Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Re: Samenwonen, wie betaald de hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:25

Es79: ze ZIET er toch iets van terug? Namelijk woongenot!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:26

iid es en dat gaat dus wel gebeuren als ze gewoon mee betaald....

Tja dan wil ook wel even samenwonen met een wildvreemde

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:27

Barmat schreef:

woongenot?????????? daar kan je niet van leven hoor

Wat als het uit gaat dan staat ze op straat en heeft ze geen centjes, zijn huis is gespekt en er is overwaarde.

Mensen kunnen ook 6 jaar samen wonen stel dat je 300 euro betaald dat is dan 21.600 euro weg geven

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:27

Barmat schreef:

Nee, zo werkt dat niet zoals ik eerder al heb aangegeven.

TS, vraag eens aan je vriend of hij zijn huis wil verkopen en samen in een huurhuis te gaan wonen en dan eerlijk alles delen. Knipoog

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:28

Ik vind dat de huur ook 50/50 is.. als je een eigen huis zou huren betaal je ook huur.. nu huur je zijn woning van hem.. Dat is wel zo eerlijk anders heb je een gratis huis.. want die vaste lasten die jullie al samen delen had je anders ook in een huur woning..
Dus ik vind dat je vriend gelijk heeft 50/50

Britt

Tja meebetalen kan wel lonen als je uit elkaar gaat. Je spaart idd wel een hoop en hij moet jou dan dus uitkopen. Maar dat moet je wel heel erg goed op papier zetten!

MamboBeach

tita schreef:
Barmat schreef:

woongenot?????????? daar kan je niet van leven hoor

Wat als het uit gaat dan staat ze op straat en heeft ze geen centjes, zijn huis is gespekt en er is overwaarde.

Mensen kunnen ook 6 jaar samen wonen stel dat je 300 euro betaald dat is dan 21.600 euro weg geven

Juist, en daar zou ik voor passen!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:29

Wanneer je met díe insteek gaat samenwonen (wat als we uit elkaar gaan) kun je het beter niet doen lijkt me.
Natúúrlijk is het iets dat kan gebeuren, en het in gedachten hebben is niet verkeerd.
Maar op voorhand al gaan berekenen wie er WINST maakt wanneer de relatie eindigd, ja, dan kun je beter niet gaan samenwonen lijkt mij.
Ik ben zelf nog steeds van mening dat er in het geval van de ts een bijdrage naar rato moet worden geleverd, áls er al wat moet worden geleverd dan Lachen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:29

Lindy1982 schreef:
Ik vind dat de huur ook 50/50 is.. als je een eigen huis zou huren betaal je ook huur.. nu huur je zijn woning van hem.. Dat is wel zo eerlijk anders heb je een gratis huis.. want die vaste lasten die jullie al samen delen had je anders ook in een huur woning..

Dat meen je niet! Ook met wat zij verdient? Kom op zeg!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:30

Maar je moet er wel rekening mee houden. Liever nu alles goed en overbodig regelen dan straks met het gezeik zitten, denk ik dan maar.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:33

Kiara schreef:
Wanneer je met díe insteek gaat samenwonen (wat als we uit elkaar gaan) kun je het beter niet doen lijkt me.
Natúúrlijk is het iets dat kan gebeuren, en het in gedachten hebben is niet verkeerd.
Maar op voorhand al gaan berekenen wie er WINST maakt wanneer de relatie eindigd, ja, dan kun je beter niet gaan samenwonen lijkt mij.

Ik ben zelf nog steeds van mening dat er in het geval van de ts een bijdrage naar rato moet worden geleverd, áls er al wat moet worden geleverd dan Lachen

Waarom zijn samenlevingscontracten dan zo goed?
Je kan alles wel door een roze bril bekijken maar als het om geld gaat worden de meeste mensen heel fel.
Daarom heb je ook als je gaat trouwen dat je kunt kiezen in gemeenschap van goederen of huwelijkse voorwaarden.
Ik vind dit toch zeer belangerijk om vast te leggen. Ja

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:34

@ Barmat, zo redeneerde ik ook toen ik ging samenwonen. Wij hadden een gesamenlijke rekening voor de vaste lasten, naar rato. We hadden beiden geldverslindende hobbies. En ik vond dat hij niet aan die van mij hoefde mee te betalen, daarom hield ik ook nog een deel van mijn eigen stufi en later mijn loon. Hij hield ook een deel van zijn loon voor eigen dingen, zoals de hobbies enzo. Daarnaast had mijn ex-meneer nog eens een gruwelijk gat in zijn hand, zodat de gesamenlijke rekening niet eens voldoende was en een deel van mijn spaargeld werd weggegooid doordat ex niet met geld om kon gaan. Die smeet het wel over de balk en we kregen er niets voor terug, behalve een hoop (financiele) ellende. Hierdoor ben ik toch wel anders gaan denken.

Mocht ik nu ooit weer gaan samenwonen, dan weet ik nog niet wat ik zal doen. Zeker ook omdat ik nu mijn eigen (koop-)huis heb, maar de tijd zal dat leren.

Wat misschien wel kan, is het huis laten taxeren, een deel heeft de vriend van TS al betaald aan hypotheek. TS zou zich dan kunnen "inkopen" in het huis. Dan bouwt ze ook op in het huis, is het van beiden, geen geneuzel over wel of niet meebetalen aan hypotheek, want ze heeft dan haar eigen deel van het huis. Mocht het ooit misgaan (toch raar om daar rekening mee te houden), dan kan haar vriend haar dan weer uitkopen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:34

ja en omdat ik op huwelijkse voorwaarden moet trouwen is mijn relatie dan minder dan iemand die op gemeenschap van goederen wil trouwen.

Het kan altijd uit gaan je moet daar gewoon automatisch van uitgaan.
Niemand wil er slechter van worden

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:35

Es79 schreef:
Lindy1982 schreef:

Dat meen je niet! Ook met wat zij verdient? Kom op zeg!

ja dat meen ik wel tegen woordig betaal je voor een huur woning ook een hoop geld... ik ben anders van mening dat je het moet verkopen en samen wat terug kopen.. Maar als je bij hem inwoont vind ik dat wel terecht.. Ik lees dan spek je hem met zijn huis.. Wat denk je dat je doet als je een huis huurt van een woningbouw vereniging die huren zijn ook niet niks en dan spek je de woning bouw vereniging.. dan spek ik liever mijn vriend.. en dan zal je het vast op een andere wijze wel weer is terug zien dat als je bijv gaat stappen dat hij betaald.. Maar ik ben van mening als je in woont dat je zekers mee betaald..

Ik heb gewoon een huis gekocht samen met mijn vriend en wij hebben gewoon een rekening en daar word alles van betaald.. wij hebben niet ieder een eigen rekening.. maar als je er voor kiest bij hem te gaan wonen in zijn huis .. HIj moet het toch ook betalen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:35

Barmat schreef:
En ook nu - alles samen, alles netjes in overleg. Grote uitgaven worden besproken of het zinvol of verstandig is, al het andere - pak maar van de grote hoop. Nooit gesteggel, nooit ruzie.

Jullie hebben álles op een gezamenlijke rekening dus? Dan snap ik jou insteek Ja

Maar als je allebei naar een rekening gaat storten om van te 'leven' en allebei wat overhoudt voor 'leuke dingen' op je eigen rekening moet je natuurlijk wel afspraken maken over de bedragen die je stort Knipoog ! En dan is het dus wél van belang wat je meerekent en wat niet.
Laatst bijgewerkt door Remember op 17-07-07 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:36

Rocamor: Dat zou inderdaad een hele goede oplossing zijn, maar ben bang dat dat niet haalbaar zal zijn voor een student Knipoog

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:36

Dat is dan in veel gevallen ook de beste oplossing, een samenlevingscontract. Ja
Dat had k in mijn vorige post nog even kunnen toevoegen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:39

Rocamor schreef:
@ Barmat, zo redeneerde ik ook toen ik ging samenwonen. Wij hadden een gesamenlijke rekening voor de vaste lasten, naar rato. We hadden beiden geldverslindende hobbies. En ik vond dat hij niet aan die van mij hoefde mee te betalen, daarom hield ik ook nog een deel van mijn eigen stufi en later mijn loon. Hij hield ook een deel van zijn loon voor eigen dingen, zoals de hobbies enzo. Daarnaast had mijn ex-meneer nog eens een gruwelijk gat in zijn hand, zodat de gesamenlijke rekening niet eens voldoende was en een deel van mijn spaargeld werd weggegooid doordat ex niet met geld om kon gaan. Die smeet het wel over de balk en we kregen er niets voor terug, behalve een hoop (financiele) ellende. Hierdoor ben ik toch wel anders gaan denken.

Mocht ik nu ooit weer gaan samenwonen, dan weet ik nog niet wat ik zal doen. Zeker ook omdat ik nu mijn eigen (koop-)huis heb, maar de tijd zal dat leren.

Wat misschien wel kan, is het huis laten taxeren, een deel heeft de vriend van TS al betaald aan hypotheek. TS zou zich dan kunnen "inkopen" in het huis. Dan bouwt ze ook op in het huis, is het van beiden, geen geneuzel over wel of niet meebetalen aan hypotheek, want ze heeft dan haar eigen deel van het huis. Mocht het ooit misgaan (toch raar om daar rekening mee te houden), dan kan haar vriend haar dan weer uitkopen.

Ja, je haalt de woorden uit mijn mond!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:42

tita schreef:
ja en omdat ik op huwelijkse voorwaarden moet trouwen is mijn relatie dan minder dan iemand die op gemeenschap van goederen wil trouwen.

Het kan altijd uit gaan je moet daar gewoon automatisch van uitgaan.
Niemand wil er slechter van worden

Als een relatie stuk loopt, wordt over het algemeen niemand er beter van..

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:45

Brittkitt, ik neem aan dat de studie geen jaaaaaaaaaaren meer gaat duren. Ze zouden voor die tussenliggende periode dan moeten overleggen hoe ze dit zouden doen. Bijvoorbeeld wel meebetalen aan de hypotheek. Mocht het uitgaan, dan krijgt zij dit geld terug. En als het gewoon goed gaat, dan kan ze zich na de studie inkopen, het geld dat dan al "gebruikt" is, kunnen ze dan al meenemen in het hele verhaal. "Veilig" voor beide kanten.

Tita, ik vind huwelijkse voorwaarden vaak juist heel goed. Als het alleen is omdat de een wat meer meeneemt dan de ander, dan niet.

Maar in geval van een eigen bedrijf, vind ik het wel goed doordacht om dat zo te doen. En niet alleen van de kant van de partner (die er eens met een deel van het bedrijf vandoor zou kunnen gaan), maar ook van de kant van de bedrijfseigenaar, die op deze manier voorkomt dat bij een mogelijk failliesement enzo zijn partner buiten de sores houdt.

Dus nee, in mijn ogen is op huwelijkse voorwaarden zeker niet minder (of meer) dan op gemeenschap van goederen. Geeft doorgaans wel aan dat het goed doordacht is (of mis ik iets?)

En om op Kiara terug te komen, ik zou zekersssss voor een samenlevingscontract gaan. Kan je een boel ellende schelen. En ook een testament, zeker in dit geval.

jemig wat gaan jullie snel, kom er niet eens meer tussen

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:48

Rocamor schreef:
Brittkitt, ik neem aan dat de studie geen jaaaaaaaaaaren meer gaat duren. Ze zouden voor die tussenliggende periode dan moeten overleggen hoe ze dit zouden doen. Bijvoorbeeld wel meebetalen aan de hypotheek. Mocht het uitgaan, dan krijgt zij dit geld terug. En als het gewoon goed gaat, dan kan ze zich na de studie inkopen, het geld dat dan al "gebruikt" is, kunnen ze dan al meenemen in het hele verhaal. "Veilig" voor beide kanten.

Waarom geld terug betalen? Het is toch niet zo dat ze maar gratis moet gaan wonen?
Dan kan ze beter bij haar ouders blijven.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:48

Als hij in een huurhuis zou wonen, dan zou het niet meer dan normaal zijn als jij de helft betaald, want als je dan uit elkaar gaat en uit het huis, dan heb je allebei niks. Maar hij is zo slim geweest om een koophuis te kopen en ipv het geld elke maand weg te gooien, komt het nu in een spaarpot (het huis wordt immers langzaamaan van hem). Het lijkt me logisch dat jij ook gewoon huur aan hem betaald omdat je in dat huis woont. Het bedrag kan eventueel iets lager dan 50% zijn, maar ook 50% vind ik niet geheel onredelijk. Jij kan sowieso geen huis kopen, omdat je een laag salaris hebt (en niet vast), dus anders zou je ook een huis moeten huren en het geld dus elke maand 'weggooien'. Ik ben het met je eens dat het een beetje een rare situatie is, maar toch is het niet onterecht.

Je zou ook het huis voor 50% op jouw naam kunnen laten zetten, maar waarschijnlijk woont hij er al een tijd en zou je dan dus een flink bedrag extra moeten betalen...

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:50

Sim0ne schreef:
Als hij in een huurhuis zou wonen, dan zou het niet meer dan normaal zijn als jij de helft betaald, want als je dan uit elkaar gaat en uit het huis, dan heb je allebei niks. Maar hij is zo slim geweest om een koophuis te kopen en ipv het geld elke maand weg te gooien, komt het nu in een spaarpot (het huis wordt immers langzaamaan van hem). Het lijkt me logisch dat jij ook gewoon huur aan hem betaald omdat je in dat huis woont. Het bedrag kan eventueel iets lager dan 50% zijn, maar ook 50% vind ik niet geheel onredelijk. Jij kan sowieso geen huis kopen, omdat je een laag salaris hebt (en niet vast), dus anders zou je ook een huis moeten huren en het geld dus elke maand 'weggooien'. Ik ben het met je eens dat het een beetje een rare situatie is, maar toch is het niet onterecht.

Je zou ook het huis voor 50% op jouw naam kunnen laten zetten, maar waarschijnlijk woont hij er al een tijd en zou je dan dus een flink bedrag extra moeten betalen...

KIjk zo denk ik er dus ook over... een huur huis moet ook betaald worden ja dat hij nu toevallig een koopwoning heeft.. maar het moet wel betaald worden

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:53

Mistic schreef:
Rocamor schreef:
knip

Waarom geld terug betalen? Het is toch niet zo dat ze maar gratis moet gaan wonen?
Dan kan ze beter bij haar ouders blijven.

Omdat in die tijd het huis meer waard is geworden en zij er dan niets van terugziet. Als ze meebetaald en het gaat uit, dan vind ik dat ze dan ook wat terug mag zien van de waardevermeerdering van het huis waar zij (deels) aan mee heeft betaald. Zo heb ik het destijds ook opgelost.

Zowel TS als vriend worden er op die manier in mijn ogen niet slechter van. Vooral als we er maar eens even vanuit moeten gaan, dat het allemaal WEL goed gaat.

De vergelijking met een huurhuis vind ik niet terecht. Je investeert dan eigenlijk beiden in niets. Het is allemaal weggegooid geld (waar je dan wel weer een woning voor hebt gehad natuurlijk).

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 10:57

jah dat is nu toch ook zo ze heeft er nu ook een woning voor ... als je geen geld voor een huis wilt betalen moet je bij je ouders blijven... en het terug betalken vind ik ook onzin.. als je stopt met een huur woning betalen ze je het ook niet terug omdat die woning in waarde is gestegen en hun er dik op hebben verdient