Meningen over de doodstraf.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:06

Mensen met meer levenservaring zijn niet altijd wijzer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:10

Romkabouter schreef:

Nee, dat staat als ene paal boven water.
Het grote voordeel van puber-zijn is dat je je -in de meeste gevallen- nog wel zult ontwikkelen en dat je misschien op een later moment nog van mening kunt veranderen. Daarom denk ik dat een steekproef onder pubers een ander beeld zal geven dan een steekproef onder een andere subgroep, volwassenen bijvoorbeeld. Dan nog maakt het uit wie wat waar en waarom.
Het is wel interessant om te vergelijken of de mening van de gemiddelde bokker door de bank genomen lijkt op de mening van 65% van de Belgische pubers.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:17

Ik ben het helemaal eens met SP. Er zijn zoveel haken en ogen die wij als 'krantlezers' niet te horen krijgen...
Stel iemand vermoort een ander. Als je dat feit te horen krijgt, zeg je misschien 'ik ben voor de doodstraf, hij verdient het omdat ie een ander zijn leven heeft genomen'
Als ik hetzelfde feit neem, maar erbij toevoeg dat het slachtoffer een vader is, en het kind een incestslachtoffer dat jarenlang misbruikt is..? Dan zal misschien 60% er anders over denken. Toch grappig, want het feit is hetzelfde. Verzachtende omstandigheden, okee. Maar daar is zoooo moeilijk een grens bij te leggen...
Stel het slachtoffer was een jongen van een jaar of twintig die met zijn vriend een spelletje russisch roulette speelde...
Wat is wijsheid? Ik denk dat iedere moord fout is, dus ook de doodstraf.
Voor wat betreft herhaling:
Ik denk dat wanneer iemand in herhaling valt wbt strafbare feiten, het makkelijker is om te roepen 'hij is gewoon gestoord en ziek' en hem maar de doodstraf te geven, dan de fout ook gedeeltelijk bij de maatschappij te leggen en bij de zorginstellingen en begeleiding etc die psychiatrische patienten en gevangenen krijgen. Want ik ben dus van mening dat er eerst even heeel goed gekeken moet worden naar die kant van het verhaal voordat iemand een stoel ingaat of spuit in zn arm krijgt... !

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:17

Zullen we het aan alle stemgerechtigden overlaten?? 18+ dus....

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:18

Romkabouter schreef:
intelligenter misschien niet, maar wijsheid komt met de jaren. over het algemeen genomen dan Knipoog de mening van een puber verandert nog wel eens naarmate ze meer ervaren.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:23

marieketencate schreef:

Aha, dus hetgeen wat ik evenetueel in te brengen heb, dat wordt over het hoofd gezien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:44

Romkabouter schreef:

Ooit had iemand hier op bokt een onderschrift, je kunt 20 jaar ervaring hebben, maar je kunt het ook 20 jaar verkeerd hebben gedaan. Erg goed vond ik dat. + het feit dat ouderen vaak vastgeroest zitten in hun gewoonten.

Jannelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 18:53

Duidelijk tegen.

nikkiemisty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:08

sorry hoor...Maar waarom zo moeilijk doen over 'pubers' Verward
Hun hebben ook een mening en ik neem aan dat ze die hier ook mogen uiten (net als ik) dus waarom het overlaten aan jullie...Verward i don't get that....

Maar ik ben er tegen...Als iemand een moord heeft gepleegd en (een soort van) levenslang krijgt vind ik dat beter dan dat ze dood gaan...Kijk ze hebben dan geen leven meer maar in een cel moeten ze toch moeten lijden (als je dat zo kan noemen, in een gevangenis van tegenwoordig)

En stel dat ze na een paar jaar er achter komen dat ze de verkeerde dood hebben laten gaan, kunnen ze het niet meer 'goed' maken en bij een celstraf wel

Het heeft zn voor en zn nadelen....maar ik ben TEGEN (al heb ik volgens jullie te weinig levenservaring Verward )

Wmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:16

Ik ben tegen de doodstrat. Altijd al geweest (ook als puber Knipoog ). Voor een groot deel vanwege de onomkeerbaarheid. Wat verder blijft opvallen is dat iedereen (terecht, overigens) valt over het feit dat iemand beslist heeft over leven en dood, maar vervolgens wel vindt dat wij dan wel mogen gaan beslissen over leven en dood van iemand anders. Waarom hebben wij dat recht wel? Vanwege het oogomoog-tandomtand-principe? Sorry, dat gaat er bij mij gewoon niet in.

Ik zie dat er een heleboel scenario's zijn waarbij ik twijfel over het wel of niet toestaan van de doodstraf. Als iemand al een x aantal moorden gepleegd heeft, ja, dan ga ik twijfelen. Maar toch.. ik kan het er niet mee eens zijn.

XoNo schreef:
Gevangene moet gewoon een cel delen met meerdere mensen, op droog brood en water, een gezamenlijke plee, geen zakgeld, en elke dag een kwartiertje luchten. Ik kan me niet voorstellen dat welke crimineel dan ook huivert bij de gedachte om opgesloten te worden. TV, stereo, warm water, je eigen cel, een uitkering...voor verscheidene mensen is dit hemel op aarde.

Xono, mag ik je aanraden om eens wat artikelen te gaan lezen in verband met het bovenstaande? Er zijn onderzoeken die uitwijzen dat veel mensen in een kleine ruimte samen erg aggressief worden/zijn, bijv. En wat dacht je van het bewakend personeel? Denk jij dat er nog iemand wil werken dan?
Ik zelf zou me graag in het onderwerp verdiepen over het hoe en waarom van het geven van een uitkering, ik vind dat inderdaad raar, maar ik vind ook dat ik niet genoeg kennis heb om daar een volledig oordeel over te vellen.

[edit]typo, thx SP[/edit]

wietskelover

doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:49

Maar wat gebeurt er nou als je de dood straf krijg en achteraf blijkt het toch iemand anders te zijn nou dan ben je er lekker mee je hebt dan toch iemand om het leven gebracht voor niks je kan hem niet meer laten leven en als je levenslang krijgt en ze komen er dan achter dat die gene het niet heb gedaan dan kan je hem als nog uit de gevangennis halen . Dus ik weet het niet . Dit is altijd nog een moeilijke beslissing om te nemen !!! Groetjes whitley
Laatst bijgewerkt door wietskelover op 15-11-02 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:49

Ik ben tegen de doodstraf. Mensen hebben niet het recht om het leven van andere mensen te ontnemen, wat diegene ook gedaan heeft. En dat recht mogen mensen ook niet zelf in handen nemen. Ik vind bovendien dat de doodstraf helemaal geen échte straf is, okee, ze gaan dood, vinden het heel erg, maar wat als ze eenmaal dood zijn? Dan zijn ze dood en weten ze niks meer. Lekkere straf! Misselijk

wietskelover

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 19:53

Wat pniekepnak zeg vind ik eigelijk ook wel zo !!! Scheve mond Misselijk

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 22:00

En dan zit zoiemand levenslang in de cel:
krijgt een krantje, tv tje, mag werken in een groep(sociaal gedrag) en vreet verdomme van onze belasting centen!

Iets waar ik me best aan kan irriteren zeker nu!

En niet gaan zeuren dat het in de gevangenis geen lolletje is, dan hadden ze zich maar eerder moeten bedenken.

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 22:15

XoNo"]
[quote="marieketencate schreef:

Aha, dus hetgeen wat ik evenetueel in te brengen heb, dat wordt over het hoofd gezien?
[/quote]

Nee hoor, althans niet door mij Schijnheilig Feit is alleen wel dat je er formeel pas iets over te zeggen hebt (dmv stemmen) wanneer je 18 bent...

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:15

Ik vind als iemand iemand vermoord heeft hij er op zich nog makkelijk afkomt met de doodstraf. Sluit hem maar levenslang op, en dan bedoel ik echt de rest van zijn leven en zonder enige luxe of wat dan ook.
Maar ja aangezien het best wel duur is om veel mensen in de gevangenis te houden en er ook een cellentekort is, is de doodstraf mischien wel een beter idee. Maar dan alleen voor zaken waar het 100 % zeker is wie het gedaan heeft.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:31

Hier is een Belgische puber Haha! .

Ik ben het vooral eens met Romkabouter(ook SP,Laura,..) en nog een paar die tegen de doodstraf waren, ik denk dat zij redenen genoeg gaven!
Doodstraf, waarom? Ontroof iemand van het leven, omdat die dat ook gedaan heeft? Ik snap dat die iets verschrikkelijks gedaan heeft!Maar daarom hoeft die toch niet zelf dood? Wij zijn nog altijd mensen hoor!

Ik vind dus dat de doodstraf niet kan, maar enkele jaren, voor erge dingen, kunnen óok niet.Geef ze dan maar levenslang, maar niet zo goed als ze het nu hebben! Iemand vanaf een jaar celstraf ofzo,(heeft dus iets echt ergs gedaan, dat 1 jaar is een voorbeeld), hoeft echt niks luxe te hebben!
Maar iemand die (tot bv een maand) opgesloten is, die mag wel íets meer luxe hebben(krantje etc).Die persoon kan ook wel eens onschuldig zijn, of gewoon een paar dagen in de cel moeten zitten, dan zit je daar wel he...

Ik heb hier ergens nog een kaartje liggen, ga dat eens inscannen en hierbij zetten.Het gaat over een kindje en zijn moeder over de doodstraf.

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 23:47

De tekst is onduidelijk.Dus die typ ik ineens over.
Afbeelding
-Mama
Ja?
-Als in Amerika 'n stoute meneer mensen doodmaakt...
Ja?
-Dan wordt die stoute meneer daar ook zelf doodgemaakt,he?
Oh.Euh.Ja.
-Maar wie maakt die stoute meneer dan dood?
Euh.
-Want eigenlijk moet die dan toch zelf ook dood omdat hij ook iemand heeft doodgemaakt?
...
-Dan blijven er toch geen mensen meer over?
....

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 00:48

ik ben een absoluut VOORSTANDER van de doodstraf.... "mensen" die dieren of kinderen, of andere mensen iets aandoen verdienen het niet om op deze aardbol rond te lopen....

En dan zou ik niet voor de injectie kiezen, of de stoel... dat gaat allemaal te snel... ik zou dan weer het vierendelen invoeren, doodmartelen, met een nat stukje leer om de nek in de brandende zon zetten, of andere middeleeuwste straffen...

Ik weet dat dit reacties op gaat leveren, maar ik moest het even kwijt....

DiamondCheckers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 06:32

Ik heb niets tegen de doodstraf, maar laat het graag over in God's handen. Ik ga er altijd van uit dat je nog een grotere straf krijgt eenmaal jouw dag komt.
IK heb zelf een politie opleiding gedaan die ik helaas niet afgemaakt heb en daar hadden we het ook telkens weer over de doodstraf. Als je mensen gaat vermoorden vind ik de doodstraf terecht!

wietskelover

doodstraf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 12:32

Nou sorry hoor ik vind dat iedereen een fout kan maken ( maar moord is een erge fout dat weet ik ) maar daarom zou die gene nog geen doodstraf mogen krijgen dat is totale onzin !!!! Extreme duivel Boos! geef hem dan maar levens lang dat weet die wat die gedaan heeft en als je de doodstraf krijgt doe je hem geen pijn hoor als die dood is voelt die niks want de familie moet gaat daar voor boeten en NIET HIJ !!! groetjes whitley

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 13:30

DiamondCheckers schreef:
Ik heb niets tegen de doodstraf, maar laat het graag over in God's handen. Ik ga er altijd van uit dat je nog een grotere straf krijgt eenmaal jouw dag komt.
IK heb zelf een politie opleiding gedaan die ik helaas niet afgemaakt heb en daar hadden we het ook telkens weer over de doodstraf. Als je mensen gaat vermoorden vind ik de doodstraf terecht!

Maar staat bovenstaande niet haaks op elkaar?

Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-02 14:18

Ik ben blij dat Angelke bij de overige 35% zit.
Persoonlijk ben ik tegen de doodstraf. Ik vind dat niemand het recht heeft een ander het leven te ontnemen. Zelfs als een ander dat wel gedaan heeft. Imo ga je als individu/instantie hetzelfde nivo hanteren als de dader. Ook argumenten als 'de slachtoffers hadden ook geen keuze' rechtvaardigen niet de benadering 'in reverse' want dan hanteer je dezelfde criteria die je zelf veroordeelt. Voor zware, lange straffen (levenslang) ben ik zeker in.

Maar misschien is een mening geven vanuit mijn stoel wel makkelijk hoor. Immers het is mij nog nooit overkomen dat bijv. een familielid is vermoord. Ik denk dat in op het moment van misdrijf misschien ook wel dat persoon overhoop zal knallen maar dat gebeurt dan vanuit de situatie waarin je je op dat moment bevindt.Vanuit een reflex, een exes.
Vanuit een misdrijfbehandeling naderhand zou ik (denk ik) waarschijnlijk niet zo reageren omdat als 'buitenstaander' er meer afstand van de emotie kan worden genomen en is immers 'rede' niet hetgeen wat de mens onderscheidt?
Rede en recht laten zegevieren heeft mijn voorkeur boven kwaad met kwaad vergelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 15:02

Als iemand een ander uit koele bloede, dus niet uit verweer, vermoord, mag die van mij op de stoel hoor.
Opgeruimd staat netjes.
Ze kunnen tevens geen kinderen meer krijgen en dat lijkt me ook een geruststellend idee.
En het kost minder geld.
Laten ze dat geld maar aan zieken, bejaarden en gehandicapten geven.
Die hebben er niet voor gekozen hulp, dus geld nodig te hebben.

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 15:12

Ik kan de redenatie van DC ook niet helemaal volgen Verward
Maar ik ben tegen de doodstraf. Ik vind niet dat wij over leven en dood mogen beslissen, tenzij het je eigen leven betrefd.
Ook niet als de dader die regel wel overtreden heeft.
Wel ben ik voor zware straffen. Echte straffen.