Het BEZUINIG-Topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Het BEZUINIG-Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:40

Luv_Sil schreef:
bij kleine wondjes (bij de paardjes) o.i.d. doe ik er vaseline op, scheelt weer dure zalfjes enzo Lachen En de pony waar ik op rijd, heeft vrij snel kapotte mondhoeken, en daar doe ik tandpasta op Lachen werkt super, en kost bijna niets!

Liever sudocreme gebruiken voor beide of uierzalf/creme. Vaseline werkt niet als wondverzorging en tandpasta op wondjes is pijnlijk. En kijk je bit na op slijtage en scherpe plekken

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:41

Ik bezuinig zelf niet op mijn pony. Die lust graag muesli en slobber, dus krijgt ze dat af en toe. Als ik dat niet meer kan betalen, ga ik eerst zelf maar eens terug bij mijn ouders wonen ofzo. That said, ik geef er ook niet onnodig veel geld aan uit en ben altijd wel goedkoop uit met dingen als dekjes en halsters enzo. Maar ik vind het niet zo kosjer om als een gek op je dieren te gaan zitten bezuinigen. Als ze wondjes heeft, wil ik er gewoon iets op kunnen doen dat ook bacterien doodt, ipv iets dat toevallig niet zoveel kost.

Hihi, de lamp uit tijdens het douchen! Ik heb geen raam in de badkamer en mijn licht hangt buiten de douchecabine, dus dat wordt rondstruikelen. Haha!

inge81 schreef:
Neem een dubbeltariefmeter in de meterkast (als je die nog niet hebt). Gebruik de zware machine's (vaatwasser, wasmachine en droger) in de daluren.

Kijk wel even goed of dit echt goedkoper is. Als je geen vaatwasser en droger hebt en niet zoveel wassen draait, denk ik dat je hiermeer eerder duurder uit bent, omdat je met een dubbeltariefmeter overdag meer betaalt. Zeker als je overdag thuis bent (bijv omdat je ploegen draait of vanuit huis werkt) kan dat toch ook weer aardig aantikken.

Op de site van Delta (http://www.delta.nl) staan een aantal tips om energie te bezuinigen (http://www.delta.nl/web/show/id=41378). Ontdooi dingen uit de vriezer bijvoorbeeld in de koelkast. Duurt langer, maar de koelkast verbruikt minder en je hebt geen magnetron nodig. Ook schijnt het zuiniger te zijn om je koelkast minstens 10 cm van de achterwand af te zetten, omdat de warmte die vrijkomt dan beter weg kan. De thermostaat op tijd omlaag draaien (uur voordat je gaat slapen) en sowieso één graadje minder en dan een dikke trui aan wil ook nog weleens wat opleveren.
Laatst bijgewerkt door Nimue op 03-07-07 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:42

* stap eens wat vaker op de fiets
* gooi je auto er anders meteen gewoon helemaal uit (die heb je trouwens toch niet nodig met 5 paarden? Haha! )
* kachel uit -->trui aan
* goede ketel aanschaffen (bij eigen huis)
* meld je aan bij 'beschermingsbewind'. Dan worden je financien vóór je gedaan en krijg je zakgeld, kun je ook niet meer uitgeven dan je krijgt per week, nadeel is alleen dat je paard dan toch écht verkocht zal moeten worden dus is voor velen hier denk ik geen optie Nagelbijten / Gniffelen
* volg een goede opleiding (in de avonduren), zoek daarna een andere, beter betaalde baan
* ga niet op vakantie of weekendjes weg
* lekker eten kan ook thuis, hoeft niet buiten de deur
* macaroni: heel goedkoop maar ook lekker, maak meteen een dubbele hoeveelheid, vries de helft in en eet die de week erop maar weer op
* zoek werk erbij zodat je niet perse hóeft te bezuinigen

Tja, het aantal tips hier is al echt veel. Het is maar net hoever je wilt gaan en hoeveel lol je hebt in het bezuinigen natuurlijk, íeder zo zijn hobby. Maar op het moment dat ik zó moet bezuinigen dat er niets extra's meer vanaf kan (zeker geen geld achter de hand hebben in noodgevallen) dan houdt het voor mij op maar dat is puur persoonlijk natuurlijk!
JE LEEFT MAAR ÉÉN KEER!

Mijn vriend en ik doen met een budget van 65 euro per week per persoon, we roken sigaretten en eten gewoon wereldgerechten. We kunnen zelfs een pizza bestellen o.i.d. Kwestie van slim inkopen doen! En dan hebben we gewoon ook nog elke dag vlees, doen we niet wekelijks onze boodschappen bij de Aldi of de Lidl...

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 17:45

65 euro per week per persoon vind ik eh... best wel erg veel. Ik doe het op 30 á 40 in mijn eentje in normale weken. Maar ik rook dan ook niet, dat scheelt natuurlijk veel, en ik eet bijna nooit vlees en eigenlijk ook nooit vleesvervangers (champignons e.d. zijn net zo gezond).

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:06

De vaatwasser draaien, met een halve was tablet

Een olttimer auto rijden ( alleen als je zelf kunt sleutelen, of iemand hebt die je daarmee helpt) Als je die olttimer dan ook nog op lpg laat lopen, reken uit je winst

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:10

Geweldig topic Haha! Ik ben gek op besparen, maar nog gekker op GRATIS. Ik hou sites als http://www.gratiz.nl en http://gratis.punt.nl (tip!) scherp in de gaten.

- Let op geld terug acties, vaak zijn producten zo zelfs gratis te proberen. Wel erom denken dat je de benodigde dingen ook echt instuurt, dus thuis meteen in orde maken!

- Tip voor niet verlegen mensen. Producenten van medicijnen mogen niet actief reclame maken, zij mogen dus geen kortingen geven en dergelijke. In plaats daarvan komen ze met lokkertjes. Bij aankoop van dat en dat een gratis rugtasje. Let op, bij dit soort dingen staat altijd in kleine lettertjes 'geen aankoopverplichting' dit vanwege voorgenoemde geen reclame mogen maken.
Dit houdt in dat je het gratis artikel dus gewoon op kunt halen bij de drogisterij, zonder het product te kopen! Niet alle drogisterij medewerkers zijn hier even goed van op de hoogte, dus je moet niet te snel dichtvallen als je hier gebruik van wilt maken. Durf je het aan, dan kan je vele leuke artikelen gratis krijgen op deze manier!

@ Git, Oldtimer verzekeringen zijn ook erg goedkoop, wel alleen helaas als het niet je hoofdauto is. Knipoog

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:12

Zelf je meubels maken. Je hebt precies wat je hebben wilt en het is veel goedkoper dan bij de meubelzaak. Ligt er wel aan wat je wil hebben natuurlijk en hoe moeilijk het te maken is.
Ook meubels op marktplaats kopen kan heel veel geld besparen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:13

BGGBWM schreef:
TIP 2:
Bewaar je oude flessen mondwater. Als je een nieuwe fles mondwater hebt gekocht verdeel deze nieuwe fles dan in totaal over drie flessen. Dan zit in alle flessen dus een derde mondwater. Vul dit aan met water en schud goed.
Originele prijs; 1,20 per fles
Op deze manier; 0,40 per fles!

Dan kun je net zo goed geen mondwater gebruiken, want is dan zeker niet effectief. Tandpasta is in verhouding goedkoper, poets dan gewoon je tanden beter. Ben je ook geen mondwater nodig.. Tong uitsteken

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:16

dan rij je een cuore als hoofd auto
is nog eens een leuk boodschappen karretje ook nog Haha!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:16

Koop tijdens het uitgaan 1 glas drinken (Spa Blauw, á 1.75), bewaar het glas vervolgens en vul het bij met water (á 0.00).. Net zo gezond als Spa en ook net zo lekker..
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 03-07-07 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:24

Handig dit topic! Probeer zelf ook zoveel mogelijk te besparen. Blijf even volgen en wanneer ik nog ideeën krijg dan horen jullie dat. En stoppen met roken is geen optie Tong uitsteken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:03

Randy01 schreef:
* stap eens wat vaker op de fiets kan niet
* gooi je auto er anders meteen gewoon helemaal uit (die heb je trouwens toch niet nodig met 5 paarden? Haha! ) Die heb ik nodig voor werk en vervoer van de paarden
* kachel uit -->trui aan zie mijn eerdere opmerking, slecht voor je huis
* goede ketel aanschaffen (bij eigen huis) heb ik al
* meld je aan bij 'beschermingsbewind'. Dan worden je financien vóór je gedaan en krijg je zakgeld, kun je ook niet meer uitgeven dan je krijgt per week, nadeel is alleen dat je paard dan toch écht verkocht zal moeten worden dus is voor velen hier denk ik geen optie Nagelbijten / Gniffelen Ik kan prima op mezelf letten
* volg een goede opleiding (in de avonduren), zoek daarna een andere, beter betaalde baan heb ik al
* ga niet op vakantie of weekendjes weg daarom heb ik juist de paarden en de NVVR
* lekker eten kan ook thuis, hoeft niet buiten de deur klopt
* macaroni: heel goedkoop maar ook lekker, maak meteen een dubbele hoeveelheid, vries de helft in en eet die de week erop maar weer op
* zoek werk erbij zodat je niet perse hóeft te bezuinigen Hoeft niet

Ben ik nou een hopeloos geval? Haha! Haha!

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:04

Nou ja, jouw eerdere opmerking over minder stoken was wel iets genuanceerder. Van de kachel op 19 in plaats van 23 zetten vallen je houten dingen niet direct uit elkaar hoor. Knipoog Er zijn zat mensen die hem standaard op 22 of 23 hebben staan en dat kan echt wel iets minder zonder dat je huis wegrot.

Je geeft het zelf al aan: jij hóeft niet te bezuinigen. Knipoog Bovendien doe je zo te zien al een aantal dingen, dus zo hopeloos is het niet. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:24

Nimue schreef:
Nou ja, jouw eerdere opmerking over minder stoken was wel iets genuanceerder. Van de kachel op 19 in plaats van 23 zetten vallen je houten dingen niet direct uit elkaar hoor. Knipoog Er zijn zat mensen die hem standaard op 22 of 23 hebben staan en dat kan echt wel iets minder zonder dat je huis wegrot.

Je geeft het zelf al aan: jij hóeft niet te bezuinigen. Knipoog Bovendien doe je zo te zien al een aantal dingen, dus zo hopeloos is het niet. Haha!

Ja, het is ook een beetje om te plagen, maar ook om een beetje nuance te maken. Het is vooral van belang dat je nadenkt bij wat je doet. Ik verwijt niemand dat ie dat niet doet, maar zo af en toe een plaagstootje om mensen even na te laten denken, kan toch geen kwaad?

Ik probeer inderdaad voorzichtig met mijn bronnen om te gaan, ik heb 5 Land Rovers.............

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:29

git schreef:
De vaatwasser draaien, met een halve was tablet

vaatwasser verkopen en zelf af gaan wassen. scheelt water, stroom en afwastabletten. Knipoog

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:33

wow, wat zijn jullie creatief in bezuinigen zeg!
sommige dingen vind ik toch wel erg ver gaan, net als geen kladblokken meer kopen enop gebruikte enveloppen schrijven, hoeveel bespaar je nou op een kladblok..zo'n ding koop je voor 1 euro en je doet er maanden mee..ligt er natuurlijk aan hoe krap bij kas je zit, maar dan lijkt me dat je drastischere maatregelen moet gaan nemen dan geen kladblok meer kopen:D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:35

- msnen/mailen ipv bellen
- stekkers uit het stopcontact als je het apparaat niet gebruikt, anders verbruikt het apparaat toch iets stroom, en op jaarbasis scheelt dat nog best veel.
- elektrische apparaten niet op standby, maar helemaal uit. zelfde reden als hierboven
- wasmachine op kort programma laten draaien, je kleding wordt toch wel schoon
- droger de deur uit, kost alleen maar stroom, en je kleding wordt ook droog aan de waslijn
- alleen met je mobiele telefoon bellen in absolute noodgevallen (als je dus voor dood op de grond ligt na een ongeluk ofzo Tong uitsteken)
- Sauzen e.d. zelf maken, ipv kant en klaar
- geen magnetronmaaltijden
- weinig snoepen (is ook nog eens goed voor de lijn Tong uitsteken)
- vaker de fiets pakken ipv de auto
- printjes die niet voor netjes zijn op concept afdrukken, dat scheelt een heleboel inkt, en het is goed te lezen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:38

Randy01 schreef:
* meld je aan bij 'beschermingsbewind'. Dan worden je financien vóór je gedaan en krijg je zakgeld, kun je ook niet meer uitgeven dan je krijgt per week, nadeel is alleen dat je paard dan toch écht verkocht zal moeten worden dus is voor velen hier denk ik geen optie Nagelbijten / Gniffelen

Hangt ervanaf. Als je vrijwillig gebruik maakt van Budgetbeheer dan wordt er inderdaad een weekgeld gegeven, maar worden ook gewoon je vaste lasten betaalt. Als daar toevallig een paard bij zit met stalling dus ook. Als dit op vrijwillige basis is en dat paard past in je budgetplaatje dan lijkt me dat geen enkel probleem.
Overigens zijn aan budgetbeheer ook weer kosten verbonden als je dat op vrijwillige basis doet Knipoog.

Wat je ook kunt doen is twee rekeningen openen. Op de ene rekening laat je het inkomen binnen komen, betaal je alle vaste lasten van (ook paard) en je neemt de pinpas daarvan nooit mee op pad. Je laat automatisch elke maand je huishoudgeld overmaken naar de tweede rekening (dat kan bijvoorbeeld een en/of rekening zijn). Is het op, dan is het op.

Als je begroting klopt dan zul je zien dat je langzaam maar zeker op de eerste rekening een reserve aan het opbouwen bent.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:45

Doe altijd het licht achter je kont uit!! Pling

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:59

Ga minder achter de computer zitten.Scheelt veel stroom.(Vooral niet op bokt gaan dus Tong uitsteken )

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:08

Nimue schreef:
Ontdooi dingen uit de vriezer bijvoorbeeld in de koelkast. Duurt langer, maar de koelkast verbruikt minder en je hebt geen magnetron nodig.

En op die manier ontdooien is sowieso beter voor je etenswaren, bacteriën krijgen zo minder kans (en wie niet ziek wordt bespaart weer op medicijnen en dokterskosten Knipoog )

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:36

verootjoo schreef:
- alleen met je mobiele telefoon bellen in absolute noodgevallen (als je dus voor dood op de grond ligt na een ongeluk ofzo Tong uitsteken)

Hangt er vanaf, hé. Ik heb geen vaste telefoonlijn. Het is voor mij goedkoper om die 7 euro abonnementskosten per maand te betalen, dan om een vaste lijn aan te laten sluiten. Voor mij is het dus goedkoper om gewoon mobiel te blijven bellen.

Ikke, je hebt ook wel gelijk hoor. Je moet gewoon een beetje logisch nadenken en dan ben je vaak al veel zuiniger uit. Ik ga ook niet elke stuiver drie keer omdraaien, zo erg is het gelukkig bij mij ook niet. Ik leef wel goedkoop, maar ik hoef niet in het donker te zitten omdat ik de lamp niet aan kan betalen, zeg maar. Knipoog

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:00

Citaat:
Hangt ervanaf. Als je vrijwillig gebruik maakt van Budgetbeheer dan wordt er inderdaad een weekgeld gegeven, maar worden ook gewoon je vaste lasten betaalt. Als daar toevallig een paard bij zit met stalling dus ook. Als dit op vrijwillige basis is en dat paard past in je budgetplaatje dan lijkt me dat geen enkel probleem.
Overigens zijn aan budgetbeheer ook weer kosten verbonden als je dat op vrijwillige basis doet

En dan nóg. Beschermingsbewind mag je aanvragen als je zelf niet geschikt bent om voor je financien te zorgen. In vele gevallen is dit dan ook bestemd voor verstandelijk gehandicapten óf juist mensen die in de schulden zitten en nog net niet voor de WSNP in aanmerking komen...
Een verstandelijk gehandicapte die een eigen paard heeft heb ik nog nooit van gehoord en mensen met schulden moeten wél hun paard verkopen want éérst de schulden, dan pas luxe.
Dat op vrijwillige basis, moet ook via de (kanton)rechter en je wordt écht niet zomaar geaccepteerd.

Wat ook nog een handige tip is om overzicht in je financien te krijgen, is een cursus volgen via het Nibud. Je krijgt dan een heel handige cd-rom waarmee je je eigen budgetten tot op details kunt invoeren en je zelfs voor een compleet jaar vooruit al kunt zien wat je elke maand tekort komt of juist overhoudt. Deze cursussen worden overigens ook vaak via de gemeente aangeboden tegen gereduceerd tarief of gratis, wel snel zijn met opgeven!

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 00:21

Over envelopen als kladpapier, dat spaart ook het milieu. Ook brieven die eenzijdig zijn bedrukt en waar niks belangrijks op staat kan je goed hergebruiken als kladpapier. Voor onbelangrijke printjes, of een a4'tje in vieren als boodschappenbriefje of notitieblaadje, werkt prima.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:18

Ik gebruik tegenwoordig mijn printpapier ook zoveel mogelijk dubbelzijdig. Niet zozeer voor de kosten, maar idd voor het milieu. Nu nog zo'n anti-reclame-sticker, want alles dat ik bespaar wordt weer 10x verklooid door dat pakket post dat ik elke week in de bus krijg.