dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jaantsje

Re: dyslect zijn is al erg zat beoordeel ons dan niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:01

Het werkt ook niet als je op ieder punt en comma die ontbreekt de nadruk legt.
Mensen maken fouten, de een wat meer mischien als de ander.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:03

Persoonlijk erger ik me helemaal niet aan taalfoutjes.
Ik begrijp heel goed dat niet iedereen foutloos schrijft, ergert me minder dan mensen die na ieder taalfoutje het niet kunnen laten je er even op te wijzen.

Waarom? Om te laten zien hoe goed zij zijn? Iedereen verspreekt, ehhhh...vertypt zich weleens.

Waar ik me wel aan erger is gemakszucht en je verschuilen achter een ernstige stoornis.
Kijk, als de letters niet in de goede volgorde staan e.d. ergert me dat niet, en ook sommige warrige formuleringen niet, omdat ik best snap dat een dyslect moeite heeft zijn gedachten te formuleren als hij al moeite heeft de letters te rangschikken.

Aan 'ow okeej dan' irriteer ik me rot. Denk je een 11jarige te spreken, zie je in het profiel dat het een 20-jarige HBOér is... Rolleyes Gestoord

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:10

En heel vaak als je de mensen aanspreek op "ow okeej dan" roepen ze plots "maar ik kan er niks aan doen, ik ben dyslectisch". En dáár kan ik me ontzettend aan ergeren. Mensen die dat echt hebben, daarvan kan ik me voorstellen dat het knap vervelend is. Maar al die mensen die te lui zijn om fatsoenlijk te typen en het dan maar over die boeg gooien? Daarmee zorgen ze ook nog eens dat het begrip voor mensen die écht moeite met lezen en schrijven hebben langzaam wegebt.
Laatst bijgewerkt door chevax op 18-06-07 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:13

Iedereen kan volgens mij het verschil zien tussen msn taal of dyslectisch zijn.Aan msn taal erger ik me ook kapot.
Maar Ts schrijft duidelijk niet in msn taal Knipoog

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:20

Miss_Shet schreef:
Zo lastig lezen zijn haar teksten nou ook weer niet.Wat zou het jou voor extra tijd kosten??3 sec?

Tsja, zoals ik volgens jou niet in kan schatten hoe dat voor iemand met dyslexie is, moet je zelf ook niet te snel zijn met een oordeel hoeveel moeite dat mij wel of niet kost Lachen

Citaat:
Onze zoon moet nu worden aangemeld bij een stichting waar hij dan nog meer testen gaat krijgen en inmiddels heeft hij er al een half jaar opzitten met wekelijkse testen,dus praat niet over "tijd".
Hoe vervelend dat voor je zoon ook is, het staat los van hoe je wel of niet op Bokt reageert.

Citaat:
Maar goed sommige mensen willen gewoon geen rekening houden met anderen terwijl dat toch niet zo moeilijk is?

Ik wil rekening met anderen houden als ik de indruk heb dat we samen een gulden middenweg aan het vinden zijn. Ik vind fouten helemaal niet erg, als het er op lijkt dat je je best doet de teksten leesbaar te houden. Maar als ik de indruk heb dat iemand het excuus 'dyslexie' gebruikt om er zelf ook niet wat extra moeite voor te doen, span ik me ook niet meer echt in. Ik sla dat soort berichten meestal gewoon over.

Citaat:
Iedereen kan volgens mij het verschil zien tussen msn taal of dyslectisch zijn.

Ik blijkbaar niet. Ik reken volkomen gebrek aan hoofdletters en punten namelijk ook gewoon tot de MSN-taal.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:22

Ik ben het grotendeels met Shadow eens!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:37

Ook ik heb dyslectie, maar toch valt het bij mij amper op omdat ik veel oefen met schrijven (leestekens, hoofdtekens ect) en die spelling probeer te onderhouden. Dat heeft bij mij geholpen. En nu kom ik regelmatig reacties tegen van: 'Dyslect? Daar merk ik helemaal niks van!' Toch heb ik het even in mijn profiel gezet omdat als ik commentaar krijg ik inderdaad ook wel eens wil zeggen 'ja maar..' En dan geloven ze je niet. Een beetje jammer, maar wat doe je daaraan?

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:42

Helemaal niets, dit doordat de meeste mensen hun oordeel al klaar hebben te liggen.
Ook ik maak deze fout wel eens doordat ik te snel wil.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:43

Naja ik ben gewoon van mening als je er écht last van hebt zet het dan in je onderschrift, heb je er minder last van meld dat ik het profiel en als je het geen probleem vind... Dan laat je het toch lekker?

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:46

Ik heb ook een lichte vorm van dyslectie, maar ik probeer zo goed mogelijk ABN te typen. Ik heb vooral moeite met, t,d,dt,e,en das soort dingen Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 11:49

lolaaatjuhh schreef:
Ik heb ook een lichte vorm van dyslectie, maar ik probeer zo goed mogelijk ABN te typen. Ik heb vooral moeite met, t,d,dt,e,en das soort dingen Knipoog

Kijk en met bovenstaan heb ik dus geen moeite. Ik moet zelf ook nog wel eens nadenken over word of wordt.

Maar jij doet wel je best om netjes met een hoofdletter te beginnen en met een punt te eindigen. En dat je af en toe een puntje of hoofdletter vergeet is geen probleem, maar lappen tekst zonder enige vorm van interpunctie zijn erg lastig te lezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:13

chevax schreef:
En heel vaak als je de mensen aanspreek op "ow okeej dan" roepen ze plots "maar ik kan er niks aan doen, ik ben dyslectisch". En dáár kan ik me ontzettend aan ergeren. Mensen die dat echt hebben, daarvan kan ik me voorstellen dat het knap vervelend is. Maar al die mensen die te lui zijn om fatsoenlijk te typen en het dan maar over die boeg gooien? Daarmee zorgen ze ook nog eens dat het begrip voor mensen die écht moeite met lezen en schrijven hebben langzaam wegebt.

Precies wat ik bedoel! "ow okeej" zulke posts kom je hier erg vaak tegen, en dan vraag ik mij dus serieus af naar de leeftijd van degene die zo schrijft. Ben er echt een beetje moe van aan het worden. Je krijgt ABN op school met een doel.

Klijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:19

Jammer dat er misbruik gemaakt wordt van het dyslectisch zijn.. Maar wat kunnen de echte dyslecten daar aan doen? Ik vind dat dyslectische fouten en msn-taal behoorlijk van elkaar verschillen en dus ook goed te onderscheiden zijn.

Zelf heb ik ook last van dyslectie (dysortografie) maar is het nodig dat ik dit in mijn onderschrift of profiel zet?? Moet iedere dyslect dit doen? Waarom? Zodat iedereen kan zien dat zijn of haar fouten geoorloofd zijn?

Ik lees mijn berichten vaak na, maar het probleem is dat ik geen fouten herken.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:20

Ik typ ABN op normale topic's maar bij een klets topic typ ik ook wel eens "whaha" snap je. Lachen

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 12:23

Hier nog een dyslekt, punten, komma's e.d. zijn echt geen probleem, net als hoofdletters, ik zet letters vaak in de verkeerde volgorde, maar dankzij de spellingscontrole haal ik meestal zelf de meeste fouten er wel uit.
@ topic starter, als ik je profiel bekijk, geef ik je noglang geen 27 jaar.....

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:30

Grappig hoe vaak het woord 'dyslexie' in dit topic verkeerd gespeld wordt (dyslectie), met name door mensen die geen dyslexie hebben Clown
Maar dat even terzijde...

Ik ben zelf best wel gebrand op goed en helder Nederlands schrijven en spreken, maar zal iemand die werkelijk dyslexie heeft (en voor mij is dat iemand bij wie dat getest is) nooit aanspreken op zijn of haar fouten. Mensen die zichzelf bestempelen als dyslecticus, puur omdat ze de moeite niet willen nemen normaal te schrijven, daar heb ik op z'n zachtst gezegd geen respect voor. En helaas zijn er veel van dit soort mensen op fora. En ja, die mensen maken het lastig voor de mensen die écht dyslexie hebben.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:32

spelfouten zijn ook niet erg (vind ik) ik presteer het zelfs om in 1 bericht dyslectie op 2 verschillende manieren te schrijven Knipoog

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:33

Oh ik zeg ook niet dat het erg is, maar gezien het onderwerp van dit topic vond ik het een grappig feit Lachen

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:37

Och, fouten maken we allemaal. Maar ik vind 't verbazingwekkend hoe mensen die schijnbaar moeiteloos alle "regeltjes" van de MSN-taal tot in finesse beheersen, plots roepen dat ze dyslexie hebben als ze er op worden aangesproken.
Voorbeeld: "me paardjuh is egt soown sgatjuh!". En dat vind ik nogal beledigend voor mensen die serieuze problemen hebben.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:42

Zelf ook een dyslexie verklaring en irriteer mij vreselijk aan mensen die roepen dat ze dyslexie hebben maar nog nooit getest zijn. Door dat soort mensen ontstaat er een totaal verkeerd beeld van dyslexie Boos!
Ik heb trouwens nog nooit commentaar gekregen op mijn spelling en weiger het ook in mijn onderschrift te vermelden, op school word je al genoeg benadrukt met je handicap en in het dagelijks leven verbloem ik het liever dan dat ik er mee te koop loop. Ook omdat ik er zelf veel mee bezig ben om juist foutloos te typen, en ja, ik gebruik wel eens Word als ik er echt niet meer uit kom hoe een woord getypt wordt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:51

Denk dat iemand die echt dyslexie heeft ook moeite zal doen om deze 'handicap' te overwinnen... Want je wordt er wel op afgerekend, op je taalbeheersing. Het kan in sommige gevallen zelfs betekenen dat je je hele leven onder je niveau moet presteren omdat je op school geen hulp kreeg...
Ken daar voorbeelden van, wel goed terechtgekomen hoor, maar toch, best jammer als er zoveel meer in zit.

Duidelijk te onderscheiden dus van de luie typer die gewoon te beroerd is om de shiftknop te gebruiken. Clown

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:51

zolang je zelf het probleem niet heb kan je er na mij idee niet over oordelen, wat wel of niet kan. Het is makelijk te roepen, je moet dit of dat. Geloof me, mensen die er last van hebben, proberen er heel veel aan te doen. Okey sommige zijn gemakzuchtig erin. Maar de "echte" ondervinden er veel problemen mee/van

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 14:52

Knap van je hoor, Ethelate, dat je er zo over denkt en zo mee bezig bent.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:21

Ethelate schreef:
Zelf ook een dyslexie verklaring en irriteer mij vreselijk aan mensen die roepen dat ze dyslexie hebben maar nog nooit getest zijn.

Nu vraag ik me al de hele tijd af hoe jullie vanachter je computer kunnen zien dat zo iemand nog nooit getest is. Lachen
Ik heb soms ook weleens m'n twijfels bij iemand die zegt "máár ik ben dyslectisch", maar zeker weten doe je het nooit lijkt mij. Tenzij iemand zegt; "ik ben waarschijnlijk dyslectisch maar heb nog nooit een test gedaan" ofzo. Clown
Dus ik vraag me af hoe jullie dat dan weten vanachter jullie computer?

Ik bedoel dit niet aanvallend tegenover ook maar iemand, maar het is gewoon iets dat ik me afvraag. Lachen

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 15:41

Ik ben erop getest.. vanuit school Knipoog