horsemanship op het hoogste niveau

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Voltigeur

Re: horsemanship op het hoogste niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 07:36

trickrider89 schreef:
en wat is dan de truuk in je profiel; de 1e foto; die noemen wij fender drag (fender van het zadel) ? ik heb m al vaker gezien in de kozakken voltige alleen noemen jullie m denk ik anders

En om weer een beetje ontopic te komen; nog een leuk filmpje;
http://myspacetv.com/index.cfm?fuseacti ... id=2354884

edit; url toegevoegd

Ha, die ken ik al langer. Da's Christophe Megido, die rijdt voor Jean-Marc Imbert. Zij doen onder andere hongaarse post "in vrijheid", kozakkenvoltige, spaanse dressuur, etc...

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 07:49

Waratje schreef:
Miss_Montana schreef:
Wat een gezeur allemaal weer Rolleyes Waarom hebben we het nu ineens over spieren etc? Alles wat we doen met onze paarden is toch belastend voor ze? Of je nu aan western, dressuur, trickriding of springsport doet: Elk paard dat op wedstrijdniveau getraind word krijgt te maken met slijtage van de spieren, gewrichten en pezen. Zelfs als je recreatief bezig bent zal er slijtage optreden bij paarden, simpelweg omdat wij ermee rijden en bepaalde oefeningen uitvoeren. Willen we geen slijtage dan zullen we allemaal een andere manier van paardrijden moeten vinden om dit te voorkomen, als die andere manier er uberhaupt is.

Rijden op een paard is belastend voor het paard, klopt helemaal. Daarom is het de verantwoordelijkheid van de ruiter om het paard zodanig te trainen dat dit werk goed en gezond aankan. Dat is ook de basis voor de hedendaagse dressuur (dat die is ontspoort bij de wedstrijdsport is natuurlijk erg jammer Clown ). Slijtage is een natuurlijk proces dat ook optreedt zonder dat je er op gaat zitten, maar je kunt een hoop ellende voor het paard voorkomen door goed na te denken over waar je mee bezig bent en wat bepaalde oefeningen voor goede of slechte consequenties hebben.

Miss_Montana schreef:
Over het jong inrijden: Dat gebeurd in iedere tak van de paardensport, je kan niet alleen de westernsport erop aankijken.

Bijna waar Clown Ijslanders worden traditioneel later ingereden en het aardige is dat IJslanders ook vaak ouder in het werk worden dan andere rassen. Waarom zou dat zijn? Duivel

Miss_Montana schreef:
Over die spins, 3 spins achter elkaar zijn voor goed getrainde reining paarden een eitje. Ze kunnen er makkelijk meer achter elkaar Knipoog Niet meer of minder belastend dan bijv een parcours op een hoogte van 1m40 of meerdere pirouettes achter elkaar.

Een goed gereden pirouette is toch echt wat anders dan een goed gereden spin. Bij een spin wil men (tenminste zo is het mij geleerd, misschien zit ik hier fout) zien dat het standbeen blijft staan, bij een pirouette wordt met beide achterbenen "doorgelopen", dus optillen en neerzetten in de loop van de draai. Het laten staan van het standbeen levert feitelijk zeer ongewenste krachten op de diverse weefsels in het been.
Het is ook niet voor niets dat Rieky Young zelf ook zegt dat een paard maar een beperkt aantal stops in zich heeft. Doe je er meer, dan gaat hij kapot.

Bij Lipizzaners wordt ook pas op latere leeftijd begonnen met inrijden (voor de koets iets vroeger omdat het minder belastend is voor de rug e.d.). Bij dat ras is het geweten dat het paard pas volledig volgroeid en volwassen is op de leeftijd van ca. 6 jaar (al denk ik dat het bij meerdere rassen eigenlijk het geval is). Het is inderdaad een feit dat paarden die pas "op latere leeftijd" in het werk worden gezet, de levensduur iets langer is ook. Dat zal mede zijn doordat je het aantal jaren dat er later mee begonnen is er dan kan bijtellen, maar zeker ook omdat men pas begint als de pezen, spieren, gewrichten en zeker niet te vergeten de botten volgroeid zijn en dus minder onderhevig zijn aan blessures. Vergelijk het met een mens, vroeger gingen ze ook werken (en echt zwaar werk) aan de leeftijd van 14 jaar. Die mensen waren vlug versleten en liepen krom van ouderdom. Dat kwam voor een groot deel doordat ze werk deden waar hun lichaam nog niet voor geschikt was. Iemand van 16 jaar kan er misschien uitzien als een volwassene, maar daarom is hij het inwendig nog niet.
Dus...

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 09:36

hier zijn al verschillende topics over oa; [WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken
Ik doe barrel racing en ken verschillende quarter horses die tegen de 20 lopen en nog steeds op topniveau presteren. Scamper (10x wereldkampioen barrel racing) haalde z'n 10de (achtereenvolgende) wereldtitel op leeftijd van 17 jaar.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:29

trickrider89 schreef:
hier zijn al verschillende topics over oa; [WN-AM] De leeftijd van het zadelmak maken
Ik doe barrel racing en ken verschillende quarter horses die tegen de 20 lopen en nog steeds op topniveau presteren. Scamper (10x wereldkampioen barrel racing) haalde z'n 10de (achtereenvolgende) wereldtitel op leeftijd van 17 jaar.

Goh, alle quarterhorses die ik ken van boven de 15 (en zelfs veel daaronder) hebben dusdanige fysieke problemen dat ze niet meer vol in het werk kunnen zijn, veel zijn zelfs al "met pensioen". Veel paarden met spat (ook op vrij jonge leeftijd) of hko. En weet je, als ik zie hoe er hier gangbaar western wordt gereden, verbaasd het me niet echt.
Nou zullen er heus wel uitzonderingen zijn die wel gezond gehouden worden, maar ik ken ze niet van dichtbij en dat vind ik toch wel zorgwekkend.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:39

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:46

Maar niet in NL en dat is de situatie waar ik naar refereer!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 10:48

Euh misschien kunnen we beter stellen dat elke belasting die je van een paard verwacht niet goed is.

Dan kunnen we gelijk de discussie afsluiten en weer gaan genieten van de mooie band die dit paard en zijn ruiter delen.

Er zijn altijd betere manier, vriendelijker enz enz maar dan moet je ook niets van je paard verwachten.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:00

Ehm, kunnen jullie niet gewon een dicussie topic openen over wat er allemaal fout gedaan wordt ed?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:04

Zahlina schreef:
Euh misschien kunnen we beter stellen dat elke belasting die je van een paard verwacht niet goed is.

Dat ben ik dus niet met je eens. Een paard dat niet belast wordt zal uitzakken, zeker de merries die zo nu en dan een veulentje poepen. Knipoog Vergelijk ook maar met mensen die alleen maar bankhangen, die zijn minder gezond dan degenen die met regelmaat enige vorm van sport doen. Ook zijn er vrij veel paarden die niet spontaan in een voor het lijf goede houding lopen, dat kun je ze uitstekend leren, maar dat is dus een vorm van belasting. Uit een verkeerde houding komen vaak problemen als artrose voort, maar ook spierproblemen en peesproblemen.
Het punt is dat je dat evenwicht moet zoeken tussen belasting en ontspanning. Niets doen is niet goed voor een lijf, maar topsport over het algemeen ook niet.

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 11:44

Wat mij opvalt is dat iedereen zich direct persoonlijk aangevallen voelt als er ook maar enige vorm van kritiek komt.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 12:42

Waratje schreef:

ik ken niet zoveel barrel horses in Nederland en waarom is dit niet de situatie; het ging toch over quarter horses in de western sport?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:09

trickrider89 schreef:
Waratje schreef:

ik ken niet zoveel barrel horses in Nederland en waarom is dit niet de situatie; het ging toch over quarter horses in de western sport?

Ik ken persoonlijk geen paarden in de westernsport buiten Nederland, dus mijn uitspraken zijn gebaseerd op de NL-situatie. Hoe goed (of hoe slecht) men het in het buitenland doet, doe ik dus geen uitspraken over, want dat zie ik niet.
Daarbij heb je in de USA dusdanig veel quarters, dat de kans een gezonde oudere te vinden gewoon groter is. Daarvoor hoeft het percentage gezond oud wordende quarters niet hoger te zijn als in NL, maar puur door de aantallen zijn ze zichtbaarder.
Het enige oudere paard dat barrelraces heeft gelopen (en gewonnen) dat ik ken is mijn eigen paard en dat is geen kwartje. Ze heeft na haar 6e ook geen barrelrace meer gedaan en het hele westerngebeuren hebben we na verloop van tijd ook maar overboord gekiept Duivel Ze is nu een topfitte 21-jarige.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-08 13:20

ik ken er ook een in Nederland die 20 is, maar ze zijn daar moeilijker te vinden omdat er haast geen barrel paarden zijn in NL. Bovendien is het niveau van de barrel race in Nederland niet te vergelijken met die in de USA of Italie. Daar is de barrel race op topnivea en Nederland loopt nog veel achter. De tijden zijn in USA en Italie sneller maar ook de training en competitie voor de ruiter en paarden zwaarder, daarom zou je juist denken dat de barrelhorses in de USA met meer slijtage te kempen hebben en het filmpje waar het topic over gaat komt uit de USA denk ik...

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:05

Ik vind het een mooi filmpje! Ja
Bijzonder knap en ik snap niet waarom veel mensen er weer wat negatiefs over te zeiken hebben? Verward
Is dat uit jaloezie ofzo ...?
Begrijp er niks van, nobody's perfect en als ze dat bit aan het einde en die sporen nu gebruikte, zoals de doorsnee mensen op een wedstrijd terrein doen (die rukken en plukken, rammen en prikken), dan is het nog anders wat, maar blijkbaar kunnen jullie dat verschil niet onderscheiden en moet er afbreuk worden gedaan op de hele presentatie die ze levert.
Ik zou jullie zo wel eens met je paard willen zien omgaan....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 11:43

trickrider89 schreef:
ik ken er ook een in Nederland die 20 is, maar ze zijn daar moeilijker te vinden omdat er haast geen barrel paarden zijn in NL. Bovendien is het niveau van de barrel race in Nederland niet te vergelijken met die in de USA of Italie. Daar is de barrel race op topnivea en Nederland loopt nog veel achter. De tijden zijn in USA en Italie sneller maar ook de training en competitie voor de ruiter en paarden zwaarder, daarom zou je juist denken dat de barrelhorses in de USA met meer slijtage te kempen hebben en het filmpje waar het topic over gaat komt uit de USA denk ik...

Eerlijk gezegd denk ik dat het met een barrelracer ook "simpeler" is om ze heel te houden.
Het filmpje waar de discussie mee begon gaat om reining. Hoeveel gezonde 15+ reiners zijn er internationaal te vinden? Want hier in NL lijken ze in ieder geval erg zeldzaam.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 12:19

Er van uitgaand dat de gemiddelde leeftijd van het nederlandse paard niet hoger is dan 7 jaar vraag ik mij echt af waar jullie met deze discussie naartoe willen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-08 15:33

Zahlina schreef:
Er van uitgaand dat de gemiddelde leeftijd van het nederlandse paard niet hoger is dan 7 jaar vraag ik mij echt af waar jullie met deze discussie naartoe willen.

Die gemiddelde leeftijd is niet echt interessant, mijn punt is dat ik GEEN quarters ken van 15+ die nog vol in het werk kunnen staan. Ik ken behoorlijk wat paarden van allerhande rassen (en kruisingen) die dat wel kunnen. Dat is iets dat mij toch aan het denken zet, lijkt me logisch om dat belangwekkend te vinden, vooral als je een quarter zou hebben of een sport bedrijft waar quarters in uitblinken. Ligt het dan aan het ras of aan de manier van rijden? Lijkt mij iets dat iedere westernruiter zou moeten bezighouden.....
Dat veel WPN-ers voortijdig sneuvelen komt ook voort uit de manier van rijden, is ook wel bekend, alleen zal niemand het van zichzelf toegeven. Dan heb je gewoon veel "pech" gehad. Ach gut

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:40

Ik vind het een geweldig filmpje en ik krijg elke keer weer kippevel als ik ernaar kijk, alsmede een groot respect voor de ruiter.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 19:44

Moet ik gaan temmen ofzo?

Deze discussie kan prima ergens anders gevoerd worden...

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:18

http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw
Laten we het er nou niet over gaan hebben dat zwiepen met de staart altijd onplezierig gedrag van een paard is? Ik vind dit namelijk geweldig en knap hoe er gereden word, en heb niks te zeiken over sporen die waarschijnlijk veel onvriendelijker zijn als de westernwieltjes en het vele metaal in de mond van dit paard en een neusriem die de mond netjes gesloten houd.

Als een paard iets echt niet wil of kan dan kunnen wij het als ruiter echt shaken als we zonder tuig de ring in rijden. Haha!

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:23

Ik sluit me bij Paintlinger aan! Haha!

Er moet altijd wel weer iets negatiefs gezegd worden over een prestatie, die menigeen niet na doet!
Waar een discussie uit voort komt, die er helemaal niet toe doet! Klasse! OK dan!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 20:57

Mijn idee Miska Knipoog

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:28

Miska schreef:

Er moet altijd wel weer iets negatiefs gezegd worden over een prestatie, die menigeen niet na doet!
Waar een discussie uit voort komt, die er helemaal niet toe doet! Klasse! OK dan!

Dus een discussie is uitgesloten. Iedereen moet alles maar mooi en prachtig vinden, geen bemerkingen of bedenkingen hebben... Wat een mooi voorbeeld van vrije meningsuiting hebben we hier zeg.
En als er opmerkingen komen, dan worden die afgedaan als off topic en wordt de vraag gesteld of het nodig is te gaan dimmen?
Moet ik nu vrolijk roepen Lang leve de Bokt-dictatuur?
Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat Bokt geregeerd wordt door een aantal mensen die op één of andere manier invloed uitoefenen op mods en dergelijke en dat een open discussie niet geduld wordt. Jammer, want een forum is naar mijn bescheiden mening nog steeds een discussieplatform. Of niet soms?

Voltigeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:40

spiritoes schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=zKQgTiqhPbw
Laten we het er nou niet over gaan hebben dat zwiepen met de staart altijd onplezierig gedrag van een paard is? Ik vind dit namelijk geweldig en knap hoe er gereden word, en heb niks te zeiken over sporen die waarschijnlijk veel onvriendelijker zijn als de westernwieltjes en het vele metaal in de mond van dit paard en een neusriem die de mond netjes gesloten houd.

Als een paard iets echt niet wil of kan dan kunnen wij het als ruiter echt shaken als we zonder tuig de ring in rijden. Haha!

Paard zwiept inderdaad teveel met zijn staart. Ik vind het op geen van beide filmpjes een prettig, ontspannen zicht hebben.
Veel metaal? Tja, een bit is zo hard als de persoon die de teugels vast heeft, over bitten heb ik nog nooit willen discusiëren en doe het nu ook niet.
Sporen? Ik had enkel de commentaar over haar sporen en het voortdurend gebruik ervan omdat ze een nummertje "in vrijheid" doet, en dat je dan ook maar alle hulpmiddelen achterwege laten, dus ook de sporen...
Een neus riem om de mond dicht te houden? Die mens in het filmpje dat jij postte gebruikt een gewoon standaardhoofdstelletje. En geloof me, met zo'n hoofdstelletje hou je de mond niet dicht. Als die knol z'n bek wil open trekken, dan zal ie dat ook doen.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:28

Voltigeur schreef:
Miska schreef:

Dus een discussie is uitgesloten. Iedereen moet alles maar mooi en prachtig vinden, geen bemerkingen of bedenkingen hebben... Wat een mooi voorbeeld van vrije meningsuiting hebben we hier zeg.
En als er opmerkingen komen, dan worden die afgedaan als off topic en wordt de vraag gesteld of het nodig is te gaan dimmen?
Moet ik nu vrolijk roepen Lang leve de Bokt-dictatuur?
Ik krijg hoe langer hoe meer de indruk dat Bokt geregeerd wordt door een aantal mensen die op één of andere manier invloed uitoefenen op mods en dergelijke en dat een open discussie niet geduld wordt. Jammer, want een forum is naar mijn bescheiden mening nog steeds een discussieplatform. Of niet soms?

Een discussie voeren is prima, alleen blijf dan wel ontopic.
Ik heb al van alles gelezen over spieren en pezen, Quarter horses en leeftijden bla bla bla....!
Je mag best wel negatief zijn, maar moet er een discussie uit voort komen die totaal niks met het hele filmpje te maken heeft?

Wat ik ook niet zo goed begrijp, waarom mensen altijd zo goed de negatieve dingen kunnen benoemen wat ze graag anders zouden willen zien, maar kunnen jullie dan ook de positieve kanten benoemen dan?!
Zonder je eigen persoonlijke mening er op los te laten hoe het allemaal anders/beter moet?!

Hou het bij jezelf en gebruik woorden zoals ik vind...
En ga mekaar niet overtuigen wat het beste is, want dat kun je immers zelf wel bedenken toch?

Maar goed, Voltigeur is iemand die waarschijnlijk erg pessimistisch in het leven staat en het moeilijk vindt om de dingen positief te benaderen. Het kan altijd beter, het is niet negatief bedoeld, maar realistisch gezien, toch?!
Dat zijn waarheid de juiste is weet iedereen, vanwege zijn jaren lange ervaring!
Of toch niet?

Die opmerking die ik net over Voltigeur maak, is mijn persoonlijke mening maar komt erg aanvallend over en heeft nergens geen betrekking op...
Omdat ik het niet bij mezelf hou en iets aanhaal wat er niet toe doet, wat ik er mee aangeven wil is, dat je na moet denken over hoe je dingen opschrijft voordat je een rel/discussie veroorzaakt die nergens toe leidt.

Probeer gewoon ontopic te blijven en discussieër over dingen waar het om draait!
Discussieëren is niet iemand van jouw waarheid overtuigen, maar ervaringen en meningen met elkaar te delen zonder het met elkaar eens te hoeven zijn!