Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Albert schreef:Ik heb een tijd in Japan gewoond en daar is het de gewoonte om bijna overal je schoenen uit te doen, dus bijv. ook bij de tandarts om maar iets te noemen.
Er staan daar overal schoenenkastjes waar je je eigen schoenen in kan zetten en een paar stoffen pantoffels uit kan pakken (worden steeds gewassen).
Ik vond het niet altijd even fris, vooral niet als iemand erge zweetvoeten heeft of voetschimmel...
runningkawa schreef:Jouw huis, jou regels
Bij ons is het overigens niet de gewoonte.
Of ze moeten smerig zijn van het bij de paarden zijn
Nadya schreef:Albert schreef:Ik heb een tijd in Japan gewoond en daar is het de gewoonte om bijna overal je schoenen uit te doen, dus bijv. ook bij de tandarts om maar iets te noemen.
Er staan daar overal schoenenkastjes waar je je eigen schoenen in kan zetten en een paar stoffen pantoffels uit kan pakken (worden steeds gewassen).
Ik vond het niet altijd even fris, vooral niet als iemand erge zweetvoeten heeft of voetschimmel...
Kwestie van extra paar katoenen (!) sokken meenemen.
Albert schreef:Kwestie van extra paar katoenen (!) sokken meenemen.
Albert schreef:Je kan moeilijk zeggen: "je stinkt, trek eens even deze schone sokken aan"![]()
en hoeveel paar en in welke maten wil je ze mee gaan nemen....
Citaat:Beste Beatrijs,
Onlangs gaven wij thuis een feestje. Aangezien er in ons huis een mooie houten vloer ligt, vroegen we de gasten bij de uitnodiging om pantoffels mee te nemen. Dat zijn onze familie en vrienden wel gewend van eerdere feesten. Een groepje van drie gasten weigerde bij binnenkomst aan ons verzoek gehoor te geven. Op het moment zelf wilden wij er geen punt van maken. Naderhand hebben wij daar echter spijt van, omdat onze vloer nu vol zit met krassen ten gevolge van het dansen. Hoe kunnen we in het vervolg toch duidelijker ons punt maken zonder de gasten de deur te moeten wijzen?
Schoenen uit, svp!
Beste Schoenen uit,
Ik weet niet of ik representatief ben voor de Nederlandse bevolking, maar ik geef u mijn gevoelsreactie, en dan kunt u verder zelf bepalen of u zich hier iets van aantrekt. Persoonlijk heb ik er een verschrikkelijke hekel aan heb om mijn schoenen uit te moeten trekken. Ik krijg koude voeten, ik voel me gedeeltelijk bloot en mijn met zorg uitgekozen kledingensemble gaat naar de knoppen. Bovendien bevalt het me niet om andermans ongeschoeide zweetvoeten te moeten ruiken. Andere mensen hebben er misschien minder moeite mee om op sokken te lopen, maar ik haat het, en ik haat ook pantoffels. Ik moet er niet aan denken om naar een feestje te gaan en daar op pantoffels te moeten dansen. Ik kán helemaal niet dansen op pantoffels, dan voel ik me een soort eend of een olifant. Afgezien van de trainingsbroek zijn pantoffels zo’n beetje het onelegantste kledingstuk dat bestaat.
Dit ligt allemaal anders in andere culturen, bijvoorbeeld die van de moslims, waar mensen gewend zijn bij de deur hun schoenen uit te trekken en verder op sokken of muiltjes te lopen. Als ik daar was uitgenodigd, zou ik mij natuurlijk aan de conventie houden. Maar in Nederland (Europa, Amerika) is het heel ongebruikelijk om gasten te vragen om hun schoenen uit te trekken louter om redenen van vloerbescherming. Vloeren zijn niet belangrijker dan het comfort van mensen. Oké, modderlaarzen moeten uit en naaldhakken vormen een reëel gevaar dat je mag afwenden, maar als een vloer zo kwetsbaar is dat hij niet bestand is tegen normale schoenen die voor het betreden van het huis netjes schoongeveegd zijn op de deurmat, dan is het een vloer van inferieure kwaliteit, die geen bescherming verdient. Een dure parketvloer is bestand tegen schoenen. Als er krassen op komen, moet de vloer worden geboend en dan verdwijnen de krassen. Het boenen is de prijs van het feestje.
Het maakt een heel ongastvrije indruk om mensen te vragen hun schoenen uit te trekken, omdat u daarmee laat zien dat u uw materiële bezit belangrijker vindt dan uw gasten. Het is precies hetzelfde gedrag als die mensen die hun bankstel permanent bekleed houden met plastic hoezen, omdat ze bang zijn dat het bezoek het meubilair zal bezoedelen met cake-kruimels of koffie.
sunshine schreef:Klopt, maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen behoorlijk vervelend is.
Misschien daarom van te voren al aangeven dat er bij jou thuis de schoenen uitgedaan worden? Komen ze niet voor verassingen te staan