Corrigerende tik of pedagogisch verantwoord praten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Exit13

Re: Corrigerende tik of pedagogisch verantwoord praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:15

Mijn moeder was trouwens altijd thuis toen we jong waren, ik denk dat dat een veel grotere invloed op m'n opvoeding heeft gehad dan het al dan niet geven van een corrigerend tik.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:18

Misser schreef:
Mijn moeder was trouwens altijd thuis toen we jong waren, ik denk dat dat een veel grotere invloed op m'n opvoeding heeft gehad dan het al dan niet geven van een corrigerend tik.

Dan denk ik ook, wat me ook opvalt is bij die onhandelbare kinderen dat het vaak ook een roep is om aandacht.
Dan heb ik het niet over de misdadigers, maar gewoon de huis tuin en keukenkinderen Lachen

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:20

katiavl schreef:
Ben ik zeker dat die van jou een prachtmeid word, opgevoed met waarden en normen.

Ik heb zelfs nog nooit straf gekregen op school, en dat zonder pedagogische tik zit nu op universiteit Knipoog

Ook nooit straf op school, universiteit al weer even achter de rug. En als ik heeeeel diep nadenk kan ik me 2 of 3 pedagogische tikken herinneren. (en die had ik verdient ook).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:25

Ik heb de rest van de reaktie's nog niet gelezen dus als ik in herhaling val dan sorry.
Mijn kinderen hebben geen corrigerende tik nodig. Als ze vervelend zijn of iets fout doen dan geef ik ze één waarschuwing. Luisteren ze niet, dan gaan ze onherroepelijk onder de trap. (open trap waar ik een stoeltje heb neergezet).
Dit doe ik overigens ook bij kinderen die hier komen spelen en gedrag vertonen wat onacceptabel is. Het werkt uitstekend en ze weten precies waar ze aan toe zijn.

Naar hun kamer sturen doe ik niet. Ik vind dat hun kamer hun eigen plekje is in huis en daar moeten ze zich fijn voelen en veilig. Dus om ze voor straf op hun kamer te zetten daar ben ik geen voorstander van.

Als ze aan de andere kant lief zijn, uit zichzelf (mee) opruimen of iets, dan beloon ik dat ook. Gewoon met simpele dingen die ze leuk vinden zoals een keer extra de hond uitlaten of een extra spelletje ganzenbord, zoiets. En dan moet je die koppies eens zien Haha!
Belonen is minstens zo belangrijk als straffen. En het motiveert ze veel meer tot goed gedrag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 22:50

Ik denk idd dat aandacht (vooral voor de positieve dingen) heel erg meespeelt. Maar ik denk niet dat dit heel erg samenhangt met wel of niet altijd thuis zijn. Het gaat ook om de manier waarop je er dan mee omgaat. Quality time klinkt natuurlijk vreselijk cliche, maar het is wel een beetje zo: als je in de tijd die je wel hebt je kind ook echt ziet, echt belangstelling hebt voor het kind, wat het doet, waarom het doet, dat je meespeelt en serieus omgaat met vragen en gesprekken, dan zegt dat veel meer dan iemand die wel altijd thuis is maar dat vermogen om 'samen' te doen en te luisteren naar het kind niet echt heeft.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:02

Ben ik met je eens Shadow0. Ik ben zelf werkende moeder, ik werk 24 uur ofwel 3 hele dagen, maar op de momenten dat ik wel thuis ben dan ben ik er ook voor de kinderen. Maar het is soms best moeilijk omdat je ook wat andere dingetjes in huis wilt doen als je thuis bent. Nu heeft dat zichzelf opgelost omdat ze naar school zijn en ik dan de ochtend heb om dingen in huis te doen, maar toen ze nog niet op school zaten betrok ik ze er gewoon bij. Een emmertje en een sponsje en mamma helpen. Je doet er dan wel 3x zo lang over maar goed Clown

En soms moet je ook gewoon de troep eens kunnen laten liggen en lekker iets anders gaan doen Haha!

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 23:25

kjoetie schreef:
Grappig dat je dit zegt, dit heb ik namelijk van dichtbij meegemaakt. Meisje in mijn klas werd dus na verbaal eens de confrontatie aangegaan te zijn met haar pesters inderdaad het ziekenhuis in gemept. Eerste wat ze gedaan heeft toen ze eruit was is met haar grote broer de pesters te grazen nemen. Werkte zeeer afdoende, en ze heeft altijd gewild dat ze dat eerder had gedaan. Ik geloof best dat in jouw pedagogische opleidingsboeken staat dat agressie nooit de beste manier is, en in de meeste gevallen is dat ook zo, maar in sommige gevallen is dat de snelste en effectiefste oplossing. Het leven laat zich helaas vaak niet vangen in een onderzoek of theorie (jij als universitair student zou dat moeten weten). Ik onderging alles ook niet lijdzaam hoor, was en ben verbaal zeer sterk, maar dat was gewoon niet afdoende.

Grappig om dit te lezen, ben het er nl wel mee eens. Meestal is agressie niet de beste manier, maar in sommige gevallen denk ik dat het echt niet verkeerd is als een kind eens goed van zich afbijt!
Als ik dat vroeger als kind had gedaan hadden andere kinderen ook meer respect voor mij gehad toendertijd. Soms gaat het niet om redeneren, maar gewoon om bepalen van rangorde..

Ik ben trouwens niet voor de pedagogische tik, maar wel voor even stevig vastpakken als een kind maar door blijft klieren (uiteraard zou ik dat alleen bij mn eigen toekomstige kids doen Haha!)
Even bij de polsen pakken, op ooghoogte komen met het kind en een streng "dat mag niet" werkt prima volgens mij Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 08:25

katiavl schreef:
Ben ik zeker dat die van jou een prachtmeid word, opgevoed met waarden en normen.

Ik heb zelfs nog nooit straf gekregen op school, en dat zonder pedagogische tik zit nu op universiteit Knipoog

Hihihi, dank je wel, wat een ontzettend lieve woorden!! Bloos Lachen
En zo zie je maar, dat jij er ook gekomen bent. Haha!
Ik denk ook dat de problemen van kinderen tegenwoordig echt niet op te lossen zijn met 'pedagogisch verantwoorde tikken' (mag bekend zijn dat ik helemaal niet in het slaan van kinderen geloof). Wel met het bv. geven van genoeg (positieve) aandacht en het consequent stellen van grenzen. Kinderen hebben duidelijkheid nodig, maar wel op een positieve manier. Slaan is in mijn ogen agressie en vernederend. Het lost niets op en maakt dat je kind alleen maar luistert onder dwang (gebaseerd op angst). Verder vind ik het geen voorbeeld voor je kind om zelf maar te slaan.

En Dwaallicht: streng bij de polsen pakken helpt bij mijn 2-jarige niet, hoor. Als zij middenin een driftbui zit, omdat ze nog niet altijd goed kan omgaan met haar boosheid (wat heel normaal is bij peuters), zet ik haar op de gang, zodat ze even af kan koelen. Daarna heb ik weer het allerliefste kind van de wereld, wat helemaal niet boos wil zijn of geen strijd wil met haar mama (of papa). En zo lossen we het zonder vorm van geweld op. Ja

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:38

Anoeska schreef:
Als je een goede ouder bent, met een goede consequente opvoeding en voldoende liefde en aandacht voor je kind, dan kan het helemaal geen kwaad om op een gepast moment een pedagogische tik uit te delen.

Volgens mij hoef je die tikken niet uit te delen, bij een goede consequente opvoeding met liefde en aandacht voor het kind.

Pascal schreef:
Mijn zoontje luisterd prima naar mij, maar zodra mijn schoonmoeder het moet doen, rent hij gewoon lachend weg voor haar, tja als je een kind geen corrigerende tik durft te geven( en mijn zoontje heeft dat echt nodig!!) Krijg je deze situatie's
Als ik tegen hem zeg ik tel tot 3 is hij bij tel 1 al aan het doen wat hij moest doen van mij..

Waarom luistert hij niet naar je schoonmoeder? Dan is het toch geen goed opgevoed kind, lijkt me?

Shadow0 schreef:
Urielle schreef:
Ik ben niet voor slaan, zeker niet bij zo'n kleintje dat de voorafgaande waarschuwing niet snapt. Als ze op de commode weer eens tissues uit de doos trekt (per 100 ofzo) en ik pak haar armpje/handje vast en zeg streng 'nee', dan denkt ze dat het een spelletje is en doet het juist expres nog eens. Een boze mama is een leuk toneelspelletje en daar moet ze vreselijk hard om lachen.

Ik 'weet' niets maar ik zou voor de 'multifrontale' aanpak gaan
- de gelegenheid verminderen (dus dingen die niet mogen voor een deel buiten bereik houden zodat het voor jullie allemaal wat minder frustrerend is en je je energie kunt houden voor de 'nee's die belangrijk zijn).

Lijkt mij ook de beste methode. Een kind van 1 jaar (of nog niet eens) kan je echt niet duidelijk maken dat sommige dingen gevaarlijk zijn of vies of wat dan ook. Het beste is dan het uit de buurt zetten.
Alles waar mijn dochter niet aan mocht komen toen ze klein was, hebben we gewoon uit de buurt gezet. Waarschuwen helpt toch niet en straffen al helemaal niet.

Ik ben tegen 'verantwoord' tikken. Totaal geen nut en ook niet eerlijk in mijn ogen, aangezien we kinderen leren dat je dingen niet oplost met geweld.

Ik zag nog wel meer berichten waar ik op wil reageren, maar dan wordt het zo'n monoloog. Ik wil nog een ding zeggen (en misschien daarmee wel de knuppel in het hoenderhok gooien).
Wanneer je je kind moet slaan om het te laten luisteren ben je al ergens de fout in gegaan met je opvoeding.

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 12:32

zo kreeg een lief schattig meisje steeds een knal voor haar kop als ze teveel praatte. Ik zat toen nog achter de kassa en dan kletste ze altijd met ons en dat mocht blijkbaar niet. of als ze iets vroeg begon haar moeder gelijk de schreeuwen dat ze koppijn van haar kreeg en haar bek moest houden. ik vond dat zo zielig, maar we mochten er helaas niks van zeggen. bij dat soort moeders heb ik zin om ze zelf een flinke mep voor hun kop te geven eigenlijk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:29

Lies, ik ben het helemaal met je laatste zin eens. Ja

Duncan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:31

Alletwee niet (tenminste niet zoals het pedagogisch verantwoorde wat jij bedoelt).

Ik geloof meer in liefde, duidelijkheid en aandacht. Kinderen zijn niet iets wat je 'erbij' neemt, maar iets wat je geeft wat het nodig heeft. En dat is meer dan de meeste kinderen krijgen.

Ik geloof niet zo in straf, je legt namelijk niet uit wat je wél bedoelt, maar geeft alleen aan dat daT was wat je vooral niet bedoelt. Straf in de vorm van slaan ontstaat ook zelfden vanuit pedagogisch verantwoorde redenen. Meestal uit frustratie, boosheid, onmacht. Emoties van de ouder waar het kind echt waar geen bal van begrijpt. Voorbeeldje, als je kind begint te kruipen en dus het hele huis doorsjeest en alles pakt wat het kan pakken, dan kan je boos worden, zeggen dat dat dat dat dat en dat niet mag. Blijft er weinig voor zo'n kind over. Behalve het gevoel dat er zo weinig mag. Je kan ook zorgen dat alles wat je niet wil dat ze pakken er gewoonweg niet is, en ze iets geven wat ze wél mogen pakken. Krijg je een veel gelukkiger kind van.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:37

lies schreef:
Anoeska schreef:
Als je een goede ouder bent, met een goede consequente opvoeding en voldoende liefde en aandacht voor je kind, dan kan het helemaal geen kwaad om op een gepast moment een pedagogische tik uit te delen.

Volgens mij hoef je die tikken niet uit te delen, bij een goede consequente opvoeding met liefde en aandacht voor het kind.

Hmmm dus dan heb ik blijkbaar toch liefde en aandacht tekort gehad thuis Knipoog. Ik was namelijk nogal redelijk eigenwijs (zat altijd met mijn handjes aan de oven), en na een stuk of wat waarschuwingen heb ik toch een tik(je) op mijn vingers gehad. Echt geen harde klap of echt slaan, dat absoluut niet hoor, maar gewoon een tikje zodat ik wel even doorhad dat dat toch écht niet de bedoeling was. En liefde en aandacht heb ik in overvloed gehad (nog steeds trouwens) hoor Knipoog .

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 16:49

Je leest niet wat ik schrijf. Ik zeg helemaal niet dat jij liefde en aandacht tekort bent gekomen omdat je een tik hebt gehad. Liefde, aandacht en consequentie moet imo genoeg zijn om een kind op te voeden, daar zijn geen tikken voor nodig. Dat is heel wat anders.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:06

ik denk dat je het gewoon moet zeggen dat iets niet mag, en als ze het blijven doen je stem wat zwaarder en bozer maken,
daar schrikken 9 van de 10 kinderen ook wel van. en mocht dat niet helpen zou een tik ook wel kunnen.. als het niet uitdraait op hard slaan!

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 20:13

Ik vind ten eerste dat er verschillende "soorten" tikken zijn: Een beste tik geven omdat e als ouder totaal de overhand niet meer heb, en dus slaat uit onmacht, omdat je niets anders meer weet.
Of een tik om iemand op zijn fouten te wijzen eduidelijk te maken dat iets niet de bedoeling is en neit geduld wordt, een zogezegde beheerste tik.

Desondanks sla ik nooit, ook niet de tweede. Als ik iets zie gebeuren dat ik neit wil heb, dan geef ik eerst een waarschuwing. Gebeurt hetdan weer, dan mag diegene net zo lang op de trap/stoel zitten als hij/zij oud is. Daarna mag hij/zij uitleggen aarom hij daar zit, zodat ze dat goed beseffen, en sorry zeggen. Doet diegene het dan weer dan gata hij net zo hard weerterug de stoel op... HEt werkt ontzettend goed, kinren leren heel snel dat ze bepaald gedrag niet hoeven te probern. Dit geldt ook voor schelden en dat soort dingen, of gewon absoluut niet luisteren.

Het werkt heel goed, na verloop van tijd weten ze dat als ik waarschuw, het ok echt gebeurd, en dan is de waarschuwing zelf al genoeg om te zorgen dat ze het neit meer oden, of ze doen het uberhaupt nooit weer dat je niet eens een waarschuwing moet geven..

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 22:07

Shadow0 schreef:
Ik denk idd dat aandacht (vooral voor de positieve dingen) heel erg meespeelt. Maar ik denk niet dat dit heel erg samenhangt met wel of niet altijd thuis zijn. Het gaat ook om de manier waarop je er dan mee omgaat. Quality time klinkt natuurlijk vreselijk cliche, maar het is wel een beetje zo: als je in de tijd die je wel hebt je kind ook echt ziet, echt belangstelling hebt voor het kind, wat het doet, waarom het doet, dat je meespeelt en serieus omgaat met vragen en gesprekken, dan zegt dat veel meer dan iemand die wel altijd thuis is maar dat vermogen om 'samen' te doen en te luisteren naar het kind niet echt heeft.

Hier ben ik het mee eens. Mijn moeder heeft vanaf dat ik vrij jong was gewerkt, en was dan om half 5 of 5 uur thuis (school ging om half 4 uit). Tussen de middag was ze er vaak wel, maar als ze er niet was ging ik bij een vriendinnetje eten en na school ging ik bij een vriendinnetje spelen (en als zij er wel was kwam dat vriendinnetje bij ons spelen). Dat ging op een heel natuurlijke manier, ik heb dat nooit ervaren alsof ik ergens geparkeerd werd omdat moeders geen tijd had. Ik vond het juist wel leuk, zeker toen ik vanaf een bepaalde leeftijd een uurtje of anderhalf alleen thuis mocht zijn. Dan voelde ik me heel groot en stoer. Knipoog

's Avonds was mijn moeder er wel bijna altijd, dat vond ik dan ook wel fijn (al ging ze ook weleens een uurtje weg, maar niet elke-avond-de-hele-avond). Mijn vader werkt onregelmatig, dus die was er de ene week 's avonds, en de andere week at hij 's ochtends en tussen de middag gezellig mee.

Ik denk dat het dus prima te doen is om je kind af en toe alleen te laten en het toch veel aandacht en liefde te schenken. Natuurlijk moet je niet elke dag van 7 tot 10 weg gaan, maar heel veel kinderen overkomen er niks van als ze elke dag een uurtje of twee alleen zijn (vanaf een bepaalde leeftijd natuurlijk). Beter ouders die soms weg zijn maar ook vaak tijd voor je hebben, dan ouders die er altijd zijn maar het toch te druk voor je hebben.