Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Autorijden: Wanneer schakel jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:14

Is geen fabeltje

Mijn vriend schakelt ook veel eerder over. Die rijd alleen sportief met de motor Lachen
Als hij een hele poos de auto bij heeft gehad merk ik dat...dan is hij echt trager....
Krijg dan altijd het idee dat ik hem eens met de zweep een klets wil geven omdat hij traag aan mijn been...euh voet is Haha!

Asciugamano

Sorry maar je hebt geen gelijk.
Dat kan nl. helemaal niet Knipoog

Up_to_Date

Als je een lange tijd erg vroeg schakelt, merk je dat uiteindelijk echt wel aan je auto hoor!
Dan is ie lang niet meer zo snel met optrekken als dat ie was.
En ik spreek uit ervaring!

Juist Runningkawa Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:15

Ongelijk is een bult Tong uitsteken

Kan jij vinden....maar het is gewoon merkbaar
Dus bewijs genoeg

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:17

Nou leg me dat eens uit dan? Hoe komt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:18

Geen idee
0 % verstand van techniek.
Maar wat ik merk en voel is niet verzonnen Lachen

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:19

sflj schreef:
verootjoo schreef:
Maar te vroeg schakelen is echt niet goed voor de auto hoor.... Lees bij sommige mensen dat ze met 25 kms al in de 3 zitten, en met 60 al in de 5... Dan help je op den duur de auto wel naar de maan Scheve mond

Welnee!

Is toch wat er bij de garage verteld wordt hoor Knipoog En wat ik ook van meerdere autokenners hoor Ja
Als je vaak en lange stukken in een te lage snelheid rijdt maakt de motor te weinig toeren en komt er allemaal prut in de afvoer te zitten.

MiiGurl schreef:
thorretje schreef:
Hier met Volvo S40.
50 in z'n 4 en bij 80 naar z'n 5, gemiddeld schakelen rond de 2500 - 3000 toeren.
Op snelweg/deutsche autobahn, zo'n 2000 toeren hoger voor ik schakel.. (om op snelheid te komen), naar 5e versnelling pas bij 100kmh en dan rustig door naar de 6000 toeren :D

wil je je auto stuk hebben??

Gaat hij niet stuk van hoor... sterker nog, het is af en toe wel eens goed voor een auto. En anders was onze auto allang stuk geweest. Ok, je moet het niet op een koude motor doen, maar af en toe eens lekker doortrekken na een stoplicht is prima voor een auto hoor Ja

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:22

Ga mee in het lui hoor Bloos

En dat je auto naar de knoppen gaat met die toeren.. Verward Mn ouders hebben van de dealer juist de tip gekregen voor bij een licht motortje (1.0 tijdelijk) om als je wilt inhalen op de snelweg hem in de 4e versnelling te zetten! Anders kom je er nooit langs (voor je gevoel dan Tong uitsteken ).
En met de leswagen mocht ik ook wel eens lekker lang en diep doortrekken, heerlijk dat hoor Lachen Hoor die motor lekker werken, is goed voor hem (en voor mij en de instructrice Knipoog ).

Edit: ik heb juist in mn lessen moeten afleren niet te vroeg op te schakelen, was niet goed voor de motor zei ze en je kwam zowat niet vooruit met die bak!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:23

Ik schakel rond de 2000 toeren maar ik doe het meer op gehoor. Soms trek ik hem wel even lekker door en dan schakel ik later.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:24

Het kan zeker wel kloppen dat hij dan trager is hoor! Ligt aan de boordcomputer! Die stelt zich in op het rijgedrag!

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:25

Mijn vriend is automonteur dus ik zal het vanavond eens vragen hoe dat precies zit!
Als ik het niet vergeet. Bloos

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:25

Met 80 in de 16e versnelling, he Bert Knipoog

Mensen, zoveel auto's, zoveel motoren. Elk type motor heeft andere eigenschappen, elk weertype heeft andere eigenschappen, elk type weg heeft andere eigenschappen...

Diesels maken minder toeren, dan heb je nog langere slagen en kortere slagen.. Die bepalen ook weer een deel van je trekkracht/toerental..
Tegenwind kan een factor zijn.. Heuveltje op, tunneltje uit.. Toestand van de auto, leeg of zwaar beladen.

Er zijn zoveel dingen die je schakelmoment bepalen!

Onze Skoda Octavia TDI rijdt bij 80 (trajectcontrole) beduidend zuiniger volgens de boordcomputer in z'n vierde dan in z'n vijfde verzet! Toch staan er borden 'spaar het milieu, rij in z'n vijf'...

Oude diesels konden wel lui worden als er jarenlang als een oud gebakje mee gereden werd. Ik geloof niet dat moderne motoren lui worden!

Las nog iets over een 'tik van de turbo'... Vroeger had je dat! Mijn oude Saab 900 turbo had dat heel erg zelfs! Die hakte er ineens in.
Bij moderne turbomotoren merk je echt zéér weinig van het inkomen van de turbo hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:26

Overigens schiet me ineens het verhaal binnen van ons mam haar vorige auto.
Die stoterte op een gegeven moment.
Niemand kwam erachter waarom, want hij deed het niet altijd.
Wel wist ze te vertellen dat hij het alleen in de kom deed, nooit als ze 90 reed.
Tot ik bij mijn moeder in de auto zat ze echt heel vroeg overschakelde.
Op de vraag of ze dat altijd deed kwam een ja.
Ze heeft dit gemeld aan de garage en deze zij ook, ga maar eens toeren rijden met die auto.
En ja hoor, geen last meer van stotteren...ja heel soms, als ze zat te kletsen en in haar oude gewoonte reed.

Auto was overigens een jaartje ouder...

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:27

Ik heb dan geen toeren teller en ben niet zo vaak op de snelweg maar ik doe het op gehoor Knipoog

Mn eigen auto'tje geeft altijd prima aan wanneer ik moet schakelen omdat hij anders protesteerd onder een hoop kabaal Clown
Rond 45k/u naar de 3 en pas over de 60 k/u naar de 4, of bij 55 in de stad, Dan hangt ie er echt zo tegen aan Clown Bloos

op de snelweg trek ik hem wel keihard door als hij warm is Clown herrie maakt ie dan toch wel Haha! (oude auto)

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:29

@ Runningkawa: Dat de auto zo'n hopsje had bedoel je? Daaraan merkte mn instructrice dat ik te vroeg opschakelde. Trok ik wat verder door dan pakte de auto het veel fijner op Lachen (ook weer niet te ver, want dan krijg je het weer Bloos )

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:31

Als je écht véél te vroeg schakelt (bij 20 in z'n 4 ofzo) tja, dan doet ie raar! Duhuh! Clown (en als je dat vaak doet is t niet goed, nee.)

www.netnieuwerijden.nl schreef:
Wordt de auto door het vroeg opschakelen niet lui?
Er is goed gekeken naar eventuele schadelijke effecten van de HNR-rijstijl, maar daarvan is geen sprake. Motoren worden ontworpen om gebruikt te worden over hun hele werkgebied. Dit is door diverse fabrikanten begin jaren '90 bevestigd (o.a. Volkswagen en Mitsubishi) en er is destijds een artikel over verschenen in het tijdschrift Auto- en Motortechniek. Verder onderschrijft ook TNO-Wegtransportmiddelen dat de rijstijl geen schadelijke gevolgen heeft voor de techniek.

Om te beginnen. Knipoog
Moet helaas nu ff weg. Lees / reageer later wel weer/meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:32

OoappeloO schreef:
@ Runningkawa: Dat de auto zo'n hopsje had bedoel je? Daaraan merkte mn instructrice dat ik te vroeg opschakelde. Trok ik wat verder door dan pakte de auto het veel fijner op Lachen (ook weer niet te ver, want dan krijg je het weer Bloos )

Nee leek wel of hij verzopen was dan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:33

Tuurlij zeggen die bedrijven dat...moeten ze wel...millie staat hoog in het vaandel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:49

Van langzaam rijden en opschakelen wordt idd een auto niet lui, dat is idd een fabeltje Ja

Dr is wel een verschil tussen langzaam kleine stukjes rijden met een auto of lange afstand wegen, de laatste is natuurlijk beter voor de motor, de eerste krijg je te maken met olie die niet heet genoeg wordt, waardoor meer slijtage ontstaat, meer kool en roetuitslag op de kleppen en spruitstukken en water in de motor plus uitlaatsysteem, ook is het niet denderend voor je bougie die vet kan worden door onvolledige verbranding (Parels) en wat dacht je van een verstoppende kath....

runningkawa schreef:
Geen idee
0 % verstand van techniek.
Maar wat ik merk en voel is niet verzonnen

Ik denk dat je je vergist....je hoeft niet veel verstand van motoren te hebben het is gewoon een brok
staal en gietijzer samen met alluminium die aangedreven wordt door wat kettingen of snaren, wat kan daar nu traag aan worden?
(Even heel simpel uitgelegd)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:51

Ook een blok staal heeft zijn werkingen op warm en koud enz.
Olie ook
Wat wel vervuild kan worden...dat is wat me er van bij staat...

En gek ben ik niet...weet wat ik voel... en dat is een trap auto die je dan aan wilt duwen...
Zoals gezegt, krijg dan echt de neiging hem een tik te verkopen Tong uitsteken

En heel raar dat de auto garage van mijn moeder dan ook de tip gaf hem eens wat meer op zijn staart te trappen...ook uit zijn dikke duim... ookd at het ding daarna goed liep?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:54

OoappeloO schreef:
Ga mee in het lui hoor Bloos

En dat je auto naar de knoppen gaat met die toeren.. Verward Mn ouders hebben van de dealer juist de tip gekregen voor bij een licht motortje (1.0 tijdelijk) om als je wilt inhalen op de snelweg hem in de 4e versnelling te zetten! Anders kom je er nooit langs (voor je gevoel dan Tong uitsteken ).
En met de leswagen mocht ik ook wel eens lekker lang en diep doortrekken, heerlijk dat hoor Lachen Hoor die motor lekker werken, is goed voor hem (en voor mij en de instructrice Knipoog ).

Edit: ik heb juist in mn lessen moeten afleren niet te vroeg op te schakelen, was niet goed voor de motor zei ze en je kwam zowat niet vooruit met die bak!

Mijn Alto heeft ook een 1.0 motor maar ik betrap mezelf er geregeld op tegen de 145 op de teller aan te zitten... Trekt misschien wat moeizamer op, maar doorrijden kan ook met een 1.0 wel hoor. Net als inhalen, ik doe niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:54

Ik ken iemand die een auto van een oud vrouwtje kocht, ding had nog nooit in zijn 5 gereden, altijd maar in zijn 4. Als ze in het begin doorschakelde naar zijn 5 op de snelweg, viel de auto helemaal terug! Levensgevaarlijk! Ze heeft het ding echt opnieuw 'op moeten voeden'.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 18:59

ik les in de nieuwste Golf 5 GT sport, maar in zijn 3 en dan 90 rijden vind ik geen fijn gehoor Vork (dit kwam omdat mijn rijinstructeur me knie vast ging houden Clown )
geef mij maar een automaat hoef ik niet meer te schakelen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:00

runningkawa schreef:
En heel raar dat de auto garage van mijn moeder dan ook de tip gaf hem eens wat meer op zijn staart te trappen...ook uit zijn dikke duim..

Dr wordt wel meer gezegt door garagisten Knipoog Heb je even?? Tong uitsteken klein voorbeeldje, mijn auro werd 5 jaar geleden afgekeurt op ruimte tussen de fuseekogels, ben toen naar mn eigen garage gegaan, ze zitten dr nu nog onder Lachen

runningkawa schreef:
Ook een blok staal heeft zijn werkingen op warm en koud enz.
Olie ook
Wat wel vervuild kan worden...dat is wat me er van bij staat...

En hoe kan zoiets dan lui worden, ben wel benieuwd naar je beleving.
En je kan geen auto vergelijken met elkaar, zet 10 E klasse Mercedessen met dezelfde motor en bouwjaar naast elkaar, vers van de band.
Geen auto zal hetzelfde rijgedrag vertonen Lachen De een zal zoekeriger zijn, de ander sneller, de ander weer veel trager, doe je niets aan.
Kom dit regelmatig tegen op mn werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:03

Tuurlijk nu hebben al die andere garages dat fout...maar jij niet?
Dat zeggen die toch ook van jou? Lachen

zoals ik zei zoiets staat me bij, maar heb er zelf geen verstand van.
Dus verklaring, nee heb ik niet

Wat ik wel weet is wat ik voel Ja
En daar kun je tegenin gaan wat je wilt..maar wat ik voel dat voel ik... en wat heb ik er aan om wat anders te zeggen?