Veel chronisch zieke bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Veel chronisch zieke bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:30

Op bokt kun je je verstand op 0 zetten, op je werk moet je presteren. Hoe kun je goede prestaties afleveren als je bekaf bent door je ziekte? Thuis kun je rustig even liggen, op je werk kan dat niet.

(oeeeh wat zou ik er veel voor over hebben om 1 avondje te kunnen stappen zonder 3 dagen lang te snakken naar adem....)

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:31

hopla schreef:
Ook als je kunt paardrijden lijkt het mij dat je dan toch niet zwaar gehandicapt bent en dus best 'aangepast' of licht werk kan doen.

Ga eens kijken op een manege met paardrijden voor gehandicapten. Je wilt niet weten wat ze daar allemaal op een paard hijsen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:34

runningkawa schreef:
Ik denk ook als je 3 paarden echt kunt rijden, dagelijks...en dan heb ik dus over trainen, geen stap ritjes...dan kun je ook zeker werken Ja
Dat durf ik ook wel hard te beweren Ja

en dáár sluit ik me ook helemaal bij aan!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:35

Absoluut mee eens,ik heb al veel moeite met 1 paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:36

idd, zou willen dat ik net als vroegah 3 paarden per dag kon rijden....woow...droom die uitkomt Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:38

Als je 3 paarden dagelijks echt fanatiek kunt trainen elke dag, dan kun je ook best werken, want als je zulk inspannend werk kunt verrichten ben je nog niet te ziek om te werken Lachen Dan beschik je al over een goede conditie en uithoudingsvermogen.

Ik kan niet eens elke dag rijden Nagelbijten / Gniffelen veel te inspannend voor mij en een te allergische omgeving.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:38

runningkawa schreef:
idd, zou willen dat ik net als vroegah 3 paarden per dag kon rijden....woow...droom die uitkomt Lachen

ja daar droom ik ook wel eens van. Ik moet nu echt plannen per paard.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:40

Hebben jullie het daar nooit moeilijk mee, dan bedoel ik tegen over je paard? Ik voel me vaak zo schuldig als ik weer eens niet kan rijden,er wordt dan wel door een ander op gereden hoor.Maar het is mijn paard en ik betaal alles voor hem.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:42

Ook ik denk dat je niet te snel moet oordelen over wat anderen kunnen en niet kunnen... Het beeld vertekent enorm via Bokt. Je ziet bv regelmatig reacties, maar je ziet niet dat iemand tussendoor meerdere keren een uur op bed ligt om bij te komen. Je leest dat iemand gaat paardrijden, maar niet dat dat gaat om voornamelijk stappen (bv) of om een half uurtje per keer. Je leest over de actieve dingen, niet over de dag / dagen erna die saai en vervelend zijn omdat die persoon dan moet bijkomen. Of over al die keren dat iemand heeft afgezegd omdat het niet ging.

En of iemand kan werken? Ook dat is niet zo makkelijk te beoordelen. Een belangrijk verschil tussen werk en activiteiten in je eigen omgeving is toch: thuis kun je per moment bekijken of iets gaat. Op het werk kan dat niet. Daar word je geacht bepaalde tijden aan te houden en dan aan de gang te zijn. En niet alle collega's en werkgevers zijn even begripvol en hulpvaardig. Ook lang niet alle bedrijven willen je hebben trouwens, als je niet gezond bent en bereid je meer dan 100% in te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:42

Ik ben nu zo gelukkig dat ze aan huis staan.
Huppelen de hele dag in de wei, ik denk dat hun het rijden daarom niet missen.
Hebben buiten wat te zien, te eten en te spelen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:43

Ik vind het sneu dat dit soort topics nog steeds geplaatst mogen worden... Mensen mensen; je kan NIET in het leven van een ANDER kijken. Dat het voor jullie líjkt alsof mensen alles nog kunnen, kan volledig bezijdens de waarheid zijn.

Het voorbeeld dat genoemd word van de persoon die niet kan werken, maar wel allerlei paarden voor iedereen rijd, is op MIJ in elk geval NIET van toepassing. Maar ook dan denk ik; WAT is in háár geval háár handicap? Ik kan dat niet vanaf hier beoordelen.

Van mezelf kan ik dit zeggen; ik heb diverse problemen. Licht autistisch, met alle (sociale) problemen van dien, en lichamelijk niet OK, plus wat angsten. Stress maakte me doodziek. Ik ben volledig afgekeurd.

Zelfs in het 'normale leven' zonder werk ben ik regelmatig een paar dagen ziek van stress, terwijl er amper reden voor is. Immers... ''Ik werk toch niet''... dus waar kan ik gestressed van zijn??
Nou, ik raak dus van ALLES wat ik doe wel gestressed. Ik heb twee honden en heb verzorgpaarden (rijd ik trouwens niet), maar de verzorgpaarden bezoek ik nog maar één keer per week, en soms een weekje niet... vanwege, juist, STRESS. Als ik vaker ga, raak ik gespannen en gestressed en word ik weer ziek. Je wilt niet weten wat ik allemaal láát.... behalve het huishouden, de honden en 1 x per week de verzorgpaardjes, ga ik hooguit één keer in de zoveel tijd (gemiddeld een keer per maand ofzo) eens winkelen. Sociale contacten of uitgaan kom ik amper aan toe... ik ga zelden ergens heen.

Zonder mijn honden zou ik doodongelukkig zijn; zij slepen mij overal doorheen, zij zorgen dat ik weer buiten kom.

Als ik zou gaan werken (heb ik ook gedaan), word een werkgever knetter van me. Ik ben een knipperlicht; dan weer gezond, dan weer ziek.... je kan er geen pijl op trekken.

ALLES wat stress veroorzaakt, gaat fout. Ook thuiswerk dus; deadlines.

De enige remedie is RUST. Houd je kalm, probeer het ritme van rust, reinheid en regelmaat aan te houden.

Aan mij ZIE je niets... maar als je me dagelijks meemaakt, MERK je het ineens wel.
Als iemand mij dus op mijn brommertje (fiets heb ik weggedaan, ik was bekaf na een stukje fietsen, lichamelijk niet meer vol te houden) naar de paardjes ziet gaan, of een rondje met de honden ziet lopen, zou je kunnen denken; 'Waarom kan DIE niet werken?'
Maar die mensen zien mij niet als ik thuiskom... en afgepeigerd op de bank neerplof...

En dat bedoel ik dus. Mij is ook vaak luiheid verweten, maar iedereen die me kent, en alle mensen die mij onder behandeling hebben, weten veel beter. Maar het is wel pijnlijk altijd maar op te moeten boksen tegen al die mensen die denken het beter te weten... bij mij heeft een zelfs een bepaalde mensenhaat opgeroepen. Ik heb een schurfthekel gekregen aan iedereen die DENKT te kunnen beoordelen waar hij/zij geen fluit vanaf weet en zelf nooit van dichtbij heeft gezien...

En dan krijg ik altijd weer; ''Ja maar ik ken ook iemand met...''

Zal wel. Geen twee personen zijn gelijk. Ook dat word vaak vergeten. En dat ''iemand-iemand-kent-die''... dat zegt mij over het algemeen heel weinig.

Ik benijd iedereen die de enorme kracht heeft overal doorheen te walsen. Ik heb het geprobeerd; het leverde mij een enorme burnout en flinke klappen op.

Zo... dat is er weer uit. Sorry mensen, de frustratie gaat je vanzelf hoog zitten met dit soort dingen, neem dat maar van me aan... nu tijd om weer te kalmeren.
Laatst bijgewerkt door Nakisha op 09-10-07 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:44

Ik voel mij totaal niet schuldig Lachen Mijn buurmeisje is al 3 jaar de trouwe verzorger Lachen Zij behandelt hem alsof het haar eigen paard is Lachen Kan niet beter! (mijn ouders betalen stalling en voer, ik de rest: ik kan niet teveel werken ivm studie). Nu staan ze lekker buiten Lachen In de winter hebben wij een goed voerschema waardoor ik maar 3 of 4 keer in de week naar de paarden hoef. Ideaal: de stal is voor mij té stoffig en 'maakt' mij ziek.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:44

_rosita_ schreef:
@kawa: maar dit vind ik dus een totaal ander verhaal.....

Das altijd wat je te horen krijgt wanneer je het verhaal vertelt....

Al je klachten, die mensen niet kunnen zien, maar waar je mee om moet gaan.
Doen wat je kan om niet verder te verzwakken. Maar ook niet teveel, omdat je daar ook een terugval van krijgt.
living on the edge - elke dag! en dan toch ineens weer een dip, waar je maar mee om moet gaan.
Je kunt niet op je eigen lichaam rekenen, hoe moet dat dan met een baan?
En ja, ik werk ook nog een beetje, maar toch.....
(cvs/me)

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:45

schuldig tov mijn paard?
nee hoor, die van mij is liever lui dan moe (mijn paard kan zich niets beters wenssn dan 24/7 op de wei met een ziek baasje dat zo nu en dan iets lekkers komt brengen)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:46

marleen_usar schreef:
Hebben jullie het daar nooit moeilijk mee, dan bedoel ik tegen over je paard? Ik voel me vaak zo schuldig als ik weer eens niet kan rijden,er wordt dan wel door een ander op gereden hoor.Maar het is mijn paard en ik betaal alles voor hem.

Ze staan bewust op een pensionstal veel verderweg van mijn huis. Maar mét weidegang en in een groep.
Zodat als ik niet kan rijden ze toch hun beweging krijgen. Ik merk wel dat met name Lan dan haar aandacht wil. Die wordt echt sjaggie als ik niet wat met haar doe. Al is het maar los spelen in de bak of zo. Maar ik voel me niet schuldig. Ik heb de indruk dat ik gelukkige paarden heb.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:47

aanvulling: wat ik het ergste vindt is dat mensen het idee hebben dat je altijd ongeveer hetzelfde moet kunnen. Ik heb goede dagen en slechte dagen. Goede dagen kan ik soms twee paarden doen (en ben dan stuk). Slechte dagen kan ik niks. Maar ja.. je ziet niets aan de buitenkant. Dus dan heb je ook niets.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:49

Citaat:
rosita_ schreef:

VOLLEDIG MEE EENS!!

Ik zei het al; je kan het niet ZIEN. Mensen schrikken vaak toch als ze dan het verhaal horen, want ''dat wisten ze niet''. Nee, natuurlijk niet. Als iemand zijn armen of benen mist, ernstig misvormt is, geestelijk gehandicapt is, ect... ja, DAT kan je zien. Maar er zijn genoeg zaken ''onzichtbaar''... tot je een weekje het leven van die persoon van dichtbij zou zien.

Dat bedoel ik; oordeel niet te snel.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:50

ik rijook nauwelijks, maar laat er ook geen ander op rijden, dat wil ik niet.
wel doe ik andere dingen met ze(jawel ik heb er 2, een shet en een paard) zoals grondwerken vertrouwen opbouwen. verderlopen ze 24-7 buiten, dus nee...schuldig voel ik me niet. wél zou ik graag willen dat er meer in zou zitten..mijn lichaam meer meewerkt, maar dat is nou eenmaal niet zo.

@superwoman:o, nee hoor! zo'n antwoord krijgt zeker niet iedereen van mij!
ikvind een hoop mensen een doorzettingsvermogen missen en er makkelijk over denken om lekker thuis te zijn( ik ken toevallig vrij veel mensen in mijn omgeving met fybro) en laten de boel de boel en zitten zielig te zijn.... nou, die mensen krijgen van mij écht geen antwoord dat het in hun situatie anders is.
niet kunnen werken en niet willen werken, dat is een zéér groot verschil. vaak zijn de mensen die in dit soort topics reageren de mensen die niet kúnnen werken en zich daar kl*te bij voelen. de mensen die wel kunnen, maar het wel prima vinden zo, zie je hier echt niet snel hoor

@ edit: en dat vind ik jammer, want ik ben verschillende keren in topic tegen gekomen dat er ondelring wordt besproken wat je het beste kunt zeggen en aangeven als je bv afgekeurd wilt worden. laat deze mensen dan nu ook reageren en er eerlijk voor uit komen, dat ze het prima vinden om lekker thuis te lopen
Laatst bijgewerkt door _rosita_ op 09-10-07 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelpla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:51

Je vergist je er zo in hoe deze mensen zich voelen na inspanning.
Wij zien mensen die ziek zijn op hun best op bv een verjaardag. Maar wij zien het niet dat zij 3 dagen nodig hebben om bij te komen.

Voor de mensen die niet meer kunnen werken, zijn jullie dan ook volledig afgekeurd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:52

Maar nakisha, zonder je aan te willen vallen, geloof ik, weet dat dus niet meer zeker, dat jij eens in een topic zat over hoe je toch het beste in kon spelen op de mensen bij het UWV...en om eerlijk te zijn krijg je mij dan ook niets al sympathisant...ook al weet ik wat het inhoud.
Laat staan mensen die zich er niks bij voor kunnen stellen

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:56

Ik geloof niet dat er daadwerkelijk zoveel mensen zijn die wel kunnen, maar niet willen werken. Natuurlijk lijkt het iedereen wel eens lekker om niet naar je werk te gaan en gewoon de dingen te doen waar je zin in hebt. (probleem is als je ziek bent lukken die dingen vaak ook niet). Maar na een tijdje ben je dat volgens mij echt wel zat.

Ook al is het voor de buitenwereld niet altijd duidelijk, die mensen zullen echt hun redenen wel hebben

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 12:59

Nakisha schreef:
Citaat:
rosita_ schreef:

VOLLEDIG MEE EENS!!

Ik zei het al; je kan het niet ZIEN. Mensen schrikken vaak toch als ze dan het verhaal horen, want ''dat wisten ze niet''. Nee, natuurlijk niet. Als iemand zijn armen of benen mist, ernstig misvormt is, geestelijk gehandicapt is, ect... ja, DAT kan je zien. Maar er zijn genoeg zaken ''onzichtbaar''... tot je een weekje het leven van die persoon van dichtbij zou zien.

Dat bedoel ik; oordeel niet te snel.

Amen!

Oordelen is zo verrekte makkelijk.
Ik zou zeggen,zullen we eens een weekje ruilen?(gericht aan de mensen die het nodig vinden om te veroordelen)

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:02

Kelpla schreef:
Voor de mensen die niet meer kunnen werken, zijn jullie dan ook volledig afgekeurd?

Ja, ik ben duurzaam (dwz dat ik ook geen herkeuringen meer hoef) 100% afgekeurd

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:05

Eigenlijk is het te zot voor woorden dat de zieken die duidelijk beperkingen hebben, zich moeten verantwoorden voor hun doen en laten.
Ik zou maar wat graag willen ruilen voor een gezond lijf en leden en het leven en werken wat daar bij hoort.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 13:05

Ik ook ja,voor 100%
En ik ben zo'n trut die zich er nog voor schaamt ook,al heb ik er niet om gevraagd.....