Vrijwillig uit het leven stappen.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Vrijwillig uit het leven stappen.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:28

Er zijn ook wel kids geweest onder de 10 die er bewust een eind aan hebben gemaakt...
Dat vind ik echt zooo bizar! Hoe komt een kind aan dat idee? Die kids beseffen net pas wat de dood inhoud....

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:29

Mijn mening (ergens ver op pagina 1 maar inmiddels een paar keer gequote) is inderdaad geschreven vanuit het oogpunt dat psychische ziekten te genezen zijn en ik ben er dan ook van overtuigd dat het in de meeste gevallen zo is. Mensen denken vaak te negatief en raken in een negatieve spiraal terecht. Of ze denken te gemakkelijk (ik las bv over iemand met schulden tgv fraude) dan vind ik zelfdoding ronduit egoïstisch ja. Daar blijf ik bij, sorry.
Ik snap heus wel dat het leven echt niet alleen maar mooi is, omdat ik toevallig alles leuk op de rit heb. Ik heb ook genoeg gezien en meegemaakt om echt te weten dat dat niet zo is.

Maar daarentegen ben ik me er ook wel weer van bewust dat er mensen zijn die niet sterk in hun schoenen staan en die dus wel echt in de war zijn. Al denk ik dan ook nog steeds dat deze mensen geholpen kunnen worden, als ze er maar naar zoeken en vragen.
En ik blijf het gewoon echt egoistisch vinden als je jezelf van het leven beroofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:32

veel ervaringen allemaal.
welshcob dank voor jouw posts, ze verwoorden veel hoe ik het zie Ja

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:35

Astu Lachen

Weet je? Er zijn een aantal stoornissen zijn niet te 'genezen' en te behandelen zijn omdat het niet een 'simpele' positievere gedachtengang het oplost. Bij de meeste stoornissen zijn de hersens ook in de war en maken verkeerde stofjes aan. Alleen therapie kan de hersenen niet veranderen, daar is medicatie voor nodig. Maar helaas zijn niet alle medicatie even werkzaam bij alle mensen.... Soms is er gewoonweg niets.
Dan kun je therapien wat je wil, maar als je hersenen te veel of te weinig van iets aanmaken/doorlaten kun je er met geen therapie tegen op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:37

Ja mijn moeder heeft echt zoveel medicijnen, therapiën, psychologen en klinieken uitgeprobeerd.. ongelofelijk gewoon. ik kon me op gegeven moment voorstellen hoe moedeloos ze was na jaren en jaren vechten en iedere keer weer die terugslagen. ik ben heel dankbaar dat uiteindelijk er iets aansloeg wat zorgde dat de stofjes bij haar weer 'normaal' gingen doen, maar kon me heel goed voorstellen dat je op een gegeven moment moegestreden bent.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:41

lijkt me ook heel vermoeiend en frustrerend voor de persoon in kwestie.

(heb net even de psychologenpraktijk aan de lijn gehad waar ik mezelf heb aangemeld,ja mevrouw het kan nog wel een paar weken duren vanwege de vele aanmeldingen die sinds januari zijn binnengekomen,omdat het nu in het basispakket van de verzekering zit. voorlopig kan ik nu dus niets)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:42

crossmonster schreef:
trennie, wat heb je het mooi opgeschreven..
tis bizar he wat er wel niet allemaal speelt de laatste jaren

het lijkt wel bizar genoeg een modeverschijnsel..

ik heb het afgelopen jaar zelfs 3 gevallen meegemaakt in de omgeving van kinderen van 12 a13 die zzelfmoord hadden gepleegd..

dan denk ik hoe kan een KIND zoiets in zijn of haar hoofd halen, EEN KIND!!
een kind hoort te spelen , niet depressief te zijn.

waar het mis gaat is onder andere de opvoeding,maar ook des te meer de cultuur ... er is geen nederlandse cultuur meer, er word op de kleuterschool al geleerd dat er groepen zijn . (dit is ook in nederland)
elke groep wil apart zijn, en apart gezien worden.
de nederlandse cultuur willen de mensen niet meer hebben schijnbaar. kinderen vormen al groepjes, sommigen horen nergens bij..

door die groepen worden pesterijen ook groter . dit zag ik al op de middelbare school.... groepen tegen elkaar. de verschillen zijn te groot.

ik dwaal af.
maar er word nu nog meer gepest dan vroeger,omdat je nu eerder buiten de groepen valt, hoor je bij een groep dan word je gepest/genegeerd door een andere.
dit gaat tegenwoordig heel ver..

er is geen rust meer in nederland voor kinderen om kind te zijn.

Ook volwassenen hebben het slecht, keihard werken voor je centjes, en dan nog maar amper rond kunnen komen. Terwijl een ander teert op een uitkering en een dik huis en een auto rijd.. iedereen kent deze vorm van (natuurlijke) jalozie wel !

Maar feit is dat de maatschappij niet meer is zoals ie was. Je word geleefd, hard werken en nog kopzorgen hoe je alle eindjes aan elkaar moet knopen.
Mensen kijken elkaar op straat amper aan .. mensen die er minder mooi uitzien, of die anders zijn worden getreiterd , genegeerd ,
Nergens is meer rust, je word geleefd. De maatschappij is hier waardeloos als ik heel eerlijk mag zijn.

Depressies... mijn dokter zegt in alle eerlijkheid, een op de drie mensen heeft ermee te maken of mee te maken gehad... is toch niet normaal....

Er zou wat meer ruimte moeten komen voor rust hier in nederland..
Maar waar vind je die tegenwoordig??
Op de weg is het vloeken en tieren, bumperkleven en middelvingers als je even niet doorrijd ..
In de winkel evenzo...

Ik was gisteren bij de dierenarts,
komt er een oudere man binnen met een duidelijk ziek hondje in zijn arm. zag ernaar uit dat dat beestje een hersenbloeding oid had, hij mocht meteen door naar de spreekkamer. komt er een mens met hoge hakken, dure zonnebril , veel make-up (sorry ik doe er ook aan mee merk ik Bloos! )
boos naar de assistente. zegt ze er komt een meneer binnen die gelijk door mag lopen??
Ja zegt de assistente dat is een spoedgeval, die hond is ernstig ziek
Ja maar zegt die vrouw, mijn hond is ook erg ziek, en die van de andere mensen in de wachtkamer ook !!

hond van haar liep gewoon mee aan het lijntje, zag er prima uit, had een paar dagen niet goed gegeten.
Nou me dunkt, die kan best een half uurtje langer wachten hoor !! denk ik dan.
Maar goed, daar is dus weer het bewijs van het egoisme van de mensen in de huidige maatschappij ....

Je slaat de spijker op zijn kop. Je wordt tegenwoordig geleefd door de 24-uurs maatschappij. Iedereen heeft haast en het is maar ik, ik, ik. Ik zou dolgraag weggaan uit Nederland want dit land en vooral de mensen die er in leven zijn ziek.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:43

ik vraag me af of het in andere landen dan zoveel beter is

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:44

snoevie: kun je niet naar een ander psychologenpraktijk toe?

(Ook raar: nu wordt het nog vergoed dus iedereen moet spontaan van de depressie af Clown)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:46

In japen en china plegen onwijs veel mensen zelfmoord omdat het daar zo belangrijk is wat mensen van je vinden. Erbij horen is wat telt... dus de druk ligt onwijs hoog! Kun je je niet waar maken? dan maken ze er vaak een eind aan...

Goddank van onze egoistische maatschappij, scheelt een hoop zelfmoorden en depressies!

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:47

Ook ik heb het al een aantal keer mee gemaakt. Wij hadden vroeger een buurvrouw die in die paar jaar dat ze in de buurt heeft gewoond wel een keer of 15 een poging heeft gedaan. Meerdere keren was het haar dochtertje (nog geen 10 jaar oud) die haar vond. Ook heeft mijn buurjongen waar ik 26 jaar naast heb gewoond en vroeger altijd mee speelde een eind aan zijn leven gemaakt. En een andere buurjongen heeft zich door zijn hoofd geschoten. Het schot heb ik gehoord en daarna het gegil van zijn zusje en moeder, dat hoor ik soms nog in m'n hoofd. Voor de nabestaanden is het vreselijk, vooral als je geen idee hebt waarom iemand het heeft gedaan.
Ik kan me niet voorstellen dat ik zelf zoiets zal doen, maar geloof wel dat het leven voor sommige mensen niet draaglijk is en dat de dood voor hun een zegen lijkt. Hopelijk vinden ze hun rust.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:49

Welshcobfan: ja misschien wel. waar ik van baal dat het al de 2e praktijk is waar ik mezelf heb aangemeld.
de 1e kwam de afspraken niet na,ik wilde dit liever voor mezelf houden had ik hen verteld,en zij gingen doodleuk een heel verhaal in mijn thuisvoicemail inspreken(terwijl ik had aangegeven dat het huisnummer alleen voor nood was)

lastig hoor,elke keer opnieuw moeten uitleggen waarom je komt..........

maarja een ernstig geval ben ik ook niet,ik snap best dat mensen met suicidale gedachten voorrang krijgen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:51

Welshcobfan schreef:
In japen en china plegen onwijs veel mensen zelfmoord omdat het daar zo belangrijk is wat mensen van je vinden. Erbij horen is wat telt... dus de druk ligt onwijs hoog! Kun je je niet waar maken? dan maken ze er vaak een eind aan...

Goddank van onze egoistische maatschappij, scheelt een hoop zelfmoorden en depressies!

Nou ik heb zelf een flinke depressie gehad en er gelukkig met hulp van medicatie en psych. eruit gekomen en ik kan je zeggen dat de onze maatschappij helemaal niet openstaat voor psych.problemen en er heel veel mensen problemen hebben doordat de maatschappij zo egoistisch is. Je kan bijna niemand vertrouwen en als je dat dan een keer doet komt het die persoon ff niet goed uit. Nee hoor en dan al dat gehaast. Denk dat het in zuid-europa stuk beter is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 14:56

Sanie22: Wat afschuwelijk als je zelf hoort dat iemand er een eind aan maakt!
(en wat afschuwelijk dat zijn zusje en moeder het ook moesten horen...)

Snoevie: Wat onwijs slecht van die praktijk! Totaal niet ethisch verantwoord die eerste praktijk! Psychologen hebben officieel geen beroepsgeheim (er zijn geen consequenties aan verbonden aan het verbreken van het geheim aangezien het geen beschermd beroep is. Iedereen mag zichzelf psycholoog noemen!) maar ethiek moet hoog in het vaandel staan...

Zipje71: Deze maatschappie staat een stuk opener voor stoornissen (want bijna iedereen gaat of kent wel iemand die naar de psy moet) dan de japanse bv. Nergens ligt het aantal zelfmoorden zo hoog als in china en japan. Om de meest bizarre dingen maken ze er een eind aan (bv de baas vond mijn kleren niet mooi).
In zuidelijke landen is vaak not-done om naar een psy te gaan... hier is het modern. Overal maken ze een eind aan hun leven... al is hier meer openheid dan in het zuiden.
Daar zijn ze net zo goed depri, al gaan ze niet naar de psy omdat dat niet echt hip is...

Overal ter wereld hebben mensen problemen, maar je hoort het veelal niets over omdat het in veel culturen niet acceptabel is dat je hulp ervoor zoekt.
(itt tot bij ons)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:00

Snoevie schreef:
lijkt me ook heel vermoeiend en frustrerend voor de persoon in kwestie.

(heb net even de psychologenpraktijk aan de lijn gehad waar ik mezelf heb aangemeld,ja mevrouw het kan nog wel een paar weken duren vanwege de vele aanmeldingen die sinds januari zijn binnengekomen,omdat het nu in het basispakket van de verzekering zit. voorlopig kan ik nu dus niets)

Klinkt me bekend in de oren.

Iemand die ik sinds kort ken heeft hetzelfde probleem. In Belgie kon ze zo terecht maar ze kreeg geen verwijzing.
Nu wordt ze deze week ontslagen uit een kliniek omdat ze 'beter' is. Arme kind zit nog van hier tot Tokio in de knoop maar wordt wel beter verklaard.
Ik hoor ook veel dat het aan hulpverlening te kort schiet. Zo moest ze alles op papier zetten maar vervolgens wordt het door de mensen van de kliniek niet eens gelezen.

Ze is wel in gesprek met een andere kliniek.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:01

Ik vind zelfdoding geen egoistische keuze. Ik kan me goed voorstellen dat die persoon zich zo ellendig en rot voelt dat die een einde aan zijn leven maakt. Soms lijkt de put waarin je zit, zo ontzettend diep dat het lijkt alsof er nooit een einde aan komt en zelfdoding de beste oplossing lijkt.
Egoistisch? Nee, ik denk van niet. Die persoon gaat echt geen einde aan zijn leven maken om andere mensen te kwetsen of een slecht gevoel te geven. Vaak lopen die mensen al langer rond met dat idee, maar doen ze het niet omdat ze hun omgeving niet willen kwetsen.
Wat ik wel egoistisch vind, is van de personen die achterblijven. Als jij weet dat iemand ontzettend lijd. Stel ik heb een vriendin die enorm veel problemen heeft en serieus over zelfmoord denkt. Dan zou ik het haar niet kwalijk nemen moest ze het ook serieus doen. Omdat ik liever heb dat ze rust vind, in plaats van dat ze dit leven blijft lijden omdat ik haar niet kan missen.
Ik begrijp dus ook waarom sommige mensen voor deze keuze gaan. Toch vind ik het moeilijk om te lezen dat sommige mensen zich voor de trein gooien, maar dat is dan omdat er andere mensen bij betrokken zijn en zo een trauma kunnen oplopen. Maar bijvoorbeeld een overdosis pillen, polsen oversnijden of een ophanging. Ik zou die keuze gewoon begrijpen, als ik wist hoe erg die persoon lijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:02

mijn ervaring is dat klinieken niet altijd de oplossing zijn... mijn moeder en ook bij anderen.. heb ik gezien dat het alleen maar juist allemaal kan verergeren als die kliniek met alles wat er gebeurd en erbij hoort niet past bij diegene.. mensen steken elkaar daar aan met ideeën, jutten elkaar op.

ik weet niet wat dan wél goed is hoor, ik blijf over al die dingen hele dubbele gedachten en gevoelens houden. er is denk ik niet 1 oplossing.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:05

Moet trouwens zeggen Suze dat jouw onderschrift in deze discussie misschien wel ter zake doet... viel me nu ineens op!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:06

suze_ schreef:
mijn ervaring is dat klinieken niet altijd de oplossing zijn... mijn moeder en ook bij anderen.. heb ik gezien dat het alleen maar juist allemaal kan verergeren als die kliniek met alles wat er gebeurd en erbij hoort niet past bij diegene.. mensen steken elkaar daar aan met ideeën, jutten elkaar op.

ik weet niet wat dan wél goed is hoor, ik blijf over al die dingen hele dubbele gedachten en gevoelens houden. er is denk ik niet 1 oplossing.

Wat zou dan een andere goede oplossing zijn? Elke dag een paar uur een prive psycholoog, psychiater etc etc?
bestaat dat uberhaubt? en zo ja waar(mag via PB)
Van dat opsteken heb je wel een punt denk ik. Dat hoor ik van haar uit ook wel eens ze maken elkaar gek.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:07

Niet alle zelfmoorden zijn bewust bedacht en niet alle mensen voelen zich kl*te...
Er zijn mensen die het doen om mee te doen met de trend of omdat hun grote voorbeeld (beroemdheid) het ook doet. Een deel doet het omdat ze verwachten in het paradijs te komen en ze willen wat eerder erheen Knipoog (dan hoeven ze echt niet depressief te zijn!)
Er zijn mensen die het doen voor de kick (ze willen niet echt dood, maar sterven toch vanwege een foutje in planning).

Maar het grootste deel wil bewust niet meer verder leven vanwege ellendig leven (psychisch of lichamelijk) en weinig optimistische toekomst...

(een bejaarde zei ooit tegen mij: zuster, dat mijn lichaam het niet meer goed doet is naar... maar zolang mijn geest nog gezond is voel ik mij gezond! Denk dat er veel waarheid in zit: lichamelijk kun je veel meer verdragen dan geestelijk)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:08

Het lijkt mij trouwens enorm traumatisch als je erbij bent als een geliefde zichzelf van het leven beroofd (zoals hierboven dat zusje en moeder het schot hoorden....)

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:09

Welshcobfan schreef:
Sanie22: Wat afschuwelijk als je zelf hoort dat iemand er een eind aan maakt!
(en wat afschuwelijk dat zijn zusje en moeder het ook moesten horen...)

Wat nog erger is is dat z'n zusje naar boven rende en hem vond. Een buurman was ook door het gegil naar buiten gekomen en naar boven gerend en van hem hoorde ik hoe hij er toen bij lag. Zal geen details vertellen, maar het is echt vreselijk te moeten indenken hoe dat moet zijn geweest voor z'n zusje. Het is inmiddels al heel wat jaar geleden maar met die berichten van de laatste tijd denk ik er toch weer vaak aan terug. Vergeten zal ik het nooit.

Over klinieken denk ik ook wisselend. Ik heb gezien dat sommige mensen er wel wat aan hebben maar de meesten worden er alleen maar treuriger van. Ik ken iemand die in zo'n kliniek werkt en zij zegt ook dat het erg moeilijk is om iemand onder die omstandigheden te helpen. Daar zit je met allemaal mensen in hetzelfde schuitje zeg maar, en dat kan ook deprimerend werken volgens haar. Maar ja, niets doen is ook geen optie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:10

suze_ schreef:

dat wilde ik eigenlijk ook zeggen, ik heb van mn 7e tot mn 16e in therapie gezeten, waarvan 1 jaar in groepstherapie. Dat was elkaar alleen maar tips geven om te snijden enzo, ik ben geen automutilant, dus ik was er niet vatbaar voor, maar ik had er geen zin meer in.

Worstel er nu wel weer mee, ik kan er zo neerslachtig van worden als dingen anders lopen.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:13

Wiesje schreef:
Ik sta zelf vrij nuchter in het leven, ben gezond en heel gelukkig in mijn relatie en mijn werk en woonomgeving.
Er is maar 1 manier waarop ik euthanisie kan begrijpen, en dan heb ik het over ouderen en/of hele zieke mensen die gewoon niet meer verder willen en hun verder leed bespaard kan blijven (en die vaak herinnert willen blijven zoals ze waren, en niet als ze helemaal 'op' zijn).

Alle andere gevallen van zelfdoding (op wat voor manier dan ook) kan ik alleen maar heel egoïstisch vinden. Ik kan er niks aan doen maar in dit land dat helemaal uiteen knapt van hulpverleners etc etc kan niemand mij wijsmaken dat je geen hulp gekregen kan hebben. En als iemand die hulp niet accepteert is hij/zij in mijn ogen dus gewoon egoïstisch bezig en laat hij zijn vrienden/familie/geliefden dus gewoon met alle ellende en verdriet achter en dat is iets wat ik nooit zal begrijpen.

Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar deze post vind ik erg "kort door de bocht".

Toen ik 16 was heeft mijn neef van 22 zelfmoord gepleegd.
Om te zeggen dat dit een egoistische daad is geweest en dat er hulp genoeg te krijgen is in Nederland is pertinent niet waar...

Mijn neef had al 2 pogingen achter de rug en is uiteraard bij een psychiater terecht gekomen. De psychiater vond hem een aansteller, de pogingen waren alleen aandachttrekkerij volgens hem. Na zijn vakantie kon mijn neef wel bij hem terug komen voor evt. gesprekken maar er was blijkbaar in zijn ogen geen noodzaak tot opname oid.

De vakantie van de psychiater heeft mijn neef niet afgewacht, 2 weken later was hij dood.....

Ik ben door dit gebeuren en door andere ervaringen met de psychiatrie in mijn zeer nabije omgeving, niet erg positief over de geestelijke hulpverlening in Nederland.

Het is ruim 20 jaar geleden dat dit gebeurd is en ik kan er nog steeds niet over praten zonder een knoop in mijn maag te krijgen. Verdrietig

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-08 15:14

Lieveli, heb je nu helemaal geen hulp meer dan? Dat lijkt me dan ook moeilijk.