moeilijk zouden hebben met het feit dat ik organen zou doneren, óf dat mijn lichaam ongebruikt de grond in gaat.
De nabestaanden zullen het moeilijker hebben dan ik als ik er niet ben dus laat ik hen beslissen en mijn moeder hakt de knoop door.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:55

Banjer schreef:
Ik ben ook donor. Als ik in de situatie zit dat ik een donor-orgaan nodig heb, dan wil ik het met een schoon geweten aan kunnen nemen.

Helaas mag ik geen bloeddonor zijn, want ik heb tattoo's, anders had ik dat ook graag gedaan Lachen

Ik ben bloeddonor en heb een tattoo Knipoog

Je mag een jaar na het laten zetten van een tattoo weer gewoon doneren.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 00:01

@ Wendely: tuurlijk kan je de pech hebben dat je oorganen naar iemand gaan die het eigenlijk neit verdient, maar er zijn zoveel mensen die het wel verdienen....Ik ben anderhalf jaar geleden een vriendin verloren aan cistic fibrosis, ze wachtte op een dubbele longtransplantatie, door een rotziekte die ze zelf ook lievern iet had gehad. Ze is slechts 17 jaar geworden....

Ik heb ook deze week de brief gehad, en al heb ik hem nog niet ingeculd, ik neig wel naar ja.. waar ik inderdaad ook moeite mee zou hebben is als mijn nabestaanden neit rustig afscheid van mij kunnen nemen... dus misschien dat ik daar nog eerst wat meer info over vraag, want die optie was er ook nog! maar ik dnek wel dat ik donor wordt Pling

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 01:08

Ik heb bijna een jaar geleden een goede vriend van mij verloren aan zinloos geweld.
zijn ouders hebben toen besloten dat hij al zijn organen zou afstaan..
toen ik op een gegeve moment op de IC in dat kamertje stond en er een verpleegster binnen kwam met de mededeling "zouden jullie zo de kamer kunnen verlaten ? we moeten beginnen met de tests" kreeg ik toch wel even een naar gevoel...
ik had nog wel langer daar willen blijven..en afscheid willen nemen..hij lag aan de apparatuur zodat zn organen in werking bleven dus het leek net alsof hij sliep..

toen hij 3 dagen later terug kwam van t forensisch onderzoek herkende ik m niet meer...dat was niet dezelfde jongen die daar lag... ik snapte ook niet dat niemand het aan kon zien..ja hij had zn normale kleren aan..maar verder leek hij niet eens meer op wie hij was zeg maar..

ik ben inmiddels 19, heb ook al 2 keer t donorcodicil in gevuld maar beide keren niet gepost..ik weet het gewoon nog niet..ik WIL wel..maar iets houd me tegen..

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 08:49

Yellowfish schreef:
Ik leef nog dankzij een donor Lachen en ook ik heb deze week het formulier gehad.

Van mij mogen ze alles hebben, maar voor ik het formulier opstuur wil ik eerst nog even telefonisch contact met ze opnemen omdat ik me een aantal dingen afvraag. Ik betwijfel namelijk of ze nog veel van mij willen gebruiken, ivm mijn medische verleden, maar dat zal ik wel van hen horen Lachen

Ik lees hier in dit topic sommige reacties echt met open mond.. er wordt zo makkelijk over orgaandonatie gedacht.. ' oja, dat formulier heb ik ook eens gehad.. kan me niet herinneren of ik het heb ingevuld of niet ' of ' ik heb nooit zo'n formulier gehad, dus ben ook geen donor, zou het best willen zijn hoor ' .. als je weet dat je het wilt, onderneem dan zelf stappen.. je kunt er iemand mee redden!! het enige dat je hoeft te doen is een online formulier in te vullen..

Ook de mensen die zeggen ' ik geef niets ' , tuurlijk, dat is ieder zijn eigen keuze, maar de mensen die zeggen ' ik neem niets ' weten niet wat ze zeggen. Jongens, geloof me, wacht maar tot je in die situatie terecht komt Lachen

Ik ben in ieder geval nog iedere dag dankbaar voor mijn donor, en heb een hoop respect voor ieder die donor is. En dan bedoel ik orgaandonoren, bloeddonoren maar ook de beenmergdonoren (ondanks dat beenmergtransplantaties niet meer/nauwelijks gedaan worden) Lachen

weet je soms hoe ik me donor moet maken?Ik heb niet zo'n papier gehad en ben van belgie.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 09:02

Ik ben ook donor, behalve voor mijn huid.. Laat mijn buitenkant maar heel heb ik zelf het idee.. Het lijkt me niet fijn voor de nabestaanden..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:12

Lame: de huid wordt weggehaald op plekken waar het niet zichtbaar is, niet van het gezicht ofzo, en bovendien via een procedure waardoor je geen enorme wonden krijgt. (Alleen het bovenste laagje wordt weggehaald.)
De nabestaanden zien er dus niets van.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 12:55

Zwitsal schreef:
Ik heb bijna een jaar geleden een goede vriend van mij verloren aan zinloos geweld.
zijn ouders hebben toen besloten dat hij al zijn organen zou afstaan..
toen ik op een gegeve moment op de IC in dat kamertje stond en er een verpleegster binnen kwam met de mededeling "zouden jullie zo de kamer kunnen verlaten ? we moeten beginnen met de tests" kreeg ik toch wel even een naar gevoel...
ik had nog wel langer daar willen blijven..en afscheid willen nemen..hij lag aan de apparatuur zodat zn organen in werking bleven dus het leek net alsof hij sliep..

toen hij 3 dagen later terug kwam van t forensisch onderzoek herkende ik m niet meer...dat was niet dezelfde jongen die daar lag... ik snapte ook niet dat niemand het aan kon zien..ja hij had zn normale kleren aan..maar verder leek hij niet eens meer op wie hij was zeg maar..

ik ben inmiddels 19, heb ook al 2 keer t donorcodicil in gevuld maar beide keren niet gepost..ik weet het gewoon nog niet..ik WIL wel..maar iets houd me tegen..

Lijkt me logisch dat hij er heel anders uitzag die dagen erna. Vergeet niet dat hij dan al een paar dagen dood is. Iemand die net is overleden zit er heel anders uit dan iemand die al een paar dagen dood is. Misschien ben je gewoon geschrokken. Maar dat hij er zo uitzag heeft niks te maken met de organen die hij heeft afgestaan Knipoog
Dat ze vragen of je even de kamer wilt verlaten is niet meer dan normaal. Zou jij het allemaal aan kunnen zien? Ik ga er ook niet vanuit dat zijn directe nabestaanden niet bij het moment zijn geweest dat hij echt overleden is

Mijn mening is dat je eigenlijk maar een heel eenzijdig beeld hebt van hoe het nu eigenlijk in zijn werk gaat. De familie krijgt echt wel ruim de tijd om afscheid te nemen hoor Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:00

Shadow0 schreef:
Lame: de huid wordt weggehaald op plekken waar het niet zichtbaar is, niet van het gezicht ofzo, en bovendien via een procedure waardoor je geen enorme wonden krijgt. (Alleen het bovenste laagje wordt weggehaald.)
De nabestaanden zien er dus niets van.

Ze halen alleen het bovenste laagje van de huid, met een soort 'kaasschaafje'.
In dat stukje huid worden allemaal kleine gaatjes gemaakt waardoor het veel groter word.
Ze halen dus niet hele plakken huid van je lijf Knipoog Het is mij erg meegevallen (filmpje gezien van de brandwondenstichting) ik ben dus zeker ook huiddonor Ja

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:04

Ik bén nog geen donor.. maar ik meen dat als je 18 bent dat je dan dat donorcodicil (of hoe het ook heet) opgestuurd krijgt, dus ik vermoed dat ik dat binnenkort toch opgestuurd zal krijgen (aangezien ik onlangs 18 ben geworden) en dan zal ik het zeker invullen! en ze mogen álles van me hebben Knipoog ik wou geloof ik wel toen ik 12 was ofzo kregen wij ooit zo'n blaadje en dat wou ik toen invullen maar heb ik toen niet gedaan, maarja, ik was ook pas 12 hé Knipoog en ik leef gelukkig nog steeds. Maar mocht ik dat blaadje niet krijgen (binnenkort) ga ik zelf toch eens informeren of dat nog komt want ik wil dat graag invullen Lachen Mijn vader heeft het niet en hij wil het ook niet, vindt het geen prettig idee geloof ik. Vind ik eigenlijk verschrikkelijk dat hij dat niet heeft, maar afijn... ik doe het wel en dat is voor mijn in ieder geval het belangrijkste!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:05

Ik wil toch nog een toevoeging doen Lachen
Ze hebben gevraagd de kamer te verlaten. Dat dat niet meer dan normaal is heb ik al aangegeven.
Maar als jij gewoon in een ziekenhuis ligt en ze gaan iets doen met je wordt er ook van de visite verwacht dat ze even de kamer gaan verlaten. De mensen hebben ook de ruimte nodig om hun werk te doen.
Mijn vader heeft ook een hele poos op de IC gelegen. Zelfs al gingen ze wat doen bij de buurman, dan werden wij nog geacht de kamer te verlaten en even op de gang te wachten.

*edit* je kan ook heel makkelijk donor worden via de website http://www.donorregister.nl Knipoog