Schulden en het incassotraject

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

Re: Schulden en het incassotraject

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:08

weet iemand waar je met een a2 registratie bij bkr een lening kan aanvragen?
alvast bedankt voor t antwoord Knipoog

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 16:17

Heeft iemand misschien een overzichtje wat al die codes zijn en hoe lang zoiets blijft staan?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-08 19:23

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 00:43

foutje sorry

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-08 23:59

weet iemand of je zonder herinnering of aanmaning maar wel een paar weken te laat met betalen dan de factuur datum aangeeft in de de volgende brief mag staan, en dan citeer ik even

"indien uw betaling niet binnen 3 dagen ontvangen is, zal ik langskomen, zodat wij het een en ander persoonlijk kunnen oplossen"

brief was ondertekend door de directeur

(in mijn ogen gaat dit toch boven de wet? Het is echt heel intimiderend)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-08 15:36

Dat kan dus wel gewoon in een brief geschreven worden. Dat is precies zo'n tactiek waar een minder net bedrijf zichzelf van kan bedienen. Flink bang maken per post zodat je snel gaat betalen.

(maar je kunt altijd kijken of je dit kunt melden bij de politie of aangifte kunt doen van bedreiging)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 16:09

Heb ik ook gehad met de Postbank, die stonden bij mijn moeder op de stoep, terwijl ik ergens anders woon, mijn Maatschappelijkwerker heeft ze toen gebeld waar ze het lef vandaan haalden, mijn telefoon was afgesloten en toen dachten ze laten we het bij haar familie gaan proberen, eerst zo'n 3 dagen brief en na drie dagen stonden ze idd op de stoep, die vent was zeer agressief, al heeft mijn moeder hem wel laten weten dat ie zeer verkeerd bezig was. Dus niet alleen kleine incasso bureaus verlagen zich tot dit soort methodes.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:44

kostenberekening voor incassokosten moet je even aanpassen in je uitleg.

De kosten worden opgenomen (bij de meeste bedrijven, bijvoorbeeld NVI leden) conform de algemene voorwaarden die horen bij de overeenkomst tussen klant en leverancier.
Voorbeeld:Als hierin is opgenomen dat bijkomende kosten bij niet betalen 10% van de hoofdsom is, dan mag er niet meer dan die 10% berekend worden.
Als er in de algemene voorwaarden staat dat "alle kosten die redelijkerwijs in rekening gebracht dienen te worden" dan wordt de staffel van Rapport Voorwerk 2 gebruikt (zie google voor meer over die staffel).

Bij schulden die vallen onder de wet consumptief krediet mogen geen incassokosten in rekening worden gebracht.

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-08 17:47

Apple schreef:
Shaolanneke, mooie toevoeging Lachen

De 15% slaat op 15% per handeling door een incassoburo (en dat is overigens een richtlijn en niet wettelijk bepaald Lachen )

Zie dat ik iets soortgelijks als iemand anders postte... misschien handig om de startpost toch aan te passen.

De 15% per handeling? Kun je mij die uitleggen? Want die richtlijn ontgaat mij volledig.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-08 20:06

15% per handeling is wel wat ik in praktijk zie bij incassoburo's.

Dwz: is je schuld 1000 euro dan kan er voor elk briefje wat je krijgt van een incassoburo 150 euro gerekend worden.

JoanneArnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:07

LimaGentle schreef:

Op www.weldus.nl heb je misschien geluk, ik heb de site en normen waar je aan moet voldoen niet doorgelezen, maar kreeg dit doorgegeven van vriendlief.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 22:41

JoanneArnhem schreef:
LimaGentle schreef:

Op http://www.weldus.nl heb je misschien geluk, ik heb de site en normen waar je aan moet voldoen niet doorgelezen, maar kreeg dit doorgegeven van vriendlief.

thx Tong uitsteken maar die hadden we al geprobeerd haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:58

Hopelijk kan iemand me hiermee helpen.

Ik ben vorig jaar blijven zitten op school. Toen we de normale schoolrekening kregen stonden hier kosten op die voor mij nvt waren (zoals diploma-uitreiking e.d).
Ik moest van mijn ouders eerst een goede rekening regelen voordat ze gingen betalen.
Ben hier toen mee naar mijn mentor gegaan en ik moest op die brief even markeren wat er niet klopte en naar de directeur sturen zodat ik een nieuwe rekening zou krijgen. Gedaan maar niets op teruggehad. Totdat we aanmaningen van school kregen. Gebeld met school en die zouden het uitzoeken. Niks gehoord wel weer een aanmaning, weer gebeld en weer niets. Weer een aanmaning en nu moest ik een mail sturen met het hele verhaal naar iemand van de administratie. Gedaan en geen antwoord.
Inmiddels kregen we aanmaningen van het incasso-bureau. Op hun aanraden een brief gestuurd (aangetekend) deze is dus teruggestuurd. Weer gebeld met het incasso-bureau maar de vordering was al uit handen gegeven ofzo dus hun konden verder ook niet veel meer doen.
Nu heb ik vandaag een dagvaarding gehad. Alle brieven (bewijs) heb ik hier liggen behalve de eerste kopie van de rekening, ik heb het orgineel toen opgestuurd er vanuitgaande dat het geregeld zou worden.

Ik heb wel de mail, verschillende brieven die ik naar het incasso-bureau heb gestuurd en de teruggestuurde brief.

Mijn vraag: Maken we hiermee nog een kans?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-08 11:35

Ja, je maakt zeker een kans.

Op de zitting wordt namelijk de juistheid van het bedrag vastgesteld. Als jij inderdaad alle brieven endergelijke hebt liggen en hopelijk ook de namen van degenen met wie je gebeld hebt dan maak je zeker een kans als je naar de zitting gaat.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:04

LimaMambo schreef:

Totaal afhankelijk waar de codering voor is geweest, of er een goede reden voor was, en hoe lang hij open heeft gestaan. Maar over het algemeen betekend het vijf jaar wachten tot het bkr de negatieve codering verwijderd.
Laatst bijgewerkt door essiedepessie op 03-04-08 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-08 21:12

Sandrina schreef:
faye schreef:
Maar voor een BV heb je een startkapitaal van 18.000 euro nodig en dat is vaak voor iemand alleen niet haalbaar.

Met dien verstande dat dat bedrag er maar één tot vijf werkdagen op de rekening hoeft te staan. Leen je het dan kan je het zo weer terugboeken.
Toch maar even langs de KvK?

Een BV is belasting technisch niet voordelig voor kleine startende bedrijven.
Even gestolen van een andere site omdat ik echt te lui ben op dit moment.

Citaat:
Vooral in de eerste 3 jaar van een eenmanszaak heb je allerlei fiscale voordelen waardoor je eventuele "overwinsten" toch onbelast in de zaak kunt houden. Denk aan de standaardzaken als een zelfstandigenaftrek en startersaftrek, maar ook de willekeurige afschrijving en de investeringsaftrek (en eventueel zelfs de FOR). Wanneer je echter minder te investeren hebt dan zal dit voordeel lager uitvallen. Bij het opstarten van een zaak is een ding heilig: cash flow. Omdat je van start gaat weet je nog niet precies wat je gaat verdienen, het kan dus ook best zijn dat je dusdanig weinig winst draait dat je zelfs nog gebruik kunt maken van de KOR. Verder zijn de opstartkosten (administratief) van een eenmanszaak nagenoeg nul terwijl je bij een BV toch al direct kosten dient te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 17:06

Apple schreef:
Ja, je maakt zeker een kans.

Op de zitting wordt namelijk de juistheid van het bedrag vastgesteld. Als jij inderdaad alle brieven endergelijke hebt liggen en hopelijk ook de namen van degenen met wie je gebeld hebt dan maak je zeker een kans als je naar de zitting gaat.

De zitting is inmiddels geweest. Namen ook allemaal doorgegeven!
16 april is een hoorzitten waar ook iemand bij is die de school verdedigt..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-08 10:56

Oh kijk, dat klinkt goed Lachen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:09

Een vriendin kreeg een brief van "Incasso gerechtsdeurwaarders betalingsbeheer".

Ze moet een openstaande energie rekening uit 2007 betalen voor een huis waar ze al jaren niet meer woont en dus ook bij de gemeente uitgeschreven is, de eindafrekening jaren geleden betaald heeft, etc..

Ze gaat dat ondertussen al flink opgehoogde bedrag natuurlijk niet betalen, maar ze wel moet kosten maken om alle bewijzen bij elkaar te sprokkelen (niet zo'n heel hoog bedrag, maar toch..).

Mijn vragen:

Is gerechtsdeurwaarders iets anders dan gewone deurwaarders?
Kan ze die kosten dan weer verhalen zodra bewezen is dat het onterecht was? Of heb je tot een bepaald bedrag "Eigen Risico".
Als ze die bewijzen heeft (zoals een historisch uitreksel gemeentelijke basisadministratie dat aantoont dat ze er al jaren niet meer woont.) kan ze die dan opsturen naar de gerechtsdeurwaarders en is het daarmee klaar?
Een andere vriendin adviseerde haar om een verzoek tot hulp in te dienen bij de Geschillencommissie Energie & Gas. Is dat wat?

Wat is jullie advies om de gerechtsdeurwaarders duidelijk te maken dat ze letterlijk en figuurlijk aan het verkeerde adres zijn?

(lijkt Kassa, Breekijzer wel....)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 21:02

Gerechtsdeurwaarders zijn deurwaarders ja.

Wellicht gewoon eens bellen met die deurwaarder om te vragen hoe ze nu bij haar zijn gekomen en dat zij daar al heel lang is uitgeschreven en een eindafrekening heeft gehad?

Eerst eens de dialoog aangaan voordat ze zich vanalles op de hals haalt wat wellicht met 1 telefoontje en 1 briefje is op te lossen.

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-08 20:57

Apple schreef:
Gerechtsdeurwaarders zijn deurwaarders ja.

Ik bedoelde of er verschil in zat. Tussen Gerechtsdeurwaarders of "gewone" deurwaarders. Of zijn alle deurwaarders gerechtsdeurwaarders.

Apple schreef:
Eerst eens de dialoog aangaan voordat ze zich vanalles op de hals haalt wat wellicht met 1 telefoontje en 1 briefje is op te lossen.

Bellen heeft ze meteen gedaan. Eigenlijk met het idee, beetje lacherig, wat overkomt me nou toch, ik zal ze even bellen. Maar de niet zo heel vriendelijke mevrouw zei dat ze er zeker van was dat ze er gewoond had in die periode... Dus of ze even snel wilde betalen. Ze heeft nog een keer gebeld, de mevrouw zei dat er bewijs was. Toen ze vroeg wat voor een bewijs, wilde ze dat natuurlijk niet over de telefoon vertellen. Ze zou zich als iemand anders voor kunnen doen. Er is daarna ook een mailwisseling geweest. En in haar laatste mail heeft ze wederom geschreven: Ik woon daar al jaren niet meer en dat is ook snel en makkelijk te bewijzen door middel van een historisch Uitreksel G.B.A."

Dat uitreksel heeft ze pas sinds vorige week en nog niet naar ze opgestuurd, want toen wilde dat plan gaan volgen om het via de Geschillencommissie te doen.

Weer iemand anders denkt dat het aan de nieuwe bewoner ligt. Want volgens haar wordt je oude energie abbonement pas definitief overgezet als de nieuwe bewoner van het pand het aanvraagd. Het heeft heel lang leeg gestaan. Dus misschien ligt daar het probleem?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-08 21:45

Alle deurwaarders zijn gerechtsdeurwaarders Lachen

Wat lastig dat het niet zo te regelen is met de deurwaarder Scheve mond

STEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 13:41

Apple schreef:
15% per handeling is wel wat ik in praktijk zie bij incassoburo's.

Dwz: is je schuld 1000 euro dan kan er voor elk briefje wat je krijgt van een incassoburo 150 euro gerekend worden.

sorry voor de enorm late reactie, maar bovenstaande is onjuist.

NVI-Keurmerk bureau's (toch wel het grootste deel van de markt) werkt conform de stelregel:
- Algemene voorwaarden tussen bedrijf en client zijn leading. Als die niet specifiek genoeg zijn volgt men de staffel van Rapport voorwerk 2.

Het zou wat "gek" zijn als voor elk briefje of belletje elke keer 15% gerekend mocht worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 14:05

STEN, long time no see trouwens. Het gebeurt wel dat incassobureaus ermee dreigen om direct kosten in rekening te brengen brengen volgens Rapport Voorwerk 2. Sterker nog, ze sturen die rekening gewoon op met een dreigende brief erbij. Hoort niet, gebeurt wel. Volgens mij wordt dat gedaan onder een zeer vergestrekte interpretatie van 'nee heb je en ja kun je krijgen'.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-08 15:17

Weet iemand een site waar goed uitgelegd staat wat het 2de kansbeleid bij huurwoningen inhoud, ik vind allerlei info maar niet wat het nu echt inhoud.