geloof en discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenl0ver

Re: geloof en discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:35

Paula schreef:
Als God echt zo goed is was er geen ellende, dat is hoe ik het zie.

Mee eens Bloos

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:35

*Abbo.

Paardenl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:36

Ik heb geen godsdienst op school.. Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:38

Paula: ik lig ook in een enorm conflict met m'n klas. ja dat gebeurt nu eenmaal als je een grote mond hebt Clown

Die mensen verpesten elke les. (en soms zijn ze zelfs intressant) bij godsdienst kan ik me zo verdiepen, heb ik altijd al graag gedaan. Maar dan maken die mensen domme opmerkingen etc. En bij godsdienst moeten wij ook een openingsmoment doen, dan zijn er mensen die jumpmuziek mee nemen. (terwijl het iets moet betekenen) zegt genoeg over mijn klas hé Knipoog

Mijn leerkracht geeft altijd of probeert altijd antwoord te geven op mijn vragen, vragen die ik hier ook stel.
Oké dit heeft niets als toegevoegde waarde, maar goed Lachen

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:40

Interresant topic!

Ik geloof wel dat jezus bestaan heeft. Ik geloof ook dat hij mooie dingen gezegd heeft, mensen geïnspireerd heeft en dat er over zijn leven een mooi boek is gemaakt. Ik geloof in de normen en waarden uit de bijbel en de goede dingen die de kerk doet.

Ik geloof niet dat hij een zoon van God was. Ik geloof niet in de bijbel. En ik geloof niet in de interpretatie die sommige mensen aan het geloof hangen; denk aan tegen homo's, abortus enz.

Ik weet niet of er iets als een God bestaat, misschien, misschien niet. Ik denk dat wij dat niet kunnen weten.

Wat me wel tegenstaat aan het idee van een God is idd het hele verhaal van dat als iemand ziek word oid dat dat een straf van God is, of God's wil. Dan denk ik altijd (bijvoorbeeld) aan 4-jarige meisjes die misbruikt worden door hun vader, en van dat soort dingen kan ik gewoon op geen enkel manier het "nut" inzien...

En dan is het nog de vraag: Wil je wel geloven in een God die dat soort dingen toe laat?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:43

steeffie: God geeft altijd vanuit de hemel of lucht gekeken volgens de bijbel, nu is mijn vraag: hoe kan daar dan een kind van komen.. Je noemt een kinde van een ander (jozef + maria) immers geen kind van je zelf toch..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:44

Ik heb altijd een hekel gehad aan de godsdienst lessen, ik kan me gewoon niet vinden in het christelijk geloof.
Vond dat dan afschuwelijk dat ik moest verkondigen dat jezus dit, en god dat. Als je er niet achter staat Lachen
Natuurlijk betekent dat niet dat ik er geen respect voor heb, zou wel erg zijn anders.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:45

Soet schreef:
Whiz schreef:
Dan heb ik ook wel weer een vraag.

Kijk Adam en Eva behoren de eerste mensen op aarde te zijn. Maar volgens de bijbel hebben adam en eva het niet met elkaar gedaan. Maar krijgt Eva een kind van ´´het volk achter de bergen´´ .... Maar als iedereen van Adam en Eva afstamt hoe komt dat volk achter de bergen er dan??

Volgens mij neem je dit veel te letterlijk op, Naar mijn mening bestonden Adam en Eva niet, maar is dit puur een verklaring met een betekenis er achter. maar het is maar hoe je de bijbel opvat.

Inderdaad Quellian, je moet eens die site bekijken. Er staan veel van dit soort zaken op.

Ja dit ging ook op voor de mensen die daadwerkelijk geloven dat ze van adam en eva afstammen. Dat leek me duidelijk...

steeffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:50

Soet schreef:
steeffie: God geeft altijd vanuit de hemel of lucht gekeken volgens de bijbel, nu is mijn vraag: hoe kan daar dan een kind van komen.. Je noemt een kinde van een ander (jozef + maria) immers geen kind van je zelf toch..

Ik geloof dus ook niet dat Jezus een zoon van God is Knipoog

Maar goed, in principe, als je echt in God gelooft is het natuurlijk wel mogelijk. Het ligt er ook maar net aan hoe je "zoon van God" interpreteert. Op de manier dat God echt de vader is en dat jezus dus voor de helft de genen van God heeft (wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt aangezien God niet menselijk is en imo dus ook niet dezelfde genen heeft) of in de zin van dat God hem heeft uitgekozen als figuurlijke zoon die de mensheid moet redden..

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:52

katiavl: Bij ons praten we eigenlijk niet echt over dat soort dingen We lezen verhalen maar daar vertel je dan je eigen mening over. Nu bijvoorbeeld moeten we in groepswerk verschillende scheppingsverhalen vergelijken. Erg intressant.

Whiz: Sorry dan Knipoog maar ook dan weer geld het lijkt mij.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:53

ik geloof wel
en heb geen problemen ofzo met mensen met ander geloof
ik vind dat het hun eigen keus is
maar op die vragen die jij steld weet ik(nog) geen antwoord
maar ik blijf geloven dat hij geweest en is zeg maar
en met dat als jezus bestond waarom is er dan armoede enzo nou mischien ooit gehoord van de duivel?
maare ik geef alleen mijn mening hoor
en ik geloof ook dat jezus de zoon van god is en niemand kan daar verandering in brengen

doei xxxjes

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:54

Citaat:
Maar goed, in principe, als je echt in God gelooft is het natuurlijk wel mogelijk. Het ligt er ook maar net aan hoe je "zoon van God" interpreteert. Op de manier dat God echt de vader is en dat jezus dus voor de helft de genen van God heeft (wat mij erg onwaarschijnlijk lijkt aangezien God niet menselijk is en imo dus ook niet dezelfde genen heeft) of in de zin van dat God hem heeft uitgekozen als figuurlijke zoon die de mensheid moet redden..
Dat laatste lijkt mij inderdaad ook wel het meest menselijke, mij is ook eens vertelt, of ingeprent dat god jezus zijn zoon noemde, omdat maria en jozef geen kinderen konden krijgen. God zorgde er voor dat dit wel mogelijk was, maar in ruil daarvoor was hun kind 'jezus' om het zo maar te zeggen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:55

Soet schreef:
katiavl: Bij ons praten we eigenlijk niet echt over dat soort dingen We lezen verhalen maar daar vertel je dan je eigen mening over. Nu bijvoorbeeld moeten we in groepswerk verschillende scheppingsverhalen vergelijken. Erg intressant.

Whiz: Sorry dan Knipoog maar ook dan weer geld het lijkt mij.

Das wel leuk Ja ik vond sommige godsdienst lessen ook wel leuk. Begrijp me niet verkeerd ik ben niet tegen christendom.
Maar ik mocht bv geen boeddhistische kralen dragen, maar een kruis zou wel ok geweest zijn Frusty

ik denk dat daar men slechte aanvaringen zijn mee begonnen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:57

droommajori: Is er volgens jou dan een God en een Duivel dan?

Katiavl: welk geloof heb jij dan? In principe ben ik helemaal niet zo christelijk. Maar ik ben wel geintresseert in he christendom; Zou ik graag godsdienstleerkract worden, maar ik heb vaak discussies met leerkrachten/leerlingen/vrienden omdat zij vinden dat je dan ook moet geloven. echt geloven. En aangezien ik dat nie doe.. (ik vind niet dat je moet echt geloven om godsdienst leerkracht te worden)

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:59

steeffie schreef:

Ik had bij het vak Wereldreligies een docent die dit heel duidelijk kon uitleggen; waarom het logisch was dat mensen de Heilige Drieeenheid zo zijn gaan personaliseren Lachen ik weet het niet meer precies, maar het was wel interessant Lachen

Ik ben zelf wel een christen, maar ik neem niet alles letterlijk Knipoog vanuit psychologisch oogpunt is de mens altijd geneigd ordening te zoeken in chaos... ik denk dan ook dat we dat wat we niet kunnen begrijpen volgens menselijke normen willen vatten, om er grip op te krijgen (heel cryptisch dit Clown ) met deze semi-logica kan ik mijn geloof heel goed combineren met het leven van tegenwoordig Haha!

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:59

ja ik geloof in God. En in Jezus als Zijn Zoon.

Quellian schreef:
Rachelle, God houdt toch van iedereen? En alles is toch Gods wil? Beetje min van hem om mensen dan 'slecht te maken' (ja, immers alles is zijn wil) en ze dan toch nog in de hel te dumpen. Gaat er bij mij niet in Knipoog

God heeft je gemaakt ja, maar je hebt altijd nog zelf de keuze om wat van je leven te maken. En
daar horen dus ook je slechte keuzes bij. Net als mensen God de schuld geven van bijvoorbeeld
oorlog. Daar heeft de mensheid toch echt wel zelf voor gezorgd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:59

Dat vind ik ook niet, want tegenwoordig is het nietmeer zo strikt. Maar wel gewoon omgaan met mensen, waarden enzo.

Ik ben boeddhist al zeven jaar Pling

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:01

Soet schreef:
In principe ben ik helemaal niet zo christelijk. Maar ik ben wel geintresseert in he christendom; Zou ik graag godsdienstleerkract worden, maar ik heb vaak discussies met leerkrachten/leerlingen/vrienden omdat zij vinden dat je dan ook moet geloven. echt geloven. En aangezien ik dat nie doe.. (ik vind niet dat je moet echt geloven om godsdienst leerkracht te worden)

wat een onzin zeg Lips are sealed ik vind het juist ook wel prettig als een godsdienstleraar zelf niet geloofd, omdat hij dan veel objectiever en openlijker er over kan praten Knipoog

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:05

ja er is een god en een duivel

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:06

droommajori schreef:
ja er is een god en een duivel

denk je niet dat goed en kwaad eigenlijk dezelfde macht/energie zijn?
heel basaal: een stoot positieve energie kan ook opeens omslaan in woede o.i.d., dus waarom zou het niet zo op spiritueel niveau zijn...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:07

Katiavl: Ben je ook een nederlander,(of je ouders) begrijp me niet verkeerd hé Lachen is helemaal niet 'rasistisch' bedoeld ofzo...

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:09

Soet schreef:
Katiavl: Ben je ook een nederlander,(of je ouders) begrijp me niet verkeerd hé Lachen is helemaal niet 'rasistisch' bedoeld ofzo...

ROFL Kat een Nederlander dat zou ze wel graag willen ja Clown
Laatst bijgewerkt door flyinglady op 25-02-07 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:09

Ik ben katholiek opgevoed, maar geloof niet meer.
Ik vind het geloof een makkelijke manier om dingen te verklaren die je niet kunt verklaren. Maar voor mij is het een te simpele oplossing Knipoog.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:11

Nanouschka_w
en nu in het nederlands

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 22:11

Soet schreef:

Ik ben volkomen belg Clown , en mijn ouders ook Lachen
Het heeft me altijd geintresseert, plus dat ik veel in de chinese wijken zit.
En ja dan begin je er meer over te lezen, en het trok me zo hard aan.
Het is nu officieel een godsdienst maar voor mij is het gewoon een levenswijze Lachen

Niets over god, of over het bovennatuurlijke, maar wel ja gedragscode in het dagelijks leven Lachen