Vegetariërs en leer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gebruik jij als vegetariër leren producten?

ja
75 (90%)
nee
8 (9%)

Totaal aantal stemmen: 83

Anoniem

Re: Vegetariërs en leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:06

Good point! Zal zo eens naar m'n onderburen hobbelen Haha!

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:12

Ik blijf het dubbel vinden als vegetariërs leren producten gebruiken. Is het dan niet zielig om met je voeten in de huid van die beesten te lopen?

Afvalproduct. Het is inderdaad een afvalproduct, omdat er mensen zijn die het vlees opeten!
Ik vind het een beetje raar om te zeggen: "Ik eet geen vlees dat is zielig", maar vervolgens wel: "Het vlees is toch opgegeten dus nu wil ik de huid wel gebruiken".

Aan de andere kant snap ik het ook wel weer, het is denk ik zoo moeilijk te vermijden omdat er gewoon in heel veel dingen leer verwerkt zit.

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 21:32

Solvej schreef:
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetari%C3%ABr

Een vegetariër eet geen vis, geen vlees en geen gevogelte. Strikt genomen eten vegetariërs ook geen dierlijk stremsel (verwerkt in de meeste soorten kaas) en geen gelatine, sommige vegetariërs zullen echter om praktische redenen toch nog gelatine en dierlijk stremsel eten.

Ook is er een groep mensen die helemaal geen van dieren afkomstige voedingsmiddelen eet, zoals eieren en zuivel. Dit noemt men strikt-vegetarisme of veganisme. Veganisten beperken zich vaak niet tot etenswaren en gebruiken bijvoorbeeld ook geen wol of leer.

Knipoog

Ik had dus toch wel gelijk?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:02

Terugbrengen? Als je de bon nog hebt kan dat prima Ja
Ik had dat ook een keer, stond in een vegetarisch recept, zwarte olijven tapenade. voor ik hem open draaide scande ik de ingredienten nog even snel, en hop, ansjovis.
Volgende dag terug gebracht, en geld terug gekregen. Geen enkel probleem Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:19

Deze was al open toen ik er achter kwam. Zelfs al hap van genomen...

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 06:28

dan zou ik hem gewoon aan iemand weggeven.
ik let er eigenlijk altijd op in de winkel.
offtopic: letten jullie ook op gelatine, stremsel, en Enummers?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 06:39

BrankaZ schreef:
Ik eet geen vlees en vis (kip valt bij mij onder de noemer vlees), dus krijg ik van de buitenwereld een labeltje dat ik vegetariër ben. En daaraan worden verwachtingen gekoppeld. Persoonlijk erger ik mij daaraan kapot. Zeker omdat mensen dan ook gaan vragen waarom ik geen vlees en vis eet en dat ik dan weet ik veel wat ook niet hoor te doen. Leren spullen gebruiken is daar 1 ding van.
Dit onderwerp zet dus bij mij de stekels overeind omdat ik het gevoel krijg mij te moeten verantwoorden over een keuze die ik heb gemaakt. En dat terwijl mensen die m.i. nooit hebben na hoeven denken over het feit dat ze wel vlees eten en hoe dat stuk vlees op hun bord terecht is gekomen, dat niet hoeven te doen.
Ergste vind ik nog mensen die proberen te overtuigen dat vlees gezond is en moet. Dan heb ik iets van: ik probeer jou niet te overtuigen dat je geen vlees moet eten, dus doe het andersom dus ook niet.

Ik eet dus geen vlees en vis, ik gebruik dus wel leren spullen als dat zo uitkomt.

Ik kan me daar idd ook enorm om ergeren, het is ook niet een persoon, maar serieus iedereen die vlees eet komt met hetzelfde verhaaltje. Je moet wel vlees eten, het kan niet anders, want dan wordt je ziek. In vlees zit ijzer en er zitten vitamines in die je nodig hebt blablabla... Damn, ik heb er toch eerst allerlei dingen over opgezocht e.d. zeur niet, daar kan ik me idd ook enorm om ergeren. Oja en wat me ook altijd opvalt. Is dat bijna al die mensen ook met het verhaaltje komen van, ik ken iemand, en die was oko vegetarisch en die kreeg niet genoeg ijzer binnen en moest weer vlees eten want anders ging ze dood.. Hoe toevallig ROFL

BrankaZ schreef:
Qaos schreef:
Hoi ik heb een vraag waarom eten of drinken veganisten geen kaas of melk? Eieren kan ik begrijpen (ongeboren leven) maar voor melk of kaas wordt het dier niet geslacht dus vandaar mijn vraag.
Groetjes

Melk is voor het kalfje. Kalfjes worden na geboorte bij de koe weggehaald zodat die gemolken kan worden voor de menselijke consumptie. Kaas is weer van melk gemaakt.
Veganisten vinden dat dat niet kan en willen daarom geen zuivelproducten eten of drinken.

Ik wil er nog iets aan toevoegen, het stremsel waarmee het wordt gemaakt is vaak van dieren afkomstig(gelatine, restafval enz.)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:33

Lotskie schreef:
Ik blijf het dubbel vinden als vegetariërs leren producten gebruiken. Is het dan niet zielig om met je voeten in de huid van die beesten te lopen?

Afvalproduct. Het is inderdaad een afvalproduct, omdat er mensen zijn die het vlees opeten!
Ik vind het een beetje raar om te zeggen: "Ik eet geen vlees dat is zielig", maar vervolgens wel: "Het vlees is toch opgegeten dus nu wil ik de huid wel gebruiken".

Aan de andere kant snap ik het ook wel weer, het is denk ik zoo moeilijk te vermijden omdat er gewoon in heel veel dingen leer verwerkt zit.

En dit is dus het soort reactie waar ik in mijn eerdere reactie in dit topic op doelde. Men stopt mij in het hokje vegetariër omdat ik geen vlees, vis en gevogelte eet. Dat etiketje heb ik mijzelf niet opgeplakt. En dan gaat men er ook meteen bij bedenken wat bij mijn keuze nog meer 'hoort'.
Verder eet ik geen vlees omdat het zo zielig is voor het dier. Dier merkt het niet meer en als het zielig zou zijn, zou ik alleen biologisch vlees en evt. wild (goed geschoten) moeten eten. Dat doe ik dus ook niet. Vlees eten staat mij tegen. Waarom? Geen idee, maar waarom zou ik mijn keuze moeten verantwoorden naar anderen toe? Het is tenslotte een beperking die ik mijzelf opleg en waar een ander geen last van heeft.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:32

Ik geef jullie helemaal gelijk Ja
Grappig, ik heb dus echt nooit mensen die mij bekritiseren of wat dat ik vegetariër ben. Ze vragen waarom (religieuze, gezondsheid of persoonlijke redenen) en accepteren het dan Ja

Gelatine gebruik ik zelf haast niet, en net wat ik zeg, in Ierland let ik alleen op het groene labeltje.
Kaas eet ik zoveel mogelijk vegetarisch, maar soms slipt het er wel eens tussendoor dat ik niet-vegetarische kaas eet. Probeer het zoveel mogelijk te beperken, maar sommige kazen kan ik ook gewoon niet weer staan Bloos

Overigens vind ik wel dat als je vlees eet omdat je tegen het eten van dode dieren/doden van dieren omwille van vlees bent, en je eet wél vis.. Voor ik vegetariër werd at ik al geen vis meer. Vis is een groot onderdeel van de voedselketen, overbevissing, en gekweekte vis is érg slecht voor het milieu.
Mijn roomie is vegan, maakt een stennis over boter op haar sandwich, maar eet zonder problemen een saus met vis erin (ze wist ervan), want vissen hadden een blij leven gehad, en waren snel dood als ze gevangen werden. Rolleyes

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 10:45

Leonie schreef:
Solvej schreef:
Bron:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vegetari%C3%ABr

Een vegetariër eet geen vis, geen vlees en geen gevogelte. Strikt genomen eten vegetariërs ook geen dierlijk stremsel (verwerkt in de meeste soorten kaas) en geen gelatine, sommige vegetariërs zullen echter om praktische redenen toch nog gelatine en dierlijk stremsel eten.

Ook is er een groep mensen die helemaal geen van dieren afkomstige voedingsmiddelen eet, zoals eieren en zuivel. Dit noemt men strikt-vegetarisme of veganisme. Veganisten beperken zich vaak niet tot etenswaren en gebruiken bijvoorbeeld ook geen wol of leer.

Knipoog

Ik had dus toch wel gelijk?

Nee, er staat strikt genomen eten vegetariërs geen dierlijk stremsel, toch zijn er ook vegetariërs die dat wel doen uit praktische redenen. Die zijn dan toch vegetariër, echter geen streng vegetariër. Verderop in de tekst staat ook dat de grens heel moeilijk te leggen is.

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:36

BrankaZ schreef:
Lotskie schreef:

En dit is dus het soort reactie waar ik in mijn eerdere reactie in dit topic op doelde. Men stopt mij in het hokje vegetariër omdat ik geen vlees, vis en gevogelte eet. Dat etiketje heb ik mijzelf niet opgeplakt. En dan gaat men er ook meteen bij bedenken wat bij mijn keuze nog meer 'hoort'.
Verder eet ik geen vlees omdat het zo zielig is voor het dier. Dier merkt het niet meer en als het zielig zou zijn, zou ik alleen biologisch vlees en evt. wild (goed geschoten) moeten eten. Dat doe ik dus ook niet. Vlees eten staat mij tegen. Waarom? Geen idee, maar waarom zou ik mijn keuze moeten verantwoorden naar anderen toe? Het is tenslotte een beperking die ik mijzelf opleg en waar een ander geen last van heeft.

Oké, dat kan ik begrijpen.
Het merendeel van de 'vegetariërs' ( die ik ken tenminste ) geeft alleen als reden dat ze het zielig vinden voor het dier. En dán vind ik het raar om wel leer te dragen.

In dat opzicht had ik mn reactie beter kunnen nuanceren, excuses daarvoor.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:50

Goh zeg, ik heb hier eigenlijk nooit bij nagedacht. Bloos Ik eet ook geen vlees en kip (en probeer zo min mogelijk vis ivm overbevissing) want heb een spastische darm. Ook vind ik het erg onterend en achterlijk wat er met die beesten gebeurt, dus als ik vlees zie liggen walg ik er al van, en ikvin t ook gewoon niet zo lekker... Let uiteraard ook op gelatine ( Misselijk ) ed. MAAR ik stond net bij de schoenenwinkel en daar stond wel een heel mooi paar laarzen... En heb ook alles voor mn paardje van leer en rijlaarzen enzo. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nu ik dit topic lees eigenlijk pas realiseer dat dat ook beest is... Toch maar ns in overweging brengen... Scheve mond

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 13:54

Ik ben vegetarier.. en rij wel paard op een manege en die paarden hebben natuurlijk wel spullen van leer.
Maar mijn schoenen zijn van nepleer enzo.. Dus als ik de keus heb, dan geen leer, mijn pony'tje krijgt ook geen leren showhalster ofzoiets Tong uitsteken

Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:03

Solvej schreef:
Nee, er staat strikt genomen eten vegetariërs geen dierlijk stremsel, toch zijn er ook vegetariërs die dat wel doen uit praktische redenen. Die zijn dan toch vegetariër, echter geen streng vegetariër. Verderop in de tekst staat ook dat de grens heel moeilijk te leggen is.

Mijn excuses, daar heb ik dan overgelezen. Knipoog

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:06

Ojaaa ik eet ook geen stremsel en gelatine..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:11

ik ben vega, maar heb bij mijn pony wel gewoon leer zadel en hofdstel.
verder gebruik ik zo weinig mogelijk spullen van leer Lachen

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 19:28

laartjuh schreef:
xSiep schreef:
Ik ben zelf vegetarier, ons hele gezien trouwens.
Ik heb wel een leren zadel/ hoofdstel. Eigenljik wilde ik voor een kunststof zadel gaan, maar dat vind ik echt voor geen meter rijden.. leren hoofdstel heb ik ook. Maar verder geen leren schoenen/jas/tas oid.
Ik ga waarschijnlijk wel leren paardrijlaarzen kopen, maar als het even kan kunstleer. Knipoog

@laartjuh: (Is het niet hypocriet om geen vlees te eten maar wel met je kont in een leren zadel te poedelen?)

Uuh nee, vind ik niet. Zoals al gezegd, leer is moeilijk te vervangen. Kunstof vind ik niet lekker rijden, en wat blijft er dan nog over?
Barefoot enz.(weet niet of dat van leer is eigenlijk Bloos) mag niet op wedstrijd.

Maar als je echt wilt, dan lukt het toch? Net als geen vlees eten.

Daar heb je dan wel weer gelijk in Bloos

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 20:52

Als vrouw van een ex-meubelmaker wil ik graag een hardnekkig fabeltje de wereld uithelpen;
Leer is géén afvalproduct van de slacht!
Het is een luxe-product waar veel vraag naar is.
Zou het vlees niet worden gegeten, dan nog zouden de koeien geslacht worden.

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:33

Ik bekijk het meer zo:

Vlees eet je, en leer onderhoud je. Het gaat dus langer mee (klinkt mss raar maar jullie snappen wat ik bedoel??) Ik ben zelf vega, en heb leren rij laarsen, ook altijd een leer zadel gehad. Ik vind er toch wel een verschil inzitten. Anders gooien ze het weg, nu word het nog gebruikt en ook nog is voor een lange periode!

[Edit] lees nu net dat het dus geen afal product is, maar ik ben wel van mening dat als je vega bent je gewoon leer kan "dragen" of gebruiken ect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:38

Als je VEGA bent? Of als je een vegetariër bent? veganisten gebruiken sowieso niets van dierlijke oorsprong, dus ook geen leer. Vegetariërs hebben gemeen dat ze sowieso geen vlees eten, maar dan heb je er nog bij die in meerdere of mindere mate strenger zijn dan anderen. Als VEGA leer gebruiken vind ik echt schandalig (tenzij het gaat om producten die je voor je veganist werd ook al gebruikte). Als vegetariër moet je het helemaal zelf weten. Maar iedere vegetariër moet voor zichzelf overwegen of leer wel of niet "kan". Jij bent van mening dat je als vegetariër (neem ik aan dat je dat bedoelt?) gewoon leer kan gebruiken, terwijl er genoeg vegetariërs zullen zijn die zich hier écht niet goed bij voelen.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 22:51

Volgens het woordenboek is een veganist een vegetariër die ook geen zuivelproducten consumeert. In de praktijk gebruiken ze meestal helemaal geen dierlijke producten.

Maar los van de "officiële" beschrijving, ik vind niet dat er speciale leefregels zijn voor vegetariërs of veganisten. De één is wat strenger, de ander wat minder streng. Iedereen heeft er in ieder geval zijn of haar redenen voor.