Schone was ruikt niet fris

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Schone was ruikt niet fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:33

Het kwam er gisteren niet van, maar het eerste wasje na de schoonmaak en 95 graden 'spoeling' zit er nu in. Ik heb net even gevoeld en het raampje is warm, dus het water wordt gelukkig wel warm. Ben benieuwd hoe het er straks uit komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:05

Nou, de was is helaas weer niet echt fris Scheve mond

Dan toch een ander/duurder wasmiddel proberen? Of doe ik met drogen iets fout? (handdoeken die uit de droger komen ruiken neutraal)

Iemand nog suggesties?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:14

tienus63 schreef:
Ik heb sinds een half jaar een nieuwe behoorlijk hyper moderne Miele, maar bij die vol je het wel of ie warm is. Althans tijdens het wasprogramma.

Laat je wasmachine gewoon maar een keer een kookwas draaien zonder was erin, maar met azijn.
Is ie meteen ontkalkt.

Even een blonde vraag... maar hoe doe je dat? Azijn in het bakje ipv wasmiddel?

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:15

Hmm... apart. Ik weet dat kleding naar kan gaan ruiken (vooral spijkerbroeken en van die capuchontruien) als het te langzaam droogt. Ik hang Broeken en dikke truien ook altijd het dichtst bij de kachel en hang ze zoveel mogelijk uit.

Het ligt soms ook aan wasmiddel dat het gaat stinken, zo had ik een periode waarin al mijn was ontzettend naar zweet stonk! Te ranzig gewoon! Na veel uitproberen ben ik er nu achter dat het aan het wasmiddel lag. Ik had het bij Robijn, Fleuril, Omo en Ariel dat het stonk. Nu ik alleen nog witte en color reus gebruik en huismerk van de supermarkt, is het over met de niet frisse was. Nu ruikt het gewoon lekker. Hoewel het altijd nog lekkerder is om buiten te laten drogen, maar dat is natuurlijk lang niet altijd mogelijk...

Verder gooi ik er altijd een héél inimini klein scheutje wasverzachter bij, maar dat is puur omdat ik echt fan ben van de geur van die wasverzachter. (silan energy ofzo, zó lekker!)

LeandraTigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:34

Ik heb het ook een tijdje gehad dat de was niet fris rook. En dan inderdaad vooral de handdoeken. Als ik een handdoek gebruikte om af te drogen na het douchen, dan kwam er echt een vieze muffe lucht vanaf.

Ik heb bij mij wel het idee dat het aan het wasmiddel lag. Ik gebruikte toen eigen merk wasmiddel en verzachter van de supermarkt. Nu gebruikt ik Witte Reus wasmiddel en Robijn wasverzachter, en nu heb ik er geen last meer van. Het is inderdaad duurder, maar ik denk toch wel echt dat je was er dus lekkerder van gaat ruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:37

Hoepsie schreef:
Hmm... apart. Ik weet dat kleding naar kan gaan ruiken (vooral spijkerbroeken en van die capuchontruien) als het te langzaam droogt. Ik hang Broeken en dikke truien ook altijd het dichtst bij de kachel en hang ze zoveel mogelijk uit.

Ja, dat doe ik ook.. het droogt wel vrij snel vind ik.

Mijn moeder heeft geloof ik Color Reus en als ik daar mijn spullen was (en droog, wat daar overigens langer duurt dan hier) ruikt het wel lekker. Ik heb nu wasmiddel en verzachter van een eigen supermarktmerk. Ik denk dat ik straks maar gewoon eens Color Reus koop en een 'merk'verzachter, eens testen of dat verschil maakt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:12

@ maanling gewoon in het bakje waar je normaal de waspoeder in gooit. Je kunt ook een bolletje vullen en dat in de machine zetten.

@ RP, ik weet geen tips meer. Balen dat het nog muf ruikt.
Het enige wat je nog kunt proberen is om de handdoeken zo heet mogelijk te wassen. Maakt niet uit of het bonte of witte handdoeken zijn. Wel bont en wit gescheiden wassen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:15

Ah, thanx, ga ik maar eens doen dan. Ding is nog niet ontkalkt sinds ik em heb (jaartje)

Ik heb nog een andere, algemene, vraag aan iedereen hier: wie van jullie gebruikt van dat calgon spul o.i.d.?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:21

Dat heeft alleen maar nut als je in een gebied woont met hard water.
Ik heb wel eens gehoord dat de huishoudens die een ontharder op hun waterleiding hebben aangesloten, lekkerder koffie hebben, kraanwater is lekkerder om te drinken, en de levensduur van apparaten die water gebruiken, van koffieapparaat tot wasmachine, stukken langer is.
Bovendien kunnen zij op lagere temperatuur wassen en zij zeggen dat hun was schoner is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:22

*gaat eens even checken hoe hard water hier is*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:25

tienus63 schreef:
@ RP, ik weet geen tips meer. Balen dat het nog muf ruikt.
Het enige wat je nog kunt proberen is om de handdoeken zo heet mogelijk te wassen. Maakt niet uit of het bonte of witte handdoeken zijn. Wel bont en wit gescheiden wassen.

Mijn handdoeken zijn juist wel neutraal van geur (helaas niet lekker fris, wat ik liever heb Knipoog). Vooral mijn broeken blijven muf ruiken. En dan kan ik gewoon niet warmer dan 40 graden wassen.

tienus63 schreef:
Dat heeft alleen maar nut als je in een gebied woont met hard water.
Ik heb wel eens gehoord dat de huishoudens die een ontharder op hun waterleiding hebben aangesloten, lekkerder koffie hebben, kraanwater is lekkerder om te drinken, en de levensduur van apparaten die water gebruiken, van koffieapparaat tot wasmachine, stukken langer is.
Bovendien kunnen zij op lagere temperatuur wassen en zij zeggen dat hun was schoner is.

Dat klopt, mijn ouders hebben zo'n apparaat. Kraanwater is inderdaad lekkerder daar. Ik weet eigenlijk niet of de was daar schoner wordt op lagere temperatuur. Wel frisser dus, maar dat kan ook het wasmiddel zijn.

Ik ga even naar de winkel om wasmiddel en verzachter te kopen Knipoog

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:27

100% katoen, dus spijkerbroek ook, zijn wel heet te wassen.
Ze worden iets sneller vaal, dat is een nadeel.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:27

Heb je al een keertje het bakje waar de wasmiddel en wasverzachter indoet schoon gemaakt?
Ik had hier ook last van en nu maak ik 1 keer in de twee weken dat bakje schoon en nu heb ik nergens last meer van!
En geloof me dat dat bakje vies wordt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:28

tienus63 schreef:
100% katoen, dus spijkerbroek ook, zijn wel heet te wassen.
Ze worden iets sneller vaal, dat is een nadeel.

Oh ja, hoe heet dan precies? In de etiketten staat wel 40 graden, is dat dan niet erg?

Sharon_Jims schreef:
Heb je al een keertje het bakje waar de wasmiddel en wasverzachter indoet schoon gemaakt?
Ik had hier ook last van en nu maak ik 1 keer in de twee weken dat bakje schoon en nu heb ik nergens last meer van!
En geloof me dat dat bakje vies wordt...

Ja, dat heb ik laatst gedaan Lachen

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:34

Katoen krimpt alleen de eerste 1 à 2 wasbeurten, daarna eigenlijk niet meer.
En spijkerbroeken zit altijd wat strakker nadat je ze gewassen hebt. Maar je hebt ze nog geen half uur aan je kont en ze zitten weer prima.

Volgens een test van ik meen TNO, zijn heel veel was labels misleidend. De kleding fabrikant houd een zo laag mogelijke temperatuur aan, zij spelen onder één hoedje met de wasmiddelen fabrikant, aldus TNO.
Op deze manier wordt er meer wasmiddel en speciaal wasmiddelen verkocht.
Bovendien voorkomen kleding fabrikanten dat kleding per ongeluk toch echt te warm of heet wordt gewassen en mensen komen klagen.

Je moet gewoon kijken naar het materiaal van het kledingstuk en vervolgens kun je wassen op de temperatuur die dat materiaal veilig kan hebben.

30 graden was, doe ik bijvoorbeeld ook nooit, dat gaat allemaal op 40 graden en soms zelfs wel op 60 graden, zeker als het gedegradeerd is tot daags goed.

Het enige wat ik koud was is wol en zijde. Nette kleding op 40 graden, daagse kleding 40 of 60 graden hangt van de bevuiling af, en overalls en werkgoed wat bij de koeien is gebruikt gaat op 90 graden.

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:41

Wat ik laatst hoorde is dat als je alleen vloeibaar gebruikt er een laagje in de machinetrommel komt. Ik gebruik nu voor de bonte was vloeibaar en de witte was poeder.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 14:43

Ik wissel inderdaad ook af, maar dat is omdat ik altijd wasmiddel in de aanbieding koop, dus soms is het vloeibaar, soms poeder.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:16

Ik hoorde laatst dat je je wasmachine schoon kan maken door het machine leeg te laten draaien op 90 graden met een beetje soda. Moet ik die soda in het wasmiddel bakje doen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:17

tienus63: Okee, bedankt voor de uitleg Lachen

Er zit nu een wasje in met Robijn wasmiddel en verzachter (die ruikt zo lekker! hopelijk de kleren straks ook Knipoog), als dat nog niet werkt probeer ik toch eens heter te wassen. Maar dan zit ik weer met het milieu, dus ik hoop dat het niet nodig is Bloos

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:18

je zegt eigen merk van de supermarkt?

welk merk gebruik je dan?

ik had een tijdje terug een vierkante fles, pff dat stonk zeg!!!!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:19

Dat is altijd moeilijk he RP, zeker nu met die 'reclame' (kan ff niet op het juiste woord komen) van tikkie terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:22

Maanling schreef:
Dat is altijd moeilijk he RP, zeker nu met die 'reclame' (kan ff niet op het juiste woord komen) van tikkie terug.

Ja inderdaad Ja

ellepel schreef:
je zegt eigen merk van de supermarkt?

welk merk gebruik je dan?

ik had een tijdje terug een vierkante fles, pff dat stonk zeg!!!!

Ik heb eigen merk van AH en Coop (Markant heet dat geloof ik) gehad.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:22

Dat van de hoge temperaturen vind ik raar. Dat hoeft helemaal geen invloed te hebben. Ik was bijna alles op 30 of 40 graden (uit milieutechnisch oogpunt), behalve beddengoed en handdoeken (die gaan op 60).

Robijn vind ik ook heerlijk ruiken, ik hoop voor je dat er niet een soort van zweetgeur vrijkomt zoals ik die dus had met mijn robijn- ervaringen! (met uitzondering van die voor witte kleding en wol en fijn)

Huismerk heb ik trouwens van perfekt, voor de donkere was alleen. Hij ruikt een beetje raar in de fles, maar als de was eruit is valt het erg mee... Appie huismerk vind ik echt stinken en heb ik trouwens ook slechte ervaringen mee! Ik ben echt erg geloof ik Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:24

Hoepsie schreef:
Dat van de hoge temperaturen vind ik raar. Dat hoeft helemaal geen invloed te hebben. Ik was bijna alles op 30 of 40 graden (uit milieutechnisch oogpunt), behalve beddengoed en handdoeken (die gaan op 60).

Ik was mijn eigen handdoeken wel op 40 graden (rest v/d was ook). Het enige dat ik op 60 graden was zijn de hangmatten en handdoeken van de ratten.

Hoepsie schreef:
Robijn vind ik ook heerlijk ruiken, ik hoop voor je dat er niet een soort van zweetgeur vrijkomt zoals ik die dus had met mijn robijn- ervaringen! (met uitzondering van die voor witte kleding en wol en fijn)

Dat hoop ik niet! Had je dat met alle was, of alleen met kleding waarin je daadwerkelijk gezweet had?

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 15:27

Alle was... ik zweet namelijk echt nauwelijks. Daarom was het zo vreemd! Mijn vriend ruikt ook altijd fris, maar ook zijn kleding stonk dus verschrikkelijk... Heel smerig dus. Het bleef er ook naar ruiken, ook al hing ik het buiten te drogen.