Incorrect taal- en grammaticagebruik populair?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bromfiets

Re: Incorrect taal- en grammaticagebruik populair?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 16:46

holly schreef:
Bromfiets, wat een avatar heb jij zeg Haha! Tong uitsteken

Dank je wel Haha! Als ik ooit zo'n ding vind, schaf ik hem zeker aan. Scheelt weer met toiletpapier Geld, geld!

On topic: Op mijn oude school verschool ook iedereen zich achter dyslectie, totdat je een medische verklaring moest tonen dat je inderdaad dyslectisch was. De meesten konden dit niet laten zien.

Ik denk dus wel dat veel mensen voor het gemak zeggen dat ze dyslectisch zijn en het daardoor moeilijker maken voor mensen die er daadwerkelijk last van hebben. Ze worden namelijk steeds ongeloofwaardiger.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:26

Mijn Nederlands was vroeger erg goed (al zeg ik het zelf Tong uitsteken), maar ik merk dat er ik na bijna 4 jaar in het buitenland steeds meer moeite mee krijg. Ik kan niet op woorden komen, ik vergeet hoe dingen gespeld worden, mijn zinsopbouw klopt niet, etc. Aan de telefoon is het helemaal lastig, omdat ik dan niet zo lang kan nadenken en dan vertaal ik wel eens dingen rechtstreeks in het Nederlands, terwijl dat helemaal niet kan. Ik merk ook dat ik mensen met een accent soms niet versta, terwijl dat vroeger nooit een probleem was.

Ik vind het erg jammer en probeer het zo goed mogelijk bij te houden, maar het is wel lastig! Bokt is erg handig voor me, omdat ik zo alles iets beter bij kan houden ... maar daarom kan ik het niet uitstaan wanneer mensen dingen opzettelijk verkeerd schrijven. Daardoor ga ik aan mezelf twijfelen en leer ik mezelf soms verkeerde dingen aan. Boos!

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:29

Ik erger me gruwelijk aan mensen die bewust fouten maken, of erger nog, dat ze zich niet eens meer bewust zíjn van de fouten die ze maken, en dat soort mensen komen er steeds meer bij.
Dat is het nadeel van msn/sms en zulk soort dingen.

Of gewoon het met hoofdletters en leestekens typen wordt ook steeds minder vaak gedaan Nagelbijten / Gniffelen

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:37

Ik erger me er dood aan. Ik zie helaas ook heel vaak mensen die fouten maken met -ij en -ei (bijv. begelijding). Dat kan me mateloos irriteren. Eigenlijk erger ik me nog meer aan de fouten die mensen maken omdat ze niet weten hoe het moet dan aan de bewuste 'fouten' (bijv. egt), daar lees ik overheen en die mensen neem ik niet serieus.
Of uitdrukkingen die verkeerd gebruikt worden.. Ja, natuurlijk, iedereen maakt wel eens een keer een fout met -d en -dt en al dat soort dingetjes, maar die echte grove fouten... Daar gaan mijn haren van overeind staan Ach gut

Edit: Maak ik me daar toch zelf een enórme uitdrukkingsfout Huilen van het lachen

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:43

Leuk topic dit! Ik erger me er ook altijd aan als mensen bewust spelfouten gaan maken. Msn-taal vind ik helemaal triest (en dat voor een 18-jarige Knipoog ). Maar op de een of andere manier vind ik ook altijd spelfouten en gramaticale fouten in teksten....

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:47

Ik moet me altijd zó inhouden om mensen niet te gaan verbeteren Huilen van het lachen

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 17:49

Tja, kom ik weer; D's en T's zullen mij persoonlijk worst zijn, ik ben ervan overtuigt dat ik daar ook fouten in maakt. Dat gesodemieter ook... Een spelfout of grammaticale fout ergert mij inderdaad ook niet zo. Maar correct gebruik van interpunctie, hoofdletters en een nette zinsopbouw vind ik wel zo prettig!!

Ik vind de manier waarop woorden en uitspraken worden gebruikt veel erger.

Hoe vaak hoor je mensen niet ''enigste'' roepen. Het is ''enige''. Wie weet dat nog??
Wie weet nog dat ''uittesten'' geen correct Nederlands is? Het is ''uitproberen'' of ''testen''.
''Overkopieeren''. ''Opnoteren''. ''Nooit niet''. Allemaal fouten. En toch worden ze allemaal veel gemaakt.

En op het moment is TV de grote boosdoener. Vooral spreekwoorden *ik peins me suf over een direct voorbeeld, maar weet hem me even niet te herinneren* worden massaal door elkaar gehaald.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:01

Nakisha schreef:
Wie weet nog dat ''uittesten'' geen correct Nederlands is? Het is ''uitproberen'' of ''testen''.
''Overkopieeren''. ''Opnoteren''. ''Nooit niet''. Allemaal fouten. En toch worden ze allemaal veel gemaakt.

Contaminaties, heerlijk! Haha!
"Ik check dat zo even na voor je!"
"Ik moet erg op mijn woorden uitkijken."
Zij zijn groot en ik is klein!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:05

Ymke schreef:
Nakisha schreef:

Contaminaties, heerlijk! Haha!
"Ik check dat zo even na voor je!"
"Ik moet erg op mijn woorden uitkijken."
Zij zijn groot en ik is klein!

Ja, of, uitprinten... Nee het is afdrukken of printen Tong uitsteken

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:05

Medousa schreef:
Ik moet me altijd zó inhouden om mensen niet te gaan verbeteren Huilen van het lachen

Bij het bedrijf waar ik tot voor kort werkte gaat alle correspondentie in het Engels. Mijn manager was hier niet zo'n ster in, maar dacht van wel. Ik heb toen vier keer achter elkaar het weekjournaal verbeterd en in zijn postvakje gelegd. We hebben ze sindsdien nooit meer gehad Haha!

Intens gemeen, ik weet het.... Maar het was zo'n omhooggevallen flapdrol dat ik me niet in kon houden Tong uitsteken

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:10

Haha, mijn dochter kwam vanmiddag thuis met een 10 voor een schriftelijke overhoring Nederlands. Ik wou net wat zeggen, zegt ze: "Had je niet GEDENKT hé". Hoe komt ze in hemels naam aan die 10!!!

T3mptati0n

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 18:21

bromfiets schreef:
holly schreef:
Bromfiets, wat een avatar heb jij zeg Haha! Tong uitsteken

Dank je wel Haha! Als ik ooit zo'n ding vind, schaf ik hem zeker aan. Scheelt weer met toiletpapier Geld, geld!

ROFL Afgod

Zelf erger ik me ook dood aan dat 'MSN-taaltje'. Soms gebruik ik het zelf ook, maar dan met mate Clown.
Nederlands op school had ik altijd goede cijfers, wist MSN en school altijd goed uit elkaar te houden. Soms ga ik voor de 'grap' nog wel eens expres allochtoons Nederlands praten, of gewoon omdat ik geen zin heb om er over na te denken wat de goede woorden zijn.

Wist trouwens ook niet dat het nieuwsgierig was, dacht toch echt nieuwschierig. Naja, vind ze allebei wel mooi Vork

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:44

Medousa schreef:

Moet je mijn zusje eens horen als iemand: 'enigste' zegt! Vork
Het is dus altijd 'enige' en niet 'enigste', tenzij je het over God hebt (zoals mij duidelijk is gemaakt). Haha!

Mijn vriend probeert haar hier vaak mee op de kast te jagen. Duivel
Dan gaat hij het opzettelijk verkeerd zeggen of gaat hij andere overduidelijke taalfouten maken (de muts). Vork

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:52

Idd, contaminaties: onze vorige Nederlands lerares dacht echter dat iedereen 'optelefoneren' zei en terwijl ze contaminaties uitlegde zei ze dat dus als: 'dat vinden jullie vast heel raar, maar het is toch echt fout!' Terwijl ik wel altijd uitprinten zeg en uittesten, maar van optelefoneren had ik toen nog nóóit gehoord! Clown
Tja, ben nu ook bezig met mijn Nederlands huiswerk en ook contaminaties, maar sommige zijn al zo ingeburgerd (zegt mijn leraar ook) dat je ze eigenlijk al niet meer ziet.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 19:58

Over ingeburgerd gesproken, ik zeg vaak jouwn, terwijl het echt jouw is. Schrijven gaat goed, maar uitspreken niet Tong uitsteken Ik word er zovaak in verbeterd en nog doe ik het fout.

GuitarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 20:03

Veel mensen zeggen ook: 'Alle spullen die je nodig bent' Kan ik ook helemáál niet tegen, maar ik kan er ook niet tegen als andere mensen de klemtoon anders leggen dan ik, ook al heb ik het zelf fout.. Clown
Nog zo iets, 'als mij' néé 'dan ik'. Doe ik in de uitspraak ook heel vaak fout. Ik weet wel hoe het is, maar ik denk er niet zo gauw aan.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 22:50

Hoe duur kost dat?

Nog zo'n verschrikkelijke frase. Klemtonen kan ik me ook flink aan ergeren...

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:22

Dan heb je ook nog het gebruik van als en dan. Ik ben groter als hem... Nee ik ben groter dan hij!!! Of enige en enigste...pff vreselijk

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:33

Oeh ik zie hier veel zinnen voorbij komen waarvan ik dacht dat ze goed waren Bloos
Het sluimert er gewoon in dus!
Probeer er dan toch maar wat meer op te gaan letten.. Lachen
Wel belangrijk, correct nederlands.

Msn en sms taal doe ik niet aan. Enkel afkortingen Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:40

"als mij" kan correct Nederlands zijn Tong uitsteken "Hij geeft hem evenveel als mij"

De meest hilarische Engelse blunder was van een ex-collega die over zichzelf zei dat hij overweight had Haha! Klopte ook, hij mocht wel een paar kilo's kwijt, maar hij bedoelde dus overwicht en geen overgewicht Extreme duivel

En ik erger me ook groen en geel aan taalfouten, waarbij ik persoonlijk ook niet zie waarom optelefoneren en uitprinten en overnieuw erger zou zijn dan een D of T fout Verward

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 10:50

Ik kan me ook gruwelijk irriteren aan spelfouten. Heb wel eens ooit tijdschriften aan de kant gelegd omdat ik me echt zat te ergeren. Het mooiste vind ik nog de mensen die heel slim over willen komen door moeilijke woorden te gebruiken die ze alleen niet op de goede manier gebruiken en dan barst het bericht ook nog van de spelfouten.. Wand ipv want enzo.. Dan lach ik me echt ziek!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:20

Wat denken jullie? Zouden veel mensen expres fouten maken?

Ik weet bijvoorbeeld dat er een tijdje geleden sprake was om de schrijfwijze "die meisje" goed te rekenen, omdat het overgrote deel van de jongeren het zo al gebruiken. Ik ben zelf blij dat dit toen niet door is gegaan, want ik vind het echt verkrachting van de nederlandse taal.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:25

Ik negeer gewoon topics waar geen gebruik wordt gemaakt van interpunctie of correct Nederlands...

Meest irritante (voorbeeld) fouten:
vondt, wand (want), hard (hart), ma (maar), na (naar)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 11:26

hoefsmidt, stijgeren, bereiden (als in erop rijden)

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 12:02

Me paardjuh stijgert bij de hoefsmidt en is beina nie meer tu bereiden.
Soms kom je echt zulk soort zinnen tegen en ik kan daar toch knap moedeloos van worden.